Sticky

Overal mail versturen nu mogelijk: Authenticated smtp server actief!

• 23 juli 2015
  • 193 reacties
  • 101362 keer bekeken

Toon eerste bericht

193 reacties

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:
Ja dit begrijp ik, maar aan één kant is het ook wel weer handig dat Google Now automatisch (lees: door het lezen van email) weet wanneer mijn pakketje komt, of wat mijn ticket is. En deze kan laten zien wanneer ik deze nodig heb. En het is ook wel weer handig dat ik bestellingen op Gmail heb, want meestal krijg je er ook direct een hand vol spam bij.
Wow Robin, ik geloof dat wij een sterk afwijkend beeld hebben t.a.v. privacy. ;)

Google heeft wat mij betreft helemaal niets te maken met die bestelling of dat ticket.

Wat mij betreft moeten ze gewoon met hun tengels van de inhoud van mailuitwisselingen afblijven.

Ik zou een gedegen wetgeving daartoe sterk toejuichen, "zelfs" als dat functies zoals Google Now onmogelijk zou maken.

Wat mij betreft mag die wetgeving dan best voorzien in een opt-in, zo van "Hierbij geef ik Google toestemming mijn persoonlijke mailuitwisselingen te analyseren en te gebruiken voor de "verbetering" van haar dienstverlening."

Maar een opt-out, of zelfs dat niet eens, is voor mij reden genoeg om partijen als Google links te laten liggen als het om mail gaat.

Reputatie 7
Zoals je waarschijnlijk ook uit die discussie had kunnen concluderen zijn jouw instellingen correct.

Nu kan het natuurlijk altijd nog zo zijn dat dat open netwerk de benodigde poorten (995 inkomend en 587 uitgaand) blokkeren.

Neem die iPad eens mee naar jouw werk, of ga een kop koffie drinken bij MacDonalds en kijk of je daar mail kunt ontvangen en versturen. (Zolang het maar niet via een KPN netwerk loopt.)

Ik weet niet of jouw telefoon de functie heeft om als wifi hotspot te fungeren, maar als dat zo is, dan zou je natuurlijk ook jouw iPad met de telefoon kunnen verbinden en via 4G kunnen testen of je mail kunt versturen.

Vergeet dan niet om die wifi verbinding snel weer te verbreken, dat gaat dan natuurlijk wel ten koste van jouw databundel.

Reputatie 1
De discussie met Vincent1976 heeft mijn probleem een beetje naar de achtergrond geschoven. Concreet is mijn probleem dat ik met mijn Ipad geen mail kan ontvangen en verzenden via een open wifi, wel via mijn wifi en andere kpn wifi's. Mijn verzoek aan wjb is om mijn screenshots nogmaals te bekijken en te controleren of de instellingen goed staan. Als dat het geval is dan vrees ik dat ik een oplossing moet vergeten totdat kpn of apple dit hebben opgelost. Bij voorbaat dank aan wjb.

Wat zijn de ervaringen met window phones in deze? Daarmee heb ik hetzelfde probleem. Daarmee krijg ik met open wifi de melding 80072f30. 

Reputatie 7
Badge +30
wjb schreef:
RobinFlikkema schreef:
Volgensmij kan je sowieso beter outlook of Gmail gebruiken. Die blijft gewoon, ongeacht je provider.
Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van outlook en al helemaal niet van Gmail.

Weet wel dat de inhoud van jouw mails die via Gmail lopen door Google gebruikt wordt om jou verder te profileren in de hoop dat ze jou daarmee gerichter reclame te kunnen aanbieden.

De kans dat jij dan op reclame klikt wordt groter en dat is kassa voor Google.

Ik heb ook een Gmail account maar die gebruik ik louter en alleen voor Google Play, niets anders.

Vroeger hadden we zo iets als briefgeheim (bestaat overigens nog steeds voor "normale" post), maar op het electronische vlak zijn we wat dat betreft sterk achteruit gegaan. Het wordt hoog tijd dat er ook voor mail iets als "mailgeheim" in wetgeving wordt opgenomen.

Ja dit begrijp ik, maar aan één kant is het ook wel weer handig dat Google Now automatisch (lees: door het lezen van email) weet wanneer mijn pakketje komt, of wat mijn ticket is. En deze kan laten zien wanneer ik deze nodig heb. En het is ook wel weer handig dat ik bestellingen op Gmail heb, want meestal krijg je er ook direct een hand vol spam bij.

En mijn mail adres werkt/blijft bestaan als ik van provider verander.

Overigens heb ik bij mijn eigen domein ook een email adres, die ik ook (kan) gebruik(en)

Robin

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:
Volgensmij kan je sowieso beter outlook of Gmail gebruiken. Die blijft gewoon, ongeacht je provider.
Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van outlook en al helemaal niet van Gmail.

Weet wel dat de inhoud van jouw mails die via Gmail lopen door Google gebruikt wordt om jou verder te profileren in de hoop dat ze jou daarmee gerichter reclame te kunnen aanbieden.

De kans dat jij dan op reclame klikt wordt groter en dat is kassa voor Google.

Ik heb ook een Gmail account maar die gebruik ik louter en alleen voor Google Play, niets anders.

Vroeger hadden we zo iets als briefgeheim (bestaat overigens nog steeds voor "normale" post), maar op het electronische vlak zijn we wat dat betreft sterk achteruit gegaan. Het wordt hoog tijd dat er ook voor mail iets als "mailgeheim" in wetgeving wordt opgenomen.

Reputatie 7
Vincent1976 schreef:
...Ik vind het omslachtig dat er een kpn emailadres en wachtwoord nodig moet zijn om van de server gebruik te kunnen maken...

En ik heb meer dan een jaar aandacht gevraagd voor een authenticated SMTP server, dus met login, zodat we als KPN klant ook mails kunnen versturen vanaf netwerken anders dan die van KPN zelf.

Dan is authenticatie natuurlijk wel vereist, anders worden die mail servers van KPN natuurlijk binnen de kortste keren gebruikt om spam te versturen. Het gevolg daarvan zou dan weer zijn dat de mail servers van KPN op de "blacklist" komen te staan en geblokkeerd worden door andere mail servers. Het gevolg daarvan zou dan weer zijn dat we helemaal geen mail meer kunnen versturen met onze KPN mail accounts.

Vincent1976 schreef:
...Kun je, als je enkel een mobiel abonnement hebt, dan geen gebruik maken van de mailserver.

Kun je dan los een email adres met wachtwoord bij KPN aanvragen?...

Ja, als je een abonnement beëindigd bij KPN dan kan je een mail only abonnement behouden, waarmee je dus de mail adressen kunt blijven gebruiken. Met de authenticated SMTP server is het dan nog steeds mogelijk om met exact dezelfde instellingen ook mail te kunnen blijven versturen. 

Overigens goed te lezen dat het gelukt is. :D

Stop, ik moet terugkomen op mijn uitspraak, deels....

Ik vind het omslachtig dat er een kpn emailadres en wachtwoord nodig moet zijn om van de server gebruik te kunnen maken.

Kun je, als je enkel een mobiel abonnement hebt, dan geen gebruik maken van de mailserver.

Kun je dan los een email adres met wachtwoord bij KPN aanvragen?

Maar het blijkt dat we bij de aanschaf van KPN glasvezel en TV een mailadres cadeau hebben gekregen. Nadat ik dit heb ingevoerd werkt de uitgaande mail op het 4G netwerk..

Dus.... je eerste uitleg was correct. Mijn excuses!!

Met onderstaande instellingen... let wel, met een kpn email adres en wachtwoord.. is uitgaande mail met een imap account via de uitgaande mailserver van KPN mogelijk.

https://

Reputatie 7
Goed kijken waar de oorzaak ligt.

Met een Android device is het nu prima mogelijk om overal ter wereld en via welk netwerk dan ook mails te versturen via de authenticated SMTP server van KPN.

We hebben daar heel lang op moeten wachten, maar sinds 23 juli 2015 is het gelukkig mogelijk.

Als ik de berichtgeving op Internet mag geloven, dan is KPN absoluut niet de enige provider waarmee problemen ondervonden worden op iOS devices voorzien van iOS 8.4.

Dat zou dus heel goed kunnen liggen aan het feit dat Apple van iOS 8.4 geen "Diffie-Heillman encryption" meer ondersteunt met een group size kleiner dan 2048.

Wel een beetje prematuur om een group size van 2048 te vereisen, maar aan de andere kant is het ook goed om providers te dwingen hun communicatie beter te beveiligen.

Ik weet niet welke group size KPN gebruikt, maar hopelijk gaan ze dit voor de Apple bezitters op korte termijn aanpassen.

De oorzaak van dit probleem lijkt dus bij Apple te liggen en Apple kennende betekent dat dat de anderen zich daaraan maar moeten conformeren.

Blij dat ik Android gebruik. ;)

Reputatie 7
Badge +30
Nou, weet je wat.

Als het zo onmogelijk is om via een mobiel KPN netwerk een mail te verzenden, dan maar niet.

Ik heb geen @kpn e-mail adres en heb ook niet nog een email adres nodig.

Het is dus onmogelijk om vanaf een mailadres, anders dan een webmail versie zoals Gmail te versturen.

Stelt me eigenlijk wel een beetje teleur!

Zie ook dat dit soort discussies al in 2010 zijn gevoerd.. en nog geen resultaat. Gek..

Maar ja.. het zal zo moeten zijn...

Reputatie 7
Zet dan ook nog even de "Identiteitscontrole" aan.

De authenticated SMTP server van KPN (mail.kpnmail.nl) is alleen te gebruiken met login (email adres en wachtwoord) gebruik makend van TLS en dat is poort 587.

Op een iOS device wordt TLS ook als SSL aangeduid, maar als poort 587 ingesteld is, dan zou automatisch TLS gekozen moeten worden.

Mocht het met die instellingen niet werken, dan ben ik bang dat jullie Apple daarvoor moeten bedanken. Zie ook deze pagina.

Hier met SSL uit.. en gebruikersnaam en wachtwoord van inkomende mail.

PS een kpnmail adres met gebruikersnaam en wachtwoord heb ik niet, is dat wat je bedoeld en moeten die gegevens worden gebruikt. Nu staat het mailadres en wachtwoord van mijn werk er in..

Hier met SSL aan....

Reputatie 7
, jouw instellingen zijn niet correct om overal mail te kunnen versturen, jouw instellingen werken alleen vanaf een KPN netwerk.

Je moet mail.kpnmail.nl gebruiken i.p.v. smtp.kpnmail.nl waarbij gebruikersnaam en wachtwoord gevuld moeten worden met de login die je ook bij de inkomende server gebruikt.

Poort 587 is correct en dat zou dan moeten betekenen dar er TLS i.p.v. SSL gebruikt wordt.

Met die instellingen zou je overal moeten kunnen mailen.

Reputatie 1
Dij deze:

hier staat inderdaad 587. Klopt deze instelling?

Reputatie 7
,

Plaats ook eens een screenshot van het scherm waar je mail.kpnmail.nl als de smtp server ingesteld hebt. Ik weet niet hoe je daar komt, want ik heb geen Apple apparatuur, maar dat is het scherm waar het hier om gaat.

Beste,

Ik heb een iPhone 6 met daarop diverse imap email accounts voor mijn werk.

Voorheen via vodafone werkte het verzenden van mail prima, maar bij KPN niet.

Met alle instellingen die voorbij komen geen succes.

Altijd de melding relaying niet toegestaan.

Het drijft me langzaam tot waanzin.....

Alleen het verzenden vanaf het gmail account werkt.....

HELP!!!

Reputatie 1
Hierbij de screenshots van hetgeen ik kan instellen bij mijn KPN account op de Ipad. Hiermee kan ik dus geen email ontvangen en verzenden bij een open wifi. Klopt dit?https://

Reputatie 7
Screenshots kan je toevoegen met het knopje met de bergjes en zonnetje dat boven het invoervak zichtbaar is.

Dat bij inkomend de poort 995 is, is correct, het gaat alleen om de uitgaande poort, die moet 587 zijn.

Als jij thuis mail kunt verturen en je hebt uitgaand ingesteld staan dat SSL gebruikt moet worden, dan staat de poort uitgaand ook op 587. (Er wordt dan TLS gebruikt.)

Reputatie 1
Op mijn Ipad zie ik bij "geavanceerd" alleen instellingen voor verwijderde berichten en inkomend instellingen en S/MIME.

Bij inkomend instellingen staat:

Gebruik SSL    Ja

Identiteits controle.    Wachtwoord

Verwijder van server     Nooit

Poort.    995

Als ik de poort wijzig in 587 dan staat hij de volgende keer weer op 995.

Om het niet te verwarrend te maken concentreer ik me eerst op de Ipad. Als dat goed werkt ga ik aan de slag met mijn windows phone.

ik zou graag screenshots aan mijn bericht toe willen voegen maar zie hiervoor op dit forum geen mogelijkheid. Zie ik iets over het hoofd?

Reputatie 7
Wordt die poort 995 bij de inkomende mail instellingen getoond of bij de uitgaande instellingen?

Mijn instellingen

Inkomend:

Server: pop.kpnmail.nl

Beveiliging: SSL

Poort: 995

Uitgaand:

Server: mail.kpnmail.nl

Beveiliging: TLS

Poort: 587

Dit werkt voor mij overal.

Reputatie 1
Ik heb blijkbaar toch nog een probleem. Ik was vandaag in het ziekenhuis waar men open wifi heeft. Ik heb ingelogd en kon internetten, whatsappen enz, maar geen mail ontvangen of verzenden. Ik had mijn account ingesteld vlgs de instructies van ArievandeBerg (zie eerdere post) met serverpoort 587. Toen ik vervolgens dit weer controleerde stond de serverpoort op 995. Als ik 587 invul staat hij even later toch weer op 995. Ik kan dus niet ontvangen en ook niet verzenden. Dit geldt voor mijn Ipad.
Vervolgens mijn nokia Lumia geprobeerd. Ook ingesteld volgens instructie van Arie, echter ook hiermee kan ik geen mail ontvangen of verzenden en krijg ik de foutmelding 80072f30.
Thuis werkt alles via wifi normaal.
Hoe is dit in beide gevallen op te lossen?
Reputatie 1
Duidelijk!
Reputatie 7
Je gebruikt dus blijkbaar een Windows Phone.

Ja, de eigenaar maakt waarschijnlijk gebruik van "Facebook Wi-Fi" waarbij een bezoek aan de Facebook pagina van de eigenaar vereist is voor volledige toegang tot Internet en dus ook mail.

Reageer