Outlook voor mobiel

• 3 februari 2016
  • 16 reacties
  • 1337 keer bekeken

Ik gebruik Office 365 op mijn desktop en als onderdeel daarvan Outlook voor mijn mail. De onderdelen Excel, Word etc kan ik moeiteloos ook op mijn iPad installeren. Bij Outlook gaat het fout. De mobiele Outlook App pretendeert IMAP te ondersteunen maar weigert te communiceren met de server van KPN (imap.kpnmail.nl op poort 993). Ik krijg de melding dat de KPN server geen geldig SSL certificaat heeft. KPN geeft geen hulp en verwijst naar Microsoft achter de App en Microsoft zegt dat het probleem bij KPN zit. Heeft iemand daar ook mee te maken gehad en wellicht kunnen oplossen?

16 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik weet dat KPN onlangs een probleem heeft gehad met hun maildienst waarbij de leverancier van de certificaten deze per ongeluk heeft/had laten verlopen.

Hoe het met dit probleem momenteel staat durf ik niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +27
Hoi vdvaart, welkom op het forum! Voor zover ik weet zijn er op dit moment geen issues met certificaten. We hebben wel wat problemen met de uitgaande server in combinatie met de Windows Mail App, maar dit heeft geen invloed op de inkomende server of de Outlook app. 

De inkomende server instellen op imap.kpnmail.nl op poort 993 met SSL moet dan ook werken. Zou je het ingestelde account eens willen verwijderen en hem dan opnieuw instellen?

Erik_ schreef op 5 feb '16 om 17:53u
Hoi vdvaart, welkom op het forum! Voor zover ik weet zijn er op dit moment geen issues met certificaten. We hebben wel wat problemen met de uitgaande server in combinatie met de Windows Mail App, maar dit heeft geen invloed op de inkomende server of de Outlook app. 

De inkomende server instellen op imap.kpnmail.nl op poort 993 met SSL moet dan ook werken. Zou je het ingestelde account eens willen verwijderen en hem dan opnieuw instellen?

Verwijderen hoeft niet, want het account wordt nooit ingesteld. Zodra ik de juiste gegevens heb ingevoerd (met inderdaad die poorten) krijg ik de melding dat ik me niet kan aanmelden omdat de server niet beveiligd is. Ik krijg dan de optie om me toch aan te melden onbeveligd maar dat wordt ook geweigerd, de toelichting blijft dat het SSL certificaat ongeldig is. Ik heb de klantenservice van KPN geraadpleegd en het supportteam van Microsoft maar het probleem blijft. Wat dus wel is gelukt is een nieuwe mail account aanmaken bij KPN (met @kpnmail.nl) en die kreeg ik wel door Microsoft outlook geaccepteerd. Dat doet me dus denken dat het misgaat omdat ik nog gebruik maak van mijn oude account met @planet.nl.

Reputatie 4
Badge +1
Je .nl emailadres is nog wel elders bruikbaar, toch? (Via bijvoorbeeld webmail)
Stadtionalist schreef op 6 feb '16 om 20:53u
Je @planet.nl emailadres is nog wel elders bruikbaar, toch? (Via bijvoorbeeld webmail) 
Jazeker, en ik kan mijn planet account ook moeiteloos toevoegen aan de Mail app van Apple. Het is de Outlook app die weigert.

Reputatie 4
Badge +1
Hmmm. Dat is dan wel vreemd, dat het specifiek de Outlook app is. Heeft de mailapp van Apple niet ook de imap gegevens (incl. SSL port) nodig?

Reputatie 7
Badge +27
De Mail app en de Outlook app gebruiken dezelfde gegevens verder. Je zou dan ook verwachten dat ze allebei werken, of allebei niet werken. Op het moment dat je het mailaccount probeert in te stellen, ben je dan verbonden met je thuisnetwerk of mobiel internet?

Erik_ schreef op 8 feb '16 om 11:22u
De Mail app en de Outlook app gebruiken dezelfde gegevens verder. Je zou dan ook verwachten dat ze allebei werken, of allebei niet werken. Op het moment dat je het mailaccount probeert in te stellen, ben je dan verbonden met je thuisnetwerk of mobiel internet?

Met mijn thuisnetwerk. 

Stadtionalist schreef op 8 feb '16 om 08:24u
Hmmm. Dat is dan wel vreemd, dat het specifiek de Outlook app is. Heeft de mailapp van Apple niet ook de imap gegevens (incl. SSL port) nodig?

