Sticky

Overal mail versturen nu mogelijk: Authenticated smtp server actief!



Toon eerste bericht

194 reacties

Toestel van mijn vriendin geprobeerd. Zelfde instellingen als die van mijn en ook geen mogelijkheid tot versturen. Ligt dus niet aan mijn toestel zou je dan denken.
Reputatie 7
Badge +30
Zet hem nu eens voor de grap op mail.kpnmail.nl ipv smtp.kpnmail.nl
Heb ik ook al gedaan net als op office-dsl maar die is vervallen.
Dit is wat ik zo'n beetje 100x gezien heb
Reputatie 7
Zet hem nu eens voor de grap op mail.kpnmail.nl ipv smtp.kpnmail.nlDat zou niet uit mogen maken, beide url's verwijzen naar hetzelfde IP adres.
Ik raak wel langzamerhand door mijn opties heen en ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit probleem door een KPN component veroorzaakt wordt.
Reden:
Via wifi van KPN werkt verzenden van mail prima.
Via (wifi) netwerk van andere provider werkt het verzenden van mail.
Alleen via het mobiele netwerk van KPN lijkt het niet te werken. Voor de volledigheid, via het mobiele netwerk van t-mobile werkt het verzenden van mail ook probleemloos.
Het is ook zo dat niet iedere KPN abonnee dit probleem ervaart en dat maakt het nog een stuk interessanter.

Is er een correlatie miet dit topic: https://forum.kpn.com/e-mail-10/geen-mail-versturen-426109 ?
Ik heb op google gekeken naar dit probleem en kwam binnen 3 kliks al meer dan een paar honderd klachten over de KPN over het niet kunnen versturen van mails via telefoon of tablet. Ik wacht nog een paar dagen af en dan storneer ik een factuur met aangetekende brief waarin ik ze in gebreke stel voor de niet geleverde producten. Dan afwachten wat ze doen.
Reputatie 7
Wie heeft zijn/haar mobiele telefonie bij KPN ondergebracht en kan wel gewoon mail versturen via 3/4g?
Welk APN (Access Point Name) is daarbij ingesteld?

Ik heb zelf mijn mobiele telefonje bij t-mobile ondergebracht en dus kan ik dit issue niet naspelen.
Ik ondervind overigens ook geen problemen en vermoed dan ook dat de oorzaak ergens in het mobiele netwerk van KPN gezocht moet worden..
Hier nog iets
Reputatie 7
Dit is wat ik zo'n beetje 100x gezien heb

Stel je account in terwijl je thuis via wifi aangesloten bent en kom daar vervolgens niet meer aan.
Goed ingesteld is goed ingesteld.
Het probleem met uitgaande mail wordt momenteel echt veroorzaakt door componenten bij KPN.
Ik neem aan dat men alles in het werk stelt om deze problemen snel te verhelpen.
Reputatie 7
Badge +23
Bedankt voor alle inzet iedereen. Ontzettend irritant dat het maar niet wil werken. Zoals wjb aangeeft lijkt er dan toch echt sprake te zijn van een storing. We zijn bezig met het inventariseren om uit te zoeken waar het precies fout gaat. De technische dienst is het ook aan het uitzoeken. Zodra ik meer informatie heb zal ik het gelijk delen. Excuses hiervoor!
Reputatie 7
Badge +23
@Ed.H, de storing met e-mail verzenden is als het goed opgelost. Dus mijn verzoek is dan ook of je het nogmaals zou willen testen (en je vriendin ook). Ik ben benieuwd.
@Paul, ik had toevallig even geprobeerd en inderdaad, alles werkt weer. Iedereen bedankt voor het meedenken en de tijd die jullie er in hebt gestoken.
Reputatie 7
Badge +23
Wat fijn! Je had alles inmiddels wel geprobeerd. @de rest en voornamelijk wjb: Dank!
Super dat dit is gerealiseerd. In dit tijdperk van overal "mobiel willen zijn" is dit voor velen een must. Althans, als ik de vragen van familie en kennissen zo hoor 😃
ik had gereageerd dat mijn uitgaande mail niet meer werkt op mijn Macbook, maar zie mijn eigen reactie niet terug. (zou dit ook niet meer werken :-))
Afijn: in wifi van andere provider werkt uitgaande mail niet meer op mijn macbook, ondanks het feit dat ik de vorige keer de instellingen succesvol had gewijzigd, en er niks meer aan veranderd heb...
Reputatie 7
Badge +22
Hoi 2911, welkom terug op het forum. Je eerdere berichten staan op pagina 4 en 5 van dit topic 🙂 Wjb verwees je toen in dit bericht door naar een artikel. Waarop jij zei:Dank!! dat was de oplossing:
Voorkeuren/accounts/uitgaande mail op SSL
Klik meer opties: bij verificatie gebruikersnaam en wachtwoord kiezen en invullen, verder niks veranderen.
Negeer dus de instructies van KPN over poortnummers veranderen.

