Vraag

Sinds kort niet mogelijk (grotere) bijlages te verzenden

  • 6 December 2019
  • 59 reacties
  • 803 keer bekeken

Reputatie 3

Hallo,

Sinds kort kan ik geen bijlages meer verzenden.

Het gaat om bestanden > ~300Kb (ongeveer!!).

Systeem: Windows 10 pro + Outlook 2013 op pc.

In windows Taakbeheer (internet-monitor) is te zien dat er in het begin van het verzenden activiteit is, maar na ~10-tal seconden meent deze af.  Af en toe een klein "spatje” activiteit, maar dit sterf een stille dood….. email wordt niet verzonden en blijft hangen.

 

Sinds kort komt het ook vaker voor dat ik bij het verzenden van een email (zonder bijlages) opeens een pop-up scherm krijg welke vraagt om een wachtwoord. Het maakt vervolgens niet uit wat ik antwoord op deze pop-up …. het verzenden gaat fout.

 

Heel toevallig is er sinds kort bij de KPN een nieuwe "mail-server" actief. Wellicht gooit die roet in het eten.

 

Het ligt niet aan de internet verbinding, omdat ik bestanden het ge-upload met WETRANSFER. En dat loopt als een trein.

 

Graag suggesties KPN?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

59 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Laat me raden: u gebruikt Outlook zeker?

Reputatie 3

“OutLook” hoeft niet te worden geraden… dat schreef ik immers reeds.

Reputatie 7
Badge +24

Ok, daar was ik overheen gelezen :grin:

Ik lees het in meer topics dat Outlook steeds vraag om het wachtwoord.

Heeft u het mail account ingesteld als IMAP? Zoja, dan zou het een optie wezen om hem te verwijderen en opnieuw aan te maken.

Reputatie 3

Nee, instelling OutLook is:

Type account: POP3

Server IN: pop.kpnmail.nl

Server UIT: smtp.kpnmail.nl

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @fred9999, is het een bewuste keuze dat je ‘m als POP3 ingesteld hebt? Je gebruikt de e-mail niet op andere apparaten? Je zou in ieder geval de instellingen nog eens bij langs kunnen lopen. Wellicht dat de bijlages dan ook weer verstuurd kunnen worden. 

Reputatie 3

@Marcia_ ,

POP3 is bewust gekozen en heeft jaren lang gewerkt.

Sinds enige tijd heeft KPN een nieuwe "mail-server”.

Ik verstuur niet elke dag bijlages e kan daarom niet een exacte datum duiden… maar het lijkt er erg sterk op dat de mailserver er iets mee te maken heeft (zowel vwb de bijlages en het pop-up wachtwoord scherm). Beide problemen waren voorheen onbekend, nu zijn ze er.

Ik ben me ervan bewust dan het aan meer zaken kan liggen (o.a. virusscanner, Outlook etc).

Waar het naar mijn idee in ieder geval niet aan kan liggen is POP3 <> IMAP.

Reputatie 3

@Marcia_ 

en…. het volgende komt ook vaker voor:

Als Outlook mail ophaalt van de KPN server komen er soms "paren” van het zelfde bericht binnen. Dus 2 exact dezelfde mails op dezelfde tijd.

of….. een dag later (o.i.d.) komt er nog eens exact hetzelfde bericht dat ik reeds gisteren had ontvangen.

Dit is ook niet helemaal OK!?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb op mn mobiel net nog wat foto's van 3,5 mb per stuk gemaild, van mn eigen KPN adres naar een ander KPN adres, en dat ging gewoon. Dus aan de mailserver zal het niet liggen. 

Reputatie 3

@Nick83 

Tja… zou kunnen.

Ik ben aan het onderzoeken… daarbij is KPN is één van de mogelijkheden in het email-bijlage-traject.

Vergeten was ik dat ik ook opeens -onaangekondigd- (ongeveer gelijke datum als email-server!) een ander IP adres heb, Was IPv4 … nu IPv6.

Reputatie 7
Badge +24

 

Was IPv4 … nu IPv6.

Hoe komt u daarbij?

Reputatie 7

Welk type Experia Box heb je en welke versie van de firmware staat daar op?

Reputatie 3

@wjb 

Goede morgen:

Experia box = V10

Model = H369A

Firmware = V1.01.00T03.7

Boot loader versie =  V1.0.00

Herhaaldelijk gereset om te kijken of daar probleem ligt » geen resultaat.

Reputatie 7

@Marcia_,

Waar het naar mijn idee in ieder geval niet aan kan liggen is POP3 <> IMAP.

Helemaal eens.

 

Vergeten was ik dat ik ook opeens -onaangekondigd- (ongeveer gelijke datum als email-server!) een ander IP adres heb, Was IPv4 … nu IPv6.

Het kan zijn dat IPv6 op jouw adres geactiveerd is, maar dan heb je naast jouw IPv4 adres nu ook een IPv6 adres. Ook dit zou niet de oorzaak mogen zijn, maar als test zou je op jouw V10 IPv6 uit kunnen zetten zodat er alleen o.b.v. IPv4 gecommuniceerd wordt.

Reputatie 3

@wjb 

Op modem:

IPv6 uit gezet… modem herstart…. getest met bijlage … gaat nog steeds fout…. IPv6 weer aan gezet…. modem herstart.

Te pas en onpas komen aanmeld-fouten… vaak gaat het goed… maar niet altijd.

Ik moet me dan aanmelden bij de server (iets wat normaal achter de schermen gebeurt).

of… het "kijken of er mail is” duurt heel lang (tot ~30 seconden), maar gaat op zich goed.

 

Reputatie 7

Ik hoop dat iemand van KPN hier op korte termijn eens in zal gaan duiken.

Zelf ervaar ik deze problemen niet en en het is voor mij ook geen bekend fenomeen.

Ik tast dan ook en beetje in het duister.

Reputatie 3

@wjb 

dank zover.

Reputatie 7
Badge +30

Lukt het mailen via de webmail wel met deze bijlage? Kan het misschien toch aan de bijlage liggen? 

Reputatie 3

@Marcia_ 

Via Webmail lukt het wel.

Maar dat verloopt via een andere weg. Er "praten” andere programma's met elkaar in dat geval.

Bijlage… maakt niet uit welke… het gaat om de grootte. Bestanden > dan ~300-500 Kb lukt niet.

Nogmaals… ik weet niet of het aan KPN ligt…. het is echter wel heel toevallig dat ongeveer NA het in gebruik nemen van de nieuwe mail-server bij KPN er van alles mis gaat.

1 bijlages niet kunnen verzenden

2 te pas en onpas moeten inloggen

bij het 2e probleem komt de volgende foutmelding:

 

Reputatie 7
Badge +30

300 kb zou prima moeten werken. Je kunt op de website van Microsoft nog eens kijken naar welke bijlagen door Outlook geblokkeerd worden. Daarnaast wil ik je toch adviseren om je wachtwoord in de instellingen van Outlook te checken. Wellicht dat je er toch een oud wachtwoord opgeslagen staat. 

Reputatie 7

Daarnaast wil ik je toch adviseren om je wachtwoord in de instellingen van Outlook te checken. Wellicht dat je er toch een oud wachtwoord opgeslagen staat. 

Ook ik heb recentelijk een aantal keer mogen ervaren dat ik met Outlook op mijn Android telefoon en tablet niet kon aanmelden op mijn KPN mailaccount.

Het wachtwoord was hierbij 100% correct en het probleem verdween ook uit zichzelf weer als sneeuw voor de zon. Ik heb zo'n vermoeden dat er in het aanmeldproces timeouts plaatsvinden of dat er problemen zijn met certificaten.

Reputatie 3

@wjb 

Mijn onderbuik gevoel vermoedt ook zo iets. Alhoewel ik dan eerder aan een time-out ( ...ofwel “dis-synchronisatie” … of misschien een "deadlock” situatie) denk dan aan een certificaat.

Reden:

-certificaat: lijkt mij een "stabielere- definitiever” foutsituatie te genereren dan een time-out (volgens mij volgt dan in het begin reeds een melding)

De Windows-TaakMonitor laat het volgende zien:

1e schermafdruk: begin van het verzenden, na enige tijd is afname van internetverkeer te zien

2e schermafdruk: na enige tijd is volgend beeld te zien, dwz: af/en toe actie (op hetzelfde moment!), maar lijkt erg op een “hang-situatie"

let op: de 2 grafieken hebben een andere schaal!

 

 

Reputatie 3

@Marcia_ 

Ik heb het verzoek aan KPN of er gecontroleerd kan worden of de mailserversoftware een of andere vorm van time-out, data-begrenzing (hoeveelheid data), of "prioriteit-verlaging” van data ontvang-proces kent... etc .

Zoals in bovenstaande schermafdrukken is te zien sterft de zend-activiteit na enige tijd weg… verzenden blijft dan hangen.

Ik heb getest met een bestand van ~2Mb. Meestal gaat het fout en een heel enkele keer gaat het goed.

dwz het verzenden lukt, maar duurt wel erg lang. De (goede) situatie reproduceren gaat niet… er is sprake van willekeur. Als het wel lukt is dat na een aantal seconden in de grafiek te zien… er is meer en sneller response (verzenden).

KPN…. Graag reactie.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb gisteren nog een hele reeks ingescande documenten gemaild van allemaal ongeveer 1 mb groot, dat ging probleemloos. In een zucht en een scheet waren ze weg over mn simpele 50 mb ADSL aansluiting 😊

Reputatie 7

...over mn simpele 50 mb ADSL aansluiting ​​​​​​

VDSL aansluiting zal je waarschijnlijk bedoelen. :wink:

Reputatie 3

@Nick83

Het ligt niet aan het (hardware-) "touwtje”.

In mijn eerste bericht schreef ik reeds dat uploaden via Wetranfer loopt als een trein, ongeacht hoe groot de bestanden zijn.

Het probleem waar het hier over gaat, gaat naar mijn idee over software die met elkaar "praat” (zender <> ontvanger…. die "verstaan” elkaar niet goed. Of… er zit iets tussen dat de communicatie in de war brengt, zodat de zaak gaat hangen. Waar het probleem zit weet ik niet, dat kunnen verschillende zaken zijn zoals ik reeds eerder aangaf. Dat probeer ik juist te onderzoeken.