phishing mail

• 1 augustus 2015
  • 16 reacties
  • 21445 keer bekeken

Ik heb een mail ontvangen van KPN om een achterstallige betaling te voldoen. Nu weet ik dat deze mail uiteraard niet van jullie afkomstig is. Wat mij zorgen baart is het e-mailadres waarvandaan deze mail verzonden is, nl. KPN-betaalafspraak@kpn.com. @kpn.com is toch van jullie?

Hieronder de tekst. 

Debiteurennummer: 53640233  
Automatische incasso mislukt 

Geachte heer/mevrouw,  

U ontvangt deze e-mail omdat uit onze administratie gebleken is dat het door u te betalen bedrag voor de geleverde KPN diensten niet automatisch van uw rekening kan worden afgeschreven. Wij verzoeken u vriendelijk het openstaande bedrag van 159,42 euro alsnog aan ons over te maken. Mochten wij uw betaling niet binnen de door ons gestelde termijn van u ontvangen, zal uw KPN aansluiting op non/actief worden gesteld en zal de vordering als incasso behandeld worden.De daarbij behorende kosten komen geheel voor u rekening. Wij zijn dan genoodzaakt onze vordering uit handen te geven aan Bos Incasso.Door onderstaande stappen te volgen kunt u dit bedrag eenvoudig voldoen. Vraag uw betaalgegevens op  Als u niet zelf betaalt, dan kunt u deze e-mail doorsturen naar de persoon of instantie die het openstaande bedrag dient te betalen. Wij verzoeken u dit bedrag binnen 24 uur te betalen om verdere blokkades en verhogingen te voorkomen.   

Met vriendelijke groet,
Bob Mols 
Directeur Klantenservice KPN

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Zou je deze mail door kunnen sturen naar het Abuse Team? Hier vind je uitleg: http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16833

Als je deze doorstuurt kan je even vertellen dat je denkt dat dit phising is.

Ik weet zelf niet of dit echt of nep is, ik ben ook niet bekend met de procedure wanneer klanten niet betalen en ik kan alleen tekst zien, en niet de email zelf.

Robin
Reputatie 7
Die mail is absoluut nep.

KPN stuurt nooit dergelijke mails.

Doorsturen naar het abuseteam, verder niet openen of op de link klikken en de mail verwijderen.

Zie de homepage van KPN.

Ik heb precies dezelfde mail ontvangen. Zelfde debiteurennummer en ook het zelfde bedrag. Dus zeker weten dat het een nep mail is.

Reputatie 7
Badge +27
Beste Astrid-s,

Welkom op het forum. Bedankt voor het delen van dit bericht! Wij zijn hiervan op de hoogte en deze e-mail komt inderdaad niet van KPN. 

en bedankt voor jullie informatie!

Ook jij welkom op het forum! Ook aan jou het advies om de e-mail ongeopend te verwijderen en niet op de link te klikken. Bedankt voor je melding!
Goedendag,

Ik ontving een mail van KPN, om een factuur te voldoen omdat de automatische afschrijving mislukt zou zijn. Je kunt nergens op klikken, maar moet het geld overmaken naar een ABNA nummer:

Herinnering

Debiteurnummer    Telefoon                       Bankrekening                                       Verzenddatum

9509615330           0800-0402( gratis)       NL56 ABNA 0508 0004 83                 26 november 2015

Geachte heer/mevrouw,    

KPN heeft meerdere keren geprobeerd het bedrag van onderstaande factuur (facturen) voor uw internetdiensten van uw bankrekening af te schrijven. Dit is mislukt vanwege een storing bij de KPN incasso. U bent KPN van de maand november een bedrag schuldig van €76,54.

Er staan een paar taalfouten in de mail, en het debiteurnummer klopt niet.

JudithVanGelder schreef op 3 aug '15 om 21:38u
Ik heb precies dezelfde mail ontvangen. Zelfde debiteurennummer en ook het zelfde bedrag. Dus zeker weten dat het een nep mail is.

