Beantwoord

POP3 emailadres synchroniseren of een IMAP forward email aanmaken?

  • 16 June 2019
  • 8 reacties
  • 599 keer bekeken

Nav een KPN CHAT discussion volgende --

Vraag: Ik gebruik een pop3 emailadres. Dit staat op meerdere pcs en iphone. Op mijn basis pc heb ik folders gemaakt waar ik emails naar toe sleep en opsla.

Als ik op de Iphone email verstuur zie ik deze niet op mijn pcs (behalve wanneer ik een cc of bcc erbij zet naar eigen emailadres)

Nu wil ik mijn zowel inkomende, uitgaande emails beter volgen, zoals IMAP geeft.

Hoe kan ik dit beste oplossen?

1/ een IMAP adres met zelfde emailadres (als POP3) aanmaken en beide gebruiken.
POP3 vervangen gaat niet want server pakt niet alle folders. (loopt de server vast)
2/ Een IMAP adres met zelfde emailadres (als POP3) maken en dan - forward naar IMAP in POP3 zetten. Zou je ze op beide emailadressen zien binnen komen.
3/ Een nieuw IMAP adres maken en dan POP3 forwarden naar IMAP.

Gaat dit via mijn KPN (account toevoegen) of via https://email.kpn.com en is dat dan de alias

Hoop dat er iemand is die me verder kan leiden

Mvg
Paul

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Bart_ 18 June 2019, 09:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @PBPCM Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je deze vraag hier stelt. Wellicht kan ik beginnen met een korte uitleg over over Pop3 en IMAP. Dit zijn protocollen om e-mail op te halen. Dit kun je instellen en het is dus niet zo dat je een 'pop3-mailadres' hebt of een 'IMAP-adres'. Het idee van POP3 is dat je de mail met je mailprogramma van de server haalt en opslaat op je computer. Zo staan ze dus veilig op je pc, maar als je ze eenmaal hebt opgehaald kun je ze inderdaad niet meer van andere apparaten lezen. Bij IMAP kan dat wel, omdat de berichten op de server blijven staan. Daarom kun je ze overal benaderen en als je ze leest lees je feitelijk een kopie van de server. Je hebt dus wel altijd een internetverbinding nodig om ze te kunnen benaderen.

Aangezien het een instelling betreft, gaat zo'n wijziging alleen op voor de mail die je ná die wijziging krijgt. Het heeft denk ik geen zin om een nieuw mailadres aan te maken. Wat je wel zou kunnen doen is al je apparaten behálve je pc op IMAP instellen. Zo kun je de mail keurig volgen vanaf elk apparaat. Het mailprogramma op je pc kun je op POP3 ingesteld laten staan, zodat je je mail ook kunt opslaan op je pc. Wat wel goed is om te doen is op het mailprogramma van je pc aan te geven dat er een kopie van de mail op de server moet blijven staan. Stel daarbij in dat deze na een maand weer verwijderd moet worden, anders loop je het risico dat de mailserver te vol raakt.

@wjb , mailexpert, heb ik dit een beetje goed uitgelegd? 😉
Reputatie 7
@wjb , mailexpert, heb ik dit een beetje goed uitgelegd? ;-)
Uitstekend, één kleine correctie. 😉

Wat wel goed essentieel is om te doen is op het mailprogramma van je pc aan te geven dat er een kopie van de mail op de server moet blijven staan.
Reputatie 7
Badge +20
Dank u, dank u. Ik ga door voor de koelkast.
Reputatie 7
Dank u, dank u. Ik ga door voor de koelkast.
Of een veer. 😉

Bedankt Bart,

voor de uitleg.
Duidelijker.

Kortom op mijn Iphone bij instellingen - account gaan - Hostname veranderen van pop naar IMAP en STMP ?, of ga ik hier verkeerd.

Dan houd ik mijn ene PC (basis/hoofd) met POP3 en ga Iphone en andere PC (laptop) omzetten naar IMAP.

Op deze laptop hebben ze ooit een kloon gezet van de POP3 van basis, maar ik heb nooit wat verschoven naar de mappen (folders) op deze laptop.
Als ik de POP3 omzet naar IMAP op de laptop zal dat geen clash geven hoop ik. Correct en zal zullen de folders niet naar de sever gemigreerd worden?

Kijk uit naar verdere info.

Groeten,
Paul
Het blijft lastig om goed met email om te gaan, hier nog een recent onderwerp hier over :
https://forum.kpn.com/e-mail-10/wil-imap-wijzigen-in-pop3-474219#post777895
Hallo @KeesYagi,

Bedankt voor je verwijzing. Ik heb dit forum gelezen.
Ik dacht als je dan email ontvangt dan krijg je deze binnen als POP3 op je PC en kun je die opslaan in je folders.
Op de andere toestellen Iphone, laptop komt het als IMAP binnen (zelfde emails), maar hoef je niet op te slaan omdat je dit al op de POP3 PC doet.

Zowel POP3 en IMAP kun je overal lezen, alleen bij IMAP zie je zoveel de in als out gaande emails en hoef je niet te synchroniseren (handmatig)

Lijkt wel of dit niet echt kan.
Reputatie 7
Ik dacht als je dan email ontvangt dan krijg je deze binnen als POP3 op je PC en kun je die opslaan in je folders.
Op de andere toestellen Iphone, laptop komt het als IMAP binnen (zelfde emails), maar hoef je niet op te slaan omdat je dit al op de POP3 PC doet.

Klopt helemaal!

Zowel POP3 en IMAP kun je overal lezen, alleen bij IMAP zie je zoveel de in als out gaande emails en hoef je niet te synchroniseren (handmatig)
Ook dat klopt, met dien verstande dat je met pop3 verzonden mails niet op de andere IMAP apparaten als verzonden zal zien staan. Je ziet daar alleen de mails die via een IMAP apparaat verzonden zijn.

Reageer