Vraag

Opzegging niet goed gegaan

  • 27 September 2019
  • 14 reacties
  • 334 keer bekeken

Goedenavond KPN,

Enige tijd geleden heb ik mijn 1-jarige abonnement beƫindigd (12 maanden klant geweest naar alle tevredenheid overigens) en zit al bij een andere provider. Ik heb alle 12 de termijnen betaald maar kreeg tot mijn verbazing een factuur voor de 13e maand, welke ik heb gestorneerd. Eergisteren heb ik contact gehad met de telefonische klantenservice (vriendelijke persoon trouwens). Besproken is (1) het verzenden van een doos zodat ik alle KPN-spullen kan retourneren & (2) de openstaande factuur die ik heb ontvangen voor de 13e maand. Ten aanzien van punt 1, ik heb inmiddels de doos ontvangen en zal de spullen retourneren. Ten aanzien van punt 2 begrijp ik dat de medewerker de factuur voor de 13e maand niet doorhaalt/kan doorhalen. Ik heb via de website de eenjarige overeenkomst opgezegd, maar ik begreep dat toen ik later een contract afsloot bij Oxxio, zij aan KPN hebben laten weten het reeds opgezegde contract alsnog te willen verlengen (dit is zonder mijn instemming gebeurt). Inmiddels zit ik al enige tijd bij Oxxio en maak ik (naar mijn weten) geen gebruik meer van KPN-diensten. Ik zou jullie dan ook graag willen vragen of jullie de factuur voor de 13e maand willen doorhalen?

Mocht het nodig zijn, dan kan ik ook de service-email van Oxxio in deze mail voegen om vanaf hun kant meer duidelijkheid te verstrekken over wat ze hebben gedaan. Hoor het graag.

Met hartelijke groet,
Alex

14 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Forumnaam a, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je na een overstap nog kosten in rekening gebracht krijgt. Het kan echter wel de slotfactuur zijn, omdat je een maand opzegtermijn hebt. Alleen de mededeling dat je nog wel bij KPN zou zitten begrijp ik niet helemaal.. Ik kijk graag het een en ander voor je na, om het op te helderen.

Zou je jouw Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en voorheen KPN kantnummer zodat ik de systemen kan induiken? Ik hoor graag wanneer dit gelukt is 🙂
Hi Susan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn gegevens geĆ¼pdatet. Hoor het graag of het je lukt.

Groet, Alex
Reputatie 7
Badge +21
@Forumnaam a, dankjewel. Met de gegevens ben ik de systemen ingedoken. Ik zie een opzegging staan die op 15 september doorgegeven is aan ons. Hier heb je ook een bevestiging van ontvangen. Dat betekent dat per 15 oktober het abonnement bij KPN stopt (loopt zeker niet door daarna!) in verband met de maand opzegtermijn. Je contract liep in principe tot 6 september, maar omdat de opzegging (via Oxxio) pas op 15 september bij ons is doorgegeven kunnen we je abonnement pas per 15 oktober opzeggen. Dit heeft te maken met deze zin denk ik:
zij aan KPN hebben laten weten het reeds opgezegde contract alsnog te willen verlengen (dit is zonder mijn instemming gebeurt)

Indien dat inderdaad zonder jouw toestemming is gebeurt, zal je bij Oxxio moeten aankloppen om de dubbele kosten (tot en met 15 oktober) vergoed te krijgen. Maar ik wil wel aanraden om de factuur te betalen, hier komt vaak alleen maar narigheid van. En bij Oxxio dan navragen waarom zij het pas later hebben doorgegeven, want wij handelen naar die informatie.
Beste Susan,

Dank voor je reactie. Op 27 aug heb ik een mail ontvangen van KPN dat de opzegging die ik zelf heb gedaan, is doorgegeven. Volgens de procedure zou ik moeten worden gebeld. Ik heb afgelopen maar een aantal anoniem belletjes tijdens werktijd ontvangen, welke ik dus niet kon opnemen. Wellicht dat KPN hiertussen zat. Ik heb toen maar zelf gebeld en kreeg hetzelfde antwoord dat jij me nu geeft. Ik ben alleen niet van plan om te betalen omdat er naar mijn idee geen grond voor is (a. Ik heb aangegeven niet te willen verlengen, b. Pas daarna stellen jullie dat Oxxio contact met jullie heeft opgenomen (namens mij?) & c. Neem al enige tijd diensten af bij Oxxio).

Om het dossier ook voor mij af te sluiten, wil ik je vragen op welk emailadres ik KPN kan contacteren? Dan stuur ik een mail naar zowel KPN en Oxxio, waarbij ik hetzelfde aangeef als dat ik hier heb gedaan. Dan ontvang ik graag zwart op wit bewijs van KPN op grond waarvan zij hebben gehandeld. Dan kan Oxxio eventueel aangeven wat ze hebben gedaan. Vind het vervelend, maar wil 'narigheid' zoals je het terecht noemt, voorkomen.

Groet, Alex
Reputatie 7
Badge +21
Alex! Ik heb er nog even naar gekeken met mijn collega en willen je hierin tegemoetkomen.. Zou je dan wel de eerste factuur die je van Oxxio hebt gekregen willen opsturen naar mij? Dit kan via mail, ik stuur het mailadres even in een privƩbericht!

We gaan dus kijken of wij het moeten vergoeden, vanuit KPN. Maar tot die tijd wil ik echt vragen om de factuur te betalen. Zitten wij als KPN fout? Dan krijg je de kosten gewoon teruggestort!
Dank Susan. Vandaag heb ik de eerste factuur van Oxxio ontvangen. Ik stuur zo een mail.

Groet, Alex
Reputatie 7
Badge +21
@Forumnaam a bedankt voor je mail! Het is inderdaad op 13 september al ingegaan. Wat ik ga doen: ik ga een maandfactuur + een 2 dagen van KPN vergoeden. Namelijk van 13 september tot 15 oktober. Dat (13 september) is de dag dat je bent aangesloten bij Oxxio (en KPN dus opgezegd had moeten zijn) en 15 oktober is de uiteindelijke datum geworden. Echter, omdat de facturatie een geautomatiseerd proces is komt er nĆ³g een factuur met kosten (van 7 oktober tot en met 8 november). Daarop staat al wel de correctie voor de factuur die je al ontvangen hebt (die ik hierboven genoemd heb). Dan krijg je rond 8 november je slotfactuur waarop de kosten van 15 oktober tot en met 8 november worden gecorrigeerd. Hier sta ik voor garant, maar dan hoop ik wel dat je het openstaande bedrag overmaakt zodat hier niet nog extra kosten achter weg komen (herinneringskosten).
Reputatie 7
Badge +21
@Forumnaam a, ik heb geen reactie meer gehad. Kan natuurlijk, het is weekend geweest! Kan je aangeven of het hiermee voor jou opgelost is?
Dank voor je reactie Susan. Op 7 sept. 2018 heeft de monteur de installatie uitgevoerd en sindsdien heb ik genoten van het 1-jarige abonnement. Ik heb zelf aangegeven dit contract uit te dienen en te beƫindigen (7 sept. 2019). Alle termijnen heb ik voldaan (12 stuks).

Ik begrijp je antwoord nog niet volledig. Dit houdt in dat ik 14 termijnen moet voldoen waarbij ik 1 maand + 2 dagen terug vergoed krijg. Dit betekent dat ik nog een aanvullend bedrag moet betalen op de 12 maanden. Graag wil ik nogmaals benadrukken dat 13 september niet door mij is doorgegeven! Net zag ik in mijn mail weer een mail met daarin een maandelijkse factuur. Net als jij wil ik het dossier ook graag afsluiten, je mag me ook gerust bellen.

Mijn laatste poging. Begrijp ik je nu goed dat als ik het openstaande bedrag ad ā‚¬62,50 betaal zoals wordt vermeld in de mail "KPN betaling factuur teruggehaald" (dd. Di 17-9-2019 10:54), jij dit volledige bedrag binnen een redelijke termijn zal retourneren?

Zo niet, dan hoor ik graag welk bedrag je denkt dat KPN van mij te vorderen heeft met onderbouwing. Ik zal er serieus naar kijken, en het bedrag onmiddellijk overboeken evt. met een aangegeven betalingskenmerk. Als ik het er niet mee eens ben, dan zal ik dat ook zo snel mogelijk laten weten in dat geval mag je nadere "herinneringen" gerust achterwege laten en direct overgaan tot dagvaarding.

Groet, Alex
Reputatie 7
Badge +21
@Forumnaam a, de eerste bevestiging die je van ons gekregen hebt dat je lijn overgenomen zou worden is 13 september. Vandaar dat ik me daar aan vasthoud. Nu is het dus 15 oktober geworden door omstandigheden, maar de kosten van 13 september tot en met 15 oktober heb ik al voor je vergoed. Die kosten heb je ook al terug gekregen op de factuur van oktober zie ik nu, dus is het zaak om de openstaande factuur van ā‚¬ 62,50 nu nog te betalen.

Er komt nog een slotfactuur, maar hier zal ook de correctie van 15 oktober tot 7 november op komen te staan, op dezelfde manier zoals ik nu 13 september tot en met 15 oktober heb gecorrigeerd.
Helder, ik ben het er niet mee eens. Gezien ik pas 7 sept ben aangesloten, betaal ik tot de 13 als jullie dat zo graag willen hebben (7 dagen / 30 dagen vd maand x 62,50 = 14,60 eur met het aangegeven betalingskenmerk). Als dat niet voldoende is, dan zie ik een rechtsgang met vertrouwen tegemoet. Aanmaningen of andere pogingen kan je achterwege laten, dergelijke inspanningen en kosten zijn alleen maar zonde. Ik benadruk expliciet dat ik daar niets mee ga doen.

Hoewel ik je antwoorden waardeer, vind ik de hele procesgang echt waardeloos. Ik hef zo ook mijn account hier op.

Mijn laatste groet, Alex
Het is mij na 10 min niet gelukt te vinden hoe ik mijn account (KPN ID, emailadres e.d.) kan verwijderen. Hierbij mijn verzoek aan jullie om alle gegevens die jullie over mij hebben te verwijderen. Ik begrijp natuurlijk dat indien jullie een procedure tegen mij willen beginnen, je bepaalde informatie voor dit doel moet bewaren. Indien dit niet meer van toepassing is, wil ik je vragen ook die gegevens te verwijderen
Badge +19
Alleen een medewerker kan het profiel verwijderen. De berichten blijven echter tot in lengte van dagen staan.
Reputatie 7
Badge +21
@Forumnaam a ik heb, zoals hierboven aangegeven, al de gehele factuur van ā‚¬62,50 vergoed. Deze dient nog wel betaald te worden aangezien je wel gewoon kosten hebt tot en met 13 september (opzegdatum). Of het nu de 7e of de 13e is geweest (de bevestiging via mail geeft 13e aan en dat is ook de datum waarop je de eerste factuur van Oxxio hebt ontvangen), het neemt niet weg dat ik nu ā‚¬ 62,50 hebt vergoed terwijl je die nog niet hebt betaald.

Ik heb nu alle onterechte kosten die je tot nu toe hebt ontvangen vergoed, maar dat neemt niet weg dat de factuur (die ik al vergoed heb) betaald moet worden. Er zijn inmiddels 2 herinneringen de deur uit, dat is iets wat ik niet tegen kan houden.

Wil je jouw Forum profiel laten verwijderen, dan hoor ik het graag!

Reageer