Beantwoord

spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.
Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.
Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/
Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.
Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 september 2017, 15:23

UPDATE 26-11-2019

We zijn op dit moment bezig met de uitrol van de nieuwe webmail. Meer daarover lees je in dit topic

Als je de nieuwe webmail eenmaal hebt is het niet meer nodig om spam berichten bij ons aan te melden. Zowel berichten die spam zijn maar niet gefilterd, als berichten die geen spam zijn maar wel gefilterd. Je kunt het spambericht in de webmail naar de spammap slepen of klikken op de optie niet-spam. Dit wordt dan direct doorgegeven aan onze spamfilterleverancier zodat die het kan meenemen in hun analyse voor aanpassing. Hetzelfde geldt andersom. Als een bericht ten onrechte als spam gemarkeerd is, sleep hem naar de inbox en ook dat wordt gelijk doorgegeven aan de spamfilterleverancier.

Let op: dit wil niet zeggen dat elke mail dan ook per direct niet of juist wel gemarkeerd wordt. De spamfilterleverancier kijkt naar hoeveel meldingen ze krijgen en maakt een afweging gebaseerd op hoeveel mensen iets als spam of juist niet-spam markeren. Voor berichten die duidelijk wel of niet spam zijn zul je dan ook zien dat dit snel is aangepast. Maar dingen als nieuwsbrieven zijn heel wisselend en worden vaak een beetje 50/50 gezien als spam of als gewenst. Hierdoor kan het zijn dat die langer als spam worden gemarkeerd terwijl je dat niet wilt, of juist andersom.

 

Update 19 maart 2019:
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien. Tips: heb je onze huisregels al gelezen? Als je op de knop ‘beantwoord’ klikt vind je dat bericht de beste oplossing en je kan berichten ‘liken’ om je waardering uit te spreken! :)

Update 13 november 2017:
Willen jullie de mails door blijven sturen naar ons? We blijven er aan werken om het te verbeteren!

Situatie #1 - Een spammail is niet door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar valse-email@kpn.com onder vermelding van "Niet gefilterde spammail"

Situatie #2 - Een reguliere mail is onterecht wel door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar abuse@kpn.com onder vermelding van "Onterecht gefilterde mail".

Update 19 oktober 2017:
Het spamfilter staat inmiddels zodanig afgesteld dat we verreweg de meeste spam weer als spam zien. Het kan alleen voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Als je dit tegenkomt, wil je deze voorbeelden dan als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Zo kunnen we blijven optimaliseren en ervoor onze best doen ervoor te zorgen dat de mail weer gewoon in het Postvak In komt.

Update 26 september 2017:
De werking van de spamfilter is inmiddels stukken beter. Binnen enkele weken is deze zelfs weer optimaal. Waarom heb je veel last van spam (gehad)? Voor een spamfilter zit een zogenaamde zwarte lijst. Op deze zwarte lijst staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan alleen spam is verstuurd en geen gewone e-mail. Een functionaliteit zorgt ervoor dat de zwarte lijst continue bijgewerkt wordt. Deze functionaliteit heeft een tijd onvoldoende gewerkt. Geleidelijk aan werd hierdoor de zwarte lijst korter. Tegelijkertijd werd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Kijk ook op www.kpn.com/spamfilter.

Update 11 september 2017:
Deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd in de spamdetectie. Daarnaast wordt er een 2e scan live gezet. Deze komt dan na de normale scan en zou de spam die alsnog doorgelaten wordt alsnog moeten tegenhouden. De komende weken zullen we dan zien of dit effect heeft. Natuurlijk blijven de mensen in de tussentijd werken aan het probleem. Zodra er weer een update te melden is daarover laten we het weten.

Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Oorspronkelijk bericht
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd. Echter, stuur het bij voorkeur door via de webmail.Hoe je dat doet zie je in deze afbeelding:

 

cfe0327e-58de-41a9-bea9-80c4d2bd605b.png

 


Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.

 

Bekijk origineel

2527 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hey, ​​​​​@Paul_55 Wij zijn ook zeer content met de nieuwe Webmail omgeving. Het heeft veel tijd en grijze haren gekost, maar dan hebben we ook wat. Er is veel in deze vernieuwde omgeving geïnvesteerd. Het voornaamste doel: die hardnekkige, bloed irritante, spam-berichten een halt toe te roepen. En het zo gebruiksvriendelijk én efficiënt maken van SPAM-meldingen door de gebruiker. Dat is gelukt. Dank voor je positieve bericht :)

Reputatie 3
Badge +1

Sinds een week of drie zit ik ook in de nieuwe mailomgeving. Het melden van spam (of het melden van vals-positieven, “dit is geen spam”) gaat inderdaad veel gemakkelijker dan vroeger.

