Beantwoord

spam in mailbox

Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.
Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.
Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/
Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.
Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 september 2017, 15:23

Update 19 maart 2019:
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien. Tips: heb je onze huisregels al gelezen? Als je op de knop ‘beantwoord’ klikt vind je dat bericht de beste oplossing en je kan berichten ‘liken’ om je waardering uit te spreken! :)

Update 13 november 2017:
Willen jullie de mails door blijven sturen naar ons? We blijven er aan werken om het te verbeteren!

Situatie #1 - Een spammail is niet door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar valse-email@kpn.com onder vermelding van "Niet gefilterde spammail"

Situatie #2 - Een reguliere mail is onterecht wel door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar abuse@kpn.com onder vermelding van "Onterecht gefilterde mail".

Update 19 oktober 2017:
Het spamfilter staat inmiddels zodanig afgesteld dat we verreweg de meeste spam weer als spam zien. Het kan alleen voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Als je dit tegenkomt, wil je deze voorbeelden dan als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Zo kunnen we blijven optimaliseren en ervoor onze best doen ervoor te zorgen dat de mail weer gewoon in het Postvak In komt.

Update 26 september 2017:
De werking van de spamfilter is inmiddels stukken beter. Binnen enkele weken is deze zelfs weer optimaal. Waarom heb je veel last van spam (gehad)? Voor een spamfilter zit een zogenaamde zwarte lijst. Op deze zwarte lijst staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan alleen spam is verstuurd en geen gewone e-mail. Een functionaliteit zorgt ervoor dat de zwarte lijst continue bijgewerkt wordt. Deze functionaliteit heeft een tijd onvoldoende gewerkt. Geleidelijk aan werd hierdoor de zwarte lijst korter. Tegelijkertijd werd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Kijk ook op www.kpn.com/spamfilter.

Update 11 september 2017:
Deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd in de spamdetectie. Daarnaast wordt er een 2e scan live gezet. Deze komt dan na de normale scan en zou de spam die alsnog doorgelaten wordt alsnog moeten tegenhouden. De komende weken zullen we dan zien of dit effect heeft. Natuurlijk blijven de mensen in de tussentijd werken aan het probleem. Zodra er weer een update te melden is daarover laten we het weten.

Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Oorspronkelijk bericht
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd. Echter, stuur het bij voorkeur door via de webmail.Hoe je dat doet zie je in deze afbeelding:

Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.
Bekijk origineel

2483 reacties

Reputatie 5
Badge +8

@Marcia_
Enorm bedankt voor jullie kaartje!
Bijna een week na de valpartij over de Amsterdamse tramrails ziet mijn rechteroog er uit als 🐼
Nog veel hoofdpijn door de hersenschudding, dus nog rust, maar ik vond dat ik wel even moest reageren op jullie attente gebaar!
En.....................de laaste 2 dagen géén spam meer gehad!
Reputatie 7
Badge +28
KPN heeft 30 mailservers, niet spamfilters. Ik denk dat daar deze verwarring vandaan komt. Oplossingen worden getest op een beperkt aantal servers voor ze uitgerold worden naar alle servers. Verder heb ik wederom een aantal berichten bewerkt of weggehaald, nogmaals het verzoek om ontopic verder te gaan en het niet persoonlijk te maken.
Reputatie 7
Badge +28
Waar de 10.000 voor staat weet ik ook niet maar is niet relevant voor dit topic. Ik heb wéér twee berichten verwijderd en wil graag nuttiger dingen doen dan dit topic continu in de gaten houden. Laatste verzoek om het nu ontopic te houden.
Reputatie 4
Badge +2
Kunnen we het weer over de inhoud gaan hebben van dit TOPIC? De ja/nee spelletjes moeten jullie maar ergens anders gaan uitvechten.
Hier gaat het om de SPAM in de @kpnmail.nl extensie met alle varianten daarop.
Heel fijn dank u!!
Reputatie 7
Badge +24
Laten we het nu weer volledig inhoudelijk houden in dit topic en niet meer persoonlijk worden want daar heeft niemand wat aan. Als niet helemaal duidelijk is wat de huisregels zijn dan kan je ze hier lezen: Huisregels. Zoveel "mentions" in één keer staat er niet expliciet in maar is niet de bedoeling. Als mensen terug willen komen dan weten ze ons te vinden. We bannen liever niemand maar wel een beetje lief zijn voor elkaar. Met gezond verstand kom je volgens mij een heel eind.

Goed dat je reactie hebt gekregen van Eelco. Het mag duidelijk zijn dat dit probleem in elke relevante laag van de organisatie op de radar staat.
Reputatie 7
Badge +28
Dit is triest, het topic gaat in principe over spam en als een moderator nuttigere dingen wil doen.........
dat kan mijn spam tegenhouden. Wat is dit voor een kul. Een moderator die iets anders wil.

Dan begrijp je mijn bericht verkeerd. We hebben talloze malen gewaarschuwd over het offtopic gaan en het op de man spelen in reacties. Het lijkt me duidelijk dat ik doel op het modereren van ongewenste berichten die dit topic telkens laten ontsporen, niet over acties die worden uitgevoerd met betrekking tot het spamfilter. Reacties over (problemen met) het spamfilter zijn hier juist op zijn plaats.
Reputatie 5
Badge +2
Binnenkort komt KPN met een nieuwe reclamecampagne. Omdat hier veel KPN enthousiastelingen zijn mogen jullie hem als eerste zien:

Reputatie 5
Badge +8
Voor mij is het spamprobleem nu gelukkig opgelost.
Heel af en toe nog ééntje maar dat is te verwaarlozen.
Ik ben opgelucht en blij dat ik na al die maanden weer 'spamvrij' ben.
Bedankt KPN voor het uiteindelijk oplossen van dit probleem!
Reputatie 2
zitten we hier op een schoolplein? Wissel ff nummers uit en bel elkaar, maar doe het niet openbaar op het forum. Alle berichten van nieuwe forumberichten zijn nu ook bijna SPAM... gedraag jullie!.
man man man

Verder zet ik de goede lijn door: ook vandaag 1-2 SPAM-berichten, meer niet
Reputatie 4
Badge +2
@wjb@RuudSchuijt
pfffffffffffffffft , stop daarmee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het is allemaal off topic. a.u.b. laat mij met rust over jullie wel/niet opleiding. Is dit nu allemaal echt nodig? Wie heeft er geen boeken in de kast staan?

Kijk nu eerst eens wat we hebben bereikt !!Ja het heeft lang geduurd !! Ja het is nog niet klaar,
Ja we krijgen nog spam. Ja die mail van Eelco daar is veel over te doen en daarmee is uiteindelijk veel bereikt. Staat toch maar mooi in de krant!!
Reputatie 4
Badge +2
@Allart Beste Allart, er is geen sprake van toename maar als vanouds een berg ellende die over mij (ons) heen wordt gestort. Daarbij komt dat ook voor mij bestemde mail in de spam map webmail kpn terecht komt. Daar komt ook spam in. Dan komt er ook nog spam in mijn outlook mail als die niet in de spam map webmail wordt afgevangen en er zit ook nog spam in mijn reguliere in map van outlook. Ik moet dus altijd om "echte" aan mij gerichte mail te ontvangen altijd in de spam map kpn webmail kijken. Trouw stuur ik alle spam die in Outlook komt door naar Valse email kpn door maar dat lijkt ook een bodemloze put .
Zie daarvoor al meerdere klachten in dit topic. Ook meld ik de mail die in spam map komt dat het geen spam is. Helaas na weken melden blijft de mail gewoon fout gaan. Ik en vele anderen met mij worden daar ongelooflijk moedeloos van. Het topic sterft een stille dood terwijl het probleem niet is opgelost.
Dit zou kpn zich ter harte moeten nemen, klanten die zich inspannen om een probleem op te lossen zo in de kou te zetten.
Ik vertrouw op je inzet, die je op meerdere plekken laat zien, om ook dit probleem onder jouw bezielende leiding op te lossen.
Dank je, namens velen!!!🗣
Reputatie 5
Badge +8

Kan het a.u.b. weer over het onderwerp van dit topic gaan, alvast bedankt,
Reputatie 3
@Ton024🙉

Ik wordt echt ziek van jullie antwoorden KPN, het is zo makkelijk allemaal!
Ik ontvang de laatste tijd wel 50 mailtjes spam per dag... denk je echt dat het mogelijk is die allemaal als spam aan te merken.
Dat heb ik overigens wel een week!!! geprobeerd. Geen resultaat.

Gezien alle fora op de website zijn er echt heel veel klachten. Dit ligt niet aan jullie klanten maar aan jullie gebrekkige programma's, ik heb meerdere websites en daaraan vast email adressen en daar niets, geen enkele spam mail... dat moet jullie de ogen toch openen???

Ik ben heel benieuwd naar een reactie, die wel onderbouwd is.

