Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 4 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Voor mensen die last hebben van (veel) spam heb ik nog een andere tip.

Als ik mijn laptop aanzet wordt ook het programma POPMAN ( http://www.ch-software.de/popman/ ) automatisch opgestart. Met POPMAN kan ik selectief berichten (dus ook spam) van de KPN emailserver verwijderen zonder dat de “externe inhoud” (zie vorige 2 berichten) wordt geladen voor die berichten. M.b.v. POPMAN verwijder ik eerst alle spam van de KPN server en pas daarna start ik mijn emailprogramma.

In het begin dacht ik even dat POPMAN niet effectief was omdat de hoeveelhied spam niet echt afnam. Maar ik heb gewoon stug volgehouden, ik bleef alle spam verwijderen. En dat wierp na een tijdje zijn vruchten af. Want na ca. 1,5 tot 2 weken begon de hoeveelheid ontvangen spam duidelijk (en stukje bij beetje) minder te worden. Ik ging (met name dankzij POPMAN) van ca. 10-20 stuks spam per week naar ca. 2-4 stuks spam per maand. Een hele grote verbetering.

Dagelijks ontvang ik veel en soms erg vervelende SPAM, van banken-prijzen-gezondheid enz enz welke ik allen blokkeer. (blokkeer de afzender) Dit helpt niets en berichten blijven onveranderd aankomen en inmiddels >600.. Waarom vangt KPN deze berichten niet voortijdig af??? (Firewal??)

Groet Rinus Ouwens

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7

@Rinus Ouwens

Het blokkeren van die afzenders heeft helemaal geen zin, de volgende keer gebruikt die spammer gewoon weer een ander e-mailadres.

Als jouw mailprogramma op basis van imap met de mailserver communiceert sleep dan spamberichten van jouw inbox naar de spamfolder. Daarmee geef je de spamfilter van KPN een seintje dat jij die mail spam vindt en als genoeg mensen dat aangeven dan zal de spamfilter dit overnemen.

Hetzelfde kan je overigens ook via webmail bereiken door bij de mail op de spam knop te drukken.

Reputatie 7
Badge +10

@Rinus Ouwens :

Heb je al mijn 3 vorige antwoorden hierboven al gelezen ? Met die tips kun je de hoeveelheid spam die binnenkomt al dramatisch verminderen. Zelf de hoeveelheid spam verminderen is goed mogelijk maar dan moet je er wel even de nodige moeite voor doen.

Ik word stapelgek van de hoeveelheid SMAM die ik dagelijks ontvang. Ik heb een hoofd emailadres waar ik nauwelijks SPAM op ontvang en een ouder email adres, uit de @hetnet.nl tijd, dat als alias dienst doet. Dat alias schijnt ooit “gehackt” te zijn. Maar, het is wel het email adres dat bij de meeste van mijn vrienden, kennissen, instanties enz. bekend is en het is veel korter dan mijn @kpnmail.nl email adres.

Dat ik “wat” SPAM ontvang op mijn alias is begrijpelijk, vanwege die hack in het verleden, dat accepteer ik. Maar, de hoeveelheid die ik nu ontvang is ONACCEPTABEL. KPN zou zogenaamd een goed werkend SPAM filter hebben. Zo goed dat het overduidelijke SPAM niet eens doorlaat (komt dan ook niet in je SPAM folder terecht, het wordt gewoon niet doorgelaten).

Goed, per dag ontvang ik nu de afgelopen mand, per dag, een 4 mails over hoe Jord Kelder de banken verbaast over winsten die hij gemaakt heeft. (Bitcoin) Die onzin is ook zichtbaar geweest op Facebook. Daar zie je het niet meer. Wordt daar meteen afgevangen. Waarom zou de KPN dat niet kunnen? Dit is gewoon gebrek aan actie aan de kant van KPN.

Dan ontvang ik ook 3 x per dag iets over BITCOINS. Zelfde verhaal.

Dan regelmatig over “penisverlengers”. Zelfde verhaal.