Ja, ook daar vul ik alles in, net als voor Outlook. Ik weet het nu niet meer helemaal zeker, maar het zou kunnen dat de Mail app eerst ook zegt dat een beveiligde verbinding niet mogelijk is. Dan heb je de mogelijkheid om fe zeggen dat je toch een verinding wilt maken en dat lukt dan niet met Outlook. Het zou kunnen dat de Mail app het in die fase wel pakt en in eerste instantie ook weigert. Om dat te checken zou ik de account onder de Mail app weer moeten verwijderen, dat probeer ik even te vermijden!

Ik heb nu tweedelijnssupport van KPN gehad en het enige dat ze doen is zeggen dat de schuld bij Microsoft ligt, terwijl het toch de KPN servers zijn die moeilijk doen. Dus als iemand nog een idee heeft graag.

Reputatie 4
Badge +1
Hahaha, begrijpelijk.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je thuisnetwerk wel van KPN is (gezien dit bij uitgaande mail nogal eens van belang kan zijn).

Een @planet.nl e-mailadres wil nog niet altijd zeggen dat je ook nog bij KPN zit gezien je tot voor kort nog je e-mailadressen kon behouden na het opzeggen van je internetpakket.

Ja, mijn provider is echt KPN. Het probleem moet schuilen in het gebruik van mijn oude emailadres met @planet dat ik graag wil blijven gebruiken. Ik heb een nieuw email account aangemaakt met @kpnmail (dat account gebruik ik voor dit forum) en dat laat zich moeiteloos installeren onder Outlook. 

Reputatie 4
Badge +1
Dus even resume:

• Het probleem doet zich voor met de Outlook 365 applicatie op je desktop/PC op je thuisnetwerk.
  • Een @kpnmail.nl emailadres instellen is geen probleem maar een @planet.nl emailadres krijg je nieteens toegevoegd (laat staan dat hij wel werkt maar de mail bijvoorbeeld verzend-/ontvangstproblemen heeft.)
  • Dit @planet.nl laat zich wel instellen en werkt wel naar behoren op je iPad, welke verbonden is op hetzelfde netwerk en dit @planet.nl emailadres werkt ook gewoon via de webmail van KPN.
  • Het probleem doet zich voor wanneer je de IMAP gegevens opgeeft (welke grondig zijn gecontroleerd en daarnaast identiek zijn aan het volledig werkende @kpnmail.nl emailadres) en de foutmelding die je krijgt is dat het SSL certificaat niet geldig is.
Al met al een curieus probleem en eentje die ik in ieder geval nog nimmer heb gehoord.

Ik zou in mijn situatie nog de volgende dingen proberen/controleren/(af)vragen:

• Valt het @planet.nl emailadres wellicht niet op een of andere manier als alias toe te voegen aan een @kpnmail.nl emailadres toe te voegen, in plaats van dat het een eigen emailbox is. (Of is dit wellicht al het geval en levert dit daarom problemen op?) Een alias is wanneer een emailadres een mailbox 'deelt'. Emails verzonden aan het @kpnmail.nl emailadres of @planet.nl emailadres komen op dezelfde plek terecht en vanuit dezelfde plek is met beide emailadressen te verzenden/beantwoorden. Een van deze emailadressen geldt dan altijd als het hoofd emailadres en 'daaronder' worden dan deze aliassen toegevoegd.
  • Staan er wellicht nog bepaalde instellingen (wellicht onbedoeld) aan of juist uit op het @planet.nl emailadres waarom deze wel/niet goed functioneert? Wellicht iets dat je kunt inzien op MijnKPN of wat een medewerker kan nalopen. En dan het @kpnmail.nl emailadres als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Zoek de verschillen! Hehe.
  • Volgens mij kan KPN vanaf afstand je computer overnemen, weet dat echter niet zeker. En anders kan het Experteam dat ook doen. Laat een medewerker het eens proberen op jouw desktop: http://hetexperteam.nl/e-mail-problemen/
  • Bij mijn weten is het SSL certificaat, evenals de toegang/poort, afhankelijk van de mailserver en niet het mailadres. @planet.nl en @kpnmail.nl draaien bij mijn weten op exact dezelfde mailserver. Dus dan zou het de vraag zijn, waarom doet de Outlook 365 app moeilijk? Doet deze ook moeilijk bij de 'reguliere' Outlook versie (Oh jeej, mobile app op desktop probeert toegang te krijgen tot een beveiligde server. Soms gaan dan vreemde alarmbelletjes rinkelen in het systeem.) Of doet dit probleem zich voor bij andere Windows mailprogramma's (voor zover deze er zijn)? Of een 'derde' applicatie, zoals die van Mozilla? (Zit het probleem wellicht in Windows?). Ik moet eerlijk zijn, met deze stap kom je wellicht meer te weten maar de/een oplossing is er dan nog niet voor de app die je probeert te gebruiken.
Kort gezegd, succes!

Stadtionalist schreef op 9 feb '16 om 23:20u
Dus even resume:

• Het probleem doet zich voor met de Outlook 365 applicatie op je desktop/PC op je thuisnetwerk.
  • Een @kpnmail.nl emailadres instellen is geen probleem maar een @planet.nl emailadres krijg je nieteens toegevoegd (laat staan dat hij wel werkt maar de mail bijvoorbeeld verzend-/ontvangstproblemen heeft.)
  • Dit @planet.nl laat zich wel instellen en werkt wel naar behoren op je iPad, welke verbonden is op hetzelfde netwerk en dit @planet.nl emailadres werkt ook gewoon via de webmail van KPN.
  • Het probleem doet zich voor wanneer je de IMAP gegevens opgeeft (welke grondig zijn gecontroleerd en daarnaast identiek zijn aan het volledig werkende @kpnmail.nl emailadres) en de foutmelding die je krijgt is dat het SSL certificaat niet geldig is.
Al met al een curieus probleem en eentje die ik in ieder geval nog nimmer heb gehoord.

Ik zou in mijn situatie nog de volgende dingen proberen/controleren/(af)vragen:

• Valt het @planet.nl emailadres wellicht niet op een of andere manier als alias toe te voegen aan een @kpnmail.nl emailadres toe te voegen, in plaats van dat het een eigen emailbox is. (Of is dit wellicht al het geval en levert dit daarom problemen op?) Een alias is wanneer een emailadres een mailbox 'deelt'. Emails verzonden aan het @kpnmail.nl emailadres of @planet.nl emailadres komen op dezelfde plek terecht en vanuit dezelfde plek is met beide emailadressen te verzenden/beantwoorden. Een van deze emailadressen geldt dan altijd als het hoofd emailadres en 'daaronder' worden dan deze aliassen toegevoegd.
  • Staan er wellicht nog bepaalde instellingen (wellicht onbedoeld) aan of juist uit op het @planet.nl emailadres waarom deze wel/niet goed functioneert? Wellicht iets dat je kunt inzien op MijnKPN of wat een medewerker kan nalopen. En dan het @kpnmail.nl emailadres als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Zoek de verschillen! Hehe.
  • Volgens mij kan KPN vanaf afstand je computer overnemen, weet dat echter niet zeker. En anders kan het Experteam dat ook doen. Laat een medewerker het eens proberen op jouw desktop: http://hetexperteam.nl/e-mail-problemen/
  • Bij mijn weten is het SSL certificaat, evenals de toegang/poort, afhankelijk van de mailserver en niet het mailadres. @planet.nl en @kpnmail.nl draaien bij mijn weten op exact dezelfde mailserver. Dus dan zou het de vraag zijn, waarom doet de Outlook 365 app moeilijk? Doet deze ook moeilijk bij de 'reguliere' Outlook versie (Oh jeej, mobile app op desktop probeert toegang te krijgen tot een beveiligde server. Soms gaan dan vreemde alarmbelletjes rinkelen in het systeem.) Of doet dit probleem zich voor bij andere Windows mailprogramma's (voor zover deze er zijn)? Of een 'derde' applicatie, zoals die van Mozilla? (Zit het probleem wellicht in Windows?). Ik moet eerlijk zijn, met deze stap kom je wellicht meer te weten maar de/een oplossing is er dan nog niet voor de app die je probeert te gebruiken.
Kort gezegd, succes!

Ergens is er iets misgegaan in deze draad. Op mijn desktop werkt alles prima. Op mijn iPad en iPhone gaat het mis. Op beide werkt de Mail app naar behorem, ik heb zowel een pop als een imap adres geïnstalleerd. Het is de Outlook app op iPhone en iPad die dienst weigert voor mijn adressen. Ik heb om dat eens uit te proberen een@kpnmail adres gecreëerd en dat kon ik wel door de Outlook app krijgen. De optie van werken via een alias heb ik ook al uitgeprobeerd. Helaas laat KPN alleen nog aliassen toe met@kpnmail.

Reputatie 4
Badge +1
Aiiii, Windows op Apple, altijd een feest.

Reputatie 7
Badge +27
Het blijft raar dat het mailadres niet wil werken met de Outlook app. We weten dat er met het adres zelf niets mis is. Deze werkt op je desktop, hij werkt in de Mail app op de iPad en iPhone. Alleen in de Outlook app gaat het mis. Vanuit KPN is er op dit moment dan ook eigenlijk niets wat we er aan kunnen doen. Als het, met dezelfde gegevens, in alle andere programma's en apps wel werkt, dan zit de kern van het probleem hem in de Outlook app. Daar kunnen wij niets in wijzigen. 

Ik geef het probleem aan bij de mensen van e-mailontwikkeling hier. Verder heb ik helaas nu geen oplossing :(

Reageer