Admin: bericht samengevoegd met topic over hetzelfde onderwerp
Reputatie 7
Badge +27
Ha @Martina56, welkom! Ik zag dat je je topic kwijt was: deze hebben we inderdaad met dit topic samengevoegd. Zo blijft het voor jullie en ons overzichtelijker. We weten van de klachten en zetten deze intern door. Heel frustrerend dat je zoveel spammails binnenkrijgt lijkt me. Bedankt dat je het hier meldt!

@Paul_55 Wij hebben contact met het team dat zich hier mee bezig houdt. Er wordt zeker besproken wat er aan de hand is. Alles wat we kunnen en mogen delen, delen we ook direct met jullie. Zoals je kunt begrijpen, is het binnen een organisatie waarbij meerdere partijen betrokken zijn niet altijd even simpel om een oplossing te creëren die voor iedereen wenselijk is. Wij hebben te horen gekregen dat de oorzaak gevonden is en dat partijen met elkaar in gesprek zijn. Daarna is er aan verbetering gewerkt, dit hebben we ook gedeeld. Vooralsnog hebben we geen ander nieuws gekregen en gaan wij er vanuit dat ze er mee bezig zijn, maar dat er nog geen update is.

@RuudSchuijt Spijtig om te lezen dat mijn ex-collega deze ervaring had. Natuurlijk heb je bij elk bedrijf deze verhalen. Iedereen is maar mens en doet wat hij/zij voor het beste houdt. Ik werk zelf al heel wat jaren bij KPN en heb altijd erg geboft met de collega's om mij heen. Zeker op het forum hebben we de vrijheid en kunnen we zaken uitzoeken, communiceren met andere afdelingen en hebben we net wat extra tijd.

@Haddock In tegenstelling tot wat de naam impliceert is de bèta webmail is een complete, alternatieve, versie van de webmail die je kunt gebruiken. Het verhaal dat jij te horen hebt gekregen, kan ik ontkrachten. Deze spamfilter problemen staan volledig los van de bèta webmail.

@allen We hebben dus nog geen updates, maar weet dat we er bovenop zitten.
Reputatie 1
Hallo PRK, je hebt helemaal gelijk.
Ergens ver terug in deze "draad" heb ik KPN beloofd dat wanneer het opgelost is en ik geen spam meer krijg (zoals in de voorgaande 15+ jaren van nagenoeg 0 spam) dan komt er een avatar van een vrolijke Haddock en dan gaat de fles Loch Lomond open. Beloofd. ☺
Reputatie 7
Badge +27
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

De storing staat vermeld in het storingsoverzicht (vul je postcode in). De einddatum die daar bij vermeld staat is echter geen vaste datum. Het is op dit moment nog onbekend wanneer de storing verholpen zal zijn.

De laatste update: 2 september 2017
Hier weer een kleine update vanuit onze hoek. Helaas nog geen substantiële verandering te melden, zoals jullie ook gemerkt hebben. Van de week heeft de leverancier iets gevonden dat niet goed ingesteld staat. Daar wordt nu (naast de andere, eerder gemelde, werkzaamheden) aan gewerkt om dit te verhelpen. Wat het effect daarvan gaat zijn is op dit moment alleen nog niet duidelijk. Zodra we meer weten horen jullie dat van ons.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor jullie lijkt alsof er niets gebeurd. Weet echter dat we hier van alle kanten hard mee bezig zijn.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd.

In, bijvoorbeeld, Outlook 2010 ziet het er dan zo uit:

Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.

edit: bericht aangepast op 5/9 en 7/9/2017 zodat deze als (tijdelijk) antwoord kan fungeren
Reputatie 5
Badge +2
Martina (en alle anderen) even een resumé (samenvatting) over het onderwerp “spam ik mailbox”. Misschien ook leerzaam voor hen die hier voor het eerst lezen omdat ze denken, ben ik de enige die zoveel spam ontvangt?

JochMa (Johanna) heeft dit onderwerp vier maanden geleden hier aangekaart.

In het verleden was iedereen tevreden met zijn KPN mail account. Natuurlijk kwam er wel eens een spam bericht binnen, maar dat was een uitzondering. Die kon je verwijderen of melden op meerdere sites (valse-email@fraudehelpdesk.nl of valse-email@kpn.com en nog een paar anderen). Was het advies van de moderators hier op het forum. Anderen adviseren dat niet te doen omdat de spammer zou kunnen zien dat je actief bet met zijn spam. Dus je vestigt dan dat je een echt email adres bent. KPN stuurt emails nu al een tijdje door via een spamfilter van henzelf. Die staat standaard aan.

Nu ontvangen veel klanten sinds vier maanden ineens veel meer spam dan ze gewend waren. Meestal een paar keren per dag een aantal. Vaak zijn het steeds dezelfde berichten. KPN heeft zelf aangegeven dat er sinds die vier maanden inderdaad problemen zijn met het spamfilter. En het is hen tot nu toe (medio augustus) niet gelukt om het te repareren of aan te passen. En de verwachting is dat men daar toch nog wel een zestal weken voor nodig heeft. Zitten we eind september. Normaal kun je jezelf uitschrijven op een nieuwsbrief door op “afmelden” of “unsubscribe” te drukken. Dat is bij deze spam niet verstandig omdat je daarmee aan de spammer bevestigd dat je een echt email adres bent. Dus in deze gevallen niet doen. Maar voorzichtig verwijderen.
Dit alles laat dus wel onverlet dat iedereen natuurlijk altijd voorzichtig met spam om moet gaan. Doorsturen naar valse email sites die er iets mee kunnen of voorzichtig verwijderen. En natuurlijk een virusscanner en spamfilter voor een aantal besturing systemen.

KPN vind het zeer vervelend en heeft zijn excuus aangeboden voor het ongemak. Op dit forum staat ook een brief (kopie van een mail) van de algemeen directeur (de CEO) van KPN Eelco Blok die uitleg geeft over de situatie. Deze mail was gericht aan een mede forummer.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo allen! Het is weer even tijd voor een korte update vanuit ons. Zoals sommigen van jullie gemerkt hebben komt er op het moment wat meer spam door dan eerder. Dit komt omdat er ook daadwerkelijk meer spam wordt verzonden.

Beetje achtergrond over hoe spammers werken: ze verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daaromtrent informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar ook niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat er door gaat vermindert. Tot op een bepaald moment we alles tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet.Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen.

Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en website) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik.

Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Ik hoop dat dit voor nu, en voor de nieuwere mensen in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

-----

JOG, welkom! Cloudmark is de leverancier van ons spamfilter.
Reputatie 3
Badge +1
Vele van ons laten de mail doorsturen naar een mail programma,waar de spam wel terecht waar het hoort ook ik.
Vele hebben er verstand van hier lees ik vaak 😉 maar het punt blijft het is TE belachelijk voor woorden dat wij zelf al deze maatregelingen moeten nemen.
Ik ben er wel klaar mee zo langzamerhand 😡
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag 10 spam bericht (jammer)ook nieuwe maar we gaan de goede kant op hoop ik.
Weet momenteel soms niet wat ik erger vind de spam of het eeuwige gezeur en haantjes gedrag hier van sommige 🤔
Reputatie 3
Badge +1
Goedemorgen,gisteren en vandaag de teller staat op 8 waarvan 2 nieuwe die ik zelf moest verwijderen naar het spam vak,
En wat de heer Blok gaat doen interesseert mij geen bal,en als ik dat wil weten lees ik het wel op een nieuws site en niet hier,hier wordt het weer een spelletje wie er wel of geen gelijk heeft.

Fijn weekend allemaal,ik ga koken gebraden haantjes worden het 😂
Reputatie 3
Badge +1
Oke echt het laatste @wjb Ik heb jaren een eigen website gehad 2 1 in Ned 1 in Belgie,en daar praten men niet zo daar had men respect voor elkander,ik waardeer je antwoord op mijn vraag/opmerking maar wat jou zou sieren zwijg eens want het gaat je wel degelijk om Ik weet het het beste.
Ik ben mij ervan bewust dat dit OFF topic is,maar dit is ook internet stoer voor je pc zitten en typen HE JIJ DAAR,je hebt je bol.com bon nu al binnen dacht ik zo dus stop er mee laat mensen ook in hun waarde.
En de regels die jij hier boven plaatst over internetforum daar herken ik mij niet in,en daar waren mijn leden wat blij mee.
fijn weekend allemaal
Reputatie 4
Badge +2
😊Onvoorstelbaar, ik zie geen spam. Moet het toch ff melden!!!
Reputatie 5
Badge +2
@Erik_

Bijna dezelfde tekst is hier al vaker gepost. Bijna door elke moderator. Maar helemaal niets laten horen is natuurlijk ook geen optie. Dus bedankt voor de update.

Die Amerikaanse leverancier heeft het er, meer dan vijf maanden, maar druk mee. En gelukkig heeft hij net weer iets gevonden dat niet goed ingesteld stond. Zoals wel vaker. Maar hier komt toch net weer de eerste spam berichten van de dag binnen. In het weekend zijn ze altijd wat later weet ik ondertussen.

Ik hoop voor iedereen, dus ook voor jullie, moderators, dat het snel opgelost is.

Reageer