Beantwoord

Spamfilters KPN

• 8 augustus 2016
  • 3 reacties
  • 684 keer bekeken

Na het overlijden van mijn vader hebben wij zijn e-mailadres (....@hetnet.nl) laten bestaan. De binnenkomende mail wordt geforward naar mijn e-mailadres bij XS4ALL. Het valt mij op dat op het e-mailadres van mijn vader veel spam- en phishingmail binnenkomt à la valse aanbiedingen van JUMBO, NS of valse facturen zogenaamd van T-Mobile. Ik krijg deze echter vrijwel nooit als geforwarde mails binnen op mijn eigen e-mailadres. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat de spamfilters bij XS4ALL veel beter zijn dan bij KPN. Waarom lukt dat XS4ALL wel en KPN veel minder?

Admin: onderwerp gewijzigd i.v.m. vindbaarheid van je topic.
icon

Beste antwoord door Erik_ 8 augustus 2016, 17:04

Hoi Pien, welkom op het forum! Goede vraag over de spam.

Het spamfilter dat wij gebruiken wordt geleverd door een externe leverancier. