Beantwoord

Server staat relaying niet toe

• 3 september 2014
  • 56 reacties
  • 79334 keer bekeken

Sinds gisteren kan ik geen mails meer verzenden op zowel mijn iPad3 als mijn Samsung Galaxy S3. Wel ontvang ik mail. Ik heb hiervoor nooit problemen gehad met verzenden en heb niks gewijzigd aan mijn instellingen. Is er een storing of zijn de poorten voor uitgaande mail gewijzigd? Ik heb overigens mail van HetNet.
icon

Beste antwoord door wjb 2 november 2015, 18:16

Folgerts schreef op 2 nov '15 om 17:20u
Als zoveel mensen dezelfde klachten hebben, steeds dezelfde handelingen hebben verricht bij de instellingen, al of niet met door de KPN steeds dezelfde toegestuurde links, die steeds bij die pagina's uitkomen met de instellingen die uiteindelijk toch steeds niet de oplossing bieden en KPN blijft steeds zeggen dat er een oplossing komt en die komt er steeds niet en steeds meer mensen hebben last van etc. etc...dreigt dan escalatie of is dat beledigend taalgebruik van de KPN?

Mails versturen doe je via de SMTP server behorende bij jouw mail adres en niet via de mail server van jouw provider.

Gelukkig heeft KPN enige tijd terug een "authenticated SMTP server" in productie genomen waardoor het nu dus mogelijk is om overal mail te kunnen versturen.

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Hallo Ilona,

Welkom op het forum!

Dat is apart. Er is geen storing bekend. Zou je voor de zekerheid willen controleren of de gegevens zoals hier overeenkomen voor beide apparaten? Kijk hierbij vooral naar de uitgaande server. Een overzicht van de uitgaande servers kun je ook hier terugvinden.

Wil je laten weten of het lukt?

Met vriendelijke groet,

Nienke

KPN Webcare

Ik heb hetzelfde probleem sinds vanmorgen.

In mijn accountinstellingen heb ik dit ingevoerd:

POP3 

Inkomende server:
pop.kpnmail.nl
SSL niet aanvinken
Poort 110
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Uitgaande server:
mail.kpnmail.nl
Poort 25
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen
Wachtwoord: geen gegevens invullen

Bij SMTP heb ik "verificatie" niet aangevinkt.

Ik verblijf op dit moment in het buitenland en kan helaas geen helpdesk bellen, daarvoor bestaat alleen een 0800-nummer. Dat is best wel onhandig. Ik heb mijn mail dringend nodig voor mijn werk.

Graag snelle assistentie.

Mijn nummer is 06-16025607.

Met vriendelijke groet,

Ronald Matthijssen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk aan het modem op ons vakantiepark heeft gelegen. Ik ben nu weer thuis en alles werkt weer.

Bij mij werkt het nog steeds niet, en het werkte afgelopen woensdag, toen ik ook in Oostenrijk was, allemaal wel.

Graag een snelle tip hoe ik het kan verhelpen.

Groeten,

Ronald Matthijssen

Reputatie 2
Badge +1
De uitgaande mailserver van KPN is alléén bereikbaar vanaf een vaste KPN internet aansluiting of KPN/Hi Mobiel.

Beste Thomas,

maar hoe kan het dan dat ik in het buitenland (zelfs buiten de EU) altijd heb kunnen mailen met mijn planet.nl-account, totdat het afgelopen donderdag ineens niet meer ging?

en wat ik vergat te vermelden: ik heb sinds anderhalf jaar een email-only abonnement, dus ik heb geen vaste KPN-aansluiting. Ik kon tot nu toe vanaf elke willekeurige locatie, via welk draadloos of vast internet dan ook, in Nederland, België, Engeland, Italië, Oostenrijk, Duitsland en zelfs Oekraïne met mijn planet.nl account mailen. Sinds donderdag hier in Oostenrijk niet meer. Ik ben woensdag weer terug in Nederland, daar heb ik internet van Ziggo. Dat was ook nooit een probleem. Als dat nu wel zo is, dan heb ik feitelijk niets aan mijn email only abonnement...

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Ronald,

Wat raar dat het zo ineens niet meer werkt. Kun je voor de volledigheid aangeven op welk apparaat je het hebt ingesteld, en met welke servergegevens? Wellicht dat daar toch ergens iets in is veranderd, aan jouw kant of de onze, waardoor er iets aangepast moet worden. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Hallo Erik,

ik werk op een HP laptop met Windows 7. Instellingen nog een keer herhaald (ze staan al eerder in deze thread):

POP3 

Inkomende server:
pop.kpnmail.nl
SSL niet aanvinken
Poort 110
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen (matth464@planet.nl)
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Uitgaande server:
mail.kpnmail.nl
Poort 25
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen
Wachtwoord: geen gegevens invullen

Bij SMTP heb ik "verificatie" niet aangevinkt.

Ook op mijn Mobiel Sony Xperia Z1 werkt het niet , maar dat was in het buitenland altijd al zo.

Ik ben sinds dinsdagavond steeds op dezelfde wifi-router en tot en met woensdagavond was er geen probleem. Toen moest ik ineens een verificatiecode invullen, ik heb toen de accountgegevens gereset, via de website de instellingen zoals hierboven ingevoerd maar dat hielp dus niet.

Groeten,

Ronald

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Ronald,

Excuus, ik heb er overheen gelezen dat de eerdere gegevens van jou waren.

Ik zie hier dat matth464@planet.nl weliswaar het webmail verzend adres is, maar alsnog een alias is van matth464@kpnmail.nl. Zou je eens in de instellingen kunnen proberen om als gebruikersnaam de@kpnmail.nl variant in te vullen? 

Dit zou normaal niet moeten uitmaken, maar wellicht dat er ergens in de webmail iets in aangepast waardoor het dit nu wel vereist. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Reputatie 2
Badge +1
Welke mobiele provider heeft u? Het heeft echt nooit gekund dat de KPN mailserver buiten het KPN-netwerk werkt...
Zie ook mijn topic ''vernieuwde webmail''..

Hallo Erik,

als ik kpnmail.nl invoer krijg ik bij het verzenden van de testmail de mededeling:

"Test-e-mailbericht verzenden: De server ondersteunt de door u opgegeven versleuteling voor de verbinding niet. Gebruik een andere versleutelingsmethode. Neem voor assistentie contact op met de beheerder van uw e-mailserver of uw internetprovider (ISP)."

Dat is dezelfde mededeling die ik krijg als ik met planet.nl probeer de testmail te verzenden.

Dus het werkt nog niet.

Groeten, Ronald

Hallo Thomas,

ik heb in het huis dat ik huur een Ziggo-router, maar ik zoals ik al schreef werkte de smtp vanaf elke willekeurige plek op de wereld (tenminste waar ik sinds ik bij kpn ben, geweest ben). Bijv. ook vanaf "internet in de trein" toen dat nog van T-Mobile was. Of vanaf mijn vroegere werk, waar ze bij xs4all waren. Of bij vrienden die bij Orange zitten. Of bij Vodafone. Of bij andere aanbieders.

Dat kon dus altijd...?!

Groeten, Ronald

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Ronald, 

Dat is vreemd. Kun je voor de volledigheid ook nog aangeven welk e-mailprogramma je gebruikt op de laptop? 

En kun je het op je telefoon eens proberen met de volgende settings:

Inkomende mail:

- poort 995

- beveiliging TLS of SSL

Uitgaande mail:

- poort 587

- beveiliging TLS of SSL

- aanmelden vereist uitgevinkt

Met vriendelijke groet,

Erik

Beste Nienke, ik krijg ook steeds dezelfde melding. Heb precies de instellingen ingevoerd zoals jullie vermelden. Ik heb n iPhone 5s dus ik heb bij de uitgaande poort 587 staan en ik heb 465 geprobeerd maar als ik dat instel, krijg ik meteen de melding dat de SMTP niet reageert. De klantenservice kan of wil mij niet helpen en ook bij de KPN winkel weten ze geen oplossing. Wat kan ik nog doen?
Reputatie 5
Badge +11
Hallo Irene,

is de checkbox bij "aanmelden vereist" uitgevinkt? Ik hoor het graag van je.

Met vriendelijke groet,

Raul.

Beste Raoul,

Ik heb niet eens een optie om aanmelden vereist aan te vinken, ik heb een iPhone 5S en nergens bij de e/mailinstellingen heb ik die optie dus het staat ook niet aangevinkt.

Ik denk echt dat het probleem bij KPN ligt. Mijn hotmail en gmail werken wel. 

Ik heb een mobiel abonnement van KPN met een iPhone 5S. Ik heb een e/mailadres van HetNet met een e/mail only abonnement. 

Ik heb exact de instellingen ingevuld zoals jullie aangeven
POP3, beveiligd

inkomende server

pop.kpnmail.nl

SSL aangevinkt

poort 995

gebruikersnaam, email adres van HETNET

wachtwoord

uitgaande server

smtp.kpnmail.nl

poort 587

gebruikersnaam en wachtwoord, niets ingevuld dus optioneel

Met deze instellingen blijf ik de melding krijgen, de server accepteert de ontvanger niet omdat de server relaying niet toestaat.

Ik heb een iPhone 5S dus ik heb ook de uitgaande poort op 465 gezet zoals jullie vermelden maar dan krijg ik direct de volgende foutmelding, De SMTP server mail.kpnmail.nl reageert niet. Controleer of de netwerkverbinding werkt en of u de juiste informatie hebt opgegeven in het veld Server uitgaande post. En nogmaals, ik gebruik smtp.kpnmail.nl en geen mail.kpnmail.nl

Ik heb ook al de instellingen geprobeerd voor een niet beveiligde POP maar die werkt ook niet. En de optie die jij noemt, heb ik nogmaals niet!

Ik vind bovenstaande zeer frustrerend en irritant. Niemand kan me helpen. Bij de KPN winkel niet maar ook niet bij de klantenservice omdat ze zeggen dat al mijn instellingen goed staan en dus kunnen ze niets meer doen. Op dit forum blijkt maar weer dat ik lang niet de enige ben met dit probleem maar vooralsnog is er niets opgelost. Het vreemde is ook dat het eerder wel werkte. Wie van de KPN gaat mij helpen.

Dat heb ik allemaal al geprobeerd en in de link met de instellingen staan alle instellingen die ik al in mijn telefoon heb staan. Blijft vreemd dat de KPN dit niet kan oplossen, helemaal omdat het eerder wel heeft gewerkt. Dat wordt dus overstappen naar een ander e-mailadres en een andere provider!
Reputatie 7
irene1978 schreef:
Dat wordt dus overstappen naar een ander e-mailadres en een andere provider!

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Een advies is om de e-mail van de ISP's (of dat nu KPN, Telfort, Ziggo of weet ik veel is) zo min mogelijk te gebruiken. Ik gebruik zelf altijd e-mail van Microsoft (@outlook.com,@live.nl,@hotmail.com etc., maar er zijn ook andere ISP-onafhankelijke mogelijkheden zoals Gmail, al heb ik daar m'n vraagtekens wat privacy betreft. Microsoft en vooral ook Apple schijnen daar veel strenger mee om te gaan).

Het voordeel van zo'n onafhankelijke e-mailprovider is dat je desgewenst veel makkelijker kunt overstappen naar een andere ISP (ook naar KPN mocht je nieuwe ISP toch niet bevallen) zonder dat je e-mail direct een puinhoop wordt. Je kunt natuurlijk ook nu al een e-mailaccount bij b.v. Microsoft openen en gewoon bij KPN als ISP blijven. Ik gebruik m'n e-mail van KPN alleen maar voor KPN-afhankelijke zaken, zoals facturen, contracten e.d., kortom zaken die er niet meer toe doen als ik naar een andere ISP zou gaan.

Ik wil gewoon met mijn e-mailadres van HetNet kunnen mailen. Deze gebruik ik namelijk vooral zakelijk! Het vreemde is dat zodra ik op een Wifi modem van de KPN zit, ik wel uitgaande e-mails met mijn mobiele telefoon kan sturen. Ook thuis op mijn computer werkt het e-mailen gewoon. Het ligt dus niet aan de instellingen en ook niet aan het e-mailadres. Het ligt gewoon aan mijn 3G abonnement van de KPN. Deze ondersteunt uitgaand e-mailen overduidelijk niet. Ik vind dat KPN hier wat aan dient te doen. Ik heb een 3G abonnement van de KPN en een e-mailadres van de KPN. De instellingen staan goed maar toch werkt het uitgaand e-mailen niet via 3G!
Is een bekend probleem. In afwachting van een authenticated SMTP server van KPN (die hopelijk wel komt ergens in 2015) heb ik dit opgelost met TravelSMTP: http://www.travelsmtp.com/nl/index.php
Werkt helemaal top en kost nog geen € 20 per jaar. Twee weken proef mogelijk.
Blijft wel merkwaardig dat we van dergelijke oplossingen afhankelijk zijn omdat de eigen provider hiermee achterloopt.

Ik worstel hier nu al een jaar mee. Heb ook al diverse keren met KPN hierover gebeld en ongeveer alle oplossingen , zoals hierboven genoemd geprobeerd. Poort 25 en poort 110 etc.

Het is met name frustrerend, dat na thyiskomst direkt al je mails wel van je telefoon (iPhone4) kunnen worden verstuurd.

Maar zodra je weg bent van huis (lees eigen modem (glasvezel met imap) is het voorbij. Maakt niet uit of je KPN gast gebruik hebt of niet. Niets werkt. Niet de 2 emailsadressen van wxs en kpnmail noch hotmail of gmail via deze server.

Alleen mijn mails via een exchange provider gaan vlekkeloos eruit. Maar daar heb je niets aan, wanneer je een prive mail wilt beantwoorden. Iemand enige ervaring met deze combi van iphone 4 en glasvezel KPN problematiek, met een oplossing in huis?

Reputatie 7
Waarschijnlijk heb je op jouw iPhone geen abonnement van KPN, klopt dat?

Zo ja, dan zal het ook niet gaan lukken om mails via de KPN mail (smtp) server te versturen zodra je niet meer op de wifi bij jou thuis aangesloten bent.

De reden is dat KPN nog steeds geen "authenticated SMTP server" operationeel heeft en alleen het verzenden van mails via een KPN netwerk toestaat.

KPN heeft wel "beloofd" op korte termijn met een "authenticated SMTP server" te komen, waarmee dit probleem dan eindelijk tot het verleden gaat behoren.

Alternatief is een mailserver thuis draaien met een relay naar de SMTP server van KPN.

Zo draai ik op mijn Synology NAS een mailserver en staan de cliënts van mij en mijn gezin ingesteld om via onze eigen server mails te versturen. Dat werkt dus wel overal.

klopt ik heb een symio abonnement, maar dat werkt toch ook via het KPN netwerk?

Zal ongetwijfeld wel gecompliceerder zijn

goed om te horen dat er aan een oplossing wordt gewerkt

dank voor de snelle reactie en welgemeende advies, met dit mooie lenteweer van vandaag, gaat dat wel lukken ;-)

Reageer