Sticky

Overal mail versturen nu mogelijk: Authenticated smtp server actief!

• 23 juli 2015
  • 193 reacties
  • 98232 keer bekeken

Reputatie 7
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van authenticated SMTP.

Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:

SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype:
  • Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren")
  • iOS: SSL (1)
  • Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënts zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)

193 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goed idee Peter! Done!

Met vriendelijke groet,

Koen

Reputatie 7
Eindelijk kan ik weer gewoon vanaf mijn T-Mobile telefoon mail versturen. Zie dit bericht van .

Un-auhenticated kan ook nog steeds, maar dan natuurlijk nog steeds alleen maar vanaf een netwerk van KPN.

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:
Ja dit begrijp ik, maar aan één kant is het ook wel weer handig dat Google Now automatisch (lees: door het lezen van email) weet wanneer mijn pakketje komt, of wat mijn ticket is. En deze kan laten zien wanneer ik deze nodig heb. En het is ook wel weer handig dat ik bestellingen op Gmail heb, want meestal krijg je er ook direct een hand vol spam bij.
Wow Robin, ik geloof dat wij een sterk afwijkend beeld hebben t.a.v. privacy. ;)

Google heeft wat mij betreft helemaal niets te maken met die bestelling of dat ticket.

Wat mij betreft moeten ze gewoon met hun tengels van de inhoud van mailuitwisselingen afblijven.

Ik zou een gedegen wetgeving daartoe sterk toejuichen, "zelfs" als dat functies zoals Google Now onmogelijk zou maken.

Wat mij betreft mag die wetgeving dan best voorzien in een opt-in, zo van "Hierbij geef ik Google toestemming mijn persoonlijke mailuitwisselingen te analyseren en te gebruiken voor de "verbetering" van haar dienstverlening."

Maar een opt-out, of zelfs dat niet eens, is voor mij reden genoeg om partijen als Google links te laten liggen als het om mail gaat.

Reputatie 3
Badge +1
Hè hè, eindelijk is KPN ook weer een beetje bij de tijd en kunnen wij – net als de rest van de wereld – normaal e-mail versturen vanaf een mobiel apparaat, ongeacht je locatie. Hoe lang hebben we daar nu op moeten wachten?
Nog een geluk dat ik vandaag het forum weer eens bezocht, anders had ik het niet eens geweten. Onbegrijpelijk dat KPN dit niet actief aan de gebruikers laat weten. 

Reputatie 7
Welk merk en type telefoon gebruik je en welk besturingssysteem staat daar op?

Reputatie 7
Je hebt een vinkje gezet bij "Voor uitgaande server is verificatie vereist"?

Wat voor een mogelijkheden heb je dan vervolgens bij "Geavanceerde instellingen"?

Zie je daar iets staan over TLS of een poortnummer voor uitgaande e-mail?

Reputatie 7
Wow, ondersteunt de mail cliënt op Windows echt geen TLS? (?)

Dat is toch eigenlijk niet meer van deze tijd.

De authenticated mail server van KPN ondersteunt inderdaad geen SSL, alleen maar TLS.

Reputatie 7
Je gebruikt dus blijkbaar een Windows Phone.

Ja, de eigenaar maakt waarschijnlijk gebruik van "Facebook Wi-Fi" waarbij een bezoek aan de Facebook pagina van de eigenaar vereist is voor volledige toegang tot Internet en dus ook mail.

Reputatie 7
Goed kijken waar de oorzaak ligt.

Met een Android device is het nu prima mogelijk om overal ter wereld en via welk netwerk dan ook mails te versturen via de authenticated SMTP server van KPN.

We hebben daar heel lang op moeten wachten, maar sinds 23 juli 2015 is het gelukkig mogelijk.

Als ik de berichtgeving op Internet mag geloven, dan is KPN absoluut niet de enige provider waarmee problemen ondervonden worden op iOS devices voorzien van iOS 8.4.

Dat zou dus heel goed kunnen liggen aan het feit dat Apple van iOS 8.4 geen "Diffie-Heillman encryption" meer ondersteunt met een group size kleiner dan 2048.

