Spam Filter Fouten

• 19 juni 2015
  • 40 reacties
  • 3581 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

Ook ik ben inmiddels een lading belangrijke mails kwijt. Ik ontving van enkele mensen een tijdlang niet de beloofde/verwachte reactie. Dat was raar.
Nu heb ik het toevallig ontdekt omdat ik eens mijn mail checkte via kpnwebmail. Van alles bleek in mijn SPAM map te zitten! Alles daarin gemarkeerd als 'geen spam' en het verhuisde vanzelf naar de inbox. Wie schetst mijn verbazing als ik mijn mail open op de computer en alles is verdwenen! Niet in de SPAM map en niet in de Inbox! Weg! Belangrijke vertrouwelijke mails en werkopdrachten allemaal verdwenen. Het isbetreft planet.nl en kpnmail.nl emailadressen.

Voor de man aan de helpdesk (Jeroen van Gastel) is dit een compleet nieuw verhaal. Ik moet hem op de hoogte brengen van dit hele verslag op het eigen kpnforum...

Dhr Van Gastel legt mij vervolgens uit dat hij een ticket aanmaakt en dat dit twee tot vijf werkdagen gaat duren! Een leidinggevende krijg ik niet te spreken. Jeroen heeft me namelijk 'alles transparant uitgelegd en dat is voldoende'. Dat ik nu vertrouwelijke mails kwijt ben, kan hij verder niets aan doen. Dat dit een schadeclaim voor KPN kan opleveren is geen reden voor hem om mij met een leidinggevende te laten praten. 

Dit emailadres is o.a. van een tandarts en het is dus van cruciaal belang dat deze emails niet verdwijnen. KPN: onmiddellijk reageren!

Inmiddels blijkt dat het nu alleen het kpnmail.nl emailadres betreft.
KPN: actie want dit is o.a. van de tandarts. Het zijn 2 beroepsmatige emailadressen.

Ik zie ook dat er nog steeds geen melding van dit probleem wordt gemaakt op de storingspagina... ?

Kom er ook net achter dat ik een reeks belangrijke mails kwijt ben en ik zie dat berichten direct verdwijnen als ze binnenkomen (geen idee waar naartoe overigens, want vind ze niet terug in spam of in de prullenbak). Heb net gebeld naar de helpdesk en er is daar niets over dit probleem bekend.

Niet alleen met een Kpnmail adres want ik heb Planet...

Reacties op deze topic kan ik nergens vinden....

Hoi Erik,

Als het waar is dat er na 7 dagen mail uit de spam map leeg gemaakt wordt dan hebben we nog ongeveer 2½ uur voor dit gaat gebeuren voor alle klanten van KPN. Ik zou graag voor die tijd een reactie zien. Het liefst op de storing pagina zodat we klanten met verdwenen mails daar naar toe kunnen verwijzen.

- Martin

Sinds gisterenavond is er niets meer in mijn spamfolder beland. Is het probleem opgelost of heb ik geluk gehad?

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Hans, anderen,

Fijn om te horen dat het bij jou in ieder geval nu sinds gisteravond goed lijkt te gaan. Is dit nog steeds het geval?

Onze technische afdeling is op de hoogte van het issue, zij geven aan dat als het zich nog wel voordoet, je dit zelf kunt melden bij KPN Abuse. Geef dan aan op welk e-mailadres of adressen het voordoet en wat er zoal aan legitieme mails als spam wordt gezien.

Hartelijke groet,

Erik

Hen sinds gisteren ook geen problemen meer. Hopelijk is het opgelost.

Ik heb ook sinds ca 36 uur geen problemen meer maar I keep my fingers crossed...

Mijn problemen zijn ook opgelost. Blijft wel vaag wat er nu aan de hand geweest is , of het voor iedereen was? 

Zit me niet lekker dat dat zomaar gebeurt, niet gecommuniceerd wordt en door KPN niet echt duidelijk wordt aangegeven wat er aan de hand was.

Moet ik nu zo afentoe mijn spambox op de server checken??

Vertrouwen in kpn IS WEL GEDAALD HIERDOOR.

Sinds mijn vorige bericht niets meer aangetroffen in het spamfilter. Het probleem lijkt opgelost.

Ik ben het wel eens met de reactie hierboven. De informatievoorziening van KPN naar de klanten verdient een dikke onvoldoende. Dat ik het probleem vrij snel zelf ontdekte was puur toeval. Als dat niet was gebeurd had ik zomaar enkele interessante of belangrijke mails kunnen missen. Dat is ongetwijfeld een aanzienlijk aantal andere klanten van KPN overkomen en mogelijk zijn zij daar nog steeds niet van op de hoogte.

Dat er af en toe technisch iets misgaat begrijp ik. Juist omdat dat altijd kan gebeuren vind ik het als klant van KPN belangrijk dat ik snel en goed op de hoogte word gebracht van zulke storingen. Mijn vertrouwen in KPN heeft op dat punt een behoorlijke klap gekregen.

Ik zou wel willen weten of KPN voornemens is te evalueren wat er hier (eventueel) is misgegaan. Ik leg enkele vragen voor die men zichzelf zou kunnen stellen.

1. Hoe is het mogelijk dat helpdesk-mederwerkers niet op de hoogte waren van dit probleem nadat het daar en hier op het forum al door diverse klanten was gemeld?

2. Is het aannemelijk dat een aanzienlijk aantal klanten een of meerdere aan hen gerichte mails nooit heeft ontvangen?

3. Zo ja, is het aannemelijk dat een aanzienlijk aantal klanten daar nog steeds niet van op de hoogte is?

4. Waarom heeft KPN zijn klanten niet onmiddellijk na het bekend worden van dit probleem ingelicht en waarom doet men dat nu nog steeds niet?

5. Waarom zou ik er nog vertrouwen in hebben dat ik bij een volgend probleem wel tijdig en adequaat geïnformeerd wordt?

Ik zou het bijzonder op prijs stellen als die vragen op dit forum worden beantwoord.

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Hans,

Uiteraard vinden we het zeer vervelend dat deze situatie met het spamfilter is ontstaan. Vanzelfsprekend worden dit soort zaken uitvoerig geëvalueerd. De uitkomsten hiervan worden echter intern besproken en aangepakt, dit kunnen we om concurrentiegevoelige redenen niet openbaar delen. Je mag er in ieder geval van uitgaan dat wij dit soort situaties ook niet waarderen en dat we er alles aan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Ik hoop op je begrip. 

Hartelijke groet,

Erik

Sorry Erik, maar dit is niet het antwoord dat in één keer mijn vertrouwen in KPN weer herstelt. Mijn kritiek ging namelijk niet over het probleem met het spamfilter op zich, maar over de manier waarop KPN daarover met zijn klanten communiceerde. Of beter: niet of nauwelijks communiceerde.

Nogmaals: dat er technisch iets mis kan gaan is vervelend, maar ik snap heel goed dat dat niet altijd te voorkomen is, hoezeer jullie daar ook je best voor doen. Maar door het probleem zodra het bekend was te melden aan alle klanten hadden jullie kunnen voorkomen dat klanten mails te laat hebben opgemerkt of zelfs helemaal hebben gemist, en dat heeft KPN nagelaten. Voor zover ik weet nog steeds. Dat vind ik nalatig. En ik zou graag de garantie hebben dat met zulke zaken in de toekomst zorgvuldiger wordt omgegaan.

Reputatie 7
Badge +27
Dat begrijp ik, Hans. Op dit moment is dit echter het enige dat ik er over kan zeggen. Er wordt bij storingen altijd intern nagegaan hoe deze zijn ontstaan en wat we eventueel anders hadden kunnen of moeten doen. Van daaruit worden dan, indien nodig, stappen genomen om te zorgen dat een herhaling van de storing niet meer voorkomt of in ieder geval zoveel mogelijk wordt beperkt, en worden er aanpassingen gedaan als blijkt dat we bepaalde zaken beter hadden kunnen doen. Als hier informatie uitkomt die we kunnen delen op het forum, dan zullen we dit ook zeker doen!

Hartelijke groet,

Erik

Ik ben het volledig eens met Hans C. wat betreft communicatie. Toevallig kwam ook ik er vorige week achter dat het spamfilter reguliere mail achterhield. Ik heb hier inmiddels 3 mails aan kpn aan gewijd en 2 telefoontjes naar de klantenservice. Op geen van de mails heb ik een reactie gekregen, hoewel die soms wel toegezegd was: 'binnen 2 werkdagen'.

Het lijkt nu allemaal voorbij, maar zeker is dat niet en in elk geval niet van de kant van kpn bevestigd.

Van gebruikers die niet vorige week via webmail de spam-box hebben gecontroleerd zijn beslist mails verloren gegaan, zonder dat zij dit gemerkt hebben en zonder daarop geattendeerd te zijn.

Misschien wordt dit zwijgen ingegeven door angst voor schadeclaims, maar volgens mij zijn die niet te verwachten bij een algemene mededeling dat door een technische storing mogelijk mails verloren gegaan zijn. Voor gebruikers kan zo'n melding eerder geruststellend zijn: geen verwijten aan mail-correspondenten ('je hebt niets eens geantwoord') en het feit dat het nu onder controle is.

vriendelijke groeten,

Aris

Reageer