Vraag

rDNS op mijn domein instellen voor eigen mailserver

  • 24 June 2022
  • 24 reacties
  • 602 keer bekeken

In verband met instellen van een mailserver wil ik graag een rDNS instellen op mijn domein, kan iemand dit voor mij instellen? De rDNS staat nu gericht op een kpn server en dat geeft problemen. 

MVG John


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Helaas is het niet mogelijk om een eigen PTR record te laten koppelen.

 

Dus je hebt altijd je bijv:  a-b-c-d.fixed.kpn.net adres bij wijze van spreken

Dat lijkt me niet de bedoeling met het runnen van een mailserver. Voorheen XS4all en daar is/was alles mogelijk. Ik heb ook vanuit XS4all een vast ip-adres, dus moet gewoon mogelijk zijn, of is er geen enkele klant van KPN die een eigen mailserver heeft draaien?

@Erwin_ kan jij hier meer over zeggen? (Je was hier al eens mee bezig geweest zag ik, hoewel het toen was dat de verkeerde reverse terugkwam)

 

Zover ik weet kan dit alleen bij een zakelijk abonnement zie https://zakelijkforum.kpn.com/internet-bellen-9/ptr-record-aan-laten-passen-1739

Zoals ik kan zien in de lopende problemen van anderen, wordt duidelijk dat sinds de overstap van XS4all en de bijbehorende belofte dat er niets zou veranderen aan de mogelijkheden, meer klachten zijn over deze belofte. Bij XS4all was geen zakelijk abonnement nodig om dit te bewerkstelligen, volgend op de belofte dat alles hetzelfde zou blijven lijkt mij dit hier dan ook het geval. 
Ik verwacht dat er inmiddels een oplossing voor is, maar daarvoor zal ik iemand van KPN zelf moeten kunnen spreken. Bellen heeft geen zin, want daar zit te weinig kennis om antwoord te geven op mijn vraag. Dus nog maar even hier in afwachting.

Ik vind het geen probleem om over te stappen naar een zakelijke aansluiting overigens, zolang ik maar niet weer alles moet wijzigen hiervoor (IP-adres/Modem/etc.) maar ik ben er bang voor.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @JdMhvl 

 

Het kan i.d.d. niet meer, je zal het standaard PTR /rDNS record moeten gebruiken.

Er zijn er meer die hier tegenaan liepen, zie ook deze post:

 

Het werd overigens ook (zeer onduidelijk) vermeld in de brief/documentatie die je hebt gehad bij de overgang XS4ALL → KPN, alleen hebben ze het daar over het vervallen van de hostname o.i.d. waar ze dan dat record mee bedoelen.

Zie ook deze melding van KPN Abuse: 

 

Dit zou waarschijnlijk niet veel gevolgen hebben voor je mailserver. Dat moet gewoon werken en maar misschien moet je dan wel een bepaalde SPF record aanmaken.

Zie ook deze melding van KPN Abuse: 

[….]

SPF-DKIM-DMARC staat allemaal correct ingesteld.
 

Totaal onbegrijpelijk dat je dan over moet stappen naar zakelijk. Ik betaal meer voor het XS4all abonnement aan KPN dan dat ik via een zakelijke verbinding zou doen. 
Ik hoef ook helemaal niet bij KPN te blijven, dit soort vaagheden ben ik helaas al jaren van KPN gewend (dat gaat terug tot ergens in de jaren 90) en was daarom ook bewust geen klant van ze. 
Nu de overstap verplicht werd kon ik niet anders dan meegaan en als alles netjes verloopt zou ik kunnen blijven. Nu dit zich zo voor doet denk ik dat ik dan geen internet meer ga afsluiten bij KPN maar bij een andere provider. Ik weet dat ik als enkele gebruiker helemaal niet belangrijk ben voor KPN, maar het kost ze zo wel weer een klant. Ook is me weer bevestigd dat KPN nog steeds niet bij mij past.

Zie ook deze melding van KPN Abuse: 

[….]

SPF-DKIM-DMARC staat allemaal correct ingesteld.
 

Totaal onbegrijpelijk dat je dan over moet stappen naar zakelijk. Ik betaal meer voor het XS4all abonnement aan KPN dan dat ik via een zakelijke verbinding zou doen. 

Ja, super jammer is dat inderdaad. Maar weinig providers bieden dit echter aan als dienst. Vaak wel aan hun zakelijke klanten, net als een echt vast IP aders dan. In de praktijk zal het adres echter niet zo vaak veranderen maar dat kunnen ze dan niet garanderen

Netjes, KPN zelf houdt zich fijn uit de discussie 😂

Netjes, KPN zelf houdt zich fijn uit de discussie 😂

Ja, ben benieuwd of je nog reactie gaat krijgen


Valt eigenlijk ook weinig meer te zegen behalve. Jammer kan niet

Reputatie 1

Ik draai ook een eigen mail server met stuk of 10 domein namen.

Inkomende mail heb je geen reverse voor nodig.

Als je zelf mail wilt versturen gaat dat helaas niet bij KPN alle vaste ranges zijn bij spamhouse aangemeld.

Je zal dus de KPN mail server als smart host moeten gebruiken en dan is er niets aan de hand.

 

Benno

Reputatie 7

Als je zelf mail wilt versturen gaat dat helaas niet bij KPN alle vaste ranges zijn bij spamhouse aangemeld.

Dan meld je jouw IP adres toch af bij spamhaus via https://www.spamhaus.org/pbl/removal.

 

 

Reputatie 1

Ik was in de veronderstelling dat KPN ook poort 25 naar buiten dicht had gezet, maar dat staat tegenwoordig gewoon weer open.

 

Maar dan zit je met versturen van mail dat je een geldige RDNS moe hebben, die had ik bij xs4all wel maar ben ik ook op gegeven moment de smarthost gaan gebruiken omdat je vaak omdat je te kort mail verstuurt je reputatie niet hoog genoeg is en daardoor in de spambox komt.

Benno

Ik heb mijn ip ook afgemeld bij spamhaus, werkt voor nu prima, maar op langere termijn is rDNS nog steeds wenselijk. 

Reputatie 7

Maar dan zit je met versturen van mail dat je een geldige RDNS moe hebben, ...

Bij KPN heb je ook een geldige rDNS alleen heeft die een "generiek formaat" en dat wordt door veel mailservers "beloond" met een hoge spamscore.

Reputatie 7
Badge +9

Netjes, KPN zelf houdt zich fijn uit de discussie 😂

Vooral omdat alles wat er te zeggen viel, al gezegd is. Bij de overgang van Xs4all naar KPN is er bericht uitgegaan naar de XS4all gebruikers, waarin gestaan heeft welke dingen er zouden veranderen, en dit is daar ook bij vermeld. Bij KPN is het niet meer mogelijk je PTR record aan te passen, en voor zover bekend zijn er ook geen plannen om dit nog te veranderen.

Het is een dienst welke zeer weinig gebruikt wordt, en van hen die het wel gebruiken is een groot deel al gebaat bij het instellen van de KPN mailserver als relayhost. Daarnaast is het zeer ongebruikelijk dat partijen mail weigeren, puur op het ontbreken van een PTR. Ja, het beinvloed je spam-score vaak wel, maar als het mailtje verder in orde is zal het niet zo'n impact hebben. Overigens: als er een PTR aanwezig zou zijn, heeft dit ook geen invloed op de listings op de Spamhaus PBL. 

Dat het nauwelijks gebruikt wordt is discutabel, gezien de hoeveelheid vragen die erover worden gesteld ook in andere topics. Dat iemand het niet of minder gebruikt, wil niet zeggen dat anderen er wel gebruik van willen maken. De overstap van XS4all naar KPN is gewoonweg niet uitgevoerd zoals eerder werd beloofd. Dat KPN heeft gemeld dat het zou veranderen doet helemaal niets af aan de initiële belofte dat alles gelijk zou blijven. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat het nauwelijks gebruikt wordt is discutabel, gezien de hoeveelheid vragen die erover worden gesteld ook in andere topics. 

In absolute aantal tegenover het totaal aantal klanten is het natuurlijk peanuts...

Reputatie 7
Badge +9

Als je het aantal vragen die in topics gesteld wordt afzet tegen het aantal klanten, dan is daar niets discutabels aan. Hoe dan ook: dit is helaas de situatie die er is, en het lijkt er niet op dat hier verandering in gaat komen. Dat je het tegen de belofte in vindt gaan die in de eerste instantie gedaan is, snap ik echter heel goed. Enige advies wat ik je daar simpelweg voor kan geven is het indienen van een klacht.

Reverse dns of pinter voor mail is toch bijna niet meer nodig, draai alweer een aardig tijdje zelf een mailserver bij kpn en heb geen issues hiermee.

op je eigen naam is ook niet zinvol als je er meer dan 1 hebt. Naast kpn als relay voor uitgaand zijn er wel meer die dat aanbieden.

Reputatie 1

is ook enkel van belang als je zelf de host bent en geen smarthost gebruikt.

de meeste mail servers geven een negatieve spam score als de RDNS niet overheen stemt met EHLO naam.

Benno

Maar dan zou je ook nooit meer dan 1 domein kunnen hosten. 
reverse dns check word zover ik weet niet veel meer gebruikt. Maar er zullen fast nog mailservers zijn die het doen.

freedom heeft zover ik weet als enige consumenten internet die optie nog.

Reputatie 7

Maar dan zou je ook nooit meer dan 1 domein kunnen hosten. 
reverse dns check word zover ik weet niet veel meer gebruikt. Maar er zullen fast nog mailservers zijn die het doen.

freedom heeft zover ik weet als enige consumenten internet die optie nog.

Het probleem is ook niet zozeer de controle t.o.v. EHLO maar het gebruik van een "generic" PTR. Er zijn veel mailservers die geen mails accepteren die afkomstig van IP adressen waarvoor een "generic" PTR vastgelegd is.

Reputatie 7
Badge +9

Voor zover ik weet is het in de RFC's ook zo vermeld dat je wel degelijk een check mag doen op de PTR, en dat je daar zelfs wel een negatieve score aan mag hangen, maar het niet de bedoeling is dat je puur en alleen daarop gaat weigeren/blokkeren.