Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.

Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.

Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/

Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.

Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen



Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd

Erik van KPN 5 maanden geleden

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Sinds een week of drie zit ik ook in de nieuwe mailomgeving. Het melden van spam (of het melden van vals-positieven, “dit is geen spam”) gaat inderdaad veel gemakkelijker dan vroeger.

Belangrijker vind ik dat het spamfilter veel beter werkt. Het is tot nu toe twee keer gebeurd dat een overduidelijk spambericht toch in de inbox wordt afgeleverd. Alle spam, overigens niet meer dan een paar berichten per dag, gaat netjes rechtstreeks naar de spambox.

Al met al zie ik een enorme verbetering, zeker in vergelijking met zo’n twee jaar terug, toen het topic gestart werd.  

 

Reputatie 7

Hey, ​​​​​@Paul_55 Wij zijn ook zeer content met de nieuwe Webmail omgeving. Het heeft veel tijd en grijze haren gekost, maar dan hebben we ook wat. Er is veel in deze vernieuwde omgeving geïnvesteerd. Het voornaamste doel: die hardnekkige, bloed irritante, spam-berichten een halt toe te roepen. En het zo gebruiksvriendelijk én efficiënt te maken dat de gebruiker zelf SPAM aan ons kan melden. Dat is gelukt. Dank voor je positieve bericht :)

Hallo 

Mijn spambox zit iedere dag vol met allerlei rotzooi.

Waarom krijg ik dat binnen en beter nog hoe kom ik hier vanaf. 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo 

Mijn spambox zit iedere dag vol met allerlei rotzooi.

Waarom krijg ik dat binnen en beter nog hoe kom ik hier vanaf. 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Hallo @wessel75 Ik heb je bericht verplaatst naar dit algemene topic over Spam. Je bent helaas niet de enige die hier tegenaan loopt, maar in dit topic vind je veel informatie over wat je er aan kunt doen. 

L.S, 

Ik krijg veel spam binnen terwijl ik middels kpn daarvoor beschermd zou moeten. 

Heel vervelend. Wat kunnen we doen??

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 4
Badge +2

Het wordt steeds onduidelijker hoe het spamfilter zich gedraagt. Mail van het AD, Kruitvat, EuroClix en Eurosparen, Social Deal Utrecht (en nog een aantal) wordt heen en weer gemoved tussen spam en geen spam (om de beurt, is geen peil op te trekken). Nu weet ik, als ik als enige de AD nieuwsbrief wil lezen mag dat mailtje in de spam box komen, maar ik denk toch echt dat ik niet de enige ben die deze mail gewoon wil lezen. Daarnaast (zie andere post) wordt het steeds lastiger om de spam mail terug te vinden. Maar een bevriende auteur werkzaam bij de HCC heeft het zelfs meegemaakt dat mail naar mij nooit is aangekomen, ook niet in de spam map. We communiceren nu met outlook.com! Dat komt wel aan.

Maar tegenover de hier genoemde verzend adressen verschijnt ook mail waaraan zelfs ik aan de buitenkant kan zien dat er iets niet klopt, en dat ik dus wél vind dat de spam classificatie moet worden gebruikt. Misschien wel erger (phising!): ⲕpⲛ ⲕlaⲛteⲛserviⲥe <julia@direct.lagerverkaufsmode.de> Als ik in een dergelijk mailtje de volgende tekst zie; Je ⲕuⲛt zieⲛ welⲕe ⲃeloⲛiⲛg je ⲏier ⲏebt geⲕregeⲛ mag ik toch verwachten dat een filter voor ongewenste mail dit mailtje apart zet.

Ik hoef niet te weten hoe het filter intern werkt. Levert misschien nog meer spam op. Aan de andere kant: spamfilter hoort bij veiligheidsmaatregelen en er wordt ook wel eens gesteld dat beveiliging goed werkt als je het "hoe” vertelt. Dan kan iedereen er op schieten en dat verhoogt alleen maar de correctheid

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Hier een update van mijn kant… het spam filter en de nieuwe webmail werken beter dan voorheen, maar nog niet perfect.

 

In de afgelopen 7 dagen:

132 spam e-mails afgevangen door het spamfilter, in de spam-map.

57 spam e-mails niet gedetecteerd en in de inbox

Is dit spam??

 

Mvg:

Roland

 

 

Reputatie 7

Dat is een klassiek geval van phishing.

Bron.

Reputatie 2

Hallo,

Toen ik vorig jaar vernam dat er een nieuw spam filter kwam was ik enthousiast. Vanaf het begin al mijn spam mail die in de inbox kwam naar de spam folder verplaatst. Even dacht ik dat het beter ging, maar recentelijk krijg ik weer een overvloed aan spam mail in mijn inbox. Nog steeds verplaats ik ze trouw, maar krijg de indruk dat het nieuwe spam filter niet echt snel leert. 

Wat is de status van dit nieuwe spam filter en wat zijn de algemene bevindingen.

