Beantwoord

Sinds gisteren geen mail meer via smtp.kpnmail.nl

  • 6 March 2019
  • 6 reacties
  • 376 keer bekeken

Voor uitgaande mail staat smtp.kpnmail.nl ingesteld (poort 25). Sinds gisteren na circa 11.30 uur wordt verzonden mail niet meer afgeleverd.

De aangeboden mail wordt wel geaccepteerd, maar niet afgeleverd. Zie hieronder een fragment van de SMTP conversatie. Dit laat zien dat een bericht van mezelf aan mezelf door mijn mailserver afgeleverd wordt bij smtp.kpnmail.nl en door smtp.kpnmail.nl wordt geaccepteerd.

Het bericht is echter niet terug te vinden in de Het Net/KPN webmail.

code:
Mar  6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/submission/smtpd[9971]: connect from unknown[10.0.10.115]
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/submission/smtpd[9971]: 438FF2C00E7: client=unknown[10.0.10.115]
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/cleanup[9973]: 438FF2C00E7: message-id=
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/qmgr[1690]: 438FF2C00E7: from=erik@vanlinsteeict.nl, size=628, nrcpt=1 (queue active)
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/submission/smtpd[9971]: disconnect from unknown[10.0.10.115] ehlo=1 mail=1 rcpt=1 data=1 quit=1 commands=5
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/smtp[9974]: 438FF2C00E7: to=erik.v.l@hetnet.nl, relay=mail.kpnmail.nl[213.75.63.13]:25, delay=0.33, delays=0.11/0/0.09/0.13, dsn=2.6.0, status=sent (250 2.6.0 af10d6ee-6d4a-d2d1-700c-9d8ccdf4a183@vanlinsteeict.nl Queued mail for delivery)
Mar 6 14:06:25 vl-svr01 postfix-relay/qmgr[1690]: 438FF2C00E7: removed
icon

Beste antwoord door ErikvL 8 March 2019, 11:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hallo @ErikvL ,
volgens KPN zijn dit de SMTP-gegevens:
Vul de volgende gegevens in bij uitgaande e-mail:
  1. Vul bij 'Server' [ smtp.kpnmail.nl] in. Vul bij Poort [ 587] in.
  2. Kies bij 'Versleutelingsmethode' voor [ STARTTLS]
  3. Vink 'aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie...' [ UIT]
dus poort 587 i.p.v. 25
Dank je voor de moeite Jan, maar het gaat juist om (onversleutelde) verbindingen op poort 25. Die heeft altijd gewerkt tot gisteren. De laatste mail die nog wel is afgeleverd is rond 11.30 verstuurd. Latere berichten zijn niet aangekomen.

Het zou kunnen dat KPN die dienst beeindigen wil, maar daarover is geen informatie te vinden en de mailserver accepteert nog gewoon mail. Hij levert die alleen niet meer af.

Mbh van STARTTLS is momenteel geen optie.
Ik heb net weer even een controle gedaan. Nieuwe mail wordt weer gewoon afgeleverd. De oude berichten zijn nog niet terecht.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Erik, welkom op het forum. Ik kan zo de oorzaak niet achterhalen. Ik weet wel dat er aan een wijziging in de certificaten van de uitgaande e-mailserver wordt gewerkt, maar dat zou geen impact moeten hebben op de werking/functionaliteit. Een beëindiging van de onbeveiligde verbinding via poort 25 is bij mij ook niet bekend. Wel 1 kanttekening; met een onbeveiligde verbinding is het niet mogelijk om e-mail te versturen over een ander netwerk dan het netwerk van KPN.

Fijn om te lezen dat nu alles weer goed werkt. Laat je het mij wel even weten mocht dit probleem toch terugkomen?
Wat het ook is geweest, het is vanzelf begonnen en vanzelf weer weggegaan. Het zorgde er in ieder geval voor dat berichten ongemerkt in het niets verdwenen.

Het is overigens bekend dat poort 25 alleen beschikbaar is voor relaying op het KPN netwerk. Logisch.

Bedankt.
Erik
Reputatie 7
Badge +24
Wat het ook is geweest, het is vanzelf begonnen en vanzelf weer weggegaan. Het zorgde er in ieder geval voor dat berichten ongemerkt in het niets verdwenen.

Het is overigens bekend dat poort 25 alleen beschikbaar is voor relaying op het KPN netwerk. Logisch.

Bedankt.
Erik


Fijn in ieder geval dat het nu weer werkt en graag gedaan uiteraard.