Belangrijker vind ik dat het spamfilter veel beter werkt. Het is tot nu toe twee keer gebeurd dat een overduidelijk spambericht toch in de inbox wordt afgeleverd. Alle spam, overigens niet meer dan een paar berichten per dag, gaat netjes rechtstreeks naar de spambox.

Al met al zie ik een enorme verbetering, zeker in vergelijking met zo’n twee jaar terug, toen het topic gestart werd.  

 

Afgeleopen weekend:

Spambox: 15 spam e-mails
Inbox: 4 spam e-mails

 

Hopen dat deze stijgende lijn van gedetecteerde spam zich voortzet

Vangst van de dag, 8 spam e-mails in de inbox, één spam e-mail in de spamfolder.

 

Spam in inbox

---------------------------------------------------------------------------

 

Spam in spambox

 

Je bent goed bezig @gise, maar het zet pas echt zoden aan de dijk als iedereen z'n spam op de juiste manier behandelt. En dus ook echte nieuwsbrieven niet meer melden als spam maar netjes afmelden.

In jouw voorbeelden hierboven natuurlijk wel goed kijken of er na selectie geen “goede” berichten tussen zitten.

 

Klopt, dat is wel cruciaal, ik pluis de resultaten wel goed uit om te kijken of er geen legitieme e-mails tussen zitten, of mailings (waar ik me netjes voor kan afmelden).

Hieronder een voorbeeld van één van de zoekopdrachten, en de resultaten die ik dus in mijn mailbox heb gevonden:

"Slank”
"ism”



Van mijn lijstje, enige zoekopdrachten waar voor mij persoonlijk een aantal false-positives tussen zaten waren KLM en Nespresso.

Reputatie 7
Badge +11

Je bent goed bezig @gise, maar het zet pas echt zoden aan de dijk als iedereen z'n spam op de juiste manier behandelt. En dus ook echte nieuwsbrieven niet meer melden als spam maar netjes afmelden.

In jouw voorbeelden hierboven daarom wel goed kijken of er na selectie geen “goede” berichten tussen zitten.

Liever niet, ik heb nou eenmaal een e-mail adres, welke ik inmiddels denk ik al bijna 20 jaar heb (eerste e-mail adres dat ik aanmaakte) en deze is ook bij iedereen bekend (familie, vrienden, mailings die ik WEL wil ontvangen, accountregistraties, etc)

 

Ik heb nog een keer een opschoonactie gedaan, wederom 763 e-mails aangemerkt als spam, allen via de search-functie gevonden en in grote getalen kunnen markeren. 

 

Iedereen hier ontvangt dezelfde soort spam berichten, wil je jouw mailbox ook opschonen en de spam rapporteren, zoek dan op onderstaande onderwerpen in de linker bovenhoek, en rapporteer de e-mails met z'n allen :-)

 

Onderwerpen:

Max Media
MGD
TDG
fiets
lift
alarmsystemen
SnelleOfferte
CBD
cannabis
olie
albert
Jumbo
Lidl
kruidvat
primera
HEMA
ikea
karwei
KLM
ryanair
cadeaukaart
500
€500
munt
uitgave
postzegel
speciale uitnodiging
persoonlijke uitnodiging
uitnodiging voor jou
beloning
winnen
gewonnen
verdienen
geschenk
winactie
prijsvraag
gefeliciteerd
casino
bitcoin
gehoorverbetering
klantenservice
energienota
energiemeter
besparen
leverancier
ism
dreft
gillette
nivea
zwitsal
nespresso
miele
airfryer
testpanel
samples
alarm
Charlotte
Lars
Claudia
Michelle
afvallen
gezondheidscentrum
gezondheids nieuws
afslank
slank
kilo
methode
verzorging

Als je de zoek resultaten terugkrijgt, wees er dan zeker van dat er geen legitieme e-mails tussen staat als je de e-mails selecteerd. 

Reputatie 7
Badge +11

Brrr… ik moet er niet aan denken, dat mijn inbox er zo uit ziet. Dan zou ik subiet een ander e-mailadres aanmaken en al het extra werk voor lief nemen. Mijn score voor heel 2019 is 3 echte spam’s en die zijn door het spamfilter netjes in de spam-map gezet.

Reputatie 7

Die hoeveelheid spam krijg ik normailter in een week.

Als er per dag één spambericht binnen komt, dan is het veel.

Op mijn e-mail accounts die ik bij XS4ALL heb lopen ontvang ik ook snel zo'n 5 spamberichten per dag.

voorbeeldje, dit is wat er vandaag aan spam is binnengekomen tot nu toe in mijn inbox, en daarnaast dus 4 e-mails in de spambox.

 

 

Dit topic staat niet voor niets zo vol met posts, de lading spam is gewoon verschrikkelijk geweest de afgelopen jaren (!!!) dus hoop echt dat er nu eindelijk verbetering in komt, ik kijk het aan de komende weken en zal braaf alle spam rapporteren om te kijken of het bijdraagt en verbetering brengt.

Reputatie 7
Badge +11

Sterkte bij zoveel spam!! Ik zou bijna zeggen: sluit dit e-mailadres af en verzin een nieuw. Maar ja, dat is makkelijker gedaan dan het uitzoekwerk wat er bij komt kijken. Zoals overal aanmelden met het nieuwe adres.

Nee, dit waren allemaal echt, echte spam mails.

Bijvoorbeeld de mails van Albert Heijn en Lidl, ik heb mij daar nooit bij aangemeld en mijn e-mail adres is daarom ook niet bij hun bekend, zijn allemaal e-mails met soortgelijke strekking (gratis boodschappen, €500 gewonnen) en niet verzonden van lidl.nl of albertheijn.nl / ah.nl.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld ook spam e-mails van bol.com en Media Markt, maar heb deze nog niet uitgezocht, omdat ik bij deze partijen wel accounts heb en ook regelmatig legitieme e-mails ontvang.

Reputatie 7
Badge +11

Als ik de tel goed heb bijgehouden heb ik hierdoor gister zo'n 800-900 berichten als spam gerapporteerd. Vandaag nog geen spam e-mail in de inbox, en 4 in de spam folder. Hopen op verbetering nu!

@gise

Waren dat allemaal “echte spam” berichten of ook “ongewenste” legitieme nieuwsbrieven, waar je je wellicht ooit voor hebt aangemeld? Die moet je dan gewoon afmelden via de link in de mail.

Onterechte spam meldingen hebben ongewenste resultaten. Gewenste mail kan bij anderen opeens ook in de spam-map terecht komen. Ook jouw betrouwbaarheid als spam-melder gaat omlaag bij veel onterechte meldingen, waardoor echte spam-meldingen van jou geen/minder waarde zullen hebben voor het spamfilter.

Dankzij een een -eindelijk- goed werkende search gister m'n mailbox aardig kunnen opschonen en een paar honderd e-mails als spam gemarkeerd.

 

Bijvoorbeeld
Zoek ‘Max Media’, markeer alle berichten, rapporteer als spam
Zoek ‘Traplift’, markeer alle berichten, rapporteer als spam

Zoek ‘Albert’ (van Albert Heijn), markeer alle berichten, rapporteer als spam

Zoek ‘Lidl’, markeer alle berichten, rapporteer als spam

Zoek ‘SnelleOfferte’, markeer alle berichten, markeer als spam

Zoek ‘Gefeliciteerd’ (vaak e-mails van 500 euro gewonnen, cadeaubonnen, etc.) markeer alle berichten, rapporteer als spam.

 

Als ik de tel goed heb bijgehouden heb ik hierdoor gister zo'n 800-900 berichten als spam gerapporteerd. Vandaag nog geen spam e-mail in de inbox, en 4 in de spam folder. Hopen op verbetering nu!

Reputatie 7
Badge +28

vanaf vandaag de nieuwe webmail. Werkt hierin de spam-report knop wel? 

 

Yes! Wij zijn daar ook heel blij mee! :grin:

vanaf vandaag de nieuwe webmail. Werkt hierin de spam-report knop wel? 

Voorheen was die knop maar een wassen neus, en moest je alsnog alles handmatig doorsturen naar abuse e-mail om te rapporteren als spam, zou mooi zijn als dit nu door middel van de knop automatisch goed verwerkt wordt.

Heb gelijk ongeveer 200 oude berichten via de knop als spam gemarkeerd, kijken of het iets helpt.

 

Ook heeft deze webmail eindelijk een goeie search functie.

 

Reputatie 7
Badge +7

Mijn ervaring is dat ongeveer de helft van de bij hackers/spammers bekende email accounts niet terug te vinden zijn in HIBP. 

Mijn e-mail is dan ook niet vrij van spam, maar de hoeveelheid is gelukkig nog altijd heel laag. Er is vast en zeker een correlatie tussen de hoeveelheid spam en het aantal breaches waar een e-mail bij betrokken is.

 

Dat klopt absoluut. Mijn punt was meer dat niet alle breaches in HIBP staan.

Reputatie 7

Mijn ervaring is dat ongeveer de helft van de bij hackers/spammers bekende email accounts niet terug te vinden zijn in HIBP. 

Mijn e-mail is dan ook niet vrij van spam, maar de hoeveelheid is gelukkig nog altijd heel laag. Er is vast en zeker een correlatie tussen de hoeveelheid spam en het aantal breaches waar een e-mail bij betrokken is.

 

Mijn vrouw kreeg lang geleden heel veel spam op een nooit gebruikte alias (voornaam@planet.nl).

Ik heb toen die alias verwijderd en het was direct over. Dat ligt natuurlijk anders als je een e-mailadres actief gebruikt want dan is verwijderen natuurlijk geen echte optie.

Overigens heb ik die alias een tijdje terug ook weer teruggezet en gelukkig is bij haar de hoeveelheid spam niet toegenomen. Blijkbaar worden e-mailadressen ook wel eens uit spamlijsten verwijderd. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +7

Hier wil ik aan toevoegen dat als je er niet opstaat, het niet wil zeggen dat je email adres niet op straat ligt. HIBP heeft alleen de grote breaches, kleinere zul je er niet terug vinden. Mijn ervaring is dat ongeveer de helft van de bij hackers/spammers bekende email accounts niet terug te vinden zijn in HIBP. Wat de site niet minder waardevol maakt overigens, ken echter de limieten hiervan.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb gesproken met degene die jou destijds gebeld heeft, Steennul, en hij heeft dit bij mij aangegeven. Maar als dat volgens jou niet klopt, dan zal dat zo zijn. Ik raad je echter wel aan om de website te checken die wjb al noemt. Als jij jouw mailadres gebruikt om op websites accounts aan te maken kan het zijn dat je mailadres bekend is geraakt bij breaches van een van die websites. In zo'n geval is het ook gelijk zo goed als zeker dat je mailadres bij allerlei spammers op de lijst staat. Daar kunnen wij verder niets aan doen.

Reputatie 7

Mogelijk zijn mijn gegevens gestolen door de hack, jaren terug, bij kpn.

Dan zouden die van ons ook vast en zeker gestolen zijn bij die hack maar dat lijkt niet zo te zijn.

Wat zegt haveibeenpwned.com over jouw e-mail adres? Kijk hierbij ook naar de aliassen.

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_  Nog nooit heeft iemand gemeld, niet via privé bericht of wat dan ook dat ik een bekend e-mailadres zou hebben. Bovendien is het de taak van de provider om spam tegen te houden.

Mogelijk zijn mijn gegevens gestolen door de hack, jaren terug, bij kpn.

Eerder in dit forum wordt er geschreven dat er een levendige handel is in e-mailadressen en dan is die van mij zeker heel speciaal?????????

Nog hooit zulke onzin gelezen……………………………………………….:mrs_claus_tone5:

 

Reputatie 3
Badge +1

De laatste maanden ging het stukken beter met het spamfilter en slechts sporadisch  spambericht in de inbox. De laatste dagen gaat het minder goed en zit er dagelijks weer het een en ander in; o.a. Charlotte wist mij ook te vinden.

De valspositieven (ten onrechte aangemerkt als spam en in de spambox afgeleverd) blijft echter een ramp. Diverse nieuwsbrieven en andere (soms ook persoonlijke!) berichten komen dan weer in de spambox, dan weer in de inbox terecht. er is geen peil op te trekken.

Ik zit nog in de oude webmailomgeving en gebruik de betawebmail. Ik ben benieuwd hoe het gaat in de nieuwe webmail. Ik hoop dat in die nieuwe webmail het leesvenster uitgeschakeld kan worden, zoals nu in de betawebmail kan (en niet in de standaard webmail).

Reputatie 7
Badge +28

Wat wjb aangeeft inderdaad. Ik heb zojuist ook even een update geplaatst in het gemarkeerde antwoord om wat toelichting te geven op hoe de situatie is als je de nieuwe webmail hebt. 

Steennul, specifiek voor jou, ik weet dat er in eerder stadium contact met je is geweest door de mensen achter de webmail. Tijdens dat contact is ook aangegeven dat jouw mailadres(sen) erg bekend zijn op internet en dat je daardoor waarschijnlijk ook meer spam krijgt dan de gemiddelde klant. Er is op dat moment ook aangegeven dat de enige permanente oplossing voor jou is om een ander mailadres aan te maken en te gaan gebruiken. Maar dat is een keus die je zelf moet maken als je wilt.

Reputatie 7

Wat s er nu veranderd???? niks dus!!!

Wow, de doorlooptijd van melden tot analyse is teruggebracht van uren (dagen) naar seconden (minuten) en daarmee is de tijd dat die spammer gebruik kan blijven maken van dezelfde mailserver, afzender en/of mailinhoud drastisch verlaagd. 

Het succes is rechtevenredig met het volume van abonnees dat actief (false) spam meldt en de rating die abonnees opbouwen voor correcte meldingen.

Ik heb al meerdere berichten zien verhuizen van de inbox naar de spamfolder nadat ik (en waarschijnlijk anderen) deze een eerdere keer als spam doorgegeven hadden.

Voorbeeld:

Een eerder bericht van deze "Charlotte" heb ik als spam gemeld omdat deze in mijn inbox terecht was gekomen.

Reageer