Beantwoord

spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +7
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.
Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.
Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/
Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.
Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 september 2017, 15:23

Update 19 maart 2019:
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien. Tips: heb je onze huisregels al gelezen? Als je op de knop ‘beantwoord’ klikt vind je dat bericht de beste oplossing en je kan berichten ‘liken’ om je waardering uit te spreken! :)

Update 13 november 2017:
Willen jullie de mails door blijven sturen naar ons? We blijven er aan werken om het te verbeteren!

Situatie #1 - Een spammail is niet door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar valse-email@kpn.com onder vermelding van "Niet gefilterde spammail"

Situatie #2 - Een reguliere mail is onterecht wel door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar abuse@kpn.com onder vermelding van "Onterecht gefilterde mail".

Update 19 oktober 2017:
Het spamfilter staat inmiddels zodanig afgesteld dat we verreweg de meeste spam weer als spam zien. Het kan alleen voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Als je dit tegenkomt, wil je deze voorbeelden dan als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Zo kunnen we blijven optimaliseren en ervoor onze best doen ervoor te zorgen dat de mail weer gewoon in het Postvak In komt.

Update 26 september 2017:
De werking van de spamfilter is inmiddels stukken beter. Binnen enkele weken is deze zelfs weer optimaal. Waarom heb je veel last van spam (gehad)? Voor een spamfilter zit een zogenaamde zwarte lijst. Op deze zwarte lijst staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan alleen spam is verstuurd en geen gewone e-mail. Een functionaliteit zorgt ervoor dat de zwarte lijst continue bijgewerkt wordt. Deze functionaliteit heeft een tijd onvoldoende gewerkt. Geleidelijk aan werd hierdoor de zwarte lijst korter. Tegelijkertijd werd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Kijk ook op www.kpn.com/spamfilter.

Update 11 september 2017:
Deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd in de spamdetectie. Daarnaast wordt er een 2e scan live gezet. Deze komt dan na de normale scan en zou de spam die alsnog doorgelaten wordt alsnog moeten tegenhouden. De komende weken zullen we dan zien of dit effect heeft. Natuurlijk blijven de mensen in de tussentijd werken aan het probleem. Zodra er weer een update te melden is daarover laten we het weten.

Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Oorspronkelijk bericht
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd. Echter, stuur het bij voorkeur door via de webmail.Hoe je dat doet zie je in deze afbeelding:



Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.
Bekijk origineel

2418 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Vandaag weer een enorme hoeveelheid spam, terwijl ik met mijn privéaccount nooit op sites klik.
Is er nou helemaal niets aan te doen?
Reputatie 5
Badge +7
Jammer dat webcare niet reageert want de toename spam is onveranderd
Reputatie 7
Badge +27
Sorry daarvoor @JochMa! Foutje aan onze kant 😞 Balen dat je zoveel spam krijgt.

Spamcop is een langetermijnoplossing. Je kunt hier spam melden, dat vervolgens opgenomen wordt in het spamfilter van Spamcop. Dit filter gebruiken wij om ongewenste post op te vangen. Het helpt zeker, maar het kan even duren voor je het effect merkt. Over spamcop heb ik een paar maanden terug wat meer uitleg getypt: spamoverlast, misschien heb je er wat aan :)

Als je e-mailadres ooit op een lijst komt die spammers gebruiken is het lastig daar ooit nog af te komen. Als je overeenkomsten ziet in de spammails kun je e-mailfilters instellen in de webmail. Je kunt op trefwoorden filteren, (delen van) e-mailadressen en nog veel meer. Dit kan helpen. Maar als je compleet willekeurige mail krijgt van willekeurige adressen heb je er niet zoveel aan. Thunderbird zelf biedt nog krachtiger filters: Thunderbird en ongewenste of spamberichten.

Sinds dit jaar valt het me op dat we meer meldingen krijgen over spam. Ook bijvoorbeeld over gewenste post die juist als ongewenst wordt gemarkeerd. Ik heb hier navraag over gedaan en begrijp dat er wijzigingen zijn geweest op het mailplatform. Deze moeten er juist voor zorgen dat er minder spam binnenkomt. Het lijkt nog niet helemaal goed te gaan.

soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Dit vind ik wel bijzonder. Weet je zo of het account is ingesteld met pop3 of imap?
Reputatie 5
Badge +7
Net kreeg ik er weer één, doorgestuurd naar SpamCop.net en zie dat er nu ook een kopie wordt gestuurd naar het KPN abuse team.
Reputatie 5
Badge +7
Kan iemand van webcare mij uitleggen waarom ik wel spam binnenkrijg via Thunderbird en niet via Webmail?
Reputatie 7
Badge +27
Met POP3 worden berichten niet op de server achter gelaten. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je dan eerst de mail checkt in Thunderbird, daarna in de webmail. Kan dat kloppen?
Reputatie 5
Badge +7
Ja dat klopt want dat gaat sneller (niet hoeven in te loggen), maar ik zal het toch eens andersom proberen :?
Reputatie 5
Badge +7
Het moet ook niet gekker worden, net kreeg ik spam van een afzender die zich voordeed als iemand van SpamCop.net.
Gelijk doorgestuurd en het was weer een nieuwe spam "yummie fresh spam " stond erbij.
De laatste week krijg ik ook ontzettend veel spam van Persil, Robijn, de Lildl, etc? Niet van hun zelf dus. Waarom wordt dat niet tegengehouden door het kpn spamfilter? Heeft het nut als ik het zelf in de categorie spam zet? (in de webmail versie bedoel ik dan)
Reputatie 5
Badge +7
Je kunt beter de afzender direct blokkeren in webmail en je aanmelden bij SpamCop.net:
https://www.spamcop.net/
Wel moet je een account aanmaken maar dat is zo gedaan.
Ook ik begrijp niet waarom de filters van KPN zoveel spam doorlaten
Helaas werkt dat blokkeren niet want er komt toch steeds weer een net iets anders mailadres in als afzender. Ik zal eens gaan kijken op da spamcop of dat wat is.

Bedankt!
Beste mensen hierzo,
Ik wil me er toch even mee bemoeien.
Ook ik krijg sinds anderhalve week enorm veel spam op mijn kpnmail adres: persil, robijn, ah, etc.
Vandaag heb ik zelfs binnen 24 uur 63 van zulke mails gehad. Blokkeren werkt idd niet, want het domein verandert steeds, (at)x104.example.us, (at)x105.example.us etc.
Ook heb ik al wat speurwerk gedaan op internet en het lijkt zo dat alleen kpn klanten van dit specifieke probleem last hebben.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, zou het heel misschien kunnen dat er bij jullie iets mis is gegaan, ik noem maar wat een datalek ofzo, en zouden jullie kunnen kijken of dit opgelost kan worden?
Reputatie 5
Badge +7
Na 1 dag 'spamrust' was het vandaag weer goed mis.
Ik heb bij een aantal vrienden die ook klant van KPN zijn nagevraagd of zij meer spam hebben.
En ja hoor ook zij hebben de laatste week een enorme toename van spam!
@Mart1979 en @ bobje_99: Ook ik moet alle berichten afzonderlijk melden aan Spamcop.net en/of blokkeren
Ik hoop dat webcare een antwoord heeft op dit zeer vervelende probleem 😠
Reputatie 7
Badge +22
Hoi @Mart1970 en @bobje_99. Vervelend dat jullie net als JochMa veel last hebben van Spam.

Ik heb hier helaas geen hapklare oplossing voor. Mijn collega's Erik_ en Marcia_ hebben in andere topics een aantal handige tips gegeven voor het instellen van e-mailfilters. Die vind je hier en hier.
Reputatie 5
Badge +7
Justin, de tips voor het instellen van e-mailfilters heb ik al lang opgevolgd tezamen met het doorsturen naar SpamCop.net maar de nieuwe spam blijft komen.
Hopelijk is het een tijdelijk probleem :?
@Justin_ Fijn om antwoord te krijgen.
Normaal weet ik best hoe met spam om te gaan, heb echt al jaren haast geen enkele ongewenste mail gehad, maar sinds anderhalve week is het echt vrij ernstig met meer dan 50 spammails per dag.
Ik snap dat jullie niet één, twee, drie met een oplossing kunnen komen, maar ik vrees wel dat dit een probleem aan jullie kant is.
Elke kennis, die gebruikt maakt van een kpn mailadres, die ik de afgelopen week heb gesproken heeft last van exact dit probleem (persil, robijn, ah, etc).
De meest mensen beseffen, jammer genoeg, alleen niet dat dit waarschijnlijk aan de kpn ligt.
Reputatie 7
Badge +27
Kleine update van onze kant: Er bleek vorige week een storing te zijn geweest met het spamfilter. Deze zou zaterdag opgelost zijn. Ik begrijp dat dit duidelijk niet het geval is. Ik heb deze situatie voorgelegd aan de storingsdienst en kom er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 5
Badge +7
De spam is op dit moment gelukkig wat afgenomen dus ik hoop dat als het probleem bij KPN met de spamfilter snel is opgelost.
Alleen de mensen in mijn omgeving met een KPN account krijgen veel spam.
Ook bij mij weer een stuk minder spam op dit moment. Gelukkig maar! Hoop dat alles nu weer goed ingesteld blijft staan!
Reputatie 7
Badge +22
Ha @JochMa en @Mart1970, goed om te horen! Dan lijkt het er op dat de storing van afgelopen tijd de oorzaak was van de toegenomen spam.
Het probleem is sinds maandag weer terug. Met precies dezelfde verschijnselen. En ja, ik heb alle standaard dingen al geprobeerd en al mijn kennissen met kpn webmail hebben er ook weer last van. En mensen met andere emaildiensten niet.
Klopt ik word ook weer overladen met Spam,KPN doe er wat aan!
Reputatie 3
Hallo,

Binnen KPNWEBMAIL heb ik i.v.m. spam een aantal items aangemaakt in de E-MAIL filter.
Echter dit blijkt niet te werken.

Als ik bv. aanmaak:
Naam = *deal*, VAN, BEVAT, deal
Verplaatsen naar SPAM


Boven aangegeven declaratie werkt niet, ik krijg gewoon toch mails met een afzender adres waarin "deal" voorkomt.

1) wie heeft er ervaring mee en/of tips
2) wat is het verschil bij "Voor een inkomend bericht dat overeenkomt met" tussen: Elke ontvanger en Van
:?

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
Reputatie 7
Badge +21
Dag @fred9999, welkom op het forum! Vervelend om te lezen dat je problemen met de spamfilter in de Webmail omgeving ervaart. Op dit moment werken een aantal elementen daarvan helaas niet naar behoren. We zijn de situatie op dit moment aan het inventariseren. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met daarin meer informatie en een e-mailadres waar we graag een aantal doorgekomen spammails op willen ontvangen. Ik hoor graag weer van je 🙂
Reputatie 5
Badge +7
Sinds een week weer extra toename van spam nu ook op een ander mailaccount.
Ik heb gemerkt dat ik via webmail geen spam meer kan blokkeren er zit een limiet aan?

Reageer