Wil je nu controleren of de instellingen nog steeds zo staan?
Reputatie 7
Badge +17
Alleen via het mobiele netwerk van KPN lijkt het niet te werken. Voor de volledigheid, via het mobiele netwerk van t-mobile werkt het verzenden van mail ook probleemloos.
Het is ook zo dat niet iedere KPN abonnee dit probleem ervaart en dat maakt het nog een stuk interessanter.
Klopt, ik kan gewoon via het 4G netwerk me mail versturen. En ook op andere netwerken. 😳
Via KPN netwerk kan ik mail versturen, zodra ik in een ander Wifinetwerk zit niet meer (zit nu in Tele2 netwerk, dus kan geen mail versturen)
Zo staan de instellingen
server uitgaand: smtp.kpnmail.nl standaardpoort 25
ssl aangevinkt, bij meer opties gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld
De mededeling is: er wordt een veilige verbinding gemaakt met smtp.kpnmail.nl
Verbinding mislukt: server niet bereikbaar of te druk.
Als ik mijn mac via USB met mijn Iphone verbind wordt het bericht wel verzonden.
Mijn conclusie is dat KPN in mijn geval niks kan met een ander wifinetwerk.
Reputatie 7
Via KPN netwerk kan ik mail versturen, zodra ik in een ander Wifinetwerk zit niet meer (zit nu in Tele2 netwerk, dus kan geen mail versturen)
Zo staan de instellingen
server uitgaand: smtp.kpnmail.nl standaardpoort 25
ssl aangevinkt, bij meer opties gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld...
Nu staat er dacht ik toch heel duidelijk vermeld dat je uitgaand poort 587 moet gebruiken met TLS of SSL als er geen optie TLS is. Waarom heb jij dan nog steeds poort 25 ingesteld staan?
ohoh ik heb de poort op 587 gezet (dus: standaardpoort negeren aangevinkt) en nu werkt het wel. Mijn vraag is nu nog: kan ik die poort laten staan, of moet ik, als ik in een KPN netwerk zit de poort weer veranderen?
Wat niet erg is maar wel een beetje.
WJB dank voor je antwoord, maar in de instructie staat de standaardpoort op 587 maar mijn standaardpoort staat op 25.
Reputatie 7
WJB dank voor je antwoord, maar in de instructie staat de standaardpoort op 587 maar mijn standaardpoort staat op 25.Wat bedoel je daar nu mee, jij zult die poort conform de instructie moeten vullen met 587 om via andere netwerken mail te kunnen versturen. Die 25 moet dus 587 gaan worden!

Edit: En die kun je gewoon op 587 laten staan, dat werkt overal, zoals de titel van dit topic al suggereert. :8
Reputatie 7
Badge +22
Hoi 2911, fijn dat je met wat hulp van wjb je e-mailaccount weer aan de praat hebt 🙂 Als je in het vervolg nog ergens tegen aan loopt, trek dan even aan de bel.
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van authenticated SMTP.

Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:

SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype:
  • Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren")
  • iOS: SSL (1)
  • Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënts zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van authenticated SMTP.

Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:

SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype:
  • Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren")
  • iOS: SSL (1)
  • Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënts zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)
. Uitstekend advies. Ik kan weer mail verzenden.

Reageer