Nieuwe spam filter van KPN?

  • 8 November 2019
  • 23 reacties
  • 2416 keer bekeken

Met de aankondiging van de nieuwe webmail, kondigt KPN ook aan een nieuw spamfiltersysteem te gaan  hanteren.

De bedoeling is dat alles wat de KPN-server herkent als “sure” spam totaal niet bij de geadresseerde bezorgd wordt. Waar de server niet 100%  zeker is wordt in jouw spambox geplaatst.

 

Helaas heb ik al enige maanden ervaring met deze  ondoordachte werkmethode.

Resultaat:

Aan mij gerichte e-mails, van belangrijke leveranciers, contractpartners en bepaalde zorgverleners, worden deels, zonder dat ik daar ook maar enige kennis van krijg, niet bezorgd en een ander deel komt in mijn spambox..

Enkele praktijkvoorbeelde  van deze “geweldige” (klant) benadelende methode gedurende de afgelopen maanden:

  1. afspraken van zorgverleners gemist, waardoor ik boete moest betalen voor het niet waarnemen van een afspraak.
  2. Berichten van leveranciers over lopende orders niet ontvangen. Waardoor ik in ernstige problemen met leveringen gekomen bij.
  3. Berichten over afspraken voor bezichtigingen van mijn te koop staande huis deels niet ontvangen, deels te laat waargenomen omdat ik onderweg geen spam zie.
  4. Het deel dat in de spambox geplaatst wordt, krijg je niet op je Iphone en ook niet op je Ipad, waardoor je, als je onderweg bent, ook over dit deel van de aan jou gerichte post onwetend bent.

De afzender krijgt, als de e-mail door de KPN Spamfilter wordt geweigerd, een bericht in de trend van “the server has declined your message. your message has been removed”

Zulke berichten verdwijnen bij grotere organisaties echter in het niet, omdat het bericht door een INFO@… afzender vanaf een afdeling administratie of een afdelingssecretaresse gestuurd wordt.

Op die manier heb ik belangrijke berichten m.b.t. bestellingen van enkele duizenden euro totaal niet ontvangen en bij het indienen van een klacht bij de betreffende firma's te horen en getoond gekregen dat men mij diverse e-mails over het onderwerp gestuurd hadden.

 

Contact met de klantendienst van KPN heeft totaal niets opgeleverd, “mijn “ probleem wordt zelfs genegeerd.

Een medewerker (KPN winkel) adviseerde mij zelfs een Hotmail account te nemen, want daarmee werkte hij zelf ook omdat problemen bij KPN niet werden opgelost.

 

Melden en uitleggen aan de sample@  afdeling van KPN, die zulke afzenders in het spamfilter zou moeten corrigeren, heeft geen uitwerking. Bovendien zijn ook zij weer een doorgeefluik aan een andere firma waar KPN het onderhoud van het nieuwe spamsysteem geoutsourcet heeft! 

De Abuse@ afdeling van KPN lost ondanks maanden contact ook totaal niets op.

Wel krijg je van hen te horen dat, ondanks het feit dat ik herhaaldelijk aangegeven heb de afzender te  willen ontvangen, er andere gebruikers van KPN zijn die de betreffende afzender als spam aanmerken, waardoor mijn verzoek niet gehonoreerd (kan) worden. Overigens een actieve melding  dat jouw klacht zo'n afzender betreft krijg je ook niet. Dat hoor je pas na herhaald krachtig protest,

De opdracht van Abuse@ is dan dat je die firma's moet aanspreken en hen moet meedelen dat zij hun adressenbestand moeten opschonen en mensen die te kennen gegeven hebben dat zij geen e-mails willen ontvangen uit hun mailingbestand moeten verwijderen.

Heeft U dat weleens geprobeerd bij multinationals als Philips, Adobe e.d. en grote firma's met nutteloze callcentes (zoals bij KPN) als Piet Klerkx e.d.

Je kan net zo goed tegen een muur praten.

KPN (Abuse) legt daarmee tevens het probleem van fouten binnen hun als “fantastisch” gepresenteerde nieuwe systeem bij de klant. Zelfs een verzoek om gebeld te worden wordt bij herhaling genegeerd. (Abuse@ kan je alleen per e-mail benaderen). Op je e-mails vol wanhoop krijg je deels voorgeformuleerde e-mails als antwoord.

 

Bovendien is het niet bezorgen van aan mij gerichte post volgens mij in strijd met de AVG-wetgeving, resp. een inbreuk op mijn privacy.

