Vraag

Routing probleem met mail?

  • 8 April 2021
  • 67 reacties
  • 342 keer bekeken

Goedendag,

Graag kaart ik het volgende aan.
Het begon ermee dat ik sinds zo’n 2 weken lang moest wachten voordat een email verstuurd werd.
Bleef dan lang hangen voordat hij weg ging. Meestal zo’n 15-20 seconden.

Van alles uitgesloten, zoals mailprogramma, mailservers.

Bleek dat hetzelfde programma snel/goed mailde als ik geen gebruik maakte van mijn eigen router/verbinding.
Bijv. op de laptop op een andere locatie, via VPN, of via de hotspot van mijn 4G ging het goed.
Via de vaste verbinding (dus KPN) ging het erg langzaam.

Iemand die er meer verstand van heeft dan ik laten meekijken en tessten en het bleek dat de routing erg langzaam ging.

In eerste instantie de routing getest van de uitgaande mailserver, maar later ook andere adressen, zoals bijv. google.com.

Zie deze screenshot:
 

Bij de stappen 3 en 5 blijft hij zo’n 10 seconden hangen.

Vanaf een andere verbinding (dus niet via mijn KPN) gaan alle stapen in 1 keer in ongeveer een seconde.

Ook bij het routen van de uitgaande mailserver die ik gebruik, blijft ij hangen nadat hij bij static.kpn.net vandaan komt.

Hopend op een oplossing hiervoor heb ik nu in eerste instantie dit topic aangemaakt.
Ook wel met de verwachting dat de standaard helpdesk hier niet echt iets mee kan/weet.

MvG Tim


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Hoi @Tim van Dam . Welkom op het forum.

Wat een merkwaardig probleem. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als jij via de webmail test. Kun je dat eens proberen? 

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

 

(ik vraag dit om het mailprogramma als boosdoener uit te sluiten).

Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik niet de mail van KPN, maar een IMAP.

Het uitsluiten of het aan het mailprogramma ligt, heb ik gedaan door de routinetest (traceroute) uit te voeren op het serveradres van mijn uitgaande mailserver.

Om vervolgens uit te sluiten of het probleem zich alleen voordoet bij die mailserver, is ook getest op andere adressen, zoals die van Google en deze gaan dus allemaal mis/langzaam bij stap 3 (en bij sommige stap 5 - de sterretjes in de tracing route via de Terminal)

De oorzaak is dus inmiddels wel duidelijk...de routing.
De vraag echter is waar de mogelijke oplossing kan liggen. Is dit iets wat KPN na kan kijken?

gr Tim

Dit is érg vreemd, @Tim van Dam .  Als het aan de routing zou liggen zou het forum (en de telefonische ingang) momenteel overstroomd worden met klachten en dat is niet het geval. Onze klanten maken immers allemaal gebruik van dezelfde servers).

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Hoi Erwin,

Ik heb mijn profiel aangevuld.

Wat ik misschien nog kan proberen, is om mijn KPN-router  (Experiabox) te resetten naar fabrieksinstellingen.
 

Ik had al wel geprobeerd deze opnieuw op te starten (stroom er af en weer op). Zonder resultaat/verbetering.

gr Tim

Dat is geen verkeerde gedachte. Laten we alles proberen uit te sluiten. Mocht je portforwardings hebben ingesteld gaan die wel verloren.

Hoi Erwin,

Ik heb vandaag de router gereset naar fabrieksinstellingen.
Helaas heeft dit niet geholpen.

Nu ik zo terug denk.. deze router heb ik nu ongeveer een maandje. De vorige was kapot gegaan.
Eerder had ik dit probleem nooit. Zou maar zo kunnen zijn dat dit probleem ontstaan is zodra ik deze nieuwe router (Experiabox) in gebruik heb genomen.

Wat denk je? Een nieuwe Experiabox regelen om na te gaan of het met een andere router opgelost is? Bij de tel. helpdesk zijn ze wel eens terughoudend met het toesturen van een andere/nieuwe router als de huidige niet echt defect is.. of kun jij her iets in betekenen?

gr Tim
 

@Tim van Dam :Hier moeten we elkaar even over spreken aangezien het een zeer merkwaardig issue is. 

Ik werk vrijdagavond. Ben jij dan te bereiken? (en anders kan het volgende week ergens in het begin van de middag)

Hoi Erwin,

Ik heb je een PB gedaan.

gr Tim

Leuk je even gesproken te hebben. Ik kan het niet verklaren en heb een mail gestuurd naar iemand die meer weet over routering.

Ik hoop morgen meer informatie te hebben.

Vandaag een nieuwe/andere router mogen ontvangen van KPN, om dat als eerste uit te sluiten.

Getest… en gaf hetzelfde resultaat.
Hiermee denk ik dat de router zelf als probleem uitgesloten kan worden.

Nog even een testje via een VPN, welke direct goed/snel ging.

Schijnbaar een erg lastig en uniek probleem..hopelijk kunnen we wel tot een oplossing komen.

Dan ga ik weer voor je bezig, @Tim van Dam . Ik hoop dat ik snel iemand te pakken krijg.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook al eens een andere pc of laptop geprobeerd? 

Ik heb contact gehad met mijn routering collega. 

In het kort: De trace laat eigenlijk niks geks zien. Bij dit soort metingen is eigenlijk de laatste hop het belangrijkst.  De vertraging die we zien, zijn servers die bewust niet reageren maar het verzoek wel doorsturen. Daar zit dus niet écht vertraging. 

Mijn collega wil weten welke mail servers jij gebruikt. Kun je dat achterhalen?

Zou je die mailserver(s) willen pingen met je bekabelde verbinding en je VPN? 

Hoi Erwin,

Het trage tracen gebeurd dus niet alleen bij mijn mailserver, maar dus ook bij andere servers, zoals google.com.
Het is alleen zo dat het probleem zich openbaarde/opviel door het trage versturen van email.

Zowel de mailserver (server3.darepower.nl) als o.a. google.com heb ik gepinkt vanaf de bekabelde verbinding, wifi en VPN, waarbij de bekabelde en wifi (dus via eigen netwerk/experiabox/ip-adres) trage gaan en via VPN snel gaat.

@Nick83 Dit getest op zowel mijn vaste computer als mijn laptop.

Dat de servers bewust niet reageren, maar het verzoek wel doorsturen, wat de vertraging veroorzaakt (wat je hierdoor geen vertraging noemt, maar het uiteraard wel is) lijkt me toch iets wat niet goed gaat vanaf mijn verbinding of ip-adres.

Wat zouden de volgende stappen kunnen zijn dit uit te zoeken?
Uiteraard mag je collega eens op afstand meekijken (Teamviewer?)

gr Tim

 

Reputatie 7

Er is helemaal geen sprake van traag tracen, tenminste uit jouw eerdere screenshot concludeer ik dat de roundtriptijd naar google.com 4 à 5 milliseconde is en dat is uitstekend.

Dat daar twee hops op de route zitten die niet reageren op een pingverzoek is hun goed recht en het zegt helemaal niets over de snelheid van de volledige route, daar is alleen de laatste hop interessant voor.

Jouw bewering dat die niet reagerende hops voor vertraging zorgen is absoluut niet juist.

Dat jouw tracing software een bepaalde tijd wacht op antwoord, dat is wat jij als vertraging ervaart. Dat is echter niet waar je naar moet kijken, je moet puur kijken naar de waarden van de responsetijden en die zijn uitstekend.

Hoi @wjb ,

Bedankt voor je bijdrage hierin.

Ikzelf zit niet echt in de materie en mijn reactie over ‘vertraging’ komt dan ook enkel voort uit de traagheid die ik ervaar tijdens het versturen van mijn emails. 
Regelmatig ervaar ik ook wel vertraging in andere internetverzoeken, maar die zijn niet goed na te meten of toe te schrijven aan dit probleem.

Punt blijft dat ik vanaf mijn eigen verbinding moet wachten op de 2 ‘hops’ die dan niet reageren.
Vanaf andere locaties/verbindingen geen enkele wachttijd of probleem.
​​​​​​​Hoewel het volgens jou ‘hun goed recht is’ vraag ik mij uiteraard wel af hoe dit op te lossen of te verhelpen zal zijn.

gr Tim

Reputatie 7

Punt blijft dat ik vanaf mijn eigen verbinding moet wachten op de 2 ‘hops’ die dan niet reageren.

Nogmaals, dat is de tijd die het programma "traceroute" op jouw computer wacht op antwoord van het pingverzoek dat hij naar een hop verstuurd heeft. Tja, als je dan geen antwoord krijgt dan wacht je dus net zo lang als de timeout die door dat programma ingesteld is (zo'n 10 seconden). Dat heeft echter niets te maken met de snelheid van de route zelf, daarvoor is alleen de responsetijd van de laatste hop (eindbestemming) interessant.

 

Hoewel het volgens jou ‘hun goed recht is’ vraag ik mij uiteraard wel af hoe dit op te lossen of te verhelpen zal zijn.

Dat hoeft helemaal niet opgelost te worden want het heeft geen enkele impact op de snelheid van de route.

 

Vergeet de gedachte dat het probleem veroorzaakt wordt door trage routering want dat is echt niet het geval.

Hoi @wjb ,

Als de ‘vertraging’ in de 2 hops veroorzaakt zou worden door mijn ‘traceroute-programma’, hoe kan het dan dat mijn mailprogramma daar de last van ervaart? Maakt die ook gebruik van het trace-route-programma?

En hoe verklaart het zich dan dat dit wel goed/snel verloopt vanaf bijv. VPN of via mijn 4G hotspot?

En heb je wellicht ideeën over wat dan wel de verklaring kan zijn van het trage mailen (en wellicht internet, al lijkt het dat websites in browsers over het algemeen wel goed gaan)

gr Tim

Reputatie 7

Als de ‘vertraging’ in de 2 hops veroorzaakt zou worden door mijn ‘traceroute-programma’, hoe kan het dan dat mijn mailprogramma daar de last van ervaart? 

Jouw mailprogramma ervaart daar helemaal geen last van. Ik hoop dat je begrijpt dat je naar de verkeerde plek aan het kijken bent als oorzaak van het probleem.

 

En hoe verklaart het zich dan dat dit wel goed/snel verloopt vanaf bijv. VPN of via mijn 4G hotspot?

En heb je wellicht ideeën over wat dan wel de verklaring kan zijn van het trage mailen (en wellicht internet, al lijkt het dat websites in browsers over het algemeen wel goed gaan)

Mijn eerste gedachte gaat uit naar IPv6 versus IPv4.

Weet je dat jouw mailserver geen IPv6 adres heeft?

Dat zou precies verklaren waarom die mailserver via VPN en 4G (beide IPv4) wel snel is en via de vaste verbinding (dual-stack IPv6/IPv4) niet.

Zet de ondersteuning van IPv6 eens uit op de computer waarmee je die mail wilt versturen.

Goedemorgen @wjb ,

Gisteren heeft een collega van mij (die er iets meer van weet) weer eens meegekeken n.a.v. je suggesties.

Daarbij hebben we onder andere getest met het uitschakelen van ipv6, wat helaas geen effect had.

Daarnaast hadden we wat getest met de instellingen op de router(Experiabox), zoals het uitschakelen van QoS.
Aparte was dan, dat we merkten dat aanpassingen aan de router vaak zorgden dat de email een tijdje goed ging. Na zo’n 2 of 3 keer snel verzenden, ging het daarna dan weer mis.
We waren al bijna verheugd dat het uitschakelen van QoS een positief effect had, maar dit was dus maar tijdelijk.

Hopelijk zijn er nog meer ideeën/suggesties om dit op te kunnen lossen.

gr Tim

Reputatie 7

Daarnaast hadden we wat getest met de instellingen op de router(Experiabox), zoals het uitschakelen van QoS.

Uitschakelen van QoS op een Experia Box. Dat kan helemaal niet.

Op welk scherm doe je dat dan?

Kan je een screenshot plaatsen?

Hierbij:

 

Maar het deed/hielp dus niets.. leek eerst van wel (kon 3 / 4 keer snel emailen, zelfs vanaf andere apparaten), maar ging na aantal keer toch weer langzaam.

Reputatie 7

Wat staat er op de tab "Classificering"?

die staat ‘uit’:

 

Reputatie 7

Dat is mooie functionaliteit die voorheen niet in de consumentenversie van de V10 zat.

De impact op het issue dat jij ervaart zal echter nihil zijn.