Beantwoord

Outlook 2016 Wizard weigert email in te stellen.

  • 20 juli 2017
  • 57 reacties
  • 11598 keer bekeken

Na wat gemuggel heb ik het nu toch wel gezien. Het lijkt wel onmogelijk om mijn emailadres toe te voegen aan Outlook 2016. Alle mogelijke instellingen loopt Outlook te mekkeren dat er iets mis is gegaan, maar op de vraag wat dan wordt geen antwoord gegeven.

Ja, ik heb de FAQ doorlopen zover mogelijk. Deze is namelijk wat anders dan aangegeven.

Iemand enig idee wat nou waar moet?


icon

Beste antwoord door mooiscrabblewoo 29 juni 2019, 18:30

Ik ben vandaag uren en úren bezig geweest en heb me helemaal gek geGoogled hoe ik dit moest oplossen. Alle tips die hier staan en ook die op vele andere websites, heb ik geprobeerd, niets werkte!

Probleem is om te beginnen dat er twee "Outlook 2016"-programma's zijn als je erop Googlet en de oplossingen voor beide programma's zijn verschillend. De vele, vele mensen die tegen dit probleem aan lopen ervaren bij beiden problemen. Je hebt dit programma, Mail:



Oplossing daarvoor is om de mailadressen toe te voegen via windows-instellingen (configuratiescherm). Zoek in de instellingen op het woord Mail en dan kom je hier:


Na alle reacties van blije mensen bij wie het werkte deed ik dat en ja, hoor, het werkt! Het ene na het andere e-mailadres voegde ik toe zonder problemen. Zowel Gmailadressen als e-mailadressen van de websites die ik beheer.

En dan? Ze verschenen niet in DEZE Outlook 2016, waar ik nou net zoveel problemen mee ondervond!



De problemen waren onnavolgbaar, want het ene Gmailadres voegde hij wel toe, het andere niet, het ene e-mailadres dat bij een Strato-website/domein hoort wel een ander weer niet, terwijl ik overal IMAP gebruik en nog nooit eerder problemen heb gehad met het toevoegen van mailaccounts, tot dit automatische gedoe van Microsoft, met onduidelijke foutmeldingen zonder oplossingen.

Inmiddels was ik zover dat ik de tip van @Eric55 * wilde gaan proberen, maar dat vind ik echt heel eng om te doen en eigenlijk wil ik de standaardinstelling helemaal niet kwijt - en ik kan ook nergens terug vinden hoe je dit evt. weer kan terugzetten.

*Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!

Ik deed een allerlaatste wanhoopspoging op Google naar een oplossing...en vond 'm. De mogelijkheid om in het klassieke scherm te komen. Ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben!

Met megaveel dank aan Menno van Schoonepc, die deze optie als enige vermeldt! https://www.schoonepc.nl/instal/emailoutlook.html


"Een e-mailaccount kan gelukkig ook nog op de oorspronkelijke manier via de optie Profielen beheren (in plaats van Accountinstellingen), knop E-mailaccounts, knop Nieuw, optie Handmatige instelling of extra servertypen worden aangemaakt. Hier is de optie Handmatige instelling of extra servertypen te activeren."

Kies hier voor e-mailaccounts


En dan kom je in het welbekende schermpje waar je weet hoe het werkt.



Via deze weg is het dan na een hele middag tijd verdoen gelukt om mijn e-mailadressen toe te voegen.
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Je hebt gelijk, we zijn inmiddels een aantal updates verder. Ik heb het antwoord aangepast. Nogmaals dank! 🙂
Top dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide en waardevolle post @mooiscrabblewoo! Dit topic lijkt goed door Google gevonden te worden dus ik ben erg benieuwd of anderen hier ook mee geholpen zijn. Als dat het geval is markeer ik jouw bericht als beste antwoord. Ik laat het vorige antwoord nu nog even staan omdat dit oorspronkelijk de beste oplossing leek te zijn. We zijn inmiddels bijna twee jaar verder dus goed mogelijk dat jouw antwoord nu actueler is. Vriendelijk dank!

Heel graag gedaan, dit topic scoort inderdaad hoog in Google en was na het vele zoekwerk sowieso het enige bericht waar werkbare oplossingen in stonden.