Het is hetzelfde als wanneer de postbode of het postsorteercentrum van PostNL aan jou gerichte brieven weggooit, omdat volgens hun registratie de afzender slecht staat aangeschreven!

In de 21e eeuw moet ik dus aan relaties  meedelen dat zij mij belangrijke mededelingen niet per e-mails kunnen sturen, omdat het gevaar bestaat dat KPN die afvangt en niet bezorgt.

 

Vooralsnog lijkt mij de enige betrouwbare oplossing mijn KPN compleet opzeggen en een provider nemen die wel nadenken  en toegankelijk is voor het oplossen van problemen die zij veroorzaken.

Hoe kan het dat KPN voor zulke ernstige problemen met hun systeem totaal ontoegankelijk is!

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik herken helemaal niets van wat u schrijft. Ik heb een bedrijf, ik ontvang van enorm veel leveranciers en afnemers facturen en andere communicatie via de mail. Dat gaat altijd goed.

Weet u zeker dat u bij sommige organisaties niet een verkeerd email adres geregistreerd heeft staan?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo Jos, welkom op het forum! Jammer te horen dat je geen goede ervaringen hebt met spam.

Laat ik beginnen met aangeven dat de nieuwe webmail en het nieuwe spamfiltersysteem los staan van elkaar. We zijn begin dit jaar overgestapt naar een nieuwe spamfilterleverancier. Dit heeft gezorgd voor een verbetering in de hoeveelheid spam die wij ondervangen.  Daarnaast ga je alleen wel altijd houden dat er soms mails ten onrechte als spam worden aangemerkt. Dit heeft verschillende oorzaken.

Een is dat mensen mails die zij niet meer willen ontvangen als spam markeren. Ook als het technisch gezien niet echt spam is. Als dit vaak genoeg gebeurt gaan spamfilters die afzenders als spammers zien.
Een andere oorzaak is dat bedrijven die veel bulkmail verzenden hun mailinglijsten niet altijd goed bijhouden. Hierdoor staan er vaak veel adressen op die niet meer bestaan (wat zorgt voor bounce-meldingen) of adressen opstaan van mensen die hebben aangegeven de mail niet meer te willen (waardoor die mensen het dan weer als spam aanmelden). Dit draagt bij aan de goede of slechte reputatie die een afzender dan heeft bij de spamfilterleverancier. Bedrijven kunnen hier zelf iets aan doen door hun mailinglijst op orde te hebben, en te zorgen dat ze de juiste manieren van authenticatie gebruiken.


Dan komen we bij de de webmail. Bij de huidige webmail is het nog zo dat als je mails in de spam krijgt die dat niet zijn, je dit handmatig bij ons moet aangeven. Het in de webmail markeren of demarkeren van spam doet alleen eenmalig iets om de mail te verplaatsen van/naar de spammap. Hierdoor zit er ook een vertraging in tussen het moment van als spam markeren door het filter en het door ons bij hen aangeven dat dit niet zo is. Omdat Abuse het nogal druk heeft met dit soort meldingen  en overige zaken rondom netwerkveiligheid en misbruik krijg je hier over het algemeen geen antwoord op, of een standaardantwoord. 

In de nieuwe webmail hoef je dit niet meer handmatig te melden. Het markeren en demarkeren van berichten als spam/niet spam geeft al gelijk een signaal door naar de spamfilterleverancier. Hierdoor kunnen zij gelijk analyse doen en mails die inderdaad ten onrechte als spam gezien worden van die lijst halen. Waardoor het allemaal een stuk sneller en vloeiender verloopt.

Dat allemaal gezegd hebbende, het zal altijd een golfbeweging blijven bij dit soort mails. 

 

Je sluit af met 

Vooralsnog lijkt mij de enige betrouwbare oplossing mijn KPN compleet opzeggen en een provider nemen die wel nadenken  en toegankelijk is voor het oplossen van problemen die zij veroorzaken.

Hoe kan het dat KPN voor zulke ernstige problemen met hun systeem totaal ontoegankelijk is!

 

Zoals ik hierboven heb proberen uit te leggen is dit niet iets dat wij veroorzaken, maar wel waar we zoveel mogelijk aan proberen te doen.
Het lijkt mij ook ietwat drastisch om je hele KPN hierom op te zeggen (wat natuurlijk wel gewoon je eigen keus is). Als je echt het gevoel hebt dat je niet kunt werken met onze mail, dan zijn er ook voldoende andere (web)mail opties elders. Zowel gratis (Gmail, Outlook, etc..) als betaald. 

Reputatie 7

De bedoeling is dat alles wat de KPN-server herkent als “sure” spam totaal niet bij de geadresseerde bezorgd wordt. Waar de server niet 100%  zeker is wordt in jouw spambox geplaatst.

En dat is ook precies zoals het moet werken en bij vrijwel alle grootte providers gelukkig ook werkt. Deze procedure is bij mail providers als Gmail en Outlook niet anders hoor.

 

De afzender krijgt, als de e-mail door de KPN Spamfilter wordt geweigerd, een bericht in de trend van “the server has declined your message. your message has been removed”

Zulke berichten verdwijnen bij grotere organisaties echter in het niet, omdat het bericht door een INFO@… afzender vanaf een afdeling administratie of een afdelingssecretaresse gestuurd wordt.

In dat bounce-bericht wordt de exacte reden aangegeven waarom de mail niet afgeleverd is. Elke grote organisatie zal dergelijke bounce berichten juist afvangen en daar actie op ondernemen om te voorkomen dat ze hun klanten niet meer kunnen bereiken.

Als jouw zorgverlener niets met dat bounce-bericht gedaan heeft, dan moet je daar toch echt jouw zorgverlener op aanspreken.

 

Bovendien is het niet bezorgen van aan mij gerichte post volgens mij in strijd met de AVG-wetgeving, resp. een inbreuk op mijn privacy.

Je maakt zeker een grapje. De AVG heeft daar gelukkig helemaal niets mee te maken. Jouw stelling is dus dat alle aan jouw gerichte mail bij jou afgeleverd moet worden. Ik weet zeker dat jij binnen een paar uur gaat schreeuwen om het afleveren van ongewenste mails te stoppen want jouw mailbox zal exploderen.

Ik denk dat de essentie en de ernst niet overkomt.

Sinds Uw nieuwe spamfilter:

  • heb ik meldingen van leveranciers waar in inboedel besteld heb niet ontvangen, omdat deze door U voor Sure spam werd aangemerkt.
  • verdwijnen meldingen van zorgverleners over het verschuiven van afspraken in de spam box. Aangezien ik op mijn Ipad en IPhone de KPN spambox niet kan benaderen zie ik deze berichten niet.  Hoewel ik al Xmaal onder webmail heb aangegeven dat dit geen spam is blijft de zaak onveranderd. Ook als ik alle persoonlijke spamfilters uitzet.
  • Organisaties waar ik als privépersoon zaken met doe worden niet in mijn inbox geplaatst en soms zelfs niet in mijn spambox omdat ze als spam blijft aanmerken.
  • Ik moet ook als ik voor korte of langere tijd onderweg ben inloggen op mijn webmail om er zeker van te zijn dat ik alle relevante aan mij gerichte e-mails met persoonlijke berichtgeving ontvang. Mij Ipad en Iphone zijn als mobiele e-mail bron niet langer betrouwbaar.

Uw doet mijn  opmerking over privacy als een grapje af, tegelijkertijd stelt U dat het kan dat ik iets als geen Spam zie en in sommige gevallen de berichten voor mij persoonlijk van hoog belang zijn, maar U of “andere gebruikers” melden dat dit spam is of zelfs sure spam deze berichten niet in mijn inbox of mobile apparatuur bezorgd worden en in enkele gevallen zelfs helemaal niet bezorgd worden.

Dit feit heeft in de praktijk bij mij al meerdere keren plaatsgevonden.

Ook als ik U dat via abuse@ of sample@ meldt weigert U deze berichten aan mij te bezorgen.

Om dat zeker te stellen stelt U dat ik met de betreffende bedrijven contact op moet nemen om hen er toe te brengen hun mailings op order te brengen. Iets dat U kennelijk niet lukt.

Hoe kansrijk denkt U dat dit is bij grote organisaties en leveranciers?

Een detail winkel van beperkte omvang zal misschien luisteren, maar bij de overige bij je als individu een roepende in de woestijn.

Vind U het vreemd als ik stel dat KPN er zorg voor dient te dragen dat ik mijn  post ontvang?

Als je een parallel trek met de oude manier van post bezorging, zou het dan normaal zijn al  de Post NL postbode bij mij aan mij geadresseerde post niet bezorgd omdat het post-sorteerpunt bepaald heeft dat de afzender spam stuurt, of omdat mijn buren de postbode te kennen gegeven hebben dat zij van deze afzender geen post meer willen ontvangen?

 

Ik geloof dat U dringend aanpassingen moet doen en zeker geen e-mails moet achterhouden.

Reputatie 7

Om dat zeker te stellen stelt U dat ik met de betreffende bedrijven contact op moet nemen om hen er toe te brengen hun mailings op order te brengen. Iets dat U kennelijk niet lukt.

Als je reageert op mijn bericht, laat ik dan even stellen dat ik, net als jij, gewoon een klant van KPN ben en medelid van dit forum. Mij lukt dat dus inderdaad niet maar ik ga er vanuit dat je met "U" KPN bedoelt. :wink:

KPN lukt dat overigens wel, sterker nog, KPN heeft dat ook gedaan d.m.v. van dat bounce-bericht.

 

Hoe kansrijk denkt U dat dit is bij grote organisaties en leveranciers?

Een detail winkel van beperkte omvang zal misschien luisteren, maar bij de overige bij je als individu een roepende in de woestijn.

Daar heb je een denk ik een hele verkeerde voorstelling. Juist de grote ondernemingen zullen het succesvol afleveren van mails geautomatiseerd monitoren en actie ondernemen als daar iets fout lijkt te gaan. De kleinere ondernemingen hebben dat veelal niet geautomatiseerd en als daar gemaild wordt vanuit een algemeen no-reply mailadres dan is de kans dat een bounce-bericht niet gezien wordt veel groter.

 

Vind U het vreemd als ik stel dat KPN er zorg voor dient te dragen dat ik mijn  post ontvang?

Als je een parallel trek met de oude manier van post bezorging, zou het dan normaal zijn al  de Post NL postbode bij mij aan mij geadresseerde post niet bezorgd omdat het post-sorteerpunt bepaald heeft dat de afzender spam stuurt, of omdat mijn buren de postbode te kennen gegeven hebben dat zij van deze afzender geen post meer willen ontvangen?

Ik geloof dat U dringend aanpassingen moet doen en zeker geen e-mails moet achterhouden.

Ik denk dat jij heel blij moet zijn dat KPN niet alle aan jou gerichte "post" ook werkelijk aflevert. Je zult er een dagtaak aan hebben om al die "post" die als spam bestempeld had moeten worden uit jouw inbox te verwijderen. Geloof me, dat wil je echt niet!

Wat de spamfilter van KPN doet is precies wat een spamfilter hoort te toen en wat de spamfilters van andere grotere organisaties zoals Google, Microsoft, Ziggo en Apple ook doen.

Als jouw buren "post" als spam bestempelen dan krijgt de leverancier daar bericht van. Het is de leverancier die daar actie op zal moeten uitzetten.

 

Ik moet ook als ik voor korte of langere tijd onderweg ben inloggen op mijn webmail om er zeker van te zijn dat ik alle relevante aan mij gerichte e-mails met persoonlijke berichtgeving ontvang. Mij Ipad en Iphone zijn als mobiele e-mail bron niet langer betrouwbaar.

Ik neem aan dat jouw mailcliënts op de iPad en iPhone op basis van IMAP communiceren met de mailserver van KPN. Als jij dan ook de spamfolder laat synchroniseren dan hoef je nooit in webmail te zijn om de "possible spam" berichten te kunnen bekijken. "Sure spam" berichten krijg je sowieso niet te zien, ook niet in webmail. 

 

Overigens werd de trekkingsuitslag van de Staatsloterij ook als "possible spam" bestempeld.

Ik synchroniseer de spamfolder dus wel naar mijn Outlook mailcliënt op Android.

Door de mail naar mijn inbox te verplaatsen meld ik aan KPN dat deze mail geen spam is …

... en dit zal automatisch aan de spamfilter worden doorgegeven. Als voldoende mensen dat doen zal de spamfilter dergelijke mails automatisch gaan beoordelen als "geen spam".

 

Heb jij overigens al de nieuwe webmail?

 

Hoe zet ik het spam filter uit, mail van bvb Aliexpress en tafelbladen.eu komen nu in de spamfolder terecht. Mijn administratie systeem staat alleen in contact met de kpn inbox. Om de spamfolder te kunnen bekijken moet ik speciaal inloggen op de webmail van kpn erg onhandig.

