Vraag

Spam - een jaar verder - blijft komen

  • 12 January 2022
  • 16 reacties
  • 1142 keer bekeken

In de mailbox van mijn moeder belanden elke dag zo’n 1-3 spam e-mails. Al een jaar probeer ik de spam te verminderen door in haar webmail de spam naar de spambox te verplaatsen. De spam is intussen minder dan een jaar geleden, maar 1-3 spam e-mails per dag is best nog veel. Ik heb de e-mails ook naar  valse-email@fraudehelpdesk.nl  doorgestuurd.

Het valt me op dat de spam meestal rond 12 uur s’middags binnenkomt en dat de opbouw van de mail allemaal hetzelfde is. Wat zou ik nog kunnen doen om die spam e-mails te verminderen?

GilletteNL  <laj@laj.com> 11:47
CurcumaNL <maj@maj.com> 11-1-2022 11:59
AutoWeggeefactie<jaj@jaj.com> 11-1-2022 11:19
BMW1<jaj@jaj.com> 11-1-2022 11:19
CenterParcs <nol@nol.com> 9-1-2022 12:45
MijnGezondheid <nol@nol.com> 9-1-2022 12:13
UwGezondheid1<mol@mol.com> 9-1-2022 12:05
UwGezondheid <kol@kol.com> 9-1-2022 12:00
BuitenlandseTaal <jol@jol.com> 7-1-2022 11:36
BuitenlandseTaal <jol@jol.com> 7-1-2022 11:3
dieetPrima <toli@tol.com> 6-1-2022 11:17
HaaruitvalStop<foli@fol.com> 5-1-2022 11:55
StopHaaruitval<folifortnl@folifortnl.com> 5-1-2022 11:45
Gillette<info@seven.sanewendel.in> 4-1-2022 12:18
TranslatorDevice <primediet1@primediet1.com> 4-1-2022 11:18
CurcumaComplex1 <tryu@tryu.com> 3-1-2022 11:57
HuuskKnives <huuskkni@huuskkni.com> 2-1-2022 13:07
1HuuskJAPENES <kim@cma.com> 2-1-2022 12:53
VertalerApparaat <sez@dma.com> 1-1-2022 15:45
Vertaler.Apparaat <sil@lem.com> 31-12-2021 11:53
Uw Apotheek*<info@bet.teten.pro> 28-12-2021 13:28
bitNOScoin1 <kim@dma.com> 27-12-2021 12:03
Huusk1JAPENES <kim@dma.com> 26-12-2021 12:17

 

Voorbeeld spammail

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Ixie 

Heb je dit al geprobeerd ?

Zie ook : 

 

 

Gewoon verplaatsen? Of ook aanmerken als spam met de 'knop’ markeer als spam. Lijkt op :no_entry_sign: . 

Reputatie 7
Badge +10

Deze emails komen ook mij bekend voor. Ook ik heb dezelfde (hoeveelheid) emails gekregen in de afgelopen dagen. Maar ca. 95% van deze emails werden door de KPN spamfiltersoftware opgepikt en automatisch in de spammap gezet.

Wat ik ook gemerkt heb is dat als ik zelfs maar van één emailtje de plaatjes laat laden dan krijg ik (tijdelijk) direct (veel) meer spam.

@Willy22 Bedankt voor de tip

@PeterG Voor het verplaatsen van de spam gebruik ik de spamknop :relaxed: 

 

Deze emails komen ook mij bekend voor. Ook ik heb dezelfde (hoeveelheid) emails gekregen in de afgelopen dagen. Maar ca. 95% van deze emails werden door de KPN spamfiltersoftware opgepikt en automatisch in de spammap gezet.

Wat ik ook gemerkt heb is dat als ik zelfs maar van één emailtje de plaatjes laat laden dan krijg ik (tijdelijk) direct (veel) meer spam.

 

Helaas pakt het spamfilter in mijn situatie misschien 1 op de 6 mails eruit.

Je tip met het automatisch plaatjes laden ga ik uitzoeken :thumbsup:

Wat je ook kunt doen is zelf blokkades maken. Twee mogelijkheden: adressen blokkeren. Of mail filteren op voorwaarden, bv op bep. woorden.
Gebruikte ik bij de vorige webmailversie en dat is ook best effectief.

Filteren kan ook op het adresdeel @spam.bl bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +10

@Ixie

Het is merkwaardig dat bij jouw die spam niet naar de spammap wordt verplaatst en bij mij wel.

Het probleem is dat de KPN veel (email-)klanten heeft en dat daarom het moeilijk is om het spamfilter zodanig af te stellen dat iedereen tevreden blijft.

Ik vrees ook dat er nog teveel mensen zijn die spam simpel direct naar de prullenbak verplaatsen en niet eerst naar de spammap (voordat die email definitief wordt verwijderd). Hierdoor wordt tegen de KPN emailsoftware gezegd: Deze email is geen spam.

(Het volgende gaat veel makkelijker in een emailprogramma dan in de webmail.)

Je kunt ook een extra emailadres aanmaken en dat aan jouw bestaande emailbox hangen. Vervolgens zorg je ervoor dat je voortaan alleen nog maar dat nieuwe emailadres gebruikt. Dan kun je email (w.o. die spam) voor dat oude emailadres laten doorsturen naar een speciale map.