Wel een beetje prematuur om een group size van 2048 te vereisen, maar aan de andere kant is het ook goed om providers te dwingen hun communicatie beter te beveiligen.

Ik weet niet welke group size KPN gebruikt, maar hopelijk gaan ze dit voor de Apple bezitters op korte termijn aanpassen.

De oorzaak van dit probleem lijkt dus bij Apple te liggen en Apple kennende betekent dat dat de anderen zich daaraan maar moeten conformeren.

Blij dat ik Android gebruik. ;)

Reputatie 7
Vincent1976 schreef:
...Ik vind het omslachtig dat er een kpn emailadres en wachtwoord nodig moet zijn om van de server gebruik te kunnen maken...

En ik heb meer dan een jaar aandacht gevraagd voor een authenticated SMTP server, dus met login, zodat we als KPN klant ook mails kunnen versturen vanaf netwerken anders dan die van KPN zelf.

Dan is authenticatie natuurlijk wel vereist, anders worden die mail servers van KPN natuurlijk binnen de kortste keren gebruikt om spam te versturen. Het gevolg daarvan zou dan weer zijn dat de mail servers van KPN op de "blacklist" komen te staan en geblokkeerd worden door andere mail servers. Het gevolg daarvan zou dan weer zijn dat we helemaal geen mail meer kunnen versturen met onze KPN mail accounts.

Vincent1976 schreef:
...Kun je, als je enkel een mobiel abonnement hebt, dan geen gebruik maken van de mailserver.

Kun je dan los een email adres met wachtwoord bij KPN aanvragen?...

Ja, als je een abonnement beëindigd bij KPN dan kan je een mail only abonnement behouden, waarmee je dus de mail adressen kunt blijven gebruiken. Met de authenticated SMTP server is het dan nog steeds mogelijk om met exact dezelfde instellingen ook mail te kunnen blijven versturen. 

Overigens goed te lezen dat het gelukt is. :D

Reputatie 7
Klopt, ongelofelijk dat KPN dit niet actief aan haar klanten laat weten en dat nog wel in deze vakantie periode. Vele vakantiegangers zal het daardoor nog steeds niet lukken om even een mailtje te versturen vanuit de vakantiebestemming. :(

Reputatie 7
PatriciaGray schreef op 12 okt '15 om 22:38u

Hai,

Ik werk sinds kort met windows 10. Planet (kpnmail) adres heeft het altijd gedaan. Versturen van mail via ipad, iphone en webmail werkt nog prima. Outlook (365) ontvangt wel de mail, maar zenden van email krijg ik niet aan de praat / ingesteld.

100000 combinaties al geprobeerd.

gr., Paul

Heb je dit topic gelezen? Het is weliswaar Outlook 2013, maar dat komt volgens mij heel dicht in de buurt.

Reputatie 7
Heb je dit artikel al gelezen en dan met name het stukje over de alternatieve poort (step three) en de authenticatie (step four)!
Ik verwacht dat SSL ook aangevinkt moet zijn.

Ik hoop dat dit je verder helpt.
Reputatie 1
Badge +1

Vanmorgen getest. En inderdaad het is nu mogelijk om via G3 en externe wifi te mailen vanuit mijn KPN accounts.

Ik heb 2 accounts ingesteld. 1 met inkomend IMAP en 1 met POP.

Beide bij uitgaand mail.kpnmail.nl

Dank en succes.

Reputatie 7
BUMP!
@webcare, waarom staat deze niet sticky (zwevend)??

Reputatie 7
Klopt . Je dient de mailservers te gebruiken van de dienst waar je e-mail van gebruikt. Dan kun je v.a. álle netwerken versturen.

Als iedereen dat nou deed hadden we dit soort vragen niet. ;)

Heb je mail bij Hutsefluts, gebruik dan dus de mailserver van Hutsefluts. Ongeacht via welke provider je internetverbinding verloopt. Bij een mobiel is dat, zeker via wifi, ook niet altijd je 'eigen' provider!

Reputatie 1
Robin Flikkema heeft mij deze oplossing gestuurd echter heb ik problemen met het instellen van de uitgaande mailserver op mijn Ipad. SMTP-server en poort kan ik wijzigen. Als ik gebruikersnaam en wachtwoord in het veld toevoeg krijg ik de melding "De SMTP-server mail.kpnmail.nl ondersteunt geen wachtwoordidentiteitscontrole". En vervolgens de melding "Met det account kunt u mogelijk geen email versturen of verzenden". Wat nu?

Reputatie 1
Ook op mijn mobiele telefoon heb ik problemen met het instellen. Hier kan ik alleen de SMTP-server instellen, geen poort, gebruikersnaam en wachtwoord. Al met al niet eenvoudig voor een leek.

Reputatie 1
Nokia Lumia 630 met windows 8.1
Reputatie 1
Ja, dat vinkje staat er.
Bij geavanceerde instellingen heb ik het volgende:
Server voor inkomende mail pop.kpnmail.nl
Server voor uitgaande mail mail.kpnmail.nl
Vervolgens 4 aanvink mogelijkheden, teweten:
Voor de uitgaande server is verificatie vereist (aangevinkt)
Zelfde accountgegevens gebruiken voor verzenden van email (aangevinkt)
SSL vereisen voor inkomende mail ( niet aangevinkt)
SSL vereisen voor uitgaande mail ( niet aangevinkt)
Verder kan ik niets invullen.
Reputatie 1
Goed om te horen. Bedankt voor jullie hulp!
Reputatie 1
Duidelijk!
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van authenticated SMTP.

Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:

SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype:
  • Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren")
  • iOS: SSL (1)
  • Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënts zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)
. Uitstekend advies. Ik kan weer mail verzenden.
Om te beginnen een belangrijke tip: als je thuis de instellingen voor e-mail verzenden elders (Authenticated SMTP) hebt ingesteld, ga dan het account resp. het verzenden ook nog eens testen bij buren of kennissen.

Daar had ik helaas vóór mijn vakantie niet aan gedacht en het gevolg was dat het verzenden toen niet werkte.

Na mijn vakantie ben ik thuis natuurlijk naar informatie gaan zoeken en gaan experimenteren. Nu ga ik hier niet alle instellingen voor Outlook 2010 (onder Win7 Pro) vermelden, want die zijn op diverse plaatsen op internet te vinden.

Nu weet ik niet meer waar ik gevonden heb dat je bij tab "uitgaand" van 'Meer instellingen' de optie 'Voor de server …' met keuze 'Dezelfde …' aan moet vinken, maar dat is inderdaad belangrijk gebleken. Bij testen van het account kreeg ik daarna namelijk zowel op mijn laptop als desktop hardnekkig een aanmeldscherm te zien. En dat was natuurlijk aanleiding om kritisch naar de 'Aanmeldingsgegevens' (op het 'Account wijzigen' scherm) te kijken.
Bij mijn inloggegevens voor webmail wordt het (basis) e-mailadres gebruikt, maar op het 'Account wijzigen' scherm ontbrak bij de Gebruikersnaam het achtervoegsel '@hetnet.nl' en dat bleek de oorzaak van het verzendprobleem te zijn. Die onvolledige naam was vroeger resp. is in de thuissituatie (op je eigen IP-adres) blijkbaar geen probleem, maar is dus essentieel als je elders via een andere internetverbinding contact maakt.

P.S. Na afloop heb ik het verzenden natuurlijk ook nog eens bij de buren getest. 😃
Reputatie 7
ArievandenBerg79 schreef:
...Het werkt ook met SSL! Ik heb het succesvol draaien op zowel IPAD als NOKIA.

Nee, de authenticated SMTP server ondersteunt geen SSL, blijkbaar kiezen iOS en Windows bij de keuze voor SSL automatisch voor TLS (poort 587). Op Android moet je zelf kiezen voor TLS want SSL werkt niet.

Reageer