Sticky

Overal mail versturen nu mogelijk: Authenticated smtp server actief!



Toon eerste bericht

194 reacties

Reputatie 7
Zie bijlagen.
Reputatie 7
Mist net het scherm met de namen van de toegangspunten.
Reputatie 7
Druk eens op "Namen toegangspunten" (tweede screenshot).
Reputatie 7
Kies eens voor portalmmm.nl, kan je dan wel mailen?
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:

Zet hem nu eens voor de grap op mail.kpnmail.nl ipv smtp.kpnmail.nl

Dat zou niet uit mogen maken, beide url's verwijzen naar hetzelfde IP adres.
Ik raak wel langzamerhand door mijn opties heen en ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit probleem door een KPN component veroorzaakt wordt.
Reden:
Via wifi van KPN werkt verzenden van mail prima.
Via (wifi) netwerk van andere provider werkt het verzenden van mail.
Alleen via het mobiele netwerk van KPN lijkt het niet te werken. Voor de volledigheid, via het mobiele netwerk van t-mobile werkt het verzenden van mail ook probleemloos.
Het is ook zo dat niet iedere KPN abonnee dit probleem ervaart en dat maakt het nog een stuk interessanter.

Is er een correlatie miet dit topic: https://forum.kpn.com/e-mail-10/geen-mail-versturen-426109 ?
Reputatie 7
Wie heeft zijn/haar mobiele telefonie bij KPN ondergebracht en kan wel gewoon mail versturen via 3/4g?
Welk APN (Access Point Name) is daarbij ingesteld?

Ik heb zelf mijn mobiele telefonje bij t-mobile ondergebracht en dus kan ik dit issue niet naspelen.
Ik ondervind overigens ook geen problemen en vermoed dan ook dat de oorzaak ergens in het mobiele netwerk van KPN gezocht moet worden..
Reputatie 7
Ed.H schreef:

Dit is wat ik zo'n beetje 100x gezien heb

Stel je account in terwijl je thuis via wifi aangesloten bent en kom daar vervolgens niet meer aan.
Goed ingesteld is goed ingesteld.
Het probleem met uitgaande mail wordt momenteel echt veroorzaakt door componenten bij KPN.
Ik neem aan dat men alles in het werk stelt om deze problemen snel te verhelpen.
Reputatie 7
2911 schreef:

Via KPN netwerk kan ik mail versturen, zodra ik in een ander Wifinetwerk zit niet meer (zit nu in Tele2 netwerk, dus kan geen mail versturen)
Zo staan de instellingen
server uitgaand: smtp.kpnmail.nl standaardpoort 25
ssl aangevinkt, bij meer opties gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld...

Nu staat er dacht ik toch heel duidelijk vermeld dat je uitgaand poort 587 moet gebruiken met TLS of SSL als er geen optie TLS is. Waarom heb jij dan nog steeds poort 25 ingesteld staan?
Reputatie 7
2911 schreef:

WJB dank voor je antwoord, maar in de instructie staat de standaardpoort op 587 maar mijn standaardpoort staat op 25.

Wat bedoel je daar nu mee, jij zult die poort conform de instructie moeten vullen met 587 om via andere netwerken mail te kunnen versturen. Die 25 moet dus 587 gaan worden!

Edit: En die kun je gewoon op 587 laten staan, dat werkt overal, zoals de titel van dit topic al suggereert. :8
Reputatie 7
DennisDatema68 schreef:

Ik heb nu windows 10, en kan hem niet zo instellen wat hierboven staat beschreven. Ik hoefde alleen me emailadres en wachtwoord in te voeren, en was ingesteld. Maar kan de SMTP niet wijzigingen. Hoe zit dat?

Aan de hand van jouw emailadres zal dan automatsisch de juiste smtp server gekozen zijn.
Kan je mail versturen?
Gebruik je dat apparaat ook buiten de deur?
Zo ja, kan je buiten de deur ook mail versturen?
Reputatie 7
DennisDatema68 schreef:

Ik heb dit ook eens met Thunderbird getest, en die werkt gelukkig ook, maar wel vreemd dat je hierbij geen wachtwoord voor in hoefde te toetsen??? ...Denk dat Thunderbird dit zelf dan vindt ofzo...