@Joran Jouw oplossing heb ik uiteraard als eerste geprobeerd maar STARTTLS kiezen was niet de oplossing voor het probleem bij mij helaas, Outlook bleef weigeren de mailadressen toe te voegen met niet-informatieve foutmeldingen.
Reputatie 7
Badge +28
Top dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide en waardevolle post @mooiscrabblewoo! Dit topic lijkt goed door Google gevonden te worden dus ik ben erg benieuwd of anderen hier ook mee geholpen zijn. Als dat het geval is markeer ik jouw bericht als beste antwoord. Ik laat het vorige antwoord nu nog even staan omdat dit oorspronkelijk de beste oplossing leek te zijn. We zijn inmiddels bijna twee jaar verder dus goed mogelijk dat jouw antwoord nu actueler is. Vriendelijk dank!
inderdaad, je hebt ook nog de Outlook app als tegenhanger van de Gmail app, die was ik nog vergeten.
Hallo @mooiscrabblewoo , er is maar 1 Outlook programma, echter wel in verschillende versies bijvoorbeeld. 2013, 2016 etc.
Dan heb je Outlook als webmail, de opvolger van Hotmail en Live en dan heb je de meegeleverde mailprogramma's bij de diverse Windows versies, heel simpel dus.


Hoe je het noemen wil. Het zijn twee programma's die hetzelfde doen en allebei worden weergegeven als Outlook 2016 als je erop Googlet. Mijn bericht met vele printscreens lijkt me overduidelijk. Wat in Google als DE oplossing werd gegeven voor het probleem van Outlook 2016 ging in mijn eerste stuk beschrijving dus over wat jij webmail noemt. Door heel veel mensen wordt dit echter niet zo genoemd. Ik snap eigenlijk niet dat ik hier nog op in ga, je zou ook kunnen zeggen: goh, fijn, bedankt voor de uitleg voor al die mensen die hiermee worstelen en die ook de oplossing nergens konden vinden.
Hallo @mooiscrabblewoo , er is maar 1 Outlook programma, echter wel in verschillende versies bijvoorbeeld. 2013, 2016 etc.
Dan heb je Outlook als webmail, de opvolger van Hotmail en Live en dan heb je de meegeleverde mailprogramma's bij de diverse Windows versies, heel simpel dus.
Ik ben vandaag uren en úren bezig geweest en heb me helemaal gek geGoogled hoe ik dit moest oplossen. Alle tips die hier staan en ook die op vele andere websites, heb ik geprobeerd, niets werkte!

Probleem is om te beginnen dat er twee "Outlook 2016"-programma's zijn als je erop Googlet en de oplossingen voor beide programma's zijn verschillend. De vele, vele mensen die tegen dit probleem aan lopen ervaren bij beiden problemen. Je hebt dit programma, Mail:



Oplossing daarvoor is om de mailadressen toe te voegen via windows-instellingen (configuratiescherm). Zoek in de instellingen op het woord Mail en dan kom je hier:


Na alle reacties van blije mensen bij wie het werkte deed ik dat en ja, hoor, het werkt! Het ene na het andere e-mailadres voegde ik toe zonder problemen. Zowel Gmailadressen als e-mailadressen van de websites die ik beheer.

En dan? Ze verschenen niet in DEZE Outlook 2016, waar ik nou net zoveel problemen mee ondervond!



De problemen waren onnavolgbaar, want het ene Gmailadres voegde hij wel toe, het andere niet, het ene e-mailadres dat bij een Strato-website/domein hoort wel een ander weer niet, terwijl ik overal IMAP gebruik en nog nooit eerder problemen heb gehad met het toevoegen van mailaccounts, tot dit automatische gedoe van Microsoft, met onduidelijke foutmeldingen zonder oplossingen.

Inmiddels was ik zover dat ik de tip van @Eric55 * wilde gaan proberen, maar dat vind ik echt heel eng om te doen en eigenlijk wil ik de standaardinstelling helemaal niet kwijt - en ik kan ook nergens terug vinden hoe je dit evt. weer kan terugzetten.

*Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!

Ik deed een allerlaatste wanhoopspoging op Google naar een oplossing...en vond 'm. De mogelijkheid om in het klassieke scherm te komen. Ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben!

Met megaveel dank aan Menno van Schoonepc, die deze optie als enige vermeldt! https://www.schoonepc.nl/instal/emailoutlook.html


"Een e-mailaccount kan gelukkig ook nog op de oorspronkelijke manier via de optie Profielen beheren (in plaats van Accountinstellingen), knop E-mailaccounts, knop Nieuw, optie Handmatige instelling of extra servertypen worden aangemaakt. Hier is de optie Handmatige instelling of extra servertypen te activeren."

Kies hier voor e-mailaccounts


En dan kom je in het welbekende schermpje waar je weet hoe het werkt.