Het de-markeren als spam in het kpn webmailsysteem werkt alleen maar voor dat 1e mailtje welke dan vervolgens verplaats wordt van de spam folder naar mijn inbox. Als ik bepaal dat mail voor mij geen spam is dan is die afzender ook geen spam en wens daar de mail van te ontvangen. Nu gaan leveringen van producten en afspraken fout.

Wie bent u(KPN) om voor mij te bepalen dat wanneer ik aangeef dan een domein geen spam is en ik daarvan de mail wel wens te ontvangen u brutaal gewoon mijn mail tegenhoud als zijnde spam en het toch keihard in de spam folder deponeert.

 

Verander het (web)mail systeem zo dat als ik het maildomein goedkeur als geen spam of als deze in mijn adressenboek staat de mail gewoon in mijn inbox terecht komt. Dat u 1 maal een eerste keer een mail tegenhoud en als spam markeert kan ik nog oke vinden, maar als ik het betreffende maildomein daarna goedkeur als geen spam of als er een mailadres van dit domein in mijn adressenboek staat. Dan wil ik deze mails ontvangen…. Logisch toch……..

 

Hoe moeilijk kan het zijn. Nu leveren jullie mij extra werk en problemen op. Schande dat dat zomaar kan. Ik klaag niet snel, en vaak kan ik dingen nog wel enigzinds begrijpen, maar de nu gehanteerde logica slaat echt nergens op. Ik ben geen baas meer over eigen te ontvangen mails, u bepaald wat goed voor mij is?, klink bijna als censuur….

 

Gaarne systeem aanpassen, of gewoon een optie erin, die alle spamfiltering uitzet, los ik het lokaal wel op als ik de mails binnen haal. Beter wat meer spam dan belangrijke mails die blijven hangen in de spam.

 

Groet,

Martin

Reputatie 7

Je kunt de spam filter gelukkig niet uitzetten. Jouw mailbox zou overspoeld worden met spam en dan heb je er een dubbele dagtaak aan om de valide mailtjes er tussenuit te vissen.

 

Het de-markeren als spam verplaatst de mail naar de inbox en meldt dit aan de spamfilter.

Als een dergelijke de-markering nu ook door anderen gedaan wordt dan kan de spamfilter op basis daarvan tot de conclusie komen dat het domein uit de "possible spammers" lijst gehaald moet worden. De spamfilter zal dat noet doen op basis van alleen jouw de-markering.

 

Overigens is de grootste reden waardoor een domein als spammer betiteld wordt dat er mails als nieuwsbrieven verstuurd worden naar niet (meer) in gebruik zijnde emailadressen uit één van de KPN domeinen. De verzender krijgt ook een bounce bericht als een mail niet afgeleverd kan worden omdat het emailadres niet bekend is. Als die verzender daar dan niets aan doet, bijvoorbeeld door het opschonen van haar mailinglijsten, dan wordt het domein als spammer bestempeld en krijg je die problemen die jij nu ervaart.

Je kunt de spam filter gelukkig niet uitzetten. Jouw mailbox zou overspoeld worden met spam en dan heb je er een dubbele dagtaak aan om de valide mailtjes er tussenuit te vissen.

 

Het de-markeren als spam verplaatst de mail naar de inbox en meldt dit aan de spamfilter.

Als een dergelijke de-markering nu ook door anderen gedaan wordt dan kan de spamfilter op basis daarvan tot de conclusie komen dat het domein uit de "possible spammers" lijst gehaald moet worden. De spamfilter zal dat noet doen op basis van alleen jouw de-markering.

 

Overigens is de grootste reden waardoor een domein als spammer betiteld wordt dat er mails als nieuwsbrieven verstuurd worden naar niet (meer) in gebruik zijnde emailadressen uit één van de KPN domeinen. De verzender krijgt ook een bounce bericht als een mail niet afgeleverd kan worden omdat het emailadres niet bekend is. Als die verzender daar dan niets aan doet, bijvoorbeeld door het opschonen van haar mailinglijsten, dan wordt het domein als spammer bestempeld en krijg je die problemen die jij nu ervaart.


Jullie zijn je gezonde boeren verstand verloren en verdwaald in jullie eigen kromme logica.

