Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 5 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb dit even doorgestuurd naar de mensen van Abuse @wjb, heb het vermoeden dat dit door de titel van de mail komt!

Reputatie 7
Badge +21

Inderdaad, ook bij mij kwam de nieuwsbrief in de Spam terecht :joy:

Reputatie 7
Badge +30

Helaas wordt zelfs de nieuwsbrief van KPN zelf als de spam gezien.

 

 

Is gefixt nu :thumbsup_tone1:  foutje aan onze filterkant.

Reputatie 7
Badge +24

Hier was de mail van seaters.com in de spam map terecht gekomen. Lijkt me niet de bedoeling? 

Badge

Aan het Abuse Team stuurde ik een mail door met de volgende tekst:

Deze nieuwsbrief belandt meestal in mijn spambox. Ik heb tientallen keren een thumbs up gegeven, zonder resultaat. Is het niet een idee dat KPN de mogelijkheid gaat bieden een filter te maken in webmail speciaal voor de spambox? Zodat men de ten onrechte (vanuit de klant gezien) verplaatsing naar de spambox kan corrigeren? Dat zou een hoop ergernis besparen.

 

Ik kreeg daar geen bruikbare reactie op:

Uw berichten worden niet afgevangen door onze spamfilter, indien dit wel het geval is wordt er een [spam] toevoeging aan het onderwerp van het bericht toegevoegd.

 

Het doorgestuurde bericht was wel voorzien van de toevoeging SPAM en op mijn suggestie werd niet gereageerd.

 

Daarom de vraag hier voorgelegd: aangezien het spamfilter mail van dezelfde afzender (Elsevier Weekblad) geregeld in de spammap stopt, zou het niet handig zijn de klant daar een extra filter voor aan te bieden in webmail zodat berichten automatisch vanuit de spammap verplaatst worden naar een andere map?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Aan het Abuse Team stuurde ik een mail door met de volgende tekst:

Deze nieuwsbrief belandt meestal in mijn spambox. Ik heb tientallen keren een thumbs up gegeven, zonder resultaat. Is het niet een idee dat KPN de mogelijkheid gaat bieden een filter te maken in webmail speciaal voor de spambox? Zodat men de ten onrechte (vanuit de klant gezien) verplaatsing naar de spambox kan corrigeren? Dat zou een hoop ergernis besparen.

 

Ik kreeg daar geen bruikbare reactie op:

Uw berichten worden niet afgevangen door onze spamfilter, indien dit wel het geval is wordt er een [spam] toevoeging aan het onderwerp van het bericht toegevoegd.

 

Het doorgestuurde bericht was wel voorzien van de toevoeging SPAM en op mijn suggestie werd niet gereageerd.

 

Daarom de vraag hier voorgelegd: aangezien het spamfilter mail van dezelfde afzender (Elsevier Weekblad) geregeld in de spammap stopt, zou het niet handig zijn de klant daar een extra filter voor aan te bieden in webmail zodat berichten automatisch vanuit de spammap verplaatst worden naar een andere map?

 

 

Hallo @Damrak , als mail volgens jou onterecht in de spam-map terecht komt, kun je bij opening van die mail, de mail alsnog goedkeuren door op het duimpje-hoog-handje te klikken, dan wordt de mail meteen verplaatst naar de inbox.

Als maar genoeg mensen dat soort mail steeds goedkeuren ‘weet’ het spamfilter op een gegeven moment dat het vertrouwde mail is en komt het in het vervolg meteen in de inbox.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7

Daarom de vraag hier voorgelegd: aangezien het spamfilter mail van dezelfde afzender (Elsevier Weekblad) geregeld in de spammap stopt, zou het niet handig zijn de klant daar een extra filter voor aan te bieden in webmail zodat berichten automatisch vanuit de spammap verplaatst worden naar een andere map?

KPN zou er verstandig aan doen door naast de lijst van geblokkeerde adressen ook een lijst van toegestane adressen in webmail op te nemen zoals mijndomein ook doet.

Mijn zakelijke email is ondergebracht bij mijndomein en daar kwam de factuur van Ziggo voor mijn zakelijke aansluiting altijd in de spamfolder terecht. 

Dit heb ik kunnen verhelpen door de afzender in de lijst van toegestane adressen (Toestaanlijst) op te nemen.

 

Helaas heeft KPN alleen de lijst van geblokkeerde adressen (Blokkeerlijst) beschikbaar gesteld in haar webmail.

 

Aangezien mijndomein en KPN dezelfde software gebruiken voor de webmail zou je er van uit mogen gaan dat het ook voor KPN vrij eenvoudig zou moeten zijn om de "Toestaanlijst" met bijbehorende functionaliteit beschikbaar te stellen.

Reputatie 2

 

Aangezien mijndomein en KPN dezelfde software gebruiken voor de webmail zou je er van uit mogen gaan dat het ook voor KPN vrij eenvoudig zou moeten zijn om de "Toestaanlijst" met bijbehorende functionaliteit beschikbaar te stellen.