Thunderbird zal dan vast en zeker hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor de inkomende mail.

Poets overigens nog even jouw emailadres linksonder weg!

DennisDatema68 schreef:

Ik heb gelijk maar effe getest of het werkt. Ik heb de PC maar even op KPN fon gezet. Dan mail ik toch ook buitenshuis? Of is dat een bedrog?

Nee, dan ben je inderdaad buitenhuis.
Reputatie 7
Tja, dat is een "normale" waarde voor Fon. Fon is dan ook volkomen ongeschikt voor streaming diensten als Spotify. Eigenlijk is Fon alleen geschikt voor een whatsappje of een mailtje. Ook wel logisch, anders zouden de databundels voor mobiele telefoon waarschijnlijk een stuk kleiner zijn en dat is commercieel voor KPN natuurlijk niet zo "handig".
Reputatie 7
BerendDeMeyer_ schreef:

Hallo @wjb,

Ikzelf gebruik Mac OS X 10.10.5 en in o.a. mijn Apple Mail programma gebruikt ik voor de SMTP-server "smtp.kpnmail.nl":


Wat is het verschil met mail.kpnmail.nl als SMTP-server die je noemt in je topic?

Daar is geen verschil, smtp.kpnmail.nl kan je ook prima gebruiken.
wjb schreef op 23 jul '15 om 20:54u

Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van "authenticated SMTP".

Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:

SMTP-Server: mail.kpnmail.nl

Beveiligingstype: Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren"), iOS: SSL (1) en Windows: TLS (2)

Poort: 587

Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)

Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.

(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënt zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)

 

Ik zie dit voor het eerst omdat ik er naar zoek. Heeft kpn me er actief over geïnformeerd?

Reden? Sinds een paar weken kan ik plots geen mail meer verzenden vanaf mijn android mobiel. Niet via een beschikbare wifi (anders dan de mijne) en ook niet via het 3G-net. Heel vervelend als je ergens aan de andere kant van het land bivakkeert. Nooit eerder iets van een belemmering gemerkt.

Wel kwamen er allerlei mails herhaald binnen (omdat ik niet reageerde) maar al mijn antwoorden bleven in mijn OUTbox staan totdat ik weer thuis kwam en die bakken ineens allemaal leegstroomden.

Deze optie maar eerst proberen voordat ik me boos maak.

bram

Hallo Robin,

of het nou mogelijk was of niet: het werkte wél, al jaren: via 3G én wifi-overal-ter-wereld en luchthavens.

Aldus:

inkomend POP3.hetnet.nl, poort 25 en uitgaand SMTP.hetnet.nl poort 587, allebei met STARTTLS (toestaan...)

en "aanmelden vereist" NIET aangevinkt!

En dat geldt dan voor een , maar ook voor een@kpnmail subaccount (onder hetzelfde HetNet-hoofdaccount, dat weer wel).

Als je bedoelt dat mail met een andere provider, bijvoorbeeld ziggo, niet te verzenden is via mijn kpn-uitgaande server, dan vergis je je. Dat gaat wél. Sterker, tot voor een klein jaartje kón het helemaal niet anders. Maar ik heb ontdekt dat uitgaande mail nu óók via de mailserver van, zeg maar, ziggo uitgestuurd wordt.

Overigens, via dat 3G-net kon ik wel Gmail versturen, maar dat was dan weer een mailadres wat ik liever niet bij die ontvanger bekend wilde zijn. Maar nood breekt wet.

Ik heb de instellingen inmiddels veranderd en ga morgen ergens proberen of het via 3G en via een niet-KPN wifi kan versturen.

Misschien ben ik te optimistisch, maar ik hoop het niet.

groet

Bram

AnsVandeWetering schreef op 1 dec '15 om 13:14u

Ik wilde Windows 10 Mail installeren maar ik kan dan geen Mails versturen .Ik las op de site dat er een bug is in het programma. Ik heb nu Microsoft Outlook 10 Mail in gebruik maar daar krijg ik steeds de vervelende mededeling Uw Imap-server heeft de verbinding verbroken.Daarom wilde ik overstappen naar Windows 10 Mail.Ik hoop op een spoedige en eenvoudige oplossing want ik ben niet zo goed thuis op de computer. Ans

 

met Thunderbird heb ik dat probleem niet. Je zou dat programma kunnen gebruiken tot Bill die bug eindelijk gerepareerd heeft. Als meer mensen dat doen komt er wat druk op de ketel en misschien bevalt het wel zo goed dat je bekeerd raakt.;)

suc6

bram

Reputatie 7
Badge +27
dat is niet de bedoeling natuurlijk! Bedankt voor dit signaal. Ik stuur je even een privébericht met daarin een e-mailadres. Wil je daar de nieuwsbrief naar toe sturen? Dan geef ik dit meteen intern door. 

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Marcellusdus,

Bedankt voor je mail! In de instructievideo wordt bij uitgaand verwezen naar smtp.kpnmail.nl, die kan je inderdaad ook gebruiken. Wij gebruiken zelf altijd mail.kpnmail.nl, dat werkt in ieder geval altijd. Let erop dat inkomend en uitgaand dus wel verschillend zijn. Is het bij jou nu inmiddels gelukt? Mochten we nog iets voor je kunnen doen, hoor ik het graag. 

Reputatie 1
Badge +1
Helaas is het dus niet mogelijk. Heb gisteren op mijn iPad III de account instellingen aangepast. Buiten het KPN netwerk gegaan en mail verstuurt.

Krijg steeds dezelfde melding dat de mail in postvak UIT is geplaatst en dat de server geen relaying toestaat.

Werkt ook niet als ik via mijn KPN mobiel 3G abo ben ingelogt.

Graag de oplossing.

Reputatie 1
Badge +1
Klopt Robin,

Ik had afgelopen weekend de nieuwsbrief mail ontvangen van KPN en de link daarin gevolgd naar de uitlegvideo van de email. Die klopt dus niet. omdat ik smtp.wxs.nl gebruikte (dat deed het geregeld wel namelijk) viel mij dus niet op dat ik voor zowel in- als uitgaand mail.kpnmail.nl moet gebruiken. En gebruikersnaam en wachtwoord.

Heb het nu wederom aangepast. Vanmiddag kijken of het werkt als ik onderweg ben.

L.S.

Ik wacht hier al jaren op en kwam het nu toevallig tegen.

ECHTER, als ik de instellingen zoals hierboven geadviseerd instel, Krijg ik toch nog een foutmelding:

Kan niet voltooien. Verbinding met de server is geweigerd. Basiscertificaat ongeldig, identiteit kan niet worden gevalideerd.

Iemand enig idee?

https://

Ik heb (nog van lang geleden) een hetnet email adres: ******@hetnet.nl

Volgens KPN zijn al die oude adressen op dezelfde manier te gebruiken als de nieuwe kpnmail.

[zojuist op mijn laptop (Outlook 2013) ook ingesteld en daar werkt eea prima.]

Bedankt voor jullie reacties.

Het werkt inderdaad ook met @hetnet.nl account want op mijn laptop met Outlook 2013 kan ik sinds gisteren prima overal mail versturen.

Alleen op mijn Sony Xperia Z met Android Lillipop blijft hij zeuren over dat 'basiscertificaat'.

Ik heb SSL/TLS zowel 'los' als met de toevoeging '(alle certificaten accepteren)' geprobeerd. Geen verschil, zoals jullie ook al aangeven:-)

De vraag is denk ik: hoe kom ik aan een geldig basiscertificaat?

https://

Goed nieuws: het werkt!!!

Naar aanleiding van jullie laatste berichten nog eens goed naar de beveiligingstypen gekeken. Een van jullie noemde ook STARTTLS en die werkt wel. De combi SSL/TLS (met of zonder certificaten) niet.

Bedankt voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +23
Hoi @Ed.H, welkom! Goed dat je het probleem hier meldt.

Dennis geeft een mooi voorbeeldje en wjb stelt een paar goede vragen. Daar ben ik ook benieuwd naar. Er is recentelijk niets veranderd met de servers. 9 van de 10 keer blijkt het toch echt ergens een instelling te zijn. Ik hoor het graag, dan kunnen we je verder helpen 🙂

Reageer