Wanneer jullie eenmalig iets als spam aanmerken wat het niet is….. oke prima kan gebeuren. Maar als ik daarna aangeef dat het geen spam is blijven jullie het gewoon als spam aanmerken en moet ik dit als klant van jullie(KPN) maar accepteren. Ik wil gewoon een offerte, bestelbevestiging, factuur, enz kunnen ontvangen van bvb tabelbladen.eu. Iedereen die de mails bekijkt ziet dat dit gewoon zakelijke mails zijn waar niet vreemds in staat. En jullie vinden het maar normaal dat deze mail worden tegengehouden(en zelf bij herhaling), dat is enorm arrogant. Ga jullie zelf schamen. Je kunt geen gewone mails van mensen tegenhouden, en zeker niet als ze kenbaar maken deze expliciet te willen ontvangen. Dit is nagenoeg censuur, ben benieuwd wat er zou gebeuren als je je dit tot de hoge raad juridisch zou uitvechten.(heb ik helaas de tijd en middelen niet voor)

Maar treur niet ik zal helaas gewoon klant moeten blijven bij KPN, overstappen van provider is erg makkelijk, maar honderden email wijzigingen aan mijn vrienden, familie, zakenpartners, bedrijven en instellingen doorgeven is bijna niet te doen.

 

TIP: om al deze ellende te voorkomen bouw 1 extra optie in onder de mogelijke instellingen van de (web)mail, de extra optie “Verplaats automatisch de inhoud van Spammap naar Inbox” erbij en klaar ben je. Dan los ik het probleem van spam zelf lokaal wel op. Op mijn eigen systeem draait namelijk ook gewoon een “spamlijst/filter”en hier heb ik wel zelf invloed op, direct…. Dus zoals jullie stellen loopt mijn mailsysteem thuis niet vol met spam zoals jullie in jullie standaard voorgekauwd antwoord aangeven.

(Mijn excuses aan de behandelaar bij KPN die mijn berichten heeft moeten lezen voor de harde bewoordingen , dit is niet tegen u persoonlijk gericht maar tegen de kromme onlogische klant onvriendelijke beleidsvoering van KPN inzake het spamgebeuren)

 

Groet,

Martin

Reputatie 7

Jullie zijn je gezonde boeren verstand verloren en verdwaald in jullie eigen kromme logica.

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum. :slight_smile:

 

Maar als ik daarna aangeef dat het geen spam is blijven jullie het gewoon als spam aanmerken ...

Het klopt dat KPN die mail dan nog als spam blijft aanmerken, pas als meerdere abonnees aangeven dat mails van die afzender geen spam zijn en de afzender geen mails verstuurt naar zogenaamde "spamtraps" (niet in gebruik zijnde emailadressen van een KPN domein) zal de spamfilter de afzender weer als legitieme afzender kenmerken.

En als het probleem zich blijft voordoen, dan moet je hiervan melding maken bij de verzender van die mails zodat zij de juiste acties gaan ontplooien. Het is niet anders en het is ook zeer gewenst dat het zo blijft.

En als je dan echt alle mails uit je spamfolder doorgezet wilt hebben naar jouw inbox, dan maak je toch zelf een filterregel aan die dat verzorgt.

 

Jullie zijn je gezonde boeren verstand verloren en verdwaald in jullie eigen kromme logica.

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum. :slight_smile:

 

Maar als ik daarna aangeef dat het geen spam is blijven jullie het gewoon als spam aanmerken ...

Het klopt dat KPN die mail dan nog als spam blijft aanmerken, pas als meerdere abonnees aangeven dat mails van die afzender geen spam zijn en de afzender geen mails verstuurt naar zogenaamde "spamtraps" (niet in gebruik zijnde emailadressen van een KPN domein) zal de spamfilter de afzender weer als legitieme afzender kenmerken.

En als het probleem zich blijft voordoen, dan moet je hiervan melding maken bij de verzender van die mails zodat zij de juiste acties gaan ontplooien. Het is niet anders en het is ook zeer gewenst dat het zo blijft.

En als je dan echt alle mails uit je spamfolder doorgezet wilt hebben naar jouw inbox, dan maak je toch zelf een filterregel aan die dat verzorgt.

 

 

 

Blijft kromme logica, die alleen makkelijk is voor de beheerders/programmeurs/spamfilterbouwers en niet voor de klant.