Gr. Paul.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 4
Badge +2

Wanneer maakt KPNmail eens verschil in de kwalificatie “Ongewenst” en “Spam"?

Spam is ongevraagd, verzonden door een verzender waarmee ik geen relatie heb, die ik ook niet gevraagd heb mijn mail adres te gebruiken voor het toezenden van mail en vaak zitten er andere doelstellingen achter de mail (phishing, spyware).

Ongewenst is mail van een verzender die ik zelf heb voorzien van mijn mail adres, die al vaker mail mijn richting heeft gestuurd, maar om een of andere reden heb ik geen belangstelling meer voor de informatie. Ik heb de producten waar het over gaat niet meer, ben verhuist, heb andere belangstelling of ik wil de hoeveelheid mail in mijn mailbox verminderen. Dat soort mail heeft meestal ook een knopje onder aan de pagina waarmee de verzending kan worden gestopt.

Maar zonder dat knopje te gebruiken is het ten opzichte van de verzender niet eerlijk om de mail in de spam bak te gooien! De meeste “eerlijke”verzenders stoppen immers als je daarom vraagt. Maar om gewoon te duwen op de “dit-is-spam”knop zorgt er vaak voor dat mensen die die mailtjes wél willen zien allerlei trucjes moeten uithalen om de informatie te zien! Zeker als de mailbox achter een zo intelligente (dus niet!) spamfilter zit als KPN gebruikt.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7

Denk jij echt dat het meerendeel van de abonnees het onderscheid (kunnen) maken tussen "Ongewenst" en "Spam".

Persoonlijk denk ik dat je dan helaas een te hoge verwachting hebt van het niveau van de gemiddelde Nederlander.

Als mensen een mail ontvangen van een partij waarbij ze zich zelf aangemeld hebben, dan mag je toch verwachten dat zij zich met dat (verplichte) knopje "uitschrijven" voor die mail en dat daarvoor door de providers geen onderscheid gemaakt hoeft te worden tussen "Ongewenst" en "Spam".

Overigens maakt KPN gebruik van dezelfde spamfilter technologie die internationaal ook door vele andere grote organisaties gebruikt wordt.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb 

Denk jij echt dat het merendeel van de abonnees het onderscheid (kunnen) maken tussen "Ongewenst" en "Spam".

Persoonlijk denk ik dat je dan helaas een te hoge verwachting hebt van het niveau van de gemiddelde Nederlander.

Ik vind dit erg!!

Reputatie 7

Ik vind dit erg!!

Wat vind je erg dan?

Reputatie 7
Badge +30

Ik kan me best voorstellen dat als je e-mail gebruikt puur en alleen om mails te versturen en ontvangen en verder niet geïnteresseerd bent in digitalisering/techniek/geef het een naam, dat je dan het verschil niet weet tussen ongewenst en spam. Om dat nu op het gemiddelde niveau van de Nederlander te gooien, lijkt me een beetje overdreven. 


Niettemin zal het inderdaad wel zo zijn dat we, onder andere om het feit dat mensen niet weten/niet willen weten/zich er niet druk om maken, het niet gaan nuanceren. Spam is voor de meeste mensen gewoon ongewenst. Of dit nu phishing is of dat het om een ongewenste nieuwsbrief gaat. 

 

Hier op het forum maken we altijd wel duidelijk het verschil en we vragen mensen dan ook altijd om zich zelf af te melden voor dit soort nieuwsbrieven etc. en spam gewoon blijven te melden. 

Reputatie 4
Badge +2

@wjb  Nou wjb dat zal ik je zeggen, jij zegt iets over het niveau van de gemiddelde Nederlander en dat vind ik erg! Want, niet iedereen is zo bijzonder als dat jij denkt wat je bent. Ook jij maakt fouten en weet niet alles...dat je getalenteerd bent op IT is heel goed van je maar weet dat anderen weer heel veel weten van andere technieken waar jij totaal geen weet van hebt. Kijk vandaag maar eens om je heen!!

Kijk naar de medici de zorg de talenten die plotseling op tv verschijnen en alles weten van Bacteriën en virussen. Mogelijk heeft z'n talent helemaal geen snars verstand van mail spam en wat nog meer.

 

Ik ben niet boos of zo hoor maar denk eerst eens na voordat je dergelijke dingen post.

Reputatie 7

@wjb  Nou wjb dat zal ik je zeggen, jij zegt iets over het niveau van de gemiddelde Nederlander en dat vind ik erg!

Maar het klopt toch volledig wat ik zeg, het merendeel van de Nederlandse bevolking zal echt geen onderscheid (kunnen) maken "Ongewenst" en "Spam". Let vooral ook even naar het feit dat ik een woordje met opzet tussen haakjes zet.

Jij denkt waarschijnlijk dat ik het heb over het intellectueel niveau van de gemiddelde Nederlander, maar dat heb je mij niet horen zeggen.

 

 Ook jij maakt fouten en weet niet alles...

Gelukkig maar, zonder fouten leer je ook niet en leren is mijn inziens essentieel om vooruitgang te boeken.

 

Overigens grappig dat je medici als voorbeeld aanhaalt, ik zit tot over mijn oren in de medische wereld. :wink:

Reputatie 4
Badge +2

@wjb ach ach je bent je natuurlijk weer helemaal niets bewust en ja je hebt het niet over intellectueel Nederland maar over het niveau van Nederland. Je weet het, merendeel onder zeeniveau. 

Enne, dat je nu tijd hebt om op dit forum rond te neuzen met ruim 37000 reacties en tot over je oren in de medici wereld. Kom je toch nog boven het niveau.

Reputatie 7

Wat voor een punt wil je nu toch maken @Steennul65?

Je klinkt behoorlijk gefrustreerd.

Heb je nog steeds last van spam of juist van false-positives?

 

Enne, dat je nu tijd hebt om op dit forum rond te neuzen met ruim 37000 reacties en tot over je oren in de medici wereld. Kom je toch nog boven het niveau.

Er gaat inderdaad zo ongeveer geen dag voorbij zonder dat ik contact heb met medisch specialisten maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf ook werkzaam ben in de medische wereld. 

Reputatie 7

wjb heeft een punt.  Er komen ‘ten onrechte’ (goed bedoelde) nieuwsbrieven van organisaties / instanties in de spambox terecht, deze zijn door ontvangers gemarkeerd als spam.
Ik zal jullie verklappen dat ik het ook wel eens doe. Waarom? Omdat ik al twee maanden bezig ben met het netjes aangeven dat ik me graag wil uitschrijven van de nieuwsbrief / weekupdate / daily nieuwsupdate . Als de verzender het verzoek na zolang vragen nog niet honoreert, dan ben je in mijn Inbox ongewenst.

Maar, het zal misschien nog wel vaker voorkomen dat de ontvanger een mail krijgt van X - bedrijf (waarvan hij ook klant is) die hij niet wil. De ‘ongewenst’ (spam) knop is dan een hele eenvoudige stap om er meteen vanaf te zijn. Misschien heeft de gebruiker niet eens door dat ‘ie zich ook kan afmelden?

Het feit dat @Dennis ABD (van ons Abuse) hierover erg vaak aangeeft dat er ‘helaas’ (te) vaak respectabele organisaties / instanties in de spamfilter terecht komen geven wel aan dat het door gebruikers (onterecht?) als ongewenst wordt gemarkeerd. Het Spamfilter is zelflerend. Bij veel aanmeldingen wordt de verzender automatisch naar de spambox verbannen. 

Ik vind dat voor gebruikers zoals @AndreWrdn erg spijtig dat ze de mail moeten missen. Toch misschien een oproep doen aan al die ‘goede verzenders’ hun eigen mailinglijsten periodiek goed bij te werken. En een verbeterde opt-in misschien? Ik durf ook wel te speculeren dat organisaties / instanties (bijna) ongemerkt klanten inschrijven voor een nieuwsbrief. Weet of je klant écht zit te wachten op nieuws van jouw organisatie.  

Nog even een dit heren, on topic. Jullie punt is gemaakt. Hier enkel over het SPAM-filter van KPN discussiëren graag :)

Sinds een aantal maanden krijg ik mails van bekende afzenders in mijn spambox. Al diverse keren aangegeven dat deze mails geen spam zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om deze mails gewoon in mijn inbox te krijgen. Vorig jaar kreeg ik deze belangrijke mails wel gewoon in mijn inbox en ik begrijp dan ook niet waarom het nu wel als spam wordt aangemerkt. Eén ding weet ik wel, het is bloed irritant en ik wil het graag opgelost hebben. Ik moet iedere keer op webmail inloggen om de spambox in te kijken.

Graag zie ik dit opgelost!!!!!

Reputatie 7
Badge +21

@Ekeg, bedankt voor jouw bericht! Markeer je bericht als ‘geen spam' in je e-mailprogramma of Webmail? En heb je daarnaast ook de mailadressen toegevoegd aan veilige afzenders? Ik ben benieuwd wat je hebt gedaan dus, mo ze als geen spam te markeren! Anders kunnen we je hier misschien nog dé tip in geven :slight_smile:

@Susan_ Dank voor je reactie. Ik heb de berichten van deze afzonder al diverse keren als “geen spam” aangemerkt. Verder heb ik de afzender toegevoegd aan veilige afzenders. Dat blijkt allemaal niet te werken, want gisteren weer meerdere mails van deze klant in de spambox. Kan zoiets te maken hebben met de naam van het bedrijf? 

 

Reputatie 7

Als anderen mail van dat bedrijf wel als spam aanduiden en zij zijn in de meerderheid dan zal die afzender dus als spam gekenmerkt blijven worden ondanks het feit dat jij aangeeft dat het geen spam betreft.

Als je deze afzender op je eigen whitelist zet dan moet dat toch voorrang krijgen ?