phishing e-mail

  • 4 August 2020
  • 8 reacties
  • 98 keer bekeken

vandaag (4 aug 2020) een phishing e-mail ontvangen met het bericht: ‘you have 8 pending e-mails for …. mijn e-mail adres'. De e-mail lijkt een e-mail verstuurd van mijn eigen account naar mijn account. De e-mail bevat een link waarop je moet klikken 'to review messages'. Ik raad een ieder aan hier niet op te klikken en de e-mail te deleten.

Wim van der Kruk


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Wim van der Kruk, welkom! Wat rot, dit soort dingen. Goed dat je er niet ingetuind bent! En fijn dat je de moeite neemt om anderen hierover te informeren. Bedankt!

Wim,

Ik heb hier ook erge last van de laatste weken. Het lijkt wel of er ergens een database is gehackt.

Voor mij is vreemd dat ze namelijk altijd wel enigzins gerelarteerd zijn met mijn vorige ontvangen mails. 

Ze zijn natuurlijk te herkennen. Zo had er een dacht ik de afzender “Kpnn” in het adres. 

Je zou denken het zit in de mailserver van KPN. Maar dat is een zeer wilde gok, die ik niet eens aan de orde zou willen stellen, het zou dan veel meer bekend moeten zijn. Zo speciaal ben ik niet. . 

KPN zit al genoeg (positief bedoeld) te knoeien met het spam filter, maar de oplossingen lijken soms slechter dan de kwaal. 

En let er even op of je een relatie kan vinden tussen het onderwerp van het bericht met iets waarnaar je de laatste tijd iets hebt gestuurd, of van hebt ontvangen. Mij is het nog niet gelukt om die relatie te vinden. 

Reputatie 7
Badge +10

Heeft jouw emailprogramma een optie om zogenaamde “Externe inhoud te blokkeren” ? Zo ja, dan zou ik dat filter/die optie aanzetten. Na een paar weken wordt dan de hoeveelheid spam/phising emails die je ontvangt al veel minder.

Daarom is het ook zo vervelend dat het spamfilter niet goed werkt. Je kunt een whitelist maken voor vertrouwde afzenders, maar dit werkt niet feilloos en dan worden ook meteen de afbeeldingen  automatisch gedownload terwijl ik normaal gesproken de externe inhoud blokkeer (dit kan ook als je webmail gebruikt).

Reputatie 7
Badge +10

Ik wist niet dat de KPN webmail ook zo'n filter had/heeft voor “externe inhoud". Moet ik toch eens gaan kjiken hoe dat werkt. Ik kijk slechts ca. 1x per 2 weken op de webmail. De GUI van de KPN webmail is wel verbeterd t.o.v. de oude versie maar ik vindt het toch nog steeds "niet prettig” om de webmail te gebruiken.

Als het spamfilter niet feilloos werkt (ik heb daar ook ervaring mee) dan zou ik het liefst dat filter (helemaal) uitzetten. Ik heb immers in mijn emailprogramma (Outlook Express Classic) een goed filter om “Externe inhoud” tegen te houden. Dan kan ik zelf beslissen of ik deze “Externe Inhoud” wil laten laden.

Kijk bij instellingen (tandwieltje) en klik dan op beveiliging. Daar vervolgens het vinkje weghalen bij "vooraf laden van externe afbeeldingen toestaan".

Vond de oude webmail in alle opzichten beter. Heb ook al een provider gevonden die afscheid heeft genomen van deze webmailoplossing.

Als het niet beter wordt dan ga ik toch serieus overwegen om een andere provider te nemen.

Reputatie 7
Badge +10

@Loofboom:

Het is natuurlijk ook krankzinnig moeilijk om een goed spamfilter te maken. De afzenders van de spam & phising berichten veranderen per email bericht hun emailadres, het onderwerp, etc, etc.. En dat maakt het gewoon (bijna) onmogelijk om het spamfilter goed te laten werken. In dat opzicht is het blokkeren van “Externe Inhoud” een veel effectievere methode om zowel spam als phising te bestrijden. Want met het laden van de “externe inhoud” weet de spammer dat jouw emailadres bestaat/gebruikt wordt/in gebruik is. Zo'n optie is niet 100% effectief maar het reduceert wel fors de hoeveelheid spam die de email gebruiker krijgt. Ik ging - dankzij dit filter - van ca. 10 tot 20 spam berichten per week naar ca. 2-5 spam berichten per maand.

En indien een emailprogramma deze speciale optie heeft, dan zijn er ongetwijfeld nog een heleboel mensen die dat filter nooit aanzetten. Tja, die mensen zijn wel heel erg hardleers …………………...

Het is geen goede zaak dat je er niets aan kunt doen als mail ten onrechte in het spamvak komt. Zoals ook hier beschreven wordt. Van KPN mag je verwachten dat het goed werkt. En als het niet goed werkt dat ze een ander pakket kiezen of het probleem oplossen.

Blokkeer ook al heel lang externe afbeeldingen.

Maar als je na een half jaar drukken op het groene duimppje geen verandering ziet, en de mail nog steeds in het spamvak komt dan gaat het irriteren.