Via deze weg is het dan na een hele middag tijd verdoen gelukt om mijn e-mailadressen toe te voegen.
De ultieme oplossing die het gewoon echt doet, vooropgesteld dat je instellingen verder in orde zijn:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/3189194/how-to-disable-simplified-account-creation-in-outlook-2016

Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!


Dit blijkt voor mij de oplossing.
Wizard uitgezet en oud en vertrouwd de servergegevens kunnen ingeven en voila, zonder problemen account kunnen toevoegen.

Bedankt voor de tip Eric55!
De ultieme oplossing die het gewoon echt doet, vooropgesteld dat je instellingen verder in orde zijn:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/3189194/how-to-disable-simplified-account-creation-in-outlook-2016

Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!
We zijn weer stapje verder. De reden waarom het mislukt is omdat de pop server reageert met (tijdens 'testen accountinstellingen'):
-ERR [auth] invalid user or password

Verzenden van testbericht gaat prima, probleem zit hem in het aanmelden bij pop- en imap-server.

Gebruik toch echt de zelfde instellingen als op mijn oude pc. Ook daar alles opnieuw ingevuld als test, werkt feilloos.
Dit gebeurt zowel bij outlook als bij Mozilla Thunderbird.....

*(ik heb eerst een werkend account aangemaakt in outlook, dan start outlook tenminste op.
daarna dat account verbouwd naar kpnmail-account via de oude vertrouwde configuratie schermen)
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Taco, goed om te lezen dat het weer werkt. Omdat je je systeem volledig opnieuw geïnstalleerd hebt is het inderdaad lastig te achterhalen wat de oorzaak van het probleem nu precies was. Maak je nu trouwens gebruik van de 32- of 64 bits versie van Office 2016, en welke versie exact zit je nu op? (Bijvoorbeeld 16.0.4639.1000)

@jpkop: lastig dat jij ook problemen ervaart met Outlook 2016. Heeft het eerder wel gewerkt, of stel je nu voor het eerst je account er op in en loop je nu tegen de problemen aan?
Hi Taco, lastig dat jij dit probleem ook ervaart. Is je Outlook helemaal up to date? Als dit niet het geval is zou updaten soelaas kunnen bieden! Je kunt dit controleren door in Outlook naar Bestand -> Office-account -> en dan naast Office-updates Bijwerkopties -> Nu bijwerken te kiezen. Ik hoor graag weer van je!


Ik heb alles geupdate maar lukte niet.
heb de computer opnieuw geinstalleerd daarna werkte alles weer naar behoren.
maar ik begrijp dus niet hoe dit ineens kan gebeuren.
ik denk dat in de nieuwste microsoft update een foutje zit in de beveiliging.
of dat een antivirus scanner de boosdoener is.
ik zou het echt niet weten.
hier werkt het voor nu wel weer.

Groet Taco
Hier ook probleem met Outlook 2016. Kan mappen niet synchroniseren. IMAP. Vanalles al geprobeerd SSL/TLS STARTTLS enz.
Het werkt niet
Reputatie 7
Badge +21
Hi Taco, lastig dat jij dit probleem ook ervaart. Is je Outlook helemaal up to date? Als dit niet het geval is zou updaten soelaas kunnen bieden! Je kunt dit controleren door in Outlook naar Bestand -> Office-account -> en dan naast Office-updates Bijwerkopties -> Nu bijwerken te kiezen. Ik hoor graag weer van je!
bij mij is hetzelfde probleem nu ook. PC opnieuw installeren compleet heeft ook niet geholpen.
Microsoft helpdesk gechat en gebeld maar komen er ook niet uit. vanmorgen met kpn helpdesk gechat en via remote mee gekeken snappen er ook niks van.

iemand nog surgesties???
Groet Taco
Reputatie 4
@wjb en @miel.gerritse; heren, dank voor jullie terugkoppeling en fijn dat de mail nu goed werkt! 🙂
Mijn outlook werkt nu helemaal goed.
Bij gebruikersgegevens: planet.nl email adres.
De imap server is imap.kpnmail.nl (met poortnr 993 en SSL/TLS versleuteling) en smtp.kpnmail.nl (met poortnr 587 en STARTTSL versleuteling).
Aanmeldingsgegevens is planet.nl adres met wachtwoord.
Reputatie 7
Dat is helemaal niet nodig, je kunt overal gewoon je alias gebruiken, dat doe ik ook. Zie drie berichten terug waarbij alles ingesteld is met mijn @planet.nl alias en er nergens het bijbehorende @kpnmail.nl mailaccount gebruikt is.
Hmm, dat is vreemd! Mocht je nog de huidige instellingen van Outlook kunnen achterhalen, dan verneem ik dat graag. Ben erg nieuwsgierig hoe de e-mail dan nu qua account vormgegeven is.
Ik heb een emailaccount met de emailadres abc@kpnmail.nl. Bij dat emailaccount is een alias abc@planet.nl vastgelegd. Ik gebruik nergens abc@kpnmail.nl maar altijd abc@planet.nl. Dus ook om in te loggen op webmail of om een mailcliënt in te stellen.
Reputatie 4
@miel.gerritse; Fijn te lezen dat je al iets verder gekomen bent met de outlook problemen 🙂

We zijn inmiddels 3 dagen verder sinds jouw laatste post; werkt de Outlook nu helemaal goed?

Dat is helemaal niet nodig, je kunt overal gewoon je alias gebruiken, dat doe ik ook. Zie drie berichten terug waarbij alles ingesteld is met mijn @planet.nl alias en er nergens het bijbehorende @kpnmail.nl mailaccount gebruikt is.
Hmm, dat is vreemd! Mocht je nog de huidige instellingen van Outlook kunnen achterhalen, dan verneem ik dat graag. Ben erg nieuwsgierig hoe de e-mail dan nu qua account vormgegeven is.
Cool. De tijdszone in de agenda stond niet goed. Dat is ook opgelost! Dank wjb.
Ik ga verder met outlook, 'ns kijken of alles t nu goed doet.
Reputatie 7
Wat frappant is, is dat ik exact dezelfde instellingen gebruikte toen het nog absoluut niet lukte om mijn @planet.nl account te koppelen. Er moet dus iets veranderd zijn, maar wat dan?Ik heb alle variaties geprobeerd en uiteindelijk kreeg ik de melding dat account gekoppeld is. Ik heb de alias gebruikt, maar weet werkelijk waar niet waardoor het nu gelukt is.Dan hebben we allebei een behoorlijk gelijkende ervaring.

Ik heb hu wel een ander probleem an dat is dat de tijd die bij berichten wordt aangegeven steevast 9 uur vroeger is dan de systeem tijd...Vreemd, ik neem aan dat de regional settings goed staan. Ook Outlook zelf heeft een tijdzone onder Bestand -> Opties -> Agenda.
Hoi allemaal,
Dank voor jullie reactie Ik heb alle variaties geprobeerd en uiteindelijk kreeg ik de melding dat account gekoppeld is. Ik heb de alias gebruikt, maar weet werkelijk waar niet waardoor het nu gelukt is.
Ik heb hu wel een ander probleem an dat is dat de tijd die bij berichten wordt aangegeven steevast 9 uur vroeger is dan de systeem tijd. Iemand een idee hoe dit nou weer op te lossen?
Reputatie 7
En heb je een hoofdmailaccount/adres ingesteld of een alias-adres?
Bij een alias-adres moet je er namelijk verdacht op zijn dat je verschillende dingen moet invullen (bij gebruikersnaam: het hoofdmail-adres, bij wachtwoord: uiteraard het wachtwoord, en bij e-mailadres: het alias-adres)...
Dat is helemaal niet nodig, je kunt overal gewoon je alias gebruiken, dat doe ik ook. Zie drie berichten terug waarbij alles ingesteld is met mijn @planet.nl alias en er nergens het bijbehorende @kpnmail.nl mailaccount gebruikt is.
Reputatie 4
Hallo miel.gerritse, welkom! Uiteraard helpen wij jou ook graag hiermee 🙂 Heb je bij het instellen de instructies op https://www.kpn.com/faq/18079 gebruikt?
En heb je een hoofdmailaccount/adres ingesteld of een alias-adres?
Bij een alias-adres moet je er namelijk verdacht op zijn dat je verschillende dingen moet invullen (bij gebruikersnaam: het hoofdmail-adres, bij wachtwoord: uiteraard het wachtwoord, en bij e-mailadres: het alias-adres).

Laat je even weten of het hiermee lukt om de e-mail werkend te krijgen? Zo nee, dan ga ik verder in detail met je meekijken.
Kan iemand mij ook helpen? Ik heb hetzelfde probleem toen ik vandaag op een nieuwe laptop office heb geinstalleerd. Ik volg de laatste instructie en bij mij blijft het venster met gebruikersnaam/wachtwoord terugkomen. Enig idee?

Reageer