Beantwoord

Spam is onder controle, maar alleen dankzij actieve bestrijding (xs4all)

  • 22 maart 2018
  • 2 reacties
  • 261 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10
Dat is de titel van deze interessante podcast :
https://www.bnr.nl/podcast/de-technoloog/10340055/spam-is-onder-controle-maar-alleen-dankzij-actieve-bestrijding

Ik kan als xs4all klant beamen dat het goed werkt.

( en ik zie nu dat bnr er al eerder een podcast over maakte )
icon

Beste antwoord door Erik_ 16 december 2018, 14:31

Hier is vanuit ons, geen openbare lijst van. Al was het alleen maar omdat we de spammers niet op de hoogte willen brengen van het feit dat we ze herkennen als spammers. Maar, je kunt ervan uitgaan dat de overgrote meerderheid van de spam die we blokkeren, die je dus als klant niet te zien krijgt, ook echt spam is. Potentiële spam wordt juist als zodanig gemarkeerd omdat het filter dan niet 100% zeker is, en in die gevallen laten we het dus wel door zodat je niet onverhoopt iets mist.

Nu komt het af en toe voor dat we wel iets blokkeren dat toch geen spam is. Dit ligt dan meestal aan of een niet helemaal goede instelling vanaf de kant van de verzender, of een iets te strak ingesteld stukje filtering aan onze kant. Dit komt echter, in verhouding, gelukkig heel weinig voor. En zodra we het merken ondernemen we daar ook actie op.

Spamfiltering is, letterlijk, een dagelijks gevecht tussen filterbedrijven & mailproviders en spammers. Waarbij spammers steeds proberen om de filters heen te komen, en (o.a.) wij proberen ze tegen te houden. Leuke Interessante informatie, wellicht, voor je op de website van beveiligingsbedrijf Kaspersky. Ze plaatsen elk kwartaal een blog met trends in spam en phishing. Daar zie je ook dat ruim de helft van alle e-mail spam is. Dat is heel veel. Maar, vergeleken met het verleden wordt het wel steeds beter. Tien jaar geleden was meer dan 90% van de verzonden mail nog spam, maar in 2014 zat het gemiddeld op een ruime 65%. Dus we dalen, maar dat lukt alleen door te blijven vechten. En dat zal niet in alle gevallen helemaal foutloos gaan.

Specifiek voor KPN: het is natuurlijk lastig om te merken of je mail mist, maar als je iets specifieks verwacht, en dat komt niet binnen, meldt het bij ons (mail naar abuse@kpn.com). Dan kunnen we dit nakijken en aanpassen. Dit is iets waar onze mailmensen en de Abuse-adeling scherp op zijn en snel oppakken.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 3
Ben toch eigenlijk na het beluisteren van de podcast nieuwsgierig of er ergens een lijstje te vinden is met volgens KPN sure SPAM verzenders. De resultaten van de "misschien spam dus naar spam box" filtering zijn niet zodanig dat ik daardoor veel vertrouwen heb in de sureSPAM selectie en ik zou wel willen weten hoeveel daar onterecht heengaat. Begrijp me goed, ik ben ook voorstander van het verminderen van spam, maar dan wel correct
Reputatie 7
Badge +27
Hier is vanuit ons, geen openbare lijst van. Al was het alleen maar omdat we de spammers niet op de hoogte willen brengen van het feit dat we ze herkennen als spammers. Maar, je kunt ervan uitgaan dat de overgrote meerderheid van de spam die we blokkeren, die je dus als klant niet te zien krijgt, ook echt spam is. Potentiële spam wordt juist als zodanig gemarkeerd omdat het filter dan niet 100% zeker is, en in die gevallen laten we het dus wel door zodat je niet onverhoopt iets mist.

Nu komt het af en toe voor dat we wel iets blokkeren dat toch geen spam is. Dit ligt dan meestal aan of een niet helemaal goede instelling vanaf de kant van de verzender, of een iets te strak ingesteld stukje filtering aan onze kant. Dit komt echter, in verhouding, gelukkig heel weinig voor. En zodra we het merken ondernemen we daar ook actie op.

Spamfiltering is, letterlijk, een dagelijks gevecht tussen filterbedrijven & mailproviders en spammers. Waarbij spammers steeds proberen om de filters heen te komen, en (o.a.) wij proberen ze tegen te houden. Leuke Interessante informatie, wellicht, voor je op de website van beveiligingsbedrijf Kaspersky. Ze plaatsen elk kwartaal een blog met trends in spam en phishing. Daar zie je ook dat ruim de helft van alle e-mail spam is. Dat is heel veel. Maar, vergeleken met het verleden wordt het wel steeds beter. Tien jaar geleden was meer dan 90% van de verzonden mail nog spam, maar in 2014 zat het gemiddeld op een ruime 65%. Dus we dalen, maar dat lukt alleen door te blijven vechten. En dat zal niet in alle gevallen helemaal foutloos gaan.

Specifiek voor KPN: het is natuurlijk lastig om te merken of je mail mist, maar als je iets specifieks verwacht, en dat komt niet binnen, meldt het bij ons (mail naar abuse@kpn.com). Dan kunnen we dit nakijken en aanpassen. Dit is iets waar onze mailmensen en de Abuse-adeling scherp op zijn en snel oppakken.

Reageer