Met de aankondiging van de nieuwe webmail, kondigt KPN ook aan een nieuw spamfiltersysteem te gaan hanteren.
De bedoeling is dat alles wat de KPN-server herkent als “sure” spam totaal niet bij de geadresseerde bezorgd wordt. Waar de server niet 100% zeker is wordt in jouw spambox geplaatst.
Helaas heb ik al enige maanden ervaring met deze ondoordachte werkmethode.
Resultaat:
Aan mij gerichte e-mails, van belangrijke leveranciers, contractpartners en bepaalde zorgverleners, worden deels, zonder dat ik daar ook maar enige kennis van krijg, niet bezorgd en een ander deel komt in mijn spambox..
Enkele praktijkvoorbeelde van deze “geweldige” (klant) benadelende methode gedurende de afgelopen maanden:
- afspraken van zorgverleners gemist, waardoor ik boete moest betalen voor het niet waarnemen van een afspraak.
- Berichten van leveranciers over lopende orders niet ontvangen. Waardoor ik in ernstige problemen met leveringen gekomen bij.
- Berichten over afspraken voor bezichtigingen van mijn te koop staande huis deels niet ontvangen, deels te laat waargenomen omdat ik onderweg geen spam zie.
- Het deel dat in de spambox geplaatst wordt, krijg je niet op je Iphone en ook niet op je Ipad, waardoor je, als je onderweg bent, ook over dit deel van de aan jou gerichte post onwetend bent.
De afzender krijgt, als de e-mail door de KPN Spamfilter wordt geweigerd, een bericht in de trend van “the server has declined your message. your message has been removed”
Zulke berichten verdwijnen bij grotere organisaties echter in het niet, omdat het bericht door een INFO@… afzender vanaf een afdeling administratie of een afdelingssecretaresse gestuurd wordt.
Op die manier heb ik belangrijke berichten m.b.t. bestellingen van enkele duizenden euro totaal niet ontvangen en bij het indienen van een klacht bij de betreffende firma's te horen en getoond gekregen dat men mij diverse e-mails over het onderwerp gestuurd hadden.
Contact met de klantendienst van KPN heeft totaal niets opgeleverd, “mijn “ probleem wordt zelfs genegeerd.
Een medewerker (KPN winkel) adviseerde mij zelfs een Hotmail account te nemen, want daarmee werkte hij zelf ook omdat problemen bij KPN niet werden opgelost.
Melden en uitleggen aan de sample@ afdeling van KPN, die zulke afzenders in het spamfilter zou moeten corrigeren, heeft geen uitwerking. Bovendien zijn ook zij weer een doorgeefluik aan een andere firma waar KPN het onderhoud van het nieuwe spamsysteem geoutsourcet heeft!
De Abuse@ afdeling van KPN lost ondanks maanden contact ook totaal niets op.
Wel krijg je van hen te horen dat, ondanks het feit dat ik herhaaldelijk aangegeven heb de afzender te willen ontvangen, er andere gebruikers van KPN zijn die de betreffende afzender als spam aanmerken, waardoor mijn verzoek niet gehonoreerd (kan) worden. Overigens een actieve melding dat jouw klacht zo'n afzender betreft krijg je ook niet. Dat hoor je pas na herhaald krachtig protest,
De opdracht van Abuse@ is dan dat je die firma's moet aanspreken en hen moet meedelen dat zij hun adressenbestand moeten opschonen en mensen die te kennen gegeven hebben dat zij geen e-mails willen ontvangen uit hun mailingbestand moeten verwijderen.
Heeft U dat weleens geprobeerd bij multinationals als Philips, Adobe e.d. en grote firma's met nutteloze callcentes (zoals bij KPN) als Piet Klerkx e.d.
Je kan net zo goed tegen een muur praten.
KPN (Abuse) legt daarmee tevens het probleem van fouten binnen hun als “fantastisch” gepresenteerde nieuwe systeem bij de klant. Zelfs een verzoek om gebeld te worden wordt bij herhaling genegeerd. (Abuse@ kan je alleen per e-mail benaderen). Op je e-mails vol wanhoop krijg je deels voorgeformuleerde e-mails als antwoord.
Bovendien is het niet bezorgen van aan mij gerichte post volgens mij in strijd met de AVG-wetgeving, resp. een inbreuk op mijn privacy.
Het is hetzelfde als wanneer de postbode of het postsorteercentrum van PostNL aan jou gerichte brieven weggooit, omdat volgens hun registratie de afzender slecht staat aangeschreven!
In de 21e eeuw moet ik dus aan relaties meedelen dat zij mij belangrijke mededelingen niet per e-mails kunnen sturen, omdat het gevaar bestaat dat KPN die afvangt en niet bezorgt.
Vooralsnog lijkt mij de enige betrouwbare oplossing mijn KPN compleet opzeggen en een provider nemen die wel nadenken en toegankelijk is voor het oplossen van problemen die zij veroorzaken.
Hoe kan het dat KPN voor zulke ernstige problemen met hun systeem totaal ontoegankelijk is!