Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 5 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
En voor de tigste keer ging ik vandaag op de fiets, met een nespresso in de hand, mijn hypotheek oversluiten. Op de terugweg even langs de AH, mijn speciale bonus producten ophalen en bij thuiskomst ga ik lekker met mijn nieuwe traplift spelen.🤣Wauw, krijg je dat allemaal voor zo'n €65,- per maand. 😎
En voor de tigste keer ging ik vandaag op de fiets, met een nespresso in de hand, mijn hypotheek oversluiten. Op de terugweg even langs de AH, mijn speciale bonus producten ophalen en bij thuiskomst ga ik lekker met mijn nieuwe traplift spelen.🤣Wauw, krijg je dat allemaal voor zo'n €65,- per maand. 😎

Sterker nog voor maar € 39,- en dat is dan vandaag, Je wil niet weten hoeveel wietolie ik al heb en airfryers en geweldige tv's........
Reputatie 7
En voor de tigste keer ging ik vandaag op de fiets, met een nespresso in de hand, mijn hypotheek oversluiten. Op de terugweg even langs de AH, mijn speciale bonus producten ophalen en bij thuiskomst ga ik lekker met mijn nieuwe traplift spelen.🤣Wauw, krijg je dat allemaal voor zo'n €65,- per maand. 😎Sterker nog voor maar € 39,- en dat is dan vandaag, Je wil niet weten hoeveel wietolie ik al heb en airfryers en geweldige tv's........Lucky you, ik krijg alleen maar heel af en toe een voordeelknallertje voor €85,- per maand. ☹️
Reputatie 5
Badge +2
Ik zie dat “admin” nieuwe klagers over spam hier keurig onder “spam in mailbox” heeft neergezet. Netjes gedaan. Het zijn er meerdere. En keurig welkom geheten door Steennul65.

Om niet alle 778 reacties te moeten lezen, zet ik nog maar even een kopie neer van de samenvatting die ik hier al eerder neergezet heb. Zodat iedereen die hier nieuw is kan zien dat hij echt niet de enige is die de hele dag door spam ontvangt.

Samenvatting zoals eerder geplaatst:

Hierbij even een resumé (samenvatting) over het onderwerp “spam in mailbox”. Scheelt een heel groot forum doorlezen. Veel mensen denken op dit moment, ben ik de enige die zoveel spam ontvangt? En dat is niet zo.

JochMa (Johanna) heeft dit onderwerp vier maanden geleden hier al aangekaart en er is al veel over gezegd.

In het verleden was iedereen tevreden met zijn KPN mail account. Natuurlijk kwam er wel eens een spam bericht binnen, maar dat was een uitzondering. Die kon je verwijderen of melden op meerdere sites (valse-email@fraudehelpdesk.nl of valse-email@kpn.com en nog een paar anderen). Was het advies van de moderators hier op het forum. Anderen adviseren dat niet te doen omdat de spammer zou kunnen zien dat je actief bet met zijn spam. Dus je bevestigt dan dat je een echt email adres bent. KPN stuurt emails nu al een tijdje door via een spamfilter van henzelf. Die staat standaard aan. Maar werkt dus niet naar behoren.

Nu ontvangen veel klanten sinds vier (bijna vijf) maanden ineens veel meer spam dan ze gewend waren. Meestal een paar keren per dag een aantal. Vaak zijn het steeds dezelfde berichten. KPN heeft zelf aangegeven dat er sinds die vier (vijf) maanden inderdaad problemen zijn met het spamfilter. En het is hen tot nu toe (medio augustus) niet gelukt om het te repareren of aan te passen. En de verwachting is dat men daar toch nog wel een zestal weken voor nodig heeft. Zitten we eind september. Normaal kun je jezelf uitschrijven op een nieuwsbrief door op “afmelden” of “unsubscribe” te drukken. Dat is bij deze spam niet verstandig omdat je daarmee aan de spammer bevestigd dat je een echt email adres bent. Dus in deze gevallen niet doen. Maar voorzichtig verwijderen. 
Dit alles laat dus wel onverlet dat iedereen natuurlijk altijd voorzichtig met spam om moet gaan. Doorsturen naar valse email sites die er iets mee kunnen of voorzichtig verwijderen. En natuurlijk een virusscanner en spamfilter voor een aantal besturing systemen. 

KPN vind het zeer vervelend en heeft zijn excuus aangeboden voor het ongemak. Op dit forum staat ook een brief (kopie van een mail) van de algemeen directeur (de CEO) van KPN Eelco Blok die uitleg geeft over de situatie. Deze mail was gericht aan een mede forummer.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb zojuist een aanhanger besteld(die heb ik immers nog niet gewonnen)ik later vandaag al mijn fietsen,boodschappen bij de AH en mijn barbecues op halen 😜
Reputatie 5
Badge +8
@RuudSchuijt
Prima Ruud dat je de samenvatting weer hier hebt neergezet voor de nieuwkomers!
Reputatie 5
Badge +2
Vandaag nog schoon. Maar meestal als ik dat neerzet…..

Het zou mooi zijn als KPN eens zou schakelen van “het is niet onze prioriteit” naar “code geel”.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb er net weer 19 verwijderd uit het spam vak,en het komt nu weer binnen om moe van te worden
Ik word momenteel inderdaad gek gespamd door nep-AH en andere bedrijven. Met spamfilter aan is er nog geen beginnen aan. Elke ochtend eerst een stuk of 5-10 verwijderen van de nacht ervoor en dan de dag door om het uur 1 of 2. Soms zijn er golven met meerdere per uur.
Bij mijn andere providers speelt dit echt niet of minder.
Reputatie 5
Badge +2
@DualBoot
Een paar posts hierboven staat een compleet overzicht.

Ik had beter niets kunnen zeggen. Eerste spam van de dag is binnen. Niet zo veel. Tot nu toe.

Zie bij toeval dat ze bij Ziggo ook veel last van dezelfde spam hebben vanaf april dit jaar. Meerdere discussies met veel klachten net zoals hier zeg maar. Ook valt daar de naam van EZZI (massive spamming). Die naam ben ik hier ook tegengekomen. Verder heel veel echt technische gegevens uitwisseling daar. Vaktaal die ik niet begrijp. Gaat wel over precies dezelfde materie die hier speelt. Je zou toch van een bedrijf als Ziggo, met als moeder bedrijf het grote Amerikaanse bedrijf Liberty Global, verwachten dat deze de spam overlast zou beheersen net zoals Microsoft en Google. Niet dus.

De oplossing die daar naar voren komt? Net als hier open een gmail (of outlook) mail adres en laat alle mail via dat adres lopen.
Reputatie 1
Dan begrijp jij SPF nog niet helemaal. Als voor het domein @t-mobile.nl door T-Mobile een SPF record vastgelegd is, dan zal de spamfilter van KPN controleren of de mail van de overeenkomstige mailserver afkomstig is. Zo niet, dan wordt de mail als SPAM gekenmerkt.
Als T-Mobile (nog) geen SPF record voor @t-mobile.nl heeft vastgelegd dan zal de spamfilter van KPN hier dus ook nog niet op kunnen filteren. Het is dus niet KPN die hier actie moet ondernemen, maar T-Mobile.

(Sorry voor de technische termen)
Dankzij jouw verduidelijking heb in nu het SPF record (v=spf1) van t-mobile.nl opgespoord. Hierin komen 16 IP4 adressen/reeksen voor, maar niet de IP-adressen van de afzenders van de verschillende phishing-mails die ik kreeg. Moet ik er nu van uit gaan dat de KPN-implementatie van SPF een bug heeft?
Reputatie 7
Als de domein eigenaar haar SPF record afsluit met een "softfail" voor alle andere IP adressen (~all) dan behandelt KPN de mail niet als spam, dit gebeurt blijkbaar alleen bij een afsluiting met een "fail" (-all).
Mijns inziens zou het beter zijn om "fails" te blokkeren/verwijderen/negeren en om "softfails" als spam te kenmerken.
Het SPF record voor bol.com wordt afgesloten met "-all" (fail) en daarmee worden mails als spam gekenmerkt als ze via andere mailservers verstuurd worden. Mijns inziens zouden deze zelfs genegeerd moeten worden.
Het SPF record voor t-mobile.nl wordt afgesloten met "~all" (softfail) en daarmee worden door KPN de mails die via andere mailservers verstuurd worden gewoon toegelaten. Mijns inziens zouden deze als spam gekenmerkt moeten worden.
Reputatie 1
Uit een reactie op het forum van t-mobile blijkt dat het bedrijf inderdaad partners toelaat om namens het bedrijf te mailen, zonder dat het gebruikte IP-adres in het SPF-record is opgenomen. Ze zijn dus wel gedwongen om een algemene "softfail" te definiëren, omdat anders legitieme e-mail niet meer door zou komen. Ze maken zich zo wel erg kwetsbaar voor phishing - hetgeen dus ook gebeurt.
Ik denk dat t-mobile zijn beleid moeten aanscherpen en ben het voorts met je eens dat KPN een softfail met het kenmerk :"spam" zou moeten bezorgen. Het levert hoe dan ook discussie op dit forum op, maar nu over "false positives".
Reputatie 7
Het is ook heel jammer dat KPN de SPF records van de domeinen voor de consument (kpnmail.nl, planet.nl, hetnet.nl, ...) afsluit met "?all" (neutral) waardoor ook deze eenvoudig te spoofen zijn.
Reputatie 7
Zowaar vandaag weer eens een spam bericht ontvangen, maar die was door de spamfilter van KPN keurig in de spam folder geplaatst.

Reputatie 5
Badge +2
Ook vandaag helaas weer veel spam van KPN. Te veel, maar wel de helft van gisteren. Gelukkig, mag je dat zo noemen?, is het niet alleen een probleem van KPN. Ziggo heeft hetzelfde problemen met spam van dezelfde afzenders. Ook daar lukt het nog steeds niet om het lek te dichten.
Reputatie 3
Badge +1
Dat is merkwaardig: dat spambericht van "uw" leverancier/YourPromos kreeg ik ook, maar dan gewoon in mijn inbox. Waarom wordt het bij de een inde spambak gemikt, bij de ander niet?
Reputatie 1
Bij mij kwam dat bericht ook in de spam-folder (op webmail). Ik denk dat jij door een andere mailserver wordt bediend; een moderator verklaarde op dit forum eerder dat ze het filter testen op enkele mailservers, alvorens een nieuwe versie KPN-breed uit te rollen.
Reputatie 3
Badge +1
Aha. Uitrollen dan maar, zou ik zeggen.
Reputatie 7
Dat is merkwaardig: dat spambericht van "uw" leverancier/YourPromos kreeg ik ook, maar dan gewoon in mijn inbox. Waarom wordt het bij de een inde spambak gemikt, bij de ander niet?Goede vraag, net als de vraag waarom ik gemiddeld 1 spam per dag ontvang terwijl ik lees dat anderen er velen ontvangen.
Op beide vragen moet ik je helaas een antwoord verschuldigd blijven. 😥
Reputatie 7
Badge +22
Hiep hiep hoera ik krijg een hypotheekadvies en ik mag naar de efteling!!!🤣 😂 Sorry dat ik zo moet lachen! Maar je zegt dit ook zo mooi! 🤣
Reputatie 5
Badge +8
Dit is wel heel bijzonder, als ik inlog op mijn KPN en zoek naar storingen krijg ik het volgende te zien.

Reputatie 5
Badge +2
Johanna, op 15 september komen er zeker nieuwe spamfilters binnen of ze hebben iemand aangenomen die dan begint te werken en die wel verstand heeft van spamfilters. Want die zochten.ze nog😀

Ik had er maar vijf vanochtend.
Ik krijg al een tijdje zoveel spam, dat ik mijn echte mail af en toe over het hoofd zie. Eerder veertig dan vier. Dit werkt echt niet meer, wat kan ik eraan doen?

*Admin: Bericht verplaatst naar centraal topic
Reputatie 3
Badge +1
@jochma Kijk eens aan, er staat een officiële storingsmelding in Het Systeem. Dat vind ik toch een positieve ontwikkeling en dat bedoel ik echt niet cynisch. Er wordt nu een duidelijke einddatum gegeven. Al merk ik nog geen verbetering, ik ben heel benieuwd hoe het rond 15 september gaat.