 

Dat is waar klanten ook regelmatig om vragen. Helaas zonder resultaat. Terwijl andere providers standaard whitelisten gebruiken. KPN is een uitzondering met het huidige systeem zonder persoonlijke whitelist voor klanten met het huidige gemodder als resultaat.

Reputatie 7
Badge +10

(Dit antwoord is een update van een eerder antwoord in ditzelfde topic)

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te aggressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_ geeft aan het begin van dit topic een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf een paar dingen doen om de hoeveelheid ontvangen spam (sterk) te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Classic ) zit een optie waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is en dan krijg ik juist meer spam. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, ............. etc. ) en in email apps (Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas en apps heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma of van de app.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard aan. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter juist in de standaard configuratie op UIT staat.

Ik persoonlijk heb nog een tweede verdedigings-linie tegen spam. Als ik mijn laptop aanzet dan start ook automatisch een programma genaamd POPMAN. POPMAN leest, op de achtergond, de email vanaf de emailserver en leest daarbij alleen de tekst van een email. Hierdoor wordt opnieuw die zogenaamde "Externe Inhoud" niet geladen (zie het verhaal hierboven). Met POPMAN verwijder ik eerst selectief alle email (dus ook spam) van de emailserver die ik niet wil openen/ontvangen. Pas daarna start ik mijn emailprogramma op mijn laptop om mijn email op te halen en te lezen.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct sterk zien teruglopen. Men moet echter simpelweg gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aan laten staan. Dan zal men zien dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam heel langzaam, stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 8-10 per maand. Nog altijd te veel maar altijd nog beter dan 10-20 stuks per week.

Reputatie 7
Badge +24

Het spamfilter stopt de mails van KPN zelf ook in de spambox:

Echt van KPN:

 

Reputatie 7

Tja, dan moeten ze hun mailinglist maar goed bijhouden. 😉

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 

Dan heeft de KPN ook een "slechte reputatie” bij het KPN spamfilter.

Reputatie 7
Badge +10

(Dit antwoord is een update van een eerder antwoord in ditzelfde topic)

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te agressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_  geeft aan het begin van dit topic een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf iets doen om de hoeveelheid ontvangen spam (sterk) te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Classic ) zit een optie/filter waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is. In dat geval blijft de spammer spam sturen of gaat juist meer spam sturen. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, ............. etc. ) en in email apps (Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas en apps heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma of van de app.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard aan. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter in de standaard configuratie juist op UIT staat.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct sterk teruglopen. Men moet echter simpelweg gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aan laten staan. Dan zal men zien dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam heel langzaam, stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam FORS terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 8-10 per maand. Nog altijd te veel maar altijd nog beter dan 10-20 stuks per week.

Reputatie 3
Badge

bedankt voor de informatie

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik besef nu dat ik (mede) dankzij bovenstaande methode (“Externe inhoud") ik eigenlijk nauwelijks nog spam krijg.

Reputatie 7
Badge +10

(Dit antwoord is een nieuwe update van een eerder antwoord in ditzelfde topic)

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te agressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_  geeft in dit antwoord

een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf iets doen om de hoeveelheid ontvangen spam (sterk) minder te laten worden.  In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Express Classic ) zit een optie/filter waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is. In dat geval blijft de spammer spam sturen of gaat juist meer spam sturen. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen. Om die "Externe Inhoud" wel te laden moet ik expliciet - voor elke email - aangeven dat die "Externe inhoud" wel geladen mag worden.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard op AAN. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter in de standaard configuratie juist op UIT staat.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct fors minder worden. Men moet echter simpelweg gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aan laten staan. Dan zal men zien dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam heel langzaam, stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam FORS terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 8-10 per maand. Nog altijd te veel maar altijd nog beter dan 10-20 stuks per week.

Reputatie 4
Badge +2

Na een lange afwezigheid op dit Topic moet ik helaas melden dat er weer dagelijks spam in mijn mail komt.

Vandaag heb ik een Smeg Kettle gewonnen en dat is alweer de 3e deze week.

 

Dit is de afzender: Pakket in afwachting [mailer-daemon@comcast.net]

Reputatie 7
Badge +10

@Steennul65 

Gebeurt dit ook als je mijn advies (zie mijn laatste reactie) opvolgt ? Ik krijg nog slechts ca. 2x per maand spam dat niet in mijn Inbox belandt.

Reputatie 4
Badge +2

@Willy22 

Outlook herkent de mail als spam zodra ik de mail ophaal maar wat ik wil is dat kpn de spam herkent en die in de spammap kpnmail plaatst. Dus dat ik er niks van zie behalve als ik dan zo nu en dan naar webmail ga om de spammap te controleren en leeg te maken zonder de mail te openen. Zodra de mail door Outlook is opgehaald dan kan ik de mail niet meer aanmerken als spam die dan door kpn ook zo wordt gezien. Althans zo heb ik het altijd begrepen.

 

Reputatie 7

Zodra de mail door Outlook is opgehaald dan kan ik de mail niet meer aanmerken als spam die dan door kpn ook zo wordt gezien. Althans zo heb ik het altijd begrepen.

Als je jouw Outlook op basis van POP gekoppeld hebt dan is dat inderdaad zo.

Ik vraag me echter af of het anno 2023 met een mailbox van 15GB nog wel gewenst is om een mailcliënt o.b.v. POP te koppelen. Met IMAP kan je binnen Outlook een spambericht eenvoudig naar de spamfolder slepen en zo tegen de spamfilter van KPN zeggen dat jij die mail als spam ziet, in de hoop dat de spamfilter dit vroeg of laat overneemt. Hoe meer mensen die mail in de spamfolder plaatsen hoe eerder de spamfilter dit zal overnemen en zelf de mail al in de spamfolder zal plaatsen of de mail / afzender zelfs al confirmed spam(mer) zal kenmerken en de mails direct weg zal gooien.

Reputatie 7
Badge +10

@Steennul65

Als je voor een emailaccount IMAP gebruikt in een emailprogramma (bijv. Outlook) dan kun je spam (email) naar de spammap voor dat (IMAP) account verplaatsen. Die actie wordt dan “doorgegeven” naar de (KPN) emailservers en daar wordt dan ook die email naar de spammap verplaatst. Bij een IMAP account in bijv. Outlook zie je dus 1 op 1 wat er op de (KPN) emailserver gebeurt.

Eerst moet je spam naar de spammap verplaatsen en van daaruit verwijderen. Op deze manier leert het KPN spamfilter wat spam is.

Reputatie 7
Badge +10

(Dit antwoord is een nieuwe update van een eerder antwoord in ditzelfde topic)

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te agressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_  geeft in dit antwoord

een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf iets doen om de hoeveelheid ontvangen spam (sterk) minder te laten worden.  In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Express Classic ) zit een optie/filter waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is. In dat geval blijft de spammer spam sturen of gaat juist meer spam sturen. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Om die "Externe Inhoud" wel te laden moet ik expliciet - voor elke email - aangeven dat die "Externe inhoud" wel geladen mag worden.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard op AAN. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter in de standaard configuratie juist op UIT staat.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct fors minder worden. Men moet echter simpelweg gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aan laten staan. Dan zal men zien dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam heel langzaam, stukje bij beetje minder zal gaan worden. Met de bovenstaande tips ging ik van "Veel spam" naar "een beetje spam" over een periode van ca. 3 maanden. Na een extra ca. 12 maanden ging ik van "een beetje spam" naar "nauwelijks nog spam".

Soms wordt er spam vanaf een emailadres verstuurd dat hetzelfde blijft. In dat geval kan men d.m.v. berichtregels die email naar een speciale map laten sturen in een emailprogramma. Of kan men in de webmail email van dit ene adres laten blokkeren.

 

Admin: link gecorrigeerd nav je latere bericht, die verborgen zodat het niet dubbel is :)

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_ (?????)

Bedankt voor het corrigeren van de link !!!! Ik kwam er te laat achter dat ik de foute link had gebruikt en kon deze daarom niet meer zelf corrigeren.

 

Admin: graag gedaan :) (en ja, het is Erik :D ) 

Hartelijkst dank voor alle tips, die ik overigens al braaf uitvoerde. Ik vermoedde al dat de toegenomen hoeveelheid spam veroorzaakt werd door het per ongeluk openen van een spammail. Dan maar weer een poosje goed opletten en geduld hebben totdat de stroom mails weer ophoudt.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct sterk teruglopen. Men moet echter simpelweg gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aan laten staan. Dan zal men zien dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam heel langzaam, stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam FORS terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 8-10 per maand. Nog altijd te veel maar altijd nog beter dan 10-20 stuks per week.

Dit is al een heel oud topic, maar ik merk de laatste maanden een steeds toenemende werking van het spamfilter op legale emails. Ca. 10% van mijn email verdwijnt in het Spam filter. De “Geen SPAM” knop zet de emails weer in de inbox, maar lijkt geen enkel effect te hebben op het algoritme. Sommige nieuwsbrieven moet ik nu al lange tijd met de hand uit de spambox ophalen (als ik er aan denk). Hetzelfde voor mijn familieleden. Ik heb al meerdere aanmaningen gemist en al deurwaarderbrieven ontvangen.

Als ik door de Spam map heenga vind ik slechts heel zelden iets wat echt Spam is, niet meer dan 1 per week. DIe haal ik er met de hand ook wel uit.

Ik zou het op prijs stellen als het Spamfilter voor mijn accounts helemaal uitgezet kan worden.