Dan regelmatig over “Turbo koopjes”, regelmatig over “chronische pijn", “belangrijke medische boodschap” (met een phising webpage erbij), “Dominante vrouwen", “Winactie",  “Testers gezocht”enz.. Dit is allemaal zo overduidelijk frauduleus dat een beetje spamfilter het al lang had moeten afvangen.

In mijn ogen echt volledig onacceptabel dat de KPN er niet voor zorgt dat ik, dat wij klanten, die onzin niet meer ontvangen.

Ja en natuurlijk merk ik dit aan als “spam” in mijn webmail en ik stuur het tegenwoordig ook maar weer door naar valse-email@kpn.com. Maar ik zie niet dat er actie op volgt.

 

Nog één ding. een beetje spamfilter zou ook de fishing mail mbt banken moeten kunnen verwijderen. Die ontvang ik ook nog regelmatig. 

 

 

*Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Reputatie 7
Badge +10

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te aggressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator "Erik_" geeft aan het begin van dit topic een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf een paar dingen doen om de hoeveelheid spam (sterk) te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik (Outlook Express Classic) zit een optie waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Door het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. afbeeldingen) weet de spammer dat mijn emailadres bestaat/actief is en krijg ik juist meer spam . Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, ............. etc. ) en in email apps (Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas en apps heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma of van de app.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard aan. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter juist in de standaard configuratie op UIT staat.

Ik persoonlijk heb nog een tweede verdedigings-linie tegen spam. Als ik mijn laptop aanzet dan start ook automatisch een programma genaamd POPMAN. POPMAN leest, op de achtergond, de email vanaf de emailserver en leest daarbij alleen de tekst van een email. Hierdoor wordt opnieuw die zogenaamde "Externe Inhoud" niet geladen (zie het verhaal hierboven). Met POPMAN verwijder ik eerst selectief alle email (dus ook spam) van de emailserver die ik niet wil openen/ontvangen. Pas daarna start ik mijn emailprogramma op mijn laptop om mijn email op te halen en te lezen.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal men de hoeveelheid spam niet direct dramatisch zien teruglopen. Men moet simpelweg gewoon stug volhouden. Dan zal men zien dat na een periode van ca.  1 tot 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 2-4 per maand.

(Nee, ik krijg geen geld voor het promoten van dit programma want POPMAN is GRATIS. Hoewel de auteur van POPMAN het wel zeer op prijs stelt als men vrijwillig een (kleine) som geld doneert).

Afbeeldingen van externe email worden standaard niet geladen, tenzij ik dat expliciet toe sta.

So far.

Het gaat mij niet om wat IK kan doen tegen deze SPAM/Fishing mails, maar, wat KPN zou moeten doen.

Die Jord Kelder Bit Coin onzin wordt nu allang afgevangen door Facebook. Waarom niet door KPN?

Dominante vrouwen, penisverlengers, turbo koopjes, chronische pijnverlichters (met altijd een zogenaamde afzender met een email adres dat lijkt alsof iemand random het alfabet heeft leeggegooid), dat soort dingen moet een SPAM filter van KPN herkennen. En NIET doorlaten naar zijn klanten!  DAAR gaat het mij om.

Ik ben IT-er. Die andere maatregelen ken ik wel. Gaat me erom dat KPN nu zijn werk niet doet. (En, ik heb daar 22 jaar gewerkt. Het is ook, naast gewoon extreem veel last, plaatsvervangende schaamte.)

Reputatie 7

Ik ben IT-er. Die andere maatregelen ken ik wel.

Ik neem aan dat jij ook meehelpt om de spamfilter te leren wat spam is en wat niet.

Als we niet in groten getale bereid zijn om dat te doen, dan zal het alleen maar langer duren dat bepaalde spam doorgelaten wordt.

De laatste weken weer veel spam. Stuur als door naar valse-email@kpn.com, blokkeer ze als afzender en markeer ze als ongewenst. Maar ze blijven komen.
Nog meer suggesties?

 

Reputatie 7
Badge +10

@MMO :

Spam aanmelden bij de KPN heeft eigenlijk weinig zin want de spammer verandert telkens het adres van waar hij die spam verzendt. Zie bijv. het eerste antwoord van “Erik_” in dit topic. Hij geeft daar een heel goed en uitgebreid antwoord.

Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In. Bij mijn Postvak In verwijder ik dan alle spam.

Maar ook jijzelf kan een aantal dingen doen om de hoeveelheid spam terug te dringen. En die dingen die jij kunt doen zijn eigenlijk verrassend simpel. Het is echter wel even een kwestie van "stug volhouden”.

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Reputatie 7
Badge +21

….Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In...

@Willy22  ben je je er van bewust, dat je daarmee tegen het spamfilter zegt “dit is GEEN spam” ?

Reputatie 7
Badge +10

….Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In...

@Willy22  ben je je er van bewust, dat je daarmee tegen het spamfilter zegt “dit is GEEN spam” ?

Ik ben er zeer wel van bewust wat de gevolgen zijn van wat ik doe. Maar er is een goede reden waarom ik dit doe. Het gebeurt regelmatig dat emailberichten die ik niet als spam beschouw (bijv. diverse "nieuwsberichten") in de map genaamd "Spam” belanden (bij de webmail). Bovendien heb ik, zoals ik in onderstaand antwoord duidelijk maak, nog 2 "verdedigingslinies” om de hoeveelheid spam te verminderen. Dankzij die maatregelen wist ik de hoeveelheid spam terug te brengen van ca. 10-20 per week naar ca. 2-5 spam berichten per week.

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Reputatie 7

Ik ben er zeer wel van bewust wat de gevolgen zijn van wat ik doe. Maar er is een goede reden waarom ik dit doe. Het gebeurt regelmatig dat emailberichten die ik niet als spam beschouw (bijv. diverse "nieuwsberichten") in de map genaamd "Spam” belanden (bij de webmail).

Dan hoop ik toch echt dat je alleen berichten die ook inderdaad geen spam zijn terugzet en niet allemaal want anders werk je iedereen tegen door de spamfilter foute dingen te leren.

 

Bovendien heb ik, zoals ik in onderstaand antwoord duidelijk maak, nog 2 "verdedigingslinies” om de hoeveelheid spam te verminderen.

En dat is mijns inziens dus geen reden om "echte" spam berichten dan ook maar naar jouw inbox te verplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +10

@wjb :

Ik snap de redenering achter jouw antwoord. Ik besef ook dat ik deze "strategie” kan veroorloven omdat ik, dankzij mijn "strategie” (zie mijn vorige antwoorden in dit topic), slechts weinig spam meer ontvang. En voor mensen die (veel) meer spam ontvangen is inderdaad deze "strategie” misschien minder / niet erg geschikt.

Maar moderator “Erik_” zegt (zie zijn eerste antwoord in dit topic) - en dit is natuurlijk mijn persoonlijke interpretatie - dat KPN klanten te snel ongewenste email ook als SPAM bestempelen. En dan krijg je een spamfilter dat gewoon “te aggressief” is, teveel wegfiltert.

Dit laat onverlet dat ik van mening ben dat met mijn vorig advies (zie mijn vorige antwoorden in dit topic) de emailgebruikers van de KPN in staat zullen zijn om de hoeveelheid ontvangen spam (dramatisch) te verminderen.

Reputatie 7

En voor mensen die (veel) meer spam ontvangen is inderdaad deze "strategie” misschien minder / niet erg geschikt.

En jij zou daar eigenlijk ook mee moeten stoppen. Het naar de inbox terugplaatsen van "echte" spam werkt averechts, je geeft daarmee immers een melding aan de spamfilter dat het bericht geen spam is. Als meerdere dat gaan doen dan zal de spamfilter vroeg of laat denken dat het inderdaad geen spam is en daar help je jouw medemens dus absoluut niet mee.

Plaats alsjeblieft alleen berichten terug naar jouw inbox waarvan je zeker weet dat het geen spam is.

Reputatie 2

Daar botst de theorie met de praktijk. Het is dan net of je glas in de grijze container gooit.

Ik krijg mail van een uitgeverij in het spamvak, waarom komt dat dan niet automaisch in mijn inbox als ik meer dan 5 keer aangeef dat ik deze mail leuk vindt? Dan kan je zeggen anderen drukken op spam als ze deze mail zien, maar wat heb ik daaraan? En heb je een lagere score als je geen spam ontvangt? Ergens zitten er toch grote weeffouten in de werking van het spamfilter.

Trubo Koopjes, Penisverlengers, Chronische pijn, Bitcoin, erectieproblemen. Een beetje spamfilter kan tekst in de mails herkennen en dan bijv. nagaan of de “afzender”  een normaal email adres heeft of dat het er op lijkt dat letters van het alfabet willekeurig zijn neergegooid.

En, als er een 100 x gemeld is dat iets spam is (zie boven bijv.) dan nagaan of, ondanks zogenaamde verschillende afzenders (het emailadres van de afzender) het wel afkomstig is van hetzelfde IP adres. Dan laat je dat niet meer door.

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Maar, ik zie geen actie. Alleen vandaag al (vanaf 00:00u tot nu 11:10u) 4 spamberichten verwijderd. Beetje veel.

Reputatie 3
Badge +1

De hoeveelheid spam valt bij mij erg mee. Een maand geleden drie per dag, toen een weekje niets, nu weer een of twee per dag. Het “nieuwe" spamfilter werkt volgens mij heel behoorlijk, zij het niet perfect.

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Extra “verdedigingslinies" (anders dan externe inhoud niet direct downloaden) zijn nergens voor nodig. Het verplaatsen van overduidelijke spam naar de inbox is zeer, zeer onverstandig, omdat dit de spammeldingen van anderen saboteert.

Voor de duidelijkheid: toen de spam-ellende begon bij KPN, kreeg ik tot pakweg twintig spamberichten in mijn inbox. Nu niet meer, dankzij het “nieuwe" spamfilter.

Reputatie 7

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Als je op basis van IMAP op de mailserver aangesloten bent dan kan je hetzelfde bereiken door op je mobiel de mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te verplaatsen.

Reputatie 3
Badge +1

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Als je op basis van IMAP op de mailserver aangesloten bent dan kan je hetzelfde bereiken door op je mobiel de mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te verplaatsen.

Nog gemakkelijker! Dat wist ik niet, dankjewel. 

Reputatie 7
Badge +10

Tja, even niet aan mijn eigen regels gehouden (denk: externe inhoud) en direkt zag ik een duidelijke toename van de hoeveelheid spam.

Het spamfilter kiepert elke e-mail van een bedrijf en/of elke nieuwsbrief waarop ik ben geabonneerd resoluut in de spam-bak van mijn e-mailprogramma. Soms prima, maar soms ook niet.  Heeft iemand enig idee wat er tegen is te doen? Kan je bijvoorbeeld voor het spamfilter een lijst aanmaken van nieuwsbrieven die GEEN spam zijn en dus gewoon in de inbak moeten worden gedeponeerd?

 

*Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Als het spamfileter is van KPN even mailen naar

abuse@kpn.com

Als het je eigen email ontvanger is, dan is het geheel afhankelijk van jouw email lezer. 

Reputatie 7
Badge +10

@watnodeloosingewikkeldallemaal :

Helpt het als je die emailadressen aan de "whitelist” toevoegt (bij de instellingen) ? Meld je af bij die nieuwsbrief waarvan jij het “prima” vindt dat ze in de spammap worden gezet. Een serieuze organisatie haalt je dan af van de verzendlijst. Lees ook de eerste post in dit topic.

Beste kpn 

 

Ik word bijna doodgegooid met fake e-mail 

Bij deze een waar ik fake e-mails van krijg. Er   bounce@mail.volkskrant.nl 

 

Er zijn nog meer e-mail adressen maar meestal als ik ze binnen krijg maak ik een melding van phishing en worden ze verwijderd. Maar ik ik ze meerdere keren per week. Dus nu maar een x zo 

 

Mvg sheba 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic