Beantwoord

Outlook 2016 Wizard weigert email in te stellen.

  • 20 juli 2017
  • 57 reacties
  • 11642 keer bekeken

Na wat gemuggel heb ik het nu toch wel gezien. Het lijkt wel onmogelijk om mijn emailadres toe te voegen aan Outlook 2016. Alle mogelijke instellingen loopt Outlook te mekkeren dat er iets mis is gegaan, maar op de vraag wat dan wordt geen antwoord gegeven.

Ja, ik heb de FAQ doorlopen zover mogelijk. Deze is namelijk wat anders dan aangegeven.

Iemand enig idee wat nou waar moet?


icon

Beste antwoord door mooiscrabblewoo 29 juni 2019, 18:30

Ik ben vandaag uren en úren bezig geweest en heb me helemaal gek geGoogled hoe ik dit moest oplossen. Alle tips die hier staan en ook die op vele andere websites, heb ik geprobeerd, niets werkte!

Probleem is om te beginnen dat er twee "Outlook 2016"-programma's zijn als je erop Googlet en de oplossingen voor beide programma's zijn verschillend. De vele, vele mensen die tegen dit probleem aan lopen ervaren bij beiden problemen. Je hebt dit programma, Mail:



Oplossing daarvoor is om de mailadressen toe te voegen via windows-instellingen (configuratiescherm). Zoek in de instellingen op het woord Mail en dan kom je hier:


Na alle reacties van blije mensen bij wie het werkte deed ik dat en ja, hoor, het werkt! Het ene na het andere e-mailadres voegde ik toe zonder problemen. Zowel Gmailadressen als e-mailadressen van de websites die ik beheer.

En dan? Ze verschenen niet in DEZE Outlook 2016, waar ik nou net zoveel problemen mee ondervond!



De problemen waren onnavolgbaar, want het ene Gmailadres voegde hij wel toe, het andere niet, het ene e-mailadres dat bij een Strato-website/domein hoort wel een ander weer niet, terwijl ik overal IMAP gebruik en nog nooit eerder problemen heb gehad met het toevoegen van mailaccounts, tot dit automatische gedoe van Microsoft, met onduidelijke foutmeldingen zonder oplossingen.

Inmiddels was ik zover dat ik de tip van @Eric55 * wilde gaan proberen, maar dat vind ik echt heel eng om te doen en eigenlijk wil ik de standaardinstelling helemaal niet kwijt - en ik kan ook nergens terug vinden hoe je dit evt. weer kan terugzetten.

*Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!

Ik deed een allerlaatste wanhoopspoging op Google naar een oplossing...en vond 'm. De mogelijkheid om in het klassieke scherm te komen. Ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben!

Met megaveel dank aan Menno van Schoonepc, die deze optie als enige vermeldt! https://www.schoonepc.nl/instal/emailoutlook.html


"Een e-mailaccount kan gelukkig ook nog op de oorspronkelijke manier via de optie Profielen beheren (in plaats van Accountinstellingen), knop E-mailaccounts, knop Nieuw, optie Handmatige instelling of extra servertypen worden aangemaakt. Hier is de optie Handmatige instelling of extra servertypen te activeren."

Kies hier voor e-mailaccounts


En dan kom je in het welbekende schermpje waar je weet hoe het werkt.



Via deze weg is het dan na een hele middag tijd verdoen gelukt om mijn e-mailadressen toe te voegen.
Bekijk origineel

57 reacties

Cool. De tijdszone in de agenda stond niet goed. Dat is ook opgelost! Dank wjb.
Ik ga verder met outlook, 'ns kijken of alles t nu goed doet.
De ultieme oplossing die het gewoon echt doet, vooropgesteld dat je instellingen verder in orde zijn:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/3189194/how-to-disable-simplified-account-creation-in-outlook-2016

Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!
Top dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide en waardevolle post @mooiscrabblewoo! Dit topic lijkt goed door Google gevonden te worden dus ik ben erg benieuwd of anderen hier ook mee geholpen zijn. Als dat het geval is markeer ik jouw bericht als beste antwoord. Ik laat het vorige antwoord nu nog even staan omdat dit oorspronkelijk de beste oplossing leek te zijn. We zijn inmiddels bijna twee jaar verder dus goed mogelijk dat jouw antwoord nu actueler is. Vriendelijk dank!

Heel graag gedaan, dit topic scoort inderdaad hoog in Google en was na het vele zoekwerk sowieso het enige bericht waar werkbare oplossingen in stonden.

@Joran Jouw oplossing heb ik uiteraard als eerste geprobeerd maar STARTTLS kiezen was niet de oplossing voor het probleem bij mij helaas, Outlook bleef weigeren de mailadressen toe te voegen met niet-informatieve foutmeldingen.
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt gelijk, we zijn inmiddels een aantal updates verder. Ik heb het antwoord aangepast. Nogmaals dank! 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@rvanleiden @sesch_63 @wjb: Het e-mailteam heeft dit probleem kunnen reproduceren, Microsoft lijkt iets te hebben aangepast waardoor het op de standaard manier niet lukt om het account in te stellen. We hebben de instructies vanmorgen aangepast. Kunnen jullie het instellen nog eens proberen met deze FAQ? KPN E-mail: Outlook 2016 instellen, controleren, verwijderen
Reputatie 7
Badge +28
De wijzigingen zijn de inkomende e-mail van SSL naar SSL/TLS, de uitgaande e-mail van TLS naar STARTTLS.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Dorus! Er is verder geen onderzoek meer gedaan. Ik heb het zelf wel kunnen testen op een locatie waar Outlook 2016 was en het (met enige moeite) werkend gekregen. Dat ging als volgt;
- Voer het e-mailadres in, kies voor Geavanceerde opties, vinkje bij 'account handmatig instellen.'
- Kies voor IMAP
- Alle instellingen staan goed, behalve de versleutelingsmethode bij de uitgaande mail. Zet deze op STARTTLS. Laat alles verder zo staan.

Na het verbinding maken verschijnt drie keer een popup dat vraagt om het wachtwoord, ook al kies je voor wachtwoord opslaan. Voer elke keer het wachtwoord in. Vervolgens is het account ingesteld en verschijnt een testbericht van Outlook in de inbox.

Waarom het op deze manier moest is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb het zo werkend gekregen en kunnen reproduceren. Kun je testen of dit werkt?
Reputatie 7
Badge +28
Super! Ik ben erg blij om dat te lezen.

@sesch_63: Kun jij het ook eens testen op deze manier? En @wjb, mocht je nog willen testen ben ik ook erg benieuwd.

Nu ik de FAQ nog eens doorlees staat het er exact op deze manier in. Als Outlook de standaardinstellingen direct goed zou zetten zou dat een stuk makkelijker zijn. Ik vraag het e-mailteam of zij een manier hebben om dat bij Microsoft aan te kaarten.
Reputatie 7
En heb je toen voor imap gekozen?
Plaats eens wat meer screenshots van de instellingen die je gedaan hebt.
Ik ben vandaag uren en úren bezig geweest en heb me helemaal gek geGoogled hoe ik dit moest oplossen. Alle tips die hier staan en ook die op vele andere websites, heb ik geprobeerd, niets werkte!

Probleem is om te beginnen dat er twee "Outlook 2016"-programma's zijn als je erop Googlet en de oplossingen voor beide programma's zijn verschillend. De vele, vele mensen die tegen dit probleem aan lopen ervaren bij beiden problemen. Je hebt dit programma, Mail:



Oplossing daarvoor is om de mailadressen toe te voegen via windows-instellingen (configuratiescherm). Zoek in de instellingen op het woord Mail en dan kom je hier:


Na alle reacties van blije mensen bij wie het werkte deed ik dat en ja, hoor, het werkt! Het ene na het andere e-mailadres voegde ik toe zonder problemen. Zowel Gmailadressen als e-mailadressen van de websites die ik beheer.

En dan? Ze verschenen niet in DEZE Outlook 2016, waar ik nou net zoveel problemen mee ondervond!



De problemen waren onnavolgbaar, want het ene Gmailadres voegde hij wel toe, het andere niet, het ene e-mailadres dat bij een Strato-website/domein hoort wel een ander weer niet, terwijl ik overal IMAP gebruik en nog nooit eerder problemen heb gehad met het toevoegen van mailaccounts, tot dit automatische gedoe van Microsoft, met onduidelijke foutmeldingen zonder oplossingen.

Inmiddels was ik zover dat ik de tip van @Eric55 * wilde gaan proberen, maar dat vind ik echt heel eng om te doen en eigenlijk wil ik de standaardinstelling helemaal niet kwijt - en ik kan ook nergens terug vinden hoe je dit evt. weer kan terugzetten.

*Hier wordt uitgelegd hoe je in de registry de wizard die het probleem veroorzaakt kan uitschakelen. Dit is niet voor watjes, fouten maken kan desastreuze gevolgen hebben!

Ik deed een allerlaatste wanhoopspoging op Google naar een oplossing...en vond 'm. De mogelijkheid om in het klassieke scherm te komen. Ik hoop dat veel mensen hier iets aan hebben!

Met megaveel dank aan Menno van Schoonepc, die deze optie als enige vermeldt! https://www.schoonepc.nl/instal/emailoutlook.html


"Een e-mailaccount kan gelukkig ook nog op de oorspronkelijke manier via de optie Profielen beheren (in plaats van Accountinstellingen), knop E-mailaccounts, knop Nieuw, optie Handmatige instelling of extra servertypen worden aangemaakt. Hier is de optie Handmatige instelling of extra servertypen te activeren."

Kies hier voor e-mailaccounts


En dan kom je in het welbekende schermpje waar je weet hoe het werkt.



Via deze weg is het dan na een hele middag tijd verdoen gelukt om mijn e-mailadressen toe te voegen.
Reputatie 7
Dat is helemaal niet nodig, je kunt overal gewoon je alias gebruiken, dat doe ik ook. Zie drie berichten terug waarbij alles ingesteld is met mijn @planet.nl alias en er nergens het bijbehorende @kpnmail.nl mailaccount gebruikt is.
Hmm, dat is vreemd! Mocht je nog de huidige instellingen van Outlook kunnen achterhalen, dan verneem ik dat graag. Ben erg nieuwsgierig hoe de e-mail dan nu qua account vormgegeven is.
Ik heb een emailaccount met de emailadres abc@kpnmail.nl. Bij dat emailaccount is een alias abc@planet.nl vastgelegd. Ik gebruik nergens abc@kpnmail.nl maar altijd abc@planet.nl. Dus ook om in te loggen op webmail of om een mailcliënt in te stellen.
Reputatie 7
Badge +30



Admin: e-mailadres uit screenshot gehaald
Vul je hier je hele mailadres + wachtwoord in?