Wat je ook kunt doen is zelf blokkades maken. Twee mogelijkheden: adressen blokkeren. Of mail filteren op voorwaarden, bv op bep. woorden.
Gebruikte ik bij de vorige webmailversie en dat is ook best effectief.

Filteren kan ook op het adresdeel @spam.bl bijvoorbeeld.

Das een goede. Ik wil filteren op tijdstip van ontvangst (tussen 11:00 en 13:00) en de inhoud bevat alleen een plaatje. Helaas zijn deze filtermogelijkheden niet beschikbaar zie ik net.

@IxieJe kunt ook een extra emailadres aanmaken en dat aan jouw bestaande emailbox hangen. Vervolgens zorg je ervoor dat je voortaan alleen nog maar dat nieuwe emailadres gebruikt. Dan kun je email (w.o. die spam) voor dat oude emailadres laten doorsturen naar een speciale map.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar een nieuw e-mail adres is te verwarrend voor mijn moeder. Vandaar dat ik elke dag haar e-mail controleer op spam.

Reputatie 7
Badge +10

@Ixie

Hier nog een tip:

Gebruik jijzelf een emailprogramma (en niet de webmail) om email op te halen/lezen ? Dan kun je in jouw emailprogramma een extra account toevoegen dat alleen met jouw moeder's email-account werkt. Dat werkt veel gemakkelijker. Dan moet je dat extra account met IMAP (inkomende server “IMAP.kpnmail.nl”) laten werken (en niet met POP). Dan zie je dezelfde mappen als in de (KPN) webmail.

Als je dan bij dat account email/spam versleept naar de spammap is dat hetzelfde als het markeren van email als spam in de webmail. Deze spammap hoef je niet te legen omdat email ouder dan 30 (?) dagen automatisch uit de spammap wordt verwijderd.

Ikzelf werk op dezelfde manier met de spammap en het LIJKT (!!!) erop dat dan het (KPN) spamfilter (veel ?) beter werkt. Ik denk dat dit in ieder geval het proberen waard is.

:astonished:  Ik ben al 23 jaar actief met internet en e-mail. Nog nooit heb ik gehoord dat iemand e-mails of bepaalde e-mails niet tijdens lunchtijd of een ander tijdslot wil ontvangen.

Het eenvoudigst lijkt mij gewoon tijdens de lunch je mails gewoon niet bekijken, toch?

Het aantal verzoeken hiervoor is minimaal, je bent i.i.g. de eerste bij mijn weten sinds ik actief ben op het forum, dus de kans dat het er komt….

Reputatie 7
Badge +10

@PeterG 

@Ixie 

De getoonde tijden is de tijd waarop de email ofwel verstuurd door de afzender werd of ontvangen werd (door de KPN emailserver).

:astonished:  Ik ben al 23 jaar actief met internet en e-mail. Nog nooit heb ik gehoord dat iemand e-mails of bepaalde e-mails niet tijdens lunchtijd of een ander tijdslot wil ontvangen.

Het eenvoudigst lijkt mij gewoon tijdens de lunch je mails gewoon niet bekijken, toch?

Het aantal verzoeken hiervoor is minimaal, je bent i.i.g. de eerste bij mijn weten sinds ik actief ben op het forum, dus de kans dat het er komt….

Haha, dat kan ik me voorstellen :laughing:

Waar ik aan zat te denken is de spammail weg te filteren, niet de gewone mail. Deze spammail bestaat namelijk meestal alleen uit een plaatje. En de spam komt vooral tussen 11:00 en 13:00. Daarmee maak je de kans dat er een gewone mail naar de spambox verschuift minder groot. Maar wat ik had bedacht kan zowiezo niet.

Wat ik ook gemerkt heb is dat als ik zelfs maar van één emailtje de plaatjes laat laden dan krijg ik (tijdelijk) direct (veel) meer spam.

Je tip met het automatisch plaatjes laden ga ik uitzoeken :thumbsup:

Op twee van de drie apparaten stond het automatisch laden aan. Heb dat veranderd, ben benieuwd. Het is nu al minder, mogelijk heeft de melding bij valse-email@fraudehelpdesk.nl ook wat effect.

@Ixie

Hier nog een tip:

Gebruik jijzelf een emailprogramma (en niet de webmail) om email op te halen/lezen ? Dan kun je in jouw emailprogramma een extra account toevoegen dat alleen met jouw moeder's email-account werkt. Dat werkt veel gemakkelijker. Dan moet je dat extra account met IMAP (inkomende server “IMAP.kpnmail.nl”) laten werken (en niet met POP). Dan zie je dezelfde mappen als in de (KPN) webmail.

Als je dan bij dat account email/spam versleept naar de spammap is dat hetzelfde als het markeren van email als spam in de webmail. Deze spammap hoef je niet te legen omdat email ouder dan 30 (?) dagen automatisch uit de spammap wordt verwijderd.

Ikzelf werk op dezelfde manier met de spammap en het LIJKT (!!!) erop dat dan het (KPN) spamfilter (veel ?) beter werkt. Ik denk dat dit in ieder geval het proberen waard is.

Thanks, ga het proberen

Reputatie 7
Badge +10

@Ixie 

Succes !!!! :relaxed::thumbsup: