Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 4 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
Ook hier is de hoeveelheid spam de laatste tijd sterk toegenomen.


Ik hoop dat KPN zich echt eens iets gaan aantrekken van de terechte kritiek die abonnees ventileren t.a.v. de spamfilter van KPN.
Sinds 1 maart heb ik enkel nog een KPN mobiel abonnement en een email only abonnement. Sinds dat moment krijg ik de meest vreselijke spam in mijn inbox. Wanneer ik naar mijn account bij Mijn KPN ga, krijg ik niet de mogelijkheid een spamfilter te activeren. Hoe kan ik dat toch doen?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Dag Bert! Dat is uiteraard behoorlijk vervelend. Je spamfilter is dus wel gewoon actief? Ik verwijs je graag even naar dit topic . Er staan een aantal handige tips en opmerkingen in!
De laatste tijd ontvang ik 20 a 30 SPAM-emails per week die fluitend door alle controles heen in mijn inbox komen. Via webmail blokkeer ik zoveel mogelijk adressen wat mij nu bij voorbeeld een half uur heeft gekost.
Maar tegen adressen als xgNBEK@DndLECREx.com valt voor mij niet te vechten. Ik begrijp niet dat dit soort adressen er bij KPN nog doorkomt. Slechte service.


*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Kan er iets gedaan worden aan de Spam mail.
Via mijn Hetnet account wordt ik overspoeld met spam berichten ongeveer 25-30 per dsg.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Ik krijg sinds ongeveer een week minstens 20 spammailtjes per dag. Werkt jullie spamfilters niet? Of kan ik er zelf iets aan doen?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Heel herkenbaar, al die lijsten met spammailtjes die mensen hier plaatsen. Het lijkt mij eigen mailbox wel! Maar het is vervelend genoeg. Het wordt momenteel met de dag (of eigenlijk met de nacht) erger.

Ik heb de hoop opgegeven om domeinen te blokkeren. Ze veranderen te vaak.

Ik blijf ook niet meer aan de gang met het aanmaken van filters met veel voorkomende woorden in de afzender, het adres of het onderwerp. Want ook dat verandert telkens net een klein beetje, of het filter laat het gewoon door, of het onderwerp wordt als een soort plaatje ingevoegd, waardoor het niet wordt herkend als woorden.

Het enige wat ik nu nog doe, is alle mailtjes doorsturen naar het mailadres van KPN waar ze spammeldingen ontvangen. Misschien kunnen ze ze daar analyseren en de bron aanpakken.
En heel misschien worden ze daar zó gek van al die meldingen, dat ze er echt tijd, geld en energie in gaan stoppen.
Reputatie 7
Badge +12
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien.
Reputatie 7
Met alle respect, maar waarom worden die mails door Outlook direct als spam gekenmerkt terwijl de spamfilter van KPN nog altijd niet in staat is die mails als spam te herkennen?
M.a.w. wat kan Outlook wel wat KPN blijkbaar niet kan?
Andere provider.

Ik ontving in het verleden ook veel spam. Maar sinds ik verschillende mailadressen gebruik, zowel Gmail als Outlook, zijn de spammers verdwenen behalve die gasten die het OUDE adres via de KvK kregen.😂

In navolging van wjb waarom Gmail en Outlook geen problemen?

Bij dit topic moet ik onwillekeurig denken aan..
Reputatie 7
Badge +12
Met alle respect, maar waarom worden die mails door Outlook direct als spam gekenmerkt terwijl de spamfilter van KPN nog altijd niet in staat is die mails als spam te herkennen?
M.a.w. wat kan Outlook wel wat KPN blijkbaar niet kan?


Parallellen met partijen als Microsoft en Google vind ik in dit verhaal lastig, omdat ik de details van deze partijen niet ken. Spammers hebben mogelijk meer doeltreffendheid als ze naar een kleinere groep in dezelfde voertaal mailen, dan naar een gigantische groep met verschillende talen die Nederlandse spam sneller zullen detecteren en daardoor de spamfilter sneller kunnen aanpassen op nieuwe ontwikkelingen. But thats just my 2 cents.
Reputatie 7
Met alle respect, maar waarom worden die mails door Outlook direct als spam gekenmerkt terwijl de spamfilter van KPN nog altijd niet in staat is die mails als spam te herkennen?
M.a.w. wat kan Outlook wel wat KPN blijkbaar niet kan?
Parallellen met partijen als Microsoft en Google vind ik in dit verhaal lastig, omdat ik de details van deze partijen niet ken. Spammers hebben mogelijk meer doeltreffendheid als ze naar een kleinere groep in dezelfde voertaal mailen, dan naar een gigantische groep met verschillende talen die Nederlandse spam sneller zullen detecteren en daardoor de spamfilter sneller kunnen aanpassen op nieuwe ontwikkelingen. But thats just my 2 cents.

Maar @Allart, als je dezelfde spamberichten via Outlook laat lopen dan pakt de spamfilter (Junk E-mail filter) van Outlook ze er feilloos tussenuit.
Reputatie 7
Badge +12
Ik ben geen techneut to be honest, maar ik vermoed dat de grote groep gebruikers (400 miljoen Outlook gebruikers wereldwijd aldus onbevestigde cijfers) ervoor zorgen dat een spamfilter doeltreffender te optimaliseren is.
Reputatie 4
Badge +2
@Allart
Wat een ongelooflijk slechtverhaal. Bij herhaling schrijft KPN hetzelfde over spam. Zie aan het begin van dit Topic de samenvatting.
Het KPN Forum kent 79,781 Topics 438,603 Reacties 266,371 Leden.
Gemiddels is dat 438603:79781= 5,5 reacties per topic.
  • Dit topic: 1 jaar geleden
  • 26 maart 2017
  • 2357 reacties
  • 71577 keer bekeken
Het is bijna 2 jaar!!!!!

@wjb die heeft gelijk v.w.b. de Outlook en Gmail spamfilters.
@Allart
Dus nu niet doen dat KPN zielig is omdat de spammers steeds van tactiek veranderen.
Ik geef een spammer aan, zie mijn lijst, die is al jaren bekend als spammer en die laat KPN gewoon lopen en ik en vele anderen hebben daar last van. Ook stuur ik al heel lang de spam door naar het bekende mailadres. Vele anderen doen dat ook maar kennelijk wordt daar helemaal niets van geleerd. Ik zie het in ieder geval niet afnemen. Kennelijk doen we het ook niet goed want er zijn berichten die geen spam zijn, schrijf je. Maar hoe kunnen leken nu echt heel goed bepalen wat wel of niet spam is. Ik niet want een extensie lijkt soms bedrieglijk echt. En als je dan gaat afmelden........dus??????
@Allart
Ik werk met outlook 2010. Ik heb internet via KPN en 1 e-mailadres van hetnet geconfigureerd. De overige adressen zijn van mijn eigen domein. Sinds een aantal weken wordt mijn email met een spamvermelding verstuurd. Ik heb al gekeken of mijn domein geregistreerd zou zijn maar dat is niet zo. Het gaat om een KPN blokkering zover ik begrijp:

Outbound Email Policy of KPN Internet / AS8737 for this IP range:

It is the policy of KPN Internet that unauthenticated email sent from this IP address should be sent out only via the designated outbound mail server allocated to KPN Internet customers. To find the hostname of the correct mail server to use, customers should consult the original signup documentation or contact KPN Internet Technical Support.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groet, Margit
Reputatie 2
Ik krijg al een aantal weken steeds meer ongein in mijn mijn e-mail box waar ik niet om vraag.
Hoe komt men aan mijn hoofdadres wat ik gebruik dit nooit om iets te doe alleen voor belangrijke zaken bij bepaalde maatschappijen,, verkopen zij deze adressen ??
Admin: topic verplaatst naar bestaand topic
Sinds ik bij KPN zit en een kpnmail account heb, krijg ik alleen maar spammail binnen. (gemiddeld 10 per dag) Daarvoor zat ik bij chello en toen kreeg ik zelden tot nooit spam binnen . Het ligt dus duidelijk aan KPN en niet aan de instellingen, ik krijg de indruk dat ze bij KPN denken dat iedereen achterlijk is en niet weet hoe je een e-mail account moet instellen. KPN....als het bij een paar mensen gebeurd kan het aan de instellingen liggen, maar als het bij ELKE abonnee gebeurd ligt het bij de bron...KPN dus! Ik heb mijn e-mail adres nog nooit aan webwinkel, supermarkt of wat voor winkel dan ook gegeven, maar toch blijven ze binnenstromen.
Allemaal (handige?) tips blijven geven aan iedereen hoe je het kunt verhelpen en zeggen dat we ons e-mail aan niemand moeten geven, is niet echt wat doen aan het probleem, maar dat is de schuld neerleggen bij ons, de klant dus. en ja, mijn spamfilter staat aan.
Ik heb een hotmail account die ik gebruik voor inschrijvingen (wat KPN afraad) en ik krijg zelden tot nooit spam binnen. Het wordt tijd dat KPN bij zichzelf te rade gaat en zich gaat realiseren dat het probleem mischien toch bij zichzelf ligt. Je er vanaf doen met de wijze woorden: "Dat is uiteraard behoorlijk vervelend" helpen niet bij de oplossing.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 4
Badge +2
Het SPAM filter slaat inmiddels op hol.
Serieuze mail wordt als SPAM gezien en van "[spam]" voorzien en apart gezet.
Daarbij gaat het om in mijn ogen toch serieuze afzenders als
  • AD.nl - Woerden Vandaag ;
  • AD.nl - Groene Hart ;
  • AD.nl - Nieuwsbrief ;
  • EuroClix ;
  • Q&A Panel
  • Jet Kanters - Multiscope
  • HEMA Tickets
  • en zelfs ABN AMRO
Een registratie van twee dagen (en de vrijdag is nog niet beeindigd).

Wanneer gaat KPN over op een serieus spamfilter (Xs4All schijnt beter te selecteren om maar niet te spreken over GMAIL en Outlook.com)
Want ook het insturen van incorrecte keuzes van het filter wordt zinloos, het blijft inzenden zonder reacties.

Andre (die voorzichtig begint met mailadressen aan te passen naar niet-KPN adressen!)

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
krijgt de laatste tijd vreselijk veel spam op mijn planet.mail.
blokkeren helpt niet en het lijkt steeds meer te worden. zit er nu over te denken om deze maar eens op te zeggen. helaas want tot voor kort beviel het goed maar wordt er een beetje gestoord van.
of weet iemand een oplossing

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 4
Badge +2
Is het echt waar neemt de spam af?
Bij mij wel en zijn er forumleden die hetzelfde ervaren?
Ben wel heel benieuwd wat de reacties zijn!
Ik heb mijn klachten vermeld, ik wil nu ook zeggen dat de hoeveelheid spam bij mij afneemt. KPN, ga zo door!
Ik had gisteren juist weer een topdag met 22 spamberichten. Ik stuur alle berichten al maandenlang steevast naar zowel 'valse-email@kpn.com' als naar 'valse-email@fraudehelpdesk.nl' en van de Fraudehelpdesk begrijp ik dat er nogal wat phishingmail onder mijn spam zit. Ik word het zo langzamerhand ook goed zat natuurlijk.
Veranderen van mailadres is moeilijk, vooral ook omdat ik onregelmatig Paypalbetalingen krijg via het aan mijn mailadres gekoppelde Paypal-account.
Omdat bijna alle spamberichten die ik krijg in de inhoud ofwel https://tr.im/ of https://ow.ly/ , steeds gevolgd door wisselende letters en cijfers, hebben staan, lijkt het mij toch niet zo moeilijk om tenminste deze berichten er uit te filteren. Misschien kan KPN daarmee alvast eens beginnen?
Hoogtepunt: vanochtend werd ik wakker en er stonden NUL spammailtjes op mijn telefoon!
Reputatie 7
Ook hier afgelopen nacht geen spam mails ontvangen.
Reputatie 4
Badge +2
Ja hoor, vannacht nul(0) spam!!!
Is de spammer gestopt of heeft KPN het onder controle?
In ieder geval ben ik reuze verrast en vooral doorgaan......met blokkeren van spam KPN!!!!
Reputatie 7
Badge +12
Goed om deze berichten te lezen! Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan nieuwe techniek om spam te voorkomen, fijn om te lezen dat de eerste resultaten hierin positief zijn!