Bij Uitgaande email wil je versleuteling aanzetten. Bij voorkeur op STARTTLS

Robin
Hoi allemaal,
Dank voor jullie reactie Ik heb alle variaties geprobeerd en uiteindelijk kreeg ik de melding dat account gekoppeld is. Ik heb de alias gebruikt, maar weet werkelijk waar niet waardoor het nu gelukt is.
Ik heb hu wel een ander probleem an dat is dat de tijd die bij berichten wordt aangegeven steevast 9 uur vroeger is dan de systeem tijd. Iemand een idee hoe dit nou weer op te lossen?
inderdaad, je hebt ook nog de Outlook app als tegenhanger van de Gmail app, die was ik nog vergeten.
Mijn outlook werkt nu helemaal goed.
Bij gebruikersgegevens: planet.nl email adres.
De imap server is imap.kpnmail.nl (met poortnr 993 en SSL/TLS versleuteling) en smtp.kpnmail.nl (met poortnr 587 en STARTTSL versleuteling).
Aanmeldingsgegevens is planet.nl adres met wachtwoord.
ow ik het het nu wel voor elkaar 🙂. truc was om SSL/TLS aan te vinken en het volledige mailadres te gebruiken als gebruikersnaam.
Joran, je bent een held; het werkt ....
Heel veel dank !!!! ?
Reputatie 7
Badge +28
Top dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide en waardevolle post @mooiscrabblewoo! Dit topic lijkt goed door Google gevonden te worden dus ik ben erg benieuwd of anderen hier ook mee geholpen zijn. Als dat het geval is markeer ik jouw bericht als beste antwoord. Ik laat het vorige antwoord nu nog even staan omdat dit oorspronkelijk de beste oplossing leek te zijn. We zijn inmiddels bijna twee jaar verder dus goed mogelijk dat jouw antwoord nu actueler is. Vriendelijk dank!
Reputatie 7
Badge +28
Welkom sesch! De instellingen op de tweede link zijn verouderd, die kun je beter niet gebruiken. De screenshot hierboven van rvanleiden geeft de goede serverinstellingen. Verder stel je het hele e-mailadres in als gebruikersnaam, plus het wachtwoord.
Reputatie 7
Badge +28
@wjb: Dus het werkt überhaupt niet met Outlook 2016? Kreeg je nog een duidelijke foutmelding te zien of alleen een algemene "Er is iets misgegaan" melding? Ik heb helaas geen Outlook 2016 anders had ik het graag willen reproduceren. Als het helemaal niet werkt lijkt me dit een serieuze bug in Outlook.
Reputatie 7
Badge +28
Hmm, misschien mijn fout door het te vergelijken met de google cache van de FAQ. De screenshots van de accountinstellingen zien er uit als Outlook 2013. Ik vraag het nog eens na.

edit: Het verschil (ook in screenshots) komt door een update van Office 2016. Voor deze update was het mogelijk alleen SSL of TLS in te stellen. Met de meest recente versie zijn de opties veranderd naar SSL/TLS of STARTTLS (en Geen/Auto). De vraag van het e-mailteam is of jullie de meest recente versie van Outlook 2016 gebruiken.
Reputatie 7
Badge +28
Sorry voor de late reactie. Ik ben er nog niet uit waarom het bij jullie beide niet lukt. Zelf heb ik niet de beschikking tot Outlook 2016. Ik heb nog wat heen en weer gemaild met de mensen die de FAQ hebben gemaakt. Ze kwamen er achter dat er afbeelding 7 bij "Controleren" nog niet de goede versie was. Die is opnieuw geupload. Het is verder niet gelukt om dit probleem te reproduceren. Nu het bij henor hierboven ook lukt weet ik niet wat het verschil maakt.

Dit is de nieuwe screenshot - volgens mij al gelijk aan de tekst die er naast stond:
http://kpn-customer.custhelp.com/rnt/rnw/img/enduser/outlook_2016_controleren_07.png

@wjb: In ieder geval bedankt voor het testen! 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben bang van niet, het lukt niet om het probleem te reproduceren 😞 De instructies die er nu staan kloppen en zijn nogmaals werkend getest.
@henor1974: Is dat het enige wat jij hebt moeten aanpassen om dit werkend te krijgen?
bij mij is hetzelfde probleem nu ook. PC opnieuw installeren compleet heeft ook niet geholpen.
Microsoft helpdesk gechat en gebeld maar komen er ook niet uit. vanmorgen met kpn helpdesk gechat en via remote mee gekeken snappen er ook niks van.

iemand nog surgesties???
Groet Taco
Hi Taco, lastig dat jij dit probleem ook ervaart. Is je Outlook helemaal up to date? Als dit niet het geval is zou updaten soelaas kunnen bieden! Je kunt dit controleren door in Outlook naar Bestand -> Office-account -> en dan naast Office-updates Bijwerkopties -> Nu bijwerken te kiezen. Ik hoor graag weer van je!


Ik heb alles geupdate maar lukte niet.
heb de computer opnieuw geinstalleerd daarna werkte alles weer naar behoren.
maar ik begrijp dus niet hoe dit ineens kan gebeuren.
ik denk dat in de nieuwste microsoft update een foutje zit in de beveiliging.
of dat een antivirus scanner de boosdoener is.
ik zou het echt niet weten.
hier werkt het voor nu wel weer.

Groet Taco

Reageer