Nou dat valt dan nog mee. Mijn rekening was elfhonderd Euro! Schrok me in eerste instantie de pleuris, maar, haha, ik neem helemaal geen diensten af bij KPN :-)

Reputatie 7
Badge +24
Welkom ! Hopelijk ben je van de schrik bekomen 😉. Er gaan de laatste tijd vrij veel phishing mails rond. Op deze pagina vind je een overzicht van phishing e-mails. 

Ik heb een mail ontvangen waarvan ik denk dat het phishing is. Normaal is de aanhef met mevr/mijnheer. Nu staat het mailadres als aanhef van de mail.

Ik heb hem al verwijderd, ik kan hem nl niet doorsturen want mijn mailprogramma geeft dan een foutmelding

KPN

54654781

Deze maand is uw factuur in totaal € 781,27. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.3491254654781

Downloaden Factuur3491254654781 Overzicht van al uw facturen in MijnKPN

3491254654781

Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.

Uitleg van uw factuur

3491254654781

Klik hier voor uitleg over uw factuur.3491254654781

Veelgestelde vragen

Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.3491254654781

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer3491254654781

Ik kreeg deze en nog twee andere mails met nog hogere bedragen van KPN-betaalafspraak@kpn.com

Geachte info@.............nl,3491254654843

Deze maand is uw factuur in totaal € 843,27. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.3491254654843

Downloaden Factuur3491254654843 Overzicht van al uw facturen in MijnKPN 3491254654843

Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.

Uitleg van uw factuur 3491254654843

Klik hier voor uitleg over uw factuur.3491254654843

Veelgestelde vragen

Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.3491254654843

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer3491254654843

KvK Den Haag nr. 254345843, NL00922056B843

Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.
www.avast.com

Onderstaande mail kreeg ik vandaag. Dan te bedenken dat het lang geleden is dat ik een KPN abonnement had.

KPN

Geachte info@........nl,3491254654730

Deze maand is uw factuur in totaal € 730,27. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.3491254654730

Downloaden Factuur3491254654730 Overzicht van al uw facturen in MijnKPN

3491254654730

Uitleg van uw factuur

3491254654730

Klik hier voor uitleg over uw factuur.3491254654730

Veelgestelde vragen

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.3491254654730

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer3491254654730

KPN Compleet voordelen

KvK Den Haag nr. 254345730, NL00922056B730

Reputatie 7
Badge +22
Hoi , en , goed dat jullie deze e-mails hier neerzitten. Dit zijn, zoals jullie zelf al goed geconstateerd hebben, phishing mails.

Ik ga ervan uit dat jullie niet op een link uit de e-mail hebben geklikt. Op onze website vind je een overzicht van de actuele phising e-mails.  

Idd niet op geklikt krijg regelmatig dit soort mail met andere zaken als Rabobank en ING etc
nee ik (sissy-freub) heb niet op een link geklikt

Als je de aanhef van de e-mail ziet, dan weet je dat het geen KPN-mail is.

Als aanhef wordt het e-mailadres gebruikt.

Ik ben uit Belgie en ik heb helemaal niets met KPN en toch heb ik al vele mails gekregen en mijn bedrag is opgeklommen tot 3560 €

en deze laatstte maal staat er een adres op **********, **********, ****** ********** en Debiteurennummer **********

ik heb nu gelezen op dit forum dat het om phishing gaat gelukkig heb ik die mail bijlage nog nooit open gedaan

maar ik ben 70 jaar en zou toch graag weten hoe je dit kan stoppen

* Admin: gegevens bewerkt i.v.m. privacy

Beste Hugodaisy

Als je niets met KPN hebt, is het niet zo moeilijk om alle mails waarin in het onderwerp, of ergens in de tekst het woord KPN voorkomt, te blokkeren. Je moet dan zoeken in het mailprogramma dat je gebruikt, daar staat vast wel een mogelijkheid in,

Huub ter Beek

Reageer