Wanneer de klant expliciet aangeeft email van een domein te willen ontvangen (nadat deze eventueel eerst eenmalig in de spambox is terecht gekomen) moet deze klant het recht hebben om deze mails te ontvangen. Ik zeg niet dat dit voor alle klanten dan moet gelden, maar wel voor de klant in kwestie. Maar individuele spamlijsten zijn natuurlijk te lastig voor beheer. Tja… ik ben maar een klant, een mailtje minder of minder voor hem/haar is helaas pindakaas. Ach, tis maar een order die nu wat langer op zich laat wachten, enz enz… Als het beheer maar makkelijk is, waarom zou je iets vanuit de klant bekijken, dat zou te logisch zijn…. :-) Een aantal kennissen van mij nemen niet eens meer de moeite om zoiets te melden, ”tis een groot bedrijf daar ben je toch kansloos”. Als het internet maar goed uit de muur komt vinden ze het al lang best. En eerlijk is eerlijk, internet van KPN komt bij mij altijd goed uit de muur, de afgelopen tig jaar maar 1 maal 2 uur plat gelegen.

 

Bedankt voor de regel tip…. ik dacht dat regels alleen voor de inbox van toepassing waren. Heb er gelijk 1 aangemaakt….. Alles met verzenddatum groter dan 1-1-2000 in de inbox opslaan. Denk niet dat ik nog mail uit het verleden krijg :-) dus deze regel zou moeten werken. Ben benieuwd of het ook daadwerkelijk  functioneert.  Ik hoop het, dan is er in ieder geval een workaround.

 

 

 

Jullie zijn je gezonde boeren verstand verloren en verdwaald in jullie eigen kromme logica.

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum. :slight_smile:

 

Maar als ik daarna aangeef dat het geen spam is blijven jullie het gewoon als spam aanmerken ...

Het klopt dat KPN die mail dan nog als spam blijft aanmerken, pas als meerdere abonnees aangeven dat mails van die afzender geen spam zijn en de afzender geen mails verstuurt naar zogenaamde "spamtraps" (niet in gebruik zijnde emailadressen van een KPN domein) zal de spamfilter de afzender weer als legitieme afzender kenmerken.

En als het probleem zich blijft voordoen, dan moet je hiervan melding maken bij de verzender van die mails zodat zij de juiste acties gaan ontplooien. Het is niet anders en het is ook zeer gewenst dat het zo blijft.

En als je dan echt alle mails uit je spamfolder doorgezet wilt hebben naar jouw inbox, dan maak je toch zelf een filterregel aan die dat verzorgt.

 

 

Het leek een goed idee, maar je kan dus(zoals ik in eerste instantie ook dacht) geen regels op je spambox zetten. De regels gelden blijkbaar alleen voor je inbox. Vanuit daar kun je met regels overal naar toe met de emails….  helaas komt spam (welke kpn beschouwd als spam) in mijn spambox en kan deze niet automatisch doorzetten naar mijn inbox. Helaas….. 

 

Please KPN….. geef mij een optie om het spamfilter uit te zetten, of een optie alle mail die in de spambox terecht komt direct door te sturen naar mijn inbox.

 

Ik wil geen spamfilter, ik wil baas zijn over eigen mail, zeker als ik over bepaalde mailadressen expliciet aangeef dat het geen spam is en dat ik ze wil ontvangen.

 

 

Reputatie 7

Ik wil geen spamfilter, ik wil baas zijn over eigen mail, zeker als ik over bepaalde mailadressen expliciet aangeef dat het geen spam is en dat ik ze wil ontvangen.

Weet je dat 80% van de mails die wereldwijd verstuurd worden spam is.

Als er geen spamfilter actief zou zijn, dan zou dat dus betekenen dat je voor elk "echt" mailtje vier spam mailtjes zou krijgen.

Blijf je met die wetenschap nog steeds van mening dat je geen spamfilter wil?

Ik moet er in ieder geval niet aan denken.

Klopt.

Mail naar het hetnet.nl adres van mijn moeder vanuit topnotch beheerd platform Microsoft Office365 worden bij KPN niet gezien als reguliere mail bij hetnet. Onbegrijpelijk. 

 

 

 

 

Reputatie 2

Het enige wat klanten willen is dat het beter werkt dan nu en dat de klant invloed heeft op wat als spam gezien wordt en wat niet. Krijg zelf nooit spam en daardoor hebben mijn acties (als ik aangeef dat mail geen spam is) kennelijk een lage score bij het spamfilter? Dan werkt het duidelijk niet goed. Kan slepen en drukken wat ik wil, blijf nog steeds gewone mail in het spamvak ontvangen.

Bij alle bovenstaande ergernis heb ik nog iets.

Een mail aan mijn schoonzus wordt niet bezorgd omdat het spam is. De bijlage is nl een ebook . . .

Reputatie 7
Badge +10

@Bakk 

Comprimeer het bestand met bijv. 7Zip, WinZip of WinRAR en voeg het dan opnieuw toe als bijlage.

Of verstuur het met Gmail.

Gelijk van het gedoe af . .

De КPN-spamfilter is een ramp van de 1e orde. Waarom ik niet alles wat in de spambox komt zomaar naar mijn inbox kan verplaatsen, is een raadsel.

Hoe slecht kan een filter zijn? In het geval van KPN lijkt het ontwikkeld te zijn door een zesjarige en dat doet de genoemde zesjarige waarschijnlijk onrecht. Mijn kat had het beter kunnen doen. Ik heb mails gevonden van KPN!!!, mijn bank, mijn creditcard, nieuwsbrieven van tijdschriften waar ik een abonnement op heb (nee niet een of ander twijfelachtig tijdschrift maar gerenommeerde tijdschriften die geen spam produceren en sommige zijn van overheidsdiensten die zich bezighouden met wetenschap en technologie) en de lijst gaat maar door.

Ja, het pikt een paar onbetrouwbare e-mails op, maar die zijn verreweg in de minderheid. Als de filters van KPN de e-mails van bekende zwendelbronnen weghouden, prima, ze verschijnen niet in de spammap, maar laat mij beslissen wat er gebeurt met de e-mails die in de spammap terechtkomen.

Ik ben extreem gefrustreerd en als het niet voor de betrouwbaarheid van de service in het algemeen was, zou ik al lang geleden naar een andere ISP zijn gesprongen. Ik overweeg nog steeds de optie als dit probleem niet is opgelost. God weet hoe iemand een bedrijf kan runnen met KPNmail met zo'n dictator in zijn brievenbus.

Reputatie 7

De КPN-spamfilter is een ramp van de 1e orde. Waarom ik niet alles wat in de spambox komt zomaar naar mijn inbox kan verplaatsen, is een raadsel.

Hoe slecht kan een filter zijn?

Ik ervaar geen enkel probleem met de spamfilter van kpn.

Spam wordt keurig in de spamfolder geplaatst en heel af en toe komt er een mail in de spamfolder wat geen spam is. Dit komt dan vrijwel altijd doordat de verzender zijn mailinglist niet up to date houdt en dat hij daardoor veel mailtjes stuurt naar niet (meer) bestaande emailadressen. De spamfilter zal die afzender dan vroeg of laat als spammer betitelen.

Helaas is dat in mijn geval niet gebeurd. Ik heb niet alle tijd van de wereld om te onthouden "Oh, ik moet ergens anders inloggen en kijken wat de idioten vandaag in de spammap hebben gegooid". Meer verontrustend is dat het willekeurig is. De ene dag wordt er een bericht ontvangen, de andere dag spam, zelfde bron, zelfde adres, zelfde domein.

Een greep uit de "spam" van vandaag:

  • ANWB
  • Mail van de universiteit waar ik heb gestudeerd. De laatste zijn zonder problemen in de inbox ontvangen.
  • Een post van een overheidsdienst waar ik regelmatig contact mee heb, geen bulkpost.
  • Post van een gespecialiseerd defensietijdschrift (gesloten oplage).

Als het systeem consistent was, zou er enige logica in zitten, maar het is de willekeur die zo frustrerend is voor zowel mij als degenen die me mail hebben gestuurd. Ik zou beter verwachten van een organisatie die tot de belangrijkste telecombedrijven van Nederland behoort.

Reputatie 7

Ik heb niet alle tijd van de wereld om te onthouden "Oh, ik moet ergens anders inloggen en kijken wat de idioten vandaag in de spammap hebben gegooid".

Als jij geen pop maar imap gebruikt dan kan je jouw spamfolder gewoon mee synchroniseren en dan zie je de mails vanzelf binnenkomen.

 

Ik gebruik nu inderdaad pop. Daar was een reden voor, maar die is niet meer van toepassing. Tijd om over te stappen op IMAP. Eindelijk advies dat helpt.

Reputatie 7

Ik gebruik nu inderdaad pop. Daar was een reden voor, maar die is niet meer van toepassing. Tijd om over te stappen op IMAP. Eindelijk advies dat helpt.

Zelf gebruik ik op één PC pop zodat ik daar een kopie behoud van de mails. Met de huidige grootte van de mailboxen op de mailserver van KPN is dat niet echt meer nodig maar het is wel "prettig gevoel" altijd een backup achter de hand te hebben.

Op alle andere apparaten (laptop, tablet, telefoon) gebruik ik altijd imap.