Beantwoord

SMTP relay invalid username password

  • 22 September 2021
  • 34 reacties
  • 832 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ex-telfort klant hier. Ik kon voorheen de smtp server van telfort gebruiken als relay om met een eigen mailserver met eigen domeinnaam mails te versturen. Het lijkt erop dat recent de smtp.telfort.nl server overgezet is naar de smtp.kpnmail.nl server, en die laatste probeer ik nu weer in te stellen.

Ik zie nu echter de melding in mijn logs “SASL authentication failed; server smtp.kpnmail.nl said: 535 5.7.8 Invalid username or password.)”

...en mail komt niet aan. Ik heb gechecked via webmail dat mijn @telfort.nl username en password werkt, en dat werkt. Ik heb nu ingesteld port 587 met smtp.kpnmail.nl en mijn @telfort username en password in Postfix, maar geen succes nog.

Iemand hints en tips? Of moet ik vrezen dat relay niet meer werkt door wijzigingen aan kpn kant?

gr,

Maarten

icon

Beste antwoord door Raymondt 12 October 2021, 16:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @extel, welkom! Ik twijfel een beetje aan hoe het precies zit. Voor zover ik weet, werkt dit bij KPN namelijk al jaren niet meer. In dit topic over ‘E-mail versturen en SMPT instellen’ wordt daar meer uitleg over gegeven. Een stukje tekst daaruit: 

Eigen domeinnaam en/of hosting:

Als je zelf een domeinnaam hebt, en niet zelf je email (en website) host zul je op de site van je hosting provider een SMTP server kunnen vinden, mits zij die hebben. Soms moet je hier (helaas) voor betalen.

Als je hosting provider geen SMTP-server hebt, kun je de "Alternatieve methode" gebruiken. Maar dit is zeker niet de beste oplossing.

Ik ga er dus eigenlijk vanuit dat het inderdaad niet meer gaat werken..

@Marcia_, dankje voor je antwoord. Ik kwam ook die topic tegen, weliswaar zes jaar oud. Net dit toch maar even getest:

Unauthenticated (voor vaste aansluitingen): (niet aanbevolen)

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen”

Als ik dit goed instel, poort 25, geen SSL, helaas deze melding: 

host mail.kpnmail.nl said: 550 5.7.1 Mail rejected. (in reply to end of DATA command)

En om dit nu via smtp.gmail.com te doen zie ik niet zo zitten, en wordt ook in die topic terecht niet aanbevolen. 

Je schrijft:

Voor zover ik weet, werkt dit bij KPN namelijk al jaren niet meer.

Daar lijkt het wel op, maar ik hoop het niet, of ik doe het niet goed. Ik zat bij Telfort (ook van KPN). Een paar maanden geleden kon ik van de Telfort smtp server gebruik maken. Met de overgang naar KPN werd me verteld dat alles zou blijven werken, maar dat is niet het geval?

Reputatie 7
Badge +24

Ik vrees dat da geschiedenis is. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer volgens mij ivm anti-spam maatregelen. Je zult de mail gewoon rechtstreeks zelf moeten versturen denk ik.

Ik vrees dat da geschiedenis is. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer volgens mij ivm anti-spam maatregelen. Je zult de mail gewoon rechtstreeks zelf moeten versturen denk ik.

Oei, da’s minder. Moet ik nu wat of KNP nu wat is wel een dingetje denk ik. Ik kreeg een brief met de overgang van Telfort naar KPN dat de “service en dienstverlening van dezelfde kwaliteit of beter is dan u nu ervaart”. Kwaliteit is een rekbaar begrip natuurlijk, maar ik ben er op achteruitgegaan. Off-topic, volgens dezelfde brief: ”internet blijft gewoon werken met hetzelfde modem”. Niet dus, modem moest verwisseld worden. Vervelend, ik was blij met Telfort, niet met KPN, komt beloftes niet na. Ben nu aan het kijken naar een andere provider.

Reputatie 7
Badge +24

Als Telfort was blijven bestaan, dan had het bij Telfort op den duur ook niet meer gekund. Een mailserver van een provider die e-mails van bijvoorbeeld info@extel.nl gaat versturen, dat kan tegenwoordig niet meer. Want de ontvangende mailserver ziet dat ze bij KPN of Telfort vandaan komen, en niet van extel.nl. tegenwoordig word dat gezien als spam. En als KPN of Telfort lang door gaat zo met zulke mails versturen, dan worden ze op een blacklist gezet. Dus echt, het is geschiedenis. 

Als Telfort was blijven bestaan, dan had het bij Telfort op den duur ook niet meer gekund. Een mailserver van een provider die e-mails van bijvoorbeeld info@extel.nl gaat versturen, dat kan tegenwoordig niet meer. Want de ontvangende mailserver ziet dat ze bij KPN of Telfort vandaan komen, en niet van extel.nl. tegenwoordig word dat gezien als spam. En als KPN of Telfort lang door gaat zo met zulke mails versturen, dan worden ze op een blacklist gezet. Dus echt, het is geschiedenis. 

Dankje voor die uitleg, en snelle respons ook! Ik merkte dat niet alle mails aankwamen inderdaad. Wat is er voor nodig om met een eigen server mail te kunnen versturen? Een zakelijk abbonnement?

Reputatie 7
Badge +30

Sorry voor de late reactie, @extel. Ik had niet helemaal door dat er nog een vraag open stond. Ben je er inmiddels uit hoe je nu het beste zelf mail kunt versturen? 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij heb je geen zakelijk abonnement nodig. Het kan op een particulier abonnement. 

Maar er is volgens mij 1 bepaalde spam detectie methode die niet werkt. DMARC ofzo?  Vroeger bij XS4ALL wel. KPN het dat nog niet goed geïmplementeerd. Ik lees hier op het forum er wel eens wat over, maar ik weet het fijne er niet van. Heeft te maken met revers DNS geloof ik.

Volgens mij heb je geen zakelijk abonnement nodig. Het kan op een particulier abonnement. 

Maar er is volgens mij 1 bepaalde spam detectie methode die niet werkt. DMARC ofzo?  Vroeger bij XS4ALL wel. KPN het dat nog niet goed geïmplementeerd. Ik lees hier op het forum er wel eens wat over, maar ik weet het fijne er niet van. Heeft te maken met revers DNS geloof ik.

Hee, dat is raar, “kan al jaren niet meer” of “het kan op een particulier abbo”? Maar misschien een refresher: kan smtp relay nu wel of niet?  

Reputatie 7
Badge +24

kan smtp relay nu wel of niet?  

Nee. Een eigen mailserver zonder smtp relay wel.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @extel ,

Als je direct wil versturen vanaf je eigen mailserver, zonder tussenkomt van de KPN SMTP, dan hoef je dus geen smtp relay te gebruiken. Je verstuurt dan je mails rechtstreeks vanaf je eigen verbinding, en dat zou in de meeste gevallen prima moeten werken.

Reputatie 7

Het is al jaren niet meer mogelijk om de smtp server van KPN als relayserver te gebruiken.

Wat is het domein waarmee je mails verstuurt?

 

Ik kan je overigens van harte aanraden om jouw domein bij mijndomein.nl onder te brengen en daarbij het e-mail product te contracteren. Kost weinig en werkt uitstekend.

Dit is denk ik het antwoord op mijn vraag (niet die van Raymondt): 

Het is al jaren niet meer mogelijk om de smtp server van KPN als relayserver te gebruiken.

En dit is een oplossing (goed bezig :0):

Ik kan je overigens van harte aanraden om jouw domein bij mijndomein.nl onder te brengen en daarbij het e-mail product te contracteren. 

Heb mijn mail inderdaad gemigreerd, maar dan van mijn eigen server naar bhosted.nl, die mijn domein al geregistreerd had. Volgende stap is switchen van provider; freedom.nl, de opvolger van XS4All na de overname door KPN, die voldoet aan de behoefte.  Vast IP adres, ondersteuning van een eigen server met eigen domein (ook voor mail versturen), en zelfs een eigen .nl domein inbegrepen. Voor mij is dit de oplossing.

Reputatie 7

Volgende stap is switchen van provider; freedom.nl, de opvolger van XS4All na de overname door KPN, die voldoet aan de behoefte.  Vast IP adres, ondersteuning van een eigen server met eigen domein (ook voor mail versturen), en zelfs een eigen .nl domein inbegrepen. Voor mij is dit de oplossing.

Bij KPN heb je ook een vast IP adres en een werkende reverse DNS waardoor je jouw eigen mailserver voor jouw eigen domein kunt draaien, daarvoor hoef je echt niet naar Freedom.

Hallo @wjb , officieel heb je als particulier toch geen vast IP-adres? Het verandert in de praktijk wel zelden, maar toch.

By-the-way @wjb  woensdag a.s. word ik omgezet naar glas, krijg ik dan ook (weer) een ander IP-adres net als bij de technische omzetting van Telfort naar KPN?

 

Reputatie 7
Badge +21

Officieel is het dynamisch, maar in de praktijk staat het IP-adres zo vast als een huis.

Alleen bij migraties zoals TFT→ KPN en DSL→ Glas kan (zal?) het veranderen.

Reputatie 7

Officieel is het dynamisch, maar in de praktijk staat het IP-adres zo vast als een huis.

Precies, "zo vast als een huis". Ik heb al vele jaren hetzelfde IP adres en de policy van KPN is ook om een IP adres niet te wijzigen behalve bij migratie van provider (Telfort/XS4ALL -> KPN) of techniek (DSL -> Glas).

Hallo @wjb , officieel heb je als particulier toch geen vast IP-adres? Het verandert in de praktijk wel zelden, maar toch.

By-the-way @wjb  woensdag a.s. word ik omgezet naar glas, krijg ik dan ook (weer) een ander IP-adres net als bij de technische omzetting van Telfort naar KPN

Precies, jij hebt het door… deze post modereert wat veel naar pro KPN, die bijdragen lijken niet van toepassing als je kijkt naar het juiste antwoord op mijn vraag. Ik heb trouwens in de tussentijd mijn 3e IP adres gekregen dit jaar, niemand die zich daar opeens druk over maakt. Dus ga er maar van uit dat jouw IP ook zal veranderen als je over gaat. 

Reputatie 7

Ik heb trouwens in de tussentijd mijn 3e IP adres gekregen dit jaar, niemand die zich daar opeens druk over maakt.

Dat je bij Telfort wellicht frequenter een ander IP adres hebt gekregen zou best kunnen maar bij KPN zal dat dus niet gebeuren. Nogmaals, je krijgt alleen een nieuw IP adres bij het overstappen van een provider naar KPN en binnen KPN bij het overstappen van techniek (VDSL -> Glas en wellicht bij AON naar PON) maar verder zal het IP adres niet wijzigen.

Dat heeft niets met "pro KPN" te maken maar met eerlijk antwoorden.

Ik hoop ook dat jij een stukje emotie even opzij kunt zetten en even objectief naar de situatie kunt kijken. Je zult dan echt zien dat een (door emotie getriggerde) overstap naar Freedom je niets zal opleveren. Ook ik draai een aantal websites gewoon op mijn webserver thuis en een eigen mailserver is echt geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb denk ik al 15 jaar hetzelfde is adres ofzo. Misschien al wel langer... 

Hallo @extel , waar maak je je druk over, het staat gewoon in de voorwaarden dat je geen vast IP-adres krijgt en dat KPN dat, wanneer naar hun inzicht nodig, kan veranderen.

Al krijg ik iedere dag een ander IP-adres, maakt mij niet uit.

 

Reputatie 7

...het staat gewoon in de voorwaarden dat je geen vast IP-adres krijgt en dat KPN dat, wanneer naar hun inzicht nodig, kan veranderen.

En dat gebeurt dus niet zolang je niet switcht van techniek (VDSL - Glas / AON - PON).

Het IP adres bij KPN mag formeel dan een dynamisch IP adres zijn, in de praktijk is het een vast IP adres. Je krijgt het zelfs niet gewijzigd al beweeg je hemel en aarde omdat je, tijdens het gamen, geddost wordt een een tegenstander die niet tegen z'n verlies kan.

Reputatie 7
Badge +9

En dat gebeurt dus niet zolang je niet switcht van techniek (VDSL - Glas / AON - PON).

Er bestaat soms ook een kans dat er intern geschoven wordt met ip-blokken, en dat ip-blokken die eerst in de DSL pool zaten, dan verhuisd worden naar de glaspool. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat je een nieuw ip-adres krijgt, zonder dat je daarvoor van techniek wijzigt. Hij is dus net even ietsje minder zwart wit dan je stelt, maar grotendeels heb je gelijk ja.

Beste gemeenshap,

Beste KPN team,

Ik volg de installatie instructies van E-mail: Mozilla Thunderbird instellen, E-Mail versturen - SMTP server instellen en SMTP discussiegraden maar ik krijg deze error:

server smtp.kpnmail.nl[195.121.65.26] said: 535 5.7.8 Invalid username or password.

Ik gebruik hetzelfde username/password als voor mijn.kpn.com (dus die werken oké voor de website).

Wat doe ik incorrect?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Dmitry 

Voor het verbinden met jouw e-mail op de KPN mailservers moet je de inloggegevens van de betreffende mailbox gebruiken.
Het KPN ID gebruik je alleen om in te loggen bij MijnKPN en niet bij je mailbox(en).