Beantwoord

spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.
Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.
Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/
Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.
Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 september 2017, 15:23

Update 19 maart 2019:
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien. Tips: heb je onze huisregels al gelezen? Als je op de knop ‘beantwoord’ klikt vind je dat bericht de beste oplossing en je kan berichten ‘liken’ om je waardering uit te spreken! :)

Update 13 november 2017:
Willen jullie de mails door blijven sturen naar ons? We blijven er aan werken om het te verbeteren!

Situatie #1 - Een spammail is niet door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar valse-email@kpn.com onder vermelding van "Niet gefilterde spammail"

Situatie #2 - Een reguliere mail is onterecht wel door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar abuse@kpn.com onder vermelding van "Onterecht gefilterde mail".

Update 19 oktober 2017:
Het spamfilter staat inmiddels zodanig afgesteld dat we verreweg de meeste spam weer als spam zien. Het kan alleen voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Als je dit tegenkomt, wil je deze voorbeelden dan als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Zo kunnen we blijven optimaliseren en ervoor onze best doen ervoor te zorgen dat de mail weer gewoon in het Postvak In komt.

Update 26 september 2017:
De werking van de spamfilter is inmiddels stukken beter. Binnen enkele weken is deze zelfs weer optimaal. Waarom heb je veel last van spam (gehad)? Voor een spamfilter zit een zogenaamde zwarte lijst. Op deze zwarte lijst staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan alleen spam is verstuurd en geen gewone e-mail. Een functionaliteit zorgt ervoor dat de zwarte lijst continue bijgewerkt wordt. Deze functionaliteit heeft een tijd onvoldoende gewerkt. Geleidelijk aan werd hierdoor de zwarte lijst korter. Tegelijkertijd werd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Kijk ook op www.kpn.com/spamfilter.

Update 11 september 2017:
Deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd in de spamdetectie. Daarnaast wordt er een 2e scan live gezet. Deze komt dan na de normale scan en zou de spam die alsnog doorgelaten wordt alsnog moeten tegenhouden. De komende weken zullen we dan zien of dit effect heeft. Natuurlijk blijven de mensen in de tussentijd werken aan het probleem. Zodra er weer een update te melden is daarover laten we het weten.

Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Oorspronkelijk bericht
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd. Echter, stuur het bij voorkeur door via de webmail.Hoe je dat doet zie je in deze afbeelding:



Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.
Bekijk origineel

2483 reacties

Reputatie 7
Bovendien ik wil van het bestaan van de spammail niet weten dus ook niet zien!
Daarover zijn we het al heel lang eens in dit forum.

Er zijn drie soorten mails.
1) Sure spam en deze gaat direct de prullenbak in. Die zie je dus niett.
2) Possible spam en deze wordt in de spamfolder geplaatst.
3) No spam en die komt dus in jouw inbox.

Dat moet ook vooral zo blijven. Waar het om gaat is dat van possible spam zo snel mogelijk bepaald kan worden of het "sure spam" of "no spam" betreft.
Reputatie 7
Badge +8
Iterms die in de spam map terecht komen, hebben dat doorgaans aan zich zelf te danken doordat ze hun mailserver niet goed geconfigureerd hebben en/of hun domeinnaam niet correct geregistreerd hebben.
Reputatie 7
Badge +8
... want er zit ook mail tussen die wel voor mij is bestemd

Tja, volgens mij is de spam map daar precies voor bedoelt. Reken er maar niet op dat spam filteren ooit 100 % feilloos gaat werken.
Reputatie 4
Badge +2
@Nick83 Als ze in de spammap zitten, dan is het toch prima?

Voor mij niet want er zit ook mail tussen die wel voor mij is bestemd, en dat is een bijkomend probleem.
Een paar items hierboven schrijft iemand dat zelfs de mail van kpn in de spammap terecht komt. Bovendien ik wil van het bestaan van de spammail niet weten dus ook niet zien!
Daarover zijn we het al heel lang eens in dit forum.
Reputatie 7
Badge +8
Zo, ik ben terug van vakantie gekomen gisteren. Dan heb je geen zin om naar spam te kijken maarrrrrr..................hoe bar kan het zijn in 14 dagen 280 spammail. In de spammap.
Zal ik ze publiceren of gaat KPN nu echt iets doen voor zijn klant(en)
😈👿👺😭

Als ze in de spammap zitten, dan is het toch prima? 🤔
Reputatie 5
Badge +8
Ik ben nu in Engeland bij familie en krijg alleen op mijn KPN account steeds dezelfde spam van CBH olie of zoiets maar wel meerdere malen per dag.
@Steennul65 van mij mag je het publiceren, ben je misschien ook je frustratie kwijt 😡
Reputatie 4
Badge +2
Zo, ik ben terug van vakantie gekomen gisteren. Dan heb je geen zin om naar spam te kijken maarrrrrr..................hoe bar kan het zijn in 14 dagen 280 spammail. In de spammap.
Zal ik ze publiceren of gaat KPN nu echt iets doen voor zijn klant(en)
😈👿👺😭
Reputatie 7
En waarom zou KPN niet zelf op de simpelste oplossingen komen?
Misschien komen ze daar ook wel mee, wie zal het zeggen ...
En waarom zou KPN niet zelf op de simpelste oplossingen komen?
Het blijven KNUTSELSMURFEN.
Reputatie 7
Ik denk dat die stilte toch weinig zegt over het werkelijke probleem. Veel mensen zullen de zin er niet meer van inzien om hier te reageren of blijven trouw hun spam doorsturen naar valse-email@kpn.com.
En wat als KPN met functionaliteit zou komen zodat het verplaatsen van een mail vanuit de inbox naar de spamfolder voldoende zou zijn om een mail aan te melden als spam?
De drempel om mails als spam aan te melden zou daardoor, denk ik, een stuk lager kunnen worden en als meer mensen een mail als spam melden en dat ook nog eens sneller doen, hoe sneller de spamfilter kan reageren.
Hey Steennul65, dat is echt super zuur. En het ging toch echt een tijdje goed! Gelukkig horen we steeds minder vaak signalen van gebruikers die overspoeld worden door SPAM, maar daar heb jij even niks aan. Nog even volhouden, we zitten er nog altijd bovenop!

Beste Nadia,

Ik denk dat die stilte toch weinig zegt over het werkelijke probleem. Veel mensen zullen de zin er niet meer van inzien om hier te reageren of blijven trouw hun spam doorsturen naar valse-email@kpn.com.
Het Spamfilter is werkelijk zum kotzen. Telkens veranderen de instellingen heb hier een hele dag aan gezeten, doe ik spam doorsturen en kijk een uur later staat er dat spam wordt verwijderd ipv door te sturen.
Maar van de andere kant maakt dat geen pijp tabak uit de rotzooi blijft maar binnen stromen.
KPN IS AANGAANDE SPAM EEN GROOT FIASCO .
KNUTSELSMURFEN. Meer woorden maak ik er NOOIT meer over vuil. Wordt toch nooit wat zoals al JAREN blijkt.
Momenteel wordt ik weer overspoeld met spam mails. Ging een hele tijd goed. Sinds, pakweg, 2 weken 30 tot 40 op een dag. Veel dubbel verzonden. Ik krijg niet de indruk dat KPN er veel aan doet. Voordat ik outlook open ga ik noodzakelijkerwijs eerst naar webmail om de spam eruit te gooien en in de toegelaten email nog een aantal te markeren als spam.

Admin: post verplaats naar juiste topic
Reputatie 7
Badge +15
Hey Steennul65, dat is echt super zuur. En het ging toch echt een tijdje goed! Gelukkig horen we steeds minder vaak signalen van gebruikers die overspoeld worden door SPAM, maar daar heb jij even niks aan. Nog even volhouden, we zitten er nog altijd bovenop!
Reputatie 7
Vandaag 40 spammail. Komt dit nog goed?
Ik lees; er wordt aan gewerkt, helaas merk ik daar niks van.

Ze moeten jou wel hebben, ik had er vandaag één in mijn spamfolder. 😖
Ik merk er ook nog niets van, maar als ik de geruchten mag geloven dan staat er wel het één en ander te gebeuren. Laten we hopen dat we daar binnenkort met z'n allen de vruchten van kunnen plukken.
Reputatie 4
Badge +2
Vandaag 40 spammail. Komt dit nog goed?
Ik lees; er wordt aan gewerkt, helaas merk ik daar niks van.
Reputatie 7
zoals ik al eerder meldde er wordt in de toekomst weer aan gewerkt.
In de nabije toekomst. 😉
Reputatie 5
Badge +8
@Steennul65 Jij wordt wel heel erg gepest met spam 😡
Ik krijg er nu gemiddeld 4 a 5 per dag.
zoals ik al eerder meldde er wordt in de toekomst weer aan gewerkt.
Reputatie 7
Eigenlijk doet zich wel iets bijzonders voor. 3 dagen terug zet ik na lange tijd een berichtje dat ik weer spam krijg. Niet veel, maar toch.....
Daarna is het niet meer te stoppen. Wat zit hier achter??

Ik ben benieuwd wie hier nog meer last van heeft, zelf zie ik geen toename van de hoeveelheid spam.
Reputatie 4
Badge +2
Eigenlijk doet zich wel iets bijzonders voor. 3 dagen terug zet ik na lange tijd een berichtje dat ik weer spam krijg. Niet veel, maar toch.....
Daarna is het niet meer te stoppen. Wat zit hier achter??
Reputatie 4
Badge +2
De oogst van de afgelopen 24 aan SPAM.
Het vreemde is dat OUTLOOK de spam direct apart zet en kpn de spam door laat......

valse-email@kpn.comAbuse@kpn.com

Innovatieve formule voor vetve... (68.2 KB)
Dit blijkt echt te werken voor... (68.2 KB)
100% hoorherstel in nu voor ie... (68.2 KB)
U bent geselecteerd voor een w... (68.2 KB)
Voorkom kalkaanslag, chloor en... (69.3 KB)
14 kilo in 1 maand zonder hong... (69.5 KB)
Er ligt een Jumbo waardebon vo... (69.3 KB)
Doe nu mee om een gratis iPhon... (69.3 KB)
Probeer nu gratis Albert Heijn... (127.8 KB)
Lees direct het geheim over af... (127.8 KB)
Hoe Kurkuma het leven verander... (127.8 KB)
Beleef the ride met bitcoin en... (127.8 KB)
Gezond & Slank in 2018 Raz... (13.8 KB)
Tot 40% op je kozijnen bespare... (26.8 KB)
Speel mee & win een gratis... (26.8 KB)
Speel mee en win een gloednieu... (26.8 KB)
100% hoorherstel in nu voor iedereen ... (132 KB)
Het einde van het tijdperk van... (43.9 KB)
ontdek wat ik in mijn visioen ... (132.2 KB)
Beleef the ride met bitcoin en... (43.9 KB)
Wil jij een van onze vele winn... (43.9 KB)
ontvang nu je Hema cadeaubon t... (26.8 KB)
Heeft u een weekendje Efteling... (26.8 KB)
1.000 euro aan shoptegoed bij ... (26.8 KB)
Maak kans op een Ikea cadeauka... (96.9 KB)
Test en Ontvang Gillette schee... (96.9 KB)
Wij geven twee gratis tickets ... (19.9 KB)
Hoe ik 28 kilo kwijtraakte in ... (467.9 KB)
Reputatie 7
Badge +8
Bijzonder. Bij mij is het niet zo erg momenteel. Al hoewel het in het verleden hier ook wel eens zo gek gegaan is.
Reputatie 4
Badge +2
Ja hoor het gaat weer los.........wat is er mis met het filter. Graag een reactie van KPN moderator.
Het ging zooooooo goed!!!
18 spam in 1 dag!

Valse-email@kpn.com

Speel mee en win een gloednieuwe auto... (52.3 KB)
Speel mee & win een gratis Kruidv... (52.3 KB)
100% hoorherstel in nu voor iedereen ... (52.3 KB)
Poging tot online betaling met uw Car... (30 KB)
Shop voor â¬1000 bij Albert Heijn.eml (52.3 KB)
Win een cadeaukaart t.w.v. 500... (6.9 KB)
Heeft u een weekendje Efteling... (80.3 KB)
Win een IKEA cadeaukaart t.w.v... (80.3 KB)
Ontvang een Verkade reep!.eml (74.3 KB)
U bent geselecteerd voor een w... (74.4 KB)
Dit is hoe ik mijn pijn in de ... (74.4 KB)
Gratis 1e klas reizen voor 2 p... (74.3 KB)
ontvang nu je Hema cadeaubon t.w.v. 1... (56 KB)
Ontvang nu voor 6 maanden de beste sh... (56 KB)
Wij geven twee gratis tickets weg voo... (98.5 KB)
U bent geselecteerd voor een weekend ... (94.8 KB)
Bespaar geld op airconditioning met d... (94.8 KB)
Tot 40% op je kozijnen besparen.eml (94.8 KB)



Reputatie 7
Badge +8
Die knabbel mail heb ik ook gehad. Maar ik heb geen knabbel rekening, dat dat gaat hier direct de prullenbak in.
Reputatie 5
Badge +8
Lange tijd niet gereageerd want ik gebruik nu hoofdzakelijk mij Gmail account.
Toch gebruik ik ook nog mij KPN mail account en merk dat er de laatste tijd weer een toename is van spam nadat het maanden goed is gegaan.
@Steennul65: die van Knab krijg ik ook regelmatig 😡
Maar ik geef de moed niet op, er wordt aan gewerkt.................

Reageer