Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 4 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
En waarom zou KPN niet zelf op de simpelste oplossingen komen?
Misschien komen ze daar ook wel mee, wie zal het zeggen ...
Reputatie 4
Badge +2
Zo, ik ben terug van vakantie gekomen gisteren. Dan heb je geen zin om naar spam te kijken maarrrrrr..................hoe bar kan het zijn in 14 dagen 280 spammail. In de spammap.
Zal ik ze publiceren of gaat KPN nu echt iets doen voor zijn klant(en)
😈👿👺😭
Reputatie 5
Badge +8
Ik ben nu in Engeland bij familie en krijg alleen op mijn KPN account steeds dezelfde spam van CBH olie of zoiets maar wel meerdere malen per dag.
@Steennul65 van mij mag je het publiceren, ben je misschien ook je frustratie kwijt 😡
Reputatie 7
Badge +24
Zo, ik ben terug van vakantie gekomen gisteren. Dan heb je geen zin om naar spam te kijken maarrrrrr..................hoe bar kan het zijn in 14 dagen 280 spammail. In de spammap.
Zal ik ze publiceren of gaat KPN nu echt iets doen voor zijn klant(en)
😈👿👺😭

Als ze in de spammap zitten, dan is het toch prima? 🤔
Reputatie 4
Badge +2
@Nick83 Als ze in de spammap zitten, dan is het toch prima?

Voor mij niet want er zit ook mail tussen die wel voor mij is bestemd, en dat is een bijkomend probleem.
Een paar items hierboven schrijft iemand dat zelfs de mail van kpn in de spammap terecht komt. Bovendien ik wil van het bestaan van de spammail niet weten dus ook niet zien!
Daarover zijn we het al heel lang eens in dit forum.
Reputatie 7
Badge +24
... want er zit ook mail tussen die wel voor mij is bestemd

Tja, volgens mij is de spam map daar precies voor bedoelt. Reken er maar niet op dat spam filteren ooit 100 % feilloos gaat werken.
Reputatie 7
Badge +24
Iterms die in de spam map terecht komen, hebben dat doorgaans aan zich zelf te danken doordat ze hun mailserver niet goed geconfigureerd hebben en/of hun domeinnaam niet correct geregistreerd hebben.
Reputatie 7
Bovendien ik wil van het bestaan van de spammail niet weten dus ook niet zien!
Daarover zijn we het al heel lang eens in dit forum.


Er zijn drie soorten mails.
1) Sure spam en deze gaat direct de prullenbak in. Die zie je dus niet.
2) Possible spam en deze wordt in de spamfolder geplaatst.
3) No spam en die komt dus in jouw inbox.

Dat moet ook vooral zo blijven. Waar het om gaat is dat van possible spam zo snel mogelijk bepaald kan worden of het "sure spam" of "no spam" betreft.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb Er zijn drie soorten mails.
1) Sure spam en deze gaat direct de prullenbak in. Die zie je dus niett.
2) Possible spam en deze wordt in de spamfolder geplaatst.
3) No spam en die komt dus in jouw inbox.

 

Dus ik begrijp dat bijvoorbeeld onderstaande mail die ik zowel in de spammap en in in de inbox ontving possible spam is en de andere rechtstreekse mail van de bank en ik kan die volgens jou dan ook vertrouwen…...

 

Nou wjb ik weet wel beter. Let bijvoorbeeld op hoe Rabobank is geschreven

Spam kan niet worden gestopt dat snap ik ook wel na ruim 2 jaar op dit forum maar dit soort mail wil ik domweg niet zien!!

 

 

 

[SPAM] Belangrijke alert

23/10/2019 

RabobanIk (bericht-rab@diq.nl)

 

Uw Rabo scanner beschikt niet over versie 3.0!

22/10/2019 

Rabobank (noreply@rabobank.mail.nl)

Reputatie 7

Dus ik begrijp dat bijvoorbeeld onderstaande mail die ik zowel in de spammap en in in de inbox ontving possible spam is en de andere rechtstreekse mail van de bank en ik kan die volgens jou dan ook vertrouwen…...

Heb ik dat ooit gezegd dan ... ik geloof het niet. :sunglasses:

 

De spamfilter weet nog niet zeker dat dit bericht een spam bericht is en ziet de mail dus nog als "Possible spam" of No spam". Dat jij met jouw ogen direct ziet dat deze mail spam is, is logisch, maar je zult zoiets wel aan de spamfilter moeten vertellen.

Ik hoop dat jij snel de nieuwe versie van de webmail gaat krijgen en gebruik gaat maken van de mogelijkheid om met één klikje een mail als spam aan te melden of een false-spam als legitieme mail aan te melden. Dat is namelijk één van de nieuwe functionaliteiten die opgenomen zijn en hoe meer mensen dat aan melden van spam gaan doen hoe korter de spam golven zullen worden.  Overigens meldt je met de nieuwe mailserver ook een mail als spam aan door hem in jouw mailcliënt naar de spamfolder te slepen.

 

Ik heb al zo vaak mailtjes die onterecht in de spamfolder komen doorgegeven aan abuse en samples en dat helpt allemaal niets. Ze blijven in de spamfolder komen.

Hierdoor heb ik al 2x een factuur te laat betaald omdat die in de spamfolder komt. Nieuwsbrieven waarop ik geabonneerd ben krijg ik niet.

Ik vind het nog steeds raar dat KPN voor mij gaat bepalen wat spam is. Waarom geven jullie mensen niet de mogelijkheid om die spamfilter uit te kunnen zetten? Jullie kunnen mij niet wijsmaken dat dat technisch niet mogelijk is. Ik betaal toch  genoeg per maand om zelf te mogen beslissen wat ik wel en niet ontvang... Ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee om elke keer die spamfolder door te spitten.

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Ik snap dat je er niet blij mee bent! Je kunt er voor kiezen om een ander, extern e-mailadres te gebruiken. Dat zie ik andere klanten wel doen. Dan zit je met een eventuele overstap ook niet met een e-mailadres wat verdwijnt en als je in de toekomst nog eens overstapt heb je bij je andere provider weer een ander e-mailadres die wat dan ook weer verdwijnt. Ik kan er voor nu helaas niets anders van maken, ben ik bang.


En dan overal mijn e-mailadres wijzigen? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Het zou 1 handeling moeten zijn om de spamfilter uit te kunnen zetten.

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +24

Spamfilter kun je niet uitzetten. Bij niemand niet. Iedereen filtert spam. Internetproviders, en ook hostingproviders die email met eigen domeinnaam voor je verzorgen. Als je ergens mail zonder spamfilter wilt hebben, dan moet je heel hard zoeken denk ik…

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +21

Met de nieuwe Webmail wordt het melden van Spam en “niet-Spam” (false-positive) een stuk eenvoudiger. Niet zelf meer doorsturen van mailtjes, het melden gebeurt automatisch op de achtergrond als je het mailtje verplaatst van Inbox naar Spam (of omgekeerd).

Lees er hier meer over: Wijzigingen in de nieuwe Webmail

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7

Ik heb al zo vaak mailtjes die onterecht in de spamfolder komen doorgegeven aan abuse en samples en dat helpt allemaal niets. Ze blijven in de spamfolder komen.

Als anderen dezelfde mail als spam blijven aanmelden dan zal dat inderdaad het geval zijn.

 

Ik vind het nog steeds raar dat KPN voor mij gaat bepalen wat spam is. Waarom geven jullie mensen niet de mogelijkheid om die spamfilter uit te kunnen zetten? 

Ik moet er niet aan denken dat ik zelf mijn spamfilter zou moeten beheren, daar is geen beginnen aan. Ik weet zeker dat jij binnen een dag jouw spamfilter weer aan zult zetten omdat jouw inbox binnen die tijd overladen zal zijn met spamberichten.

 

Denk alsjeblieft niet te makkelijk over spam en het filteren van spam.

Met de nieuwe webmail die momenteel uitgerold wordt wordt het mogelijk om spam aan te melden door deze simpel naar de spamfolder te verplaatsen. Een false-spam kan eenvoudig gemeld worden door de false-spam naar de inbox te verplaatsen.

Hoe meer mensen dit ook werkelijk gaan doen, hoe minder spam we met z'n allen zullen gaan ontvangen.

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 4
Badge +2

Dus ik begrijp dat bijvoorbeeld onderstaande mail die ik zowel in de spammap en in in de inbox ontving possible spam is en de andere rechtstreekse mail van de bank en ik kan die volgens jou dan ook vertrouwen…...

Heb ik dat ooit gezegd dan ... ik geloof het niet. :sunglasses:

 

De spamfilter weet nog niet zeker dat dit bericht een spam bericht is en ziet de mail dus nog als "Possible spam" of No spam". Dat jij met jouw ogen direct ziet dat deze mail spam is, is logisch, maar je zult zoiets wel aan de spamfilter moeten vertellen.

Ik hoop dat jij snel de nieuwe versie van de webmail gaat krijgen en gebruik gaat maken van de mogelijkheid om met één klikje een mail als spam aan te melden of een false-spam als legitieme mail aan te melden. Dat is namelijk één van de nieuwe functionaliteiten die opgenomen zijn en hoe meer mensen dat aan melden van spam gaan doen hoe korter de spam golven zullen worden.  Overigens meldt je met de nieuwe mailserver ook een mail als spam aan door hem in jouw mailcliënt naar de spamfolder te slepen.

 

 

Jouw  woorden…….

3) No spam en die komt dus in jouw inbox.

 

Alhoewel ik niet geloof dat de nieuwe mail van kpn de oplossing is. Immers nu stuur ik ook alle spam door en vele anderen met mij en het heeft geen enkel effect lijkt mij zo.

Reputatie 7

Dus ik begrijp dat bijvoorbeeld onderstaande mail die ik zowel in de spammap en in in de inbox ontving possible spam is en de andere rechtstreekse mail van de bank en ik kan die volgens jou dan ook vertrouwen…...

Heb ik dat ooit gezegd dan ... ik geloof het niet. :sunglasses:

 

Jouw  woorden…….

3) No spam en die komt dus in jouw inbox.

Uiteraard komt "No spam" in jouw inbox, maar daarmee zeg ik toch niet dat je ze kunt vertrouwen.

 

Steennul65 schreef:

Alhoewel ik niet geloof dat de nieuwe mail van kpn de oplossing is. Immers nu stuur ik ook alle spam door en vele anderen met mij en het heeft geen enkel effect lijkt mij zo.

Alles staat of valt bij het volume aan meldingen en daarom zal voorlichting aan de KPN abonnee om toch vooral spam en false-spam te melden heel belangrijk zijn. Bij het melden van spam en/of false-spam bouw je ook een "reputatie" op en als blijkt dat jouw meldingen telkens correct zijn, dan krijgen jouw meldingen meer "gewicht" en zal de spamfilter nog sneller jouw "advies" opvolgen.

Reputatie 4
Badge +2

... want er zit ook mail tussen die wel voor mij is bestemd

 


Tja, volgens mij is de spam map daar precies voor bedoelt. Reken er maar niet op dat spam filteren ooit 100 % feilloos gaat werken.

 


Als ik de instellingen van Outlook verander kan ik vastleggen dat alleen door mij goedgekeurde mail in de inbox terecht komt. De andere folder doornemen en de correcte verzenders aan mijn regels toevoegen. Dan hoef ik allerlei verzenders die nu door KPN tot spam worden gerekend niet meer uit een spam folder te halen.

 

Reputatie 7
Badge +7

Niet alleen het volume en het “gewicht” van de meldingen doet er toe maar ook de snelheid.

 

Het huidige proces, waarbij de mail naar valse email gestuurd word ziet er als volgt uit. Ieder pijltje is een vertraging.

 

Klant ontvangt spam → Klant meld deze spam bij ons op valse-email@kpn.com → wij beoordelen of het daadwerkelijk spam is en of deze juist aangemeld is → Wij melden het bij onze leverancier.

 

Buiten deze vertragingen die kunnen oplopen tot enkele uren, worden het overgrote deel van de meldingen niet op de juiste manier gedaan. ie, niet doorgestuurd als bijlage. Het gevolg hiervan is dat het percentage meldingen wat we daadwerkelijk kunnen verwerken relatief laag is.

 

Met behulp van de nieuwe mail omgeving zullen er geen foutieve aanmeldingen meer zijn, daar zorgt onze mail omgeving namelijk voor, en gaat de snelheid aanzienlijk omhoog. Alle extra stappen zijn er immers tussenuit.

 

Is dit de magische oplossing voor alles? Zeker niet! Maar het is een goede stap in de juiste richting.

Reputatie 4
Badge +2

@Dennis ABD  

Niet alleen het volume en het “gewicht” van de meldingen doet er toe maar ook de snelheid.

 

Het huidige proces, waarbij de mail naar valse email gestuurd word ziet er als volgt uit. Ieder pijltje is een vertraging.

 

Ik meld al jaaaaarrrreeeennnn (jaren) op de juiste manier spam aan maar helaas van veel spammers krijg ik die opnieuw in de mailbox.

Niets lijkt erop dat aan de gemelde spam iets wordt gedaan.

Ik begrijp nu dat als er niet meerderen de spam aanmelden er niets wordt gedaan.

Dat is ook zo in de nieuwe webmail dus wat verandert er dan?

Hieruit blijkt dat de spam niet de verantwoordelijkheid is van KPN maar van de klant.

Als de klant niets doet dan kan KPN er niets aan doen, en helaas individuele meldingen “daar kan KPN niet op ingaan” er moet massaal worden gemeld …….

De klant moet het oplossen……………..en als die niets doet?  Jammer.

En daarmee schuift de verantwoordelijkheid naar de klant en KPN wijst naar de voorwaarden!!!

 

Reputatie 7
Badge +7

@Steennul65Ik stel voor dat je mijn post nogmaals leest, daar je em niet geheel begrepen lijkt te hebben.

 

Correct aangemelde spam wordt verwerkt, het effect hiervan is echter niet hel groot wegens de kleine hoeveelheid en de grote vertraging.

 

Door het gemak van de nieuwe (Webmail) manier van melden zal het volume en de snelheid toenemen, en de incorrect gemelde spam weghalen.

waar downloud ik een goede spamfilter krijg er zo'n 37 per dag.mvf

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Ik zie dat hier al vaker vragen over spam zijn gekomen en lees dat hetspamfilter van KPN standaard aan staat.

Ik krijg sinds enkele maanden wel 20 tot 30 spammails per dag, dat is toch niet normaal?!

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +30

Beste @diesel 1308 en @Tineke61, welkom! Flink balen dat jullie zó veel spammails krijgen! In de aankomende maanden zetten wij klanten over naar de nieuwe webmail. De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Daarnaast ben ik benieuwd of het echt om spam gaat of misschien om nieuwsbrieven o.i.d .waar je je ooit op geabonneerd hebt of die je krijgt omdat je met een winactie meegedaan hebt. In dat soort mails vind je onderaan de pagina altijd een mogelijkheid om je af te melden. Dat scheelt wellicht ook een hoop. 

Op mijn mobiel staan de instellingen voor 2 e-mail adressen voor IMAP juist ingesteld. Waarom komt spam niet in de SPAM map?
Heel het forum en Q & A's nagezocht, kan enkel vinden dat IMAP instellingen SPAM tegenhoudt. De instellingen gecontroleerd, echter nog steeds heel veel SPAM in postvak In. Op webmail gaat het wel juist. Wat kan ik doen?