Beantwoord

smtp relay 550 foutmelding en nog steeds storing van uitgaande mail.

• 3 april 2017
  • 15 reacties
  • 2058 keer bekeken

Waarom kun je via je kpn aansluiting met experiabox V8, nog steeds niet een e-mailbericht via een andere server versturen? Je krijgt dan een foutmelding 550 relay not permitted. Vandaag kan ik nog steeds mijn e-mailberichten niet versturen via de KPN server vanwege de storing, ook niet na het resetten van het modem! Smtp via een andere server zou een oplossing bieden. Echt slecht dat je alleen via de KPN webmail kunt werken.. Daar heb ik helemaal niets aan voor mijn overige e-mailaccounts en als ik op een andere plek ben dan thuis.
Ben nu noodgedwongen aan het werk via 4G.
VPN werkt ook al niet via KPN, waardeloos.

Door al deze zaken verheug ik mij inmiddels erg op het in de toekomst gebruiken van een andere provider na de aanleg van glasvezel in ons buitengebied. Niet meer van deze tijd, dat je niet kunt werken thuis en alles met een omweg moet doen...

Hoelang gaat dit nog duren?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 5 april 2017, 13:51

Je kan dan het beste de bijbehorende SMTP server gebruiken dan is het namelijk helemaal los van KPN en zal het ook op niet-KPN netwerken werken.
Als dat niet mogelijk is kan je volgensmij ook smtp.kpnmail.nl met authenticatie gebruiken. Een andere optie is om een relay van een andere partij te gebruiken maar die zijn vaak "slecht" omdat veel spammers hier gebruik van maken.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die 550 krijg je als je de de SMTP Server verkeerd gebruikt. Wat wil je precies bereiken? Want voor niet-KPN accounts kan je gewoon de bijbehorende SMTP servers gebruiken.

VPN werkt overigens gewoon op KPN aansluitingen.
Beste Robin,

Helaas snap ik jouw bericht niet, SMTP servers van anderen worden hier niet geaccepteerd. Welke instellingen ik ook probeer, het werkt gewoon niet..., Blijf meldingen 550 krijgen. Hoe kun je een SMTP server "verkeerd" gebruiken? Wellicht zijn de aanwijzingen over de instellingen verkeerd dan? Verschillende poorten met of zonder verificatie. Niets werkt. Wellicht ben ik minder thuis in instellingen.
De SMTP server met bijbehorende instellingen werkt wel juist via 4G op mijn telefoon.

Op andere locaties kan ik met een wifi verbinding geen e-mail versturen als daar geen KPN abonnement actief is. Iedere keer een andere uitgaande mailserver instellen is ook niet handig. Of begrijp en doe ik het nu helemaal verkeerd?

VPN verbinding lukt sinds kort, sinds ik een range extender in mijn stopcontact geplugd heb. Of dat ook de oorzaak daarvan is, weet ik niet. Ben al blij als ik een document kan down- en uploaden van de werkserver. Het werkte voordat we een Experiabox hadden goed, daarna niet meer! Onze netwerkbeheerder heeft van alles geprobeerd maar kon e,e,a, niet juist instellen vanwege de beveiligingsinstellingen van de Experiabox. Zijn die recent veranderd? Toen ook contact met KPN gezocht, dit hielp niets. Het werkte gewoon niet.

Vriendelijk bedankt voor uw antwoord. Graag nog een update?
Reputatie 7
Ik gebruik al jaren VPN verbindingen via Experia Box en KPN aansluiting, dat is en was geen enkel probleem.
Via de mail servers van KPN kan je alleen mail versturen met als afzender één van de KPN domeinen zoals kpnmail.nl, planet.nl en hetnet.nl. Mails met andere domeinen als afzender zal je via de mail server van de provider van dat domein moeten versturen.
Hoe je de instellingen voor uitgaande mail moet zetten kan je in het onderstaande topic lezen.
https://forum.kpn.com/e-mail-10/overal-mail-versturen-mogelijk-authenticated-smtp-server-actief-348101
Reputatie 7
Badge +30
Maar welke SMTP server heb je nu ingesteld dan? En wat voor emailadres gebruik je?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @vanDijk640, wat balen dat je deze problemen ondervindt! Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vragen die Robin stelt. Daarnaast hoop ik dat je met de reactie van wjb ook al een heel eind uit de voeten kunt. Als je nog ergens hulp bij nodig hebt, laat het gerust weten.
Beste Robin,

Het e-mailadres is een @kpnmail.nl adres. Ik heb de uitgaande server ingesteld staan: SMTP.kpnmail.nl
Poort 587, TSL
Dit werkt goed als ik thuis ben of op een ander KPN netwerk. Daarnaast beheer ik nog een drietal andere e-mailadressen van een andere partij. Uitgaand ook op de KPN server ingesteld.

Via 4G op mijn telefoon gebruik ik voor KPN dezelfde instellingen als thuis, dit werkt prima. Voor de andere adressen gebruik ik op 4G hun eigen SMTP e-mailserver, dit werkt uitstekend. Maar via WIFI op het KPN netwerk kan ik de andere SMTP instellingen niet gebruiken, dan krijg ik dus de foutmelding Relay 550.. Dit is erg lastig als je meerdere malen per week elders werkt op je laptop (vergaderingen e.d.). Het is niet handig om steeds de instellingen te moeten aanpassen. Het liefst zou ik op mijn laptop dezelfde instellingen willen gebruiken als op mijn telefoon, zodat ik overal berichten kan versturen.

Wat ik nog kan bedenken ten aanzien van de VPN problemen: wellicht had dat iets te maken met de slechte verbindingssnelheid in het buitengebied?
Zoals ik al aangegeven heb, werkt de verbinding met de externe server nu wel sinds heel kort, sinds ik een link extender in gebruik heb genomen. Raar maar waar met exact dezelfde instellingen die we eerst niet werkend konden krijgen. Ook niet met behulp van de KPN helpdesk. Dit is wel geruime tijd geleden en we waren niet de enigen met hetzelfde probleem. Onze systeembeheerder stond voor een raadsel en heeft de poging destijds gestaakt.

Mocht iemand nog een oplossing hebben voor het weigeren van het gebruik van een andere SMTP server dan de KPN server voor de uitgaande mail, houd ik me aanbevolen. Gelukkig zijn we niet geheel meer afhankelijk van vaste aansluitingen door het goede 4G netwerk.

Bedankt voor alle goede raad en jullie bereidheid te helpen.
Reputatie 7
...Maar via WIFI op het KPN netwerk kan ik de andere SMTP instellingen niet gebruiken, dan krijg ik dus de foutmelding Relay 550....Kan je hier dan eens de instellingen voor die SMTP server in jouw mailcliënt posten. Ook ik gebruik zowel de SMTP server van KPN voor mijn @planet.nl adres, de SMTP server van Google voor mijn @gmail.com adres en de SMTP server van mijn bedrijf voor mijn zakelijke email adres. Geen van allen levert een probleem, niet via 4G (T-Mobile) en niet via wifi thuis.

...Zoals ik al aangegeven heb, werkt de verbinding met de externe server nu wel sinds heel kort, sinds ik een link extender in gebruik heb genomen...Wat is het merk en type van die "link extender"?
Wat zijn de eerste drie octets van het IP adres van jouw laptop als je aangesloten bent op die "link extender"?
Net als de Experia Box 192.168.2.x of iets anders?
Reputatie 7
Badge +30
Wacht even hoor, welk emailadres/emailadressen geven nu problemen? Alleen KPNMail? Want dan mis je waarschijnlijk het vinkje bij "authenticatie vereist" (of een soortgelijke optie) onder SMTP instellingen.

Als het om die 3-tal andere adressen gaat dan komt het omdat het eigenlijk de bedoeling is om de SMTP server te gebruiken die bij dat domein hoort. Dan komt die email overigens ook minder vaak in de spam van de ontvanger.
Wel is het mogelijk om KPN SMTP te gebruiken, via die mobiele verbinding maar dan moet je inloggen/authenticeren en dan komt de HELO van de KPN SMTP server (kpnmail.nl) niet overeen met je emailadres (niet-kpnmail.nl)

Robin
@wjb
Ik
Via de mail servers van KPN kan je alleen mail versturen met als afzender één van de KPN domeinen zoals kpnmail.nl, planet.nl en hetnet.nl. Mails met andere domeinen als afzender zal je via de mail server van de provider van dat domein moeten versturen.

Dit is niet helemaal waar.
Bij voorbeeld met de volgende SMTP Server instellingen kan ik normaal gesproken de KPN SMTP server gebruiken (vanaf een vaste aansluiting) met een willekeurige afzender/geadresseerde (en zonder in te hoeven loggen):
SMTP Server
Settings
Description: KPN SMTP
Server Name: smtp.kpnmail.nl
Port: 587
Security and Authentication
Connection security: STARTTLS
Authentication method: No authentication
Dit werkte alleen niet tijdens de afgelopen storing....
Als volgt opgelost: Op eigen systeem (Linux) een (uitgaande) SMTP server geïnstalleerd.
Dit was verrassend weinig werk.
Nog wat configuratie toevoegen om te zeggen dat encryptie gebruikt mag worden in het contact met andere mailservers en je bent klaar.
(Dit is dus niet alleen een workaround, maar ook een definitieve oplossing:
Immers hoe erg KPN ook een puinhoop maakt van de KPN SMTP configuratie, ik heb er nooit meer last van.)
Reputatie 7
Als je geen authentication gebruikt, dan zal dat dus alleen werken vanaf een KPN netwerk.
Ik gebruik dus juist wel authentication zodat ik ook mails kan versturen via T-Mobile (4G) en andere niet KPN netwerken.

Ik draai al jaren een eigen mail server op onze NAS waarmee we onze KPN mailboxen automatisch archiveren. Uitgaande mail relayen we juist via de SMTP server van KPN om zo te voorkomen dat mails als spam aangezien worden, want dat is wel het risico als jij mails direct vanaf jouw eigen SMTP server verstuurt.
Bedankt voor de reactie.

Geen authentication:
Dus KPN netwerk.: Dat klopt (dat bedoelde ik met vaste aansluiting).
Belangrijkst is echter de willekeurige afzender die ik kan aangeven (forwarding service).

Aanzien als spam.
Dit lijkt mij uitsluitend van toepassing als er gebruik wordt gemaakt van de ineffectieve methode van spam ontwijking gebaseerd op filters, waarbij je altijd last hebt van false positives/negatives.
Voor de effectieve methode van spam ontwijking (die ik gebruik), en die gebaseerd is op het gebruik maken van forwarding adressen, is het essentieel om een niet KPN adres als afzender op te kunnen geven. (Het enige dat een mail provider van mij bereikt door spam filtering toe te passen is dat ik mogelijk mail ga missen. De bijdrage is dus altijd negatief en nooit positief. Dit onderstreept hoe slecht filtering is.)
Het lijkt mij tamelijk irrationeel om als gebruiker van een effectieve methode rekening te gaan houden met het gebruik van ineffectieve methodes door anderen?
Beste wjb,

De instellingen voor die SMTP server in mijn mailcliënt:

smtp.cliëntnaam.nl
verificatie met gebruikersnaam en wachtwoord
SSL
serverpoort 587

Link extender: TD Link.
Weet niet zo goed of ik alle ip adres instellingen hier kan posten?

@Robin Flikkema: Ik heb geen problemen met de KPN mail (los van de storing uiteraard, die inmiddels is verholpen). Het probleem is dat als ik op de drie andere adressen niet hun SMTP server kan gebruiken, werkt de uitgaande mail niet buiten de KPN netwerken om.
Om de mail te laten werken in Outlook moet ik gedwongen de KPN server gebruiken, terwijl die dan elders onbruikbaar is. Thuis of op een ander KPN netwerk werkt alles prima.

Vriendelijke groet,
Vandijk640
Reputatie 7
Badge +30
Je kan dan het beste de bijbehorende SMTP server gebruiken dan is het namelijk helemaal los van KPN en zal het ook op niet-KPN netwerken werken.
Als dat niet mogelijk is kan je volgensmij ook smtp.kpnmail.nl met authenticatie gebruiken. Een andere optie is om een relay van een andere partij te gebruiken maar die zijn vaak "slecht" omdat veel spammers hier gebruik van maken.
Hier ook zonder iets te hebben aangepast de melding relaying niet toegestaan ...... En nu?
Reputatie 7
Badge +30
Hier ook zonder iets te hebben aangepast de melding relaying niet toegestaan ...... En nu?Kan je toelichten wat voor mailadres je gebruikt? Welke SMTP server + welke instellingen? En vanaf welk netwerk je email verstuurt?

Reageer