Beantwoord

Onbegrijpelijke acties van spamfilter

  • 19 February 2019
  • 28 reacties
  • 769 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Hoe is het mogelijk dat vanuit het spamfilter beheer niet wordt gereageerd op verzoeken om het filter aan te passen:
  • Social Deal Utrecht is volgens het filter SPAM, heb al meerdere keren aangegeven dat dit niet zo is;
  • Weed Profit is spam of fishing maar dat wordt nog steeds niet herkend;
  • Crypto Club is spam maar dat wordt nog steeds niet herkend (meerdere malen aangemeld, valse-email@fraudehelpdesk maakt hier phising van;
  • Crypto Club idem
  • VROUW is geen spam;
  • Radar Testpanel is geen spam;
  • Bitcoin is wel spam;
  • VakantieVeilingen.nl is geen spam ;
  • Willy van Weekendjeweg.nl is géén spam;
  • en zo kan ik nog een tijdje doorgaan
Het forum haalt de mail adressen weg, ook niet handig!


Wat doet KPN hier mee? Misschien de Xs4All filter overnemen (die schijnt wel te werken!
icon

Beste antwoord door Marina_ 19 February 2019, 11:58

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @AndreWrdn, Ik lees dat je behoorlijk last hebt van spam en berichten die als spam worden gezien. Verwarrend en niet wenselijk. Wanneer een bericht onterecht in de spam is beland, stuur dan het originele bericht door naar e-mailadres abuse@kpn.com en naar samples@kpnmail.nl op de volgende manier:
  1. Login op Webmail
  2. Klik bij de folders aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bewuste bericht.
  4. Klik op de knop ‘Doorsturen’ en kies voor de optie ‘Als bijlage’.
  5. Vul bij de e-mailadressen abuse@kpn.com en samples@kpnmail.nl in en klik op de knop ‘Versturen’ om het bericht te verzenden.
Wanneer een spambericht ongefilterd in 'Postvak IN' terecht is gekomen, stuur dan het originele bericht door naar e-mailadres valse-email@kpn.com op de volgende manier:
  1. Login op Webmail
  2. Klik bij de folders aan de linkerkant op ‘Postvak IN’.
  3. Selecteer het bewuste spambericht.
  4. Klik op de knop ‘Doorsturen’ en kies voor de optie ‘Als bijlage’.
  5. Vul bij het e-mailadres valse-email@kpn.com in en klik op de knop ‘Versturen’ om het bericht te verzenden.

De e-mails komen uit bij KPN Abuse. Zij kunnen indien nodig de instellingen van het spamfilter aanpassen. Het Abuse Team heeft daarvoor het originele bericht nodig die wordt verstuurd via de webmail.
Reputatie 4
Badge +2
en dat helpt? Mijn lijstje zien van december, januari en februari? In dat lijstje staan email verzenders die al weken ondanks mijn mail naar abuse in de spam bak terecht komen. "Leuke" mail als vakantieveilingen en weekendje weg!
Reputatie 7
Badge +19
Het niet doorsturen is een keuze, maar heeft sowieso minder nut dan het wel door te sturen via de webmail. Één voorbeeld per afzender/type doorsturen is genoeg.
Reputatie 4
Badge +2
De keuze niet doorsturen begint hoger op de lijst te staan. Waarom? Er zitten een aantal afzenders bij waarvan ik de mail al tig keer heb doorgestuurd, zonder dat dat zorgde voor het gewoon accepteren. Zowel de boodschap "geen spam" als de boodschap"spam" leidt niet tot resultaten. Het is net alsof mijn mail in het afvalputje terecht komt. Of komt mijn mail in de spam bak en wordt die niet meer gelezen? In het bovenstaande lijstje staan een paar mail adressen waarvan ik al meer dan een maand iedere keer aangeef dat het geen spam is, resultaat nulkommaniets.
Reputatie 4
Badge +4
Hier is het beeld eigenlijk hetzelfde.
Aanmelden doe ik zo als beschreven, maar ik heb niet het idee dat het wat helpt.
Sterker nog , er komt nog meer spam nu binnen bij de inbox.
Ben er weer mee opgehouden met het doorsturen, je hebt er bijna een dag taak aan 😃
Vrienden van mij hebben XS4All en die kijken erg vreemd op dat er zo veel spam bij mij binnen komt.
Spam wat ook als zodanig al gemerkt is, komt gewoon binnen bij de inbox.

Theo
Reputatie 4
Badge +2
De lijst wordt steeds langer, scores van vandaag: NewYorkPizza, Thefork (voorheen IENS), Afvallen met Nederland. Wanneer houdt dit op?
André
Reputatie 4
Badge +2
Scores van vandaag: KameraExpress, Careyn (gezondheid gerelateerde instelling). Wanneer houdt dit op?
Reputatie 4
Badge +2
Moet ik nog verder gaan met toevoegen? WeinPlus, KameraExpress, Veronica Magazine Wanneer houdt dit op? En wanneer wordt geaccepteerd dat ik een niet-SPAM ook via Outlook van Office kan versturen?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @AndreWrdn, Dat is niet nodig. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je ontzettend veel spam ontvangt en dat er berichten in de Spam belanden die er niet horen. Tot nu toe blijf ik bij het advies van het doorsturen van deze e-mails zoals aangegeven in mijn eerste bericht. Dat heeft altijd nog meer zin, dan de alle voorbeelden hier te plaatsen. Wanneer het ophoudt? Ik heb er geen antwoord op, maar het team Abuse werkt dagelijks aan verbeteringen rondom de spamfilter.
Reputatie 7
Als een afzender te vaak mails verstuurd aan niet bestaande e-mailadressen binnen één van de KPN domeinen, dan wordt die afzender gekenmerkt als mogelijke spammer en zullen de mails van die afzender in de spamfolder terechtkomen.
Helaas lopen ook gewone organisaties tegen dit fenomeen aan als hun mailinglists niet up-to-date zijn en ze blijven doorgaan nieuwsbrieven te versturen naar niet (meer) bestaande e-mailadressen.
Dit is een welbeproefde methode om een deel van de echte spammers buiten de deur te houden, maar helaas heeft dat ook zijn keerzijde als een organisatie niet reageert op "delivery failure" berichten.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb de meeste van deze spammers ook echt veel, ik was schatrijk geweest met al hun aanbiedingen. Het lastige is dat ze na verzenden in enkele seconden hun E-Mail adres veranderd hebben en dus op dat nieuwe adres weer kunnen versturen. Wat je in ieder geval echt NOOIT mag doen is je onderaan in de mail afmelden. Je plaatst jezelf dan namelijk op nog tientallen andere lijsten van spammers. KPN kan hier ook niet veel aan doen vrees ik.
Reputatie 4
Badge +2
Hoi @AndreWrdn, Dat is niet nodig. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je ontzettend veel spam ontvangt en dat er berichten in de Spam belanden die er niet horen. Tot nu toe blijf ik bij het advies van het doorsturen van deze e-mails zoals aangegeven in mijn eerste bericht. Dat heeft altijd nog meer zin, dan de alle voorbeelden hier te plaatsen. Wanneer het ophoudt? Ik heb er geen antwoord op, maar het team Abuse werkt dagelijks aan verbeteringen rondom de spamfilter.
Hallo Marina,
Het spreekt voor zich dat ik alle genoemde mail ook heb verstuurd. Een aantal zelfs tig keer (ga vanavond misschien een overzichtje maken, maar ben bang daar eigenlijk te veel tijd aan kwijt zal zijn.
Blijf met een aantal vragen:
- wanneer krijg ik antwoord op de vraag waarom ik perse via webmail moet doorsturen, CTRL-ALT-F werkt in Outlook van Office ook (als de fraudehelpdesk hier mee kan werken zou kpn het ook moeten kunnen)
- wanneer krijgt kpn een whitelist?
- wanneer stopt het tot spam verklaren van zelfs ABN als afzender?;
- ebook.nl, ASUS kan ik aan het lijstje toevoegen.

Blijft: wanneer houdt dit op? Zelfs de "nieuwe" webmail geprobeerd, lijkt als twee druppels water op Xs4All, maar die kunnen meer instellingen vastleggen
Reputatie 7
- wanneer stopt het tot spam verklaren van zelfs ABN als afzender?;
Wat voor een mailtjes ontvang je dan van ABN-AMRO, dat loopt toch allemaal via bankmail?

- wanneer krijg ik antwoord op de vraag waarom ik perse via webmail moet doorsturen, CTRL-ALT-F werkt in Outlook van Office ook (als de fraudehelpdesk hier mee kan werken zou kpn het ook moeten kunnen)
Als het account binnen de Outlook app gewoon verbinding maakt met de mailserver van KPN om jouw KPN mails op te haken, dan kan je binnen Outlook rustig de ctrl-alt-F methode gebruiken.
Reputatie 4
Badge +2
Behalve direct rekening gerelateerde mail krijg ik ook mail waarin de ABN me probeert te overtuigen van beleggingen, hulp bij de belastingaangifte, nieuwe producten enzovoort. Die komen NIET binnen via Bankmail, daar komen echt alleen transactiegerelateerde mailtjes.


- wanneer krijg ik antwoord op de vraag waarom ik perse via webmail moet doorsturen, CTRL-ALT-F werkt in Outlook van Office ook (als de fraudehelpdesk hier mee kan werken zou kpn het ook moeten kunnen)Als het account binnen de Outlook app gewoon verbinding maakt met de mailserver van KPN om jouw KPN mails op te haken, dan kan je binnen Outlook rustig de ctrl-alt-F methode gebruiken.


Ik krijg dat antwoord graag van KPN, want overal staat dat ik alleen maar Webmail moet gebruiken. Ze hoeven het niet zelf te verzinnen, neem de teksten maar over van de fraudehelpdesk, die staat hier: https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/. Overal op de KPN sites staat alleen webmail. En dat als je het anders doet KPN niet alle info krijgt (maar op de vraag om welke info het gaat krijg je geen antwoord!)
Reputatie 7
Overal op de KPN sites staat alleen webmail. En dat als je het anders doet KPN niet alle info krijgt (maar op de vraag om welke info het gaat krijg je geen antwoord!)
Maar je weet toch wie dat zegt en dan weet je toch ook dat die informatie niet volledig is.
Reputatie 4
Badge +2

Maar je weet toch wie dat zegt en dan weet je toch ook dat die informatie niet volledig is.

Blijf er toch bij dat ik wacht op een uitspraak van KPN
Reputatie 7

Maar je weet toch wie dat zegt en dan weet je toch ook dat die informatie niet volledig is.Blijf er toch bij dat ik wacht op een uitspraak van KPN

Voor je het weet krijg je dan wellicht opnieuw te horen dat je dat via webmail moet doen, maar weet dan dat CTRL-ALT-F in Outlook ook gewoon zou moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +19
@AndreWrdn, Ik begrijp dat je ook al in gesprek bent met mijn collega Erik en collega Dennis van Abuse in dit topic. Dennis kan je veel meer vertellen over spam als je nog vragen hebt. Laat het dan vooral weten in het topic waarin vanmiddag gereageerd is op jouw vraag.
Reputatie 4
Badge +2
Ik geef het op. Gisteren weer drie mail als spam bestempelt, terwijl ze dat niet zijn. En de techneuten komen met een verhaal dat Office de mail headers molt, maar hoe precies. Fraudehelpdesk gebruikt wel de doorstuurmails vanuit diverse mail clients, alleen KPN blijft webmail eisen. Denk dat ik de zaak verder maar als hopeloos niet oplosbaar laat staan
Reputatie 4
Badge +2
Wordt steeds grappiger. Heb geen zin om het netter te laten zien, maar dit is voldoende:

[spam] [KPN Abuseteam #$#$#$#$] Ontvangstbevestiging: FW: [spam] CBD-olie: straks niet meer zomaar te koop?
-- English translation below --
* DIT IS EEN ONTVANGSTBEVESTIGING *
Bedankt voor uw melding. Hierbij bevestigen wij dat uw bericht, met het onderwerp "FW: [spam] CBD-olie: straks niet meer zomaar te koop?", door ons is ontvangen.

Oftwel: de ontvangstbevestiging van een niet-SPAM mail is SPAM, bedacht door KPN. Heb alleen het nummer aangepast!
Kan het nog gekker?
Reputatie 4
Badge +2
Ja hoor het kan nog gekker. Niet alleen de ontvangstbevestiging wordt van het stempel SPAM voorzien (zie hier boven), maar ook de reactie van KPN met de mededeling dat het voorbeeld is doorgestuurd naar de leverancier van het spamfilter is als SPAM bestempeld.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @AndreWrdn, Je reacties komen in verschillende topics voorbij en er is al een aantal keer antwoord gegeven op vergelijkbare vragen. Ik begreep dat je in dit topic al in gesprek bent met Dennis van de afdeling Abuse. Als je nog vragen hebt, dan wil ik je verwijzen naar het spamtopic.
Reputatie 4
Badge +2
OK heb het begrepen, stop er mee (want insturen van niet-spam helpt toch niet) en verander het adres naar Gmail. En er wordt wel gesteld dat ik antwoorden heb gekregen, maar die helpen me niet verder.
Als ik nog zin heb zal ik mijn posts en reacties verwijderen.
Reputatie 4
Badge +2
Kreeg vanmorgen de dagelijkse nieuwsbrief van het AD. Misschien willen sommige mensen deze mail niet ontvangen maar het is géén SPAM!
Kan iemand uitleggen waarom deze mail toch het stempel SPAM kreeg?

En dan gelijk aangeven waarom de volgende mail
Active FitWithTea
Deze zuiverende kruiden zijn ideaal als voorjaarskuur. Gun je lichaam een totale reset.
géén spam is? en vele mail die daarop lijkt? Had gisteren 6 echte spam in mijn mailbox, maar niet als zodanig herkend.

Wie heeft een bevredigend antwoord?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Hallo @AndreWrdn ,
dat overkomt mij ook wel eens, ik geef dan binnen het e-mailprogramma aan dat de betreffende e-mail géén spam is oftewel als veilig beschouwd kan worden en de volgende keren gaat het weer gewoon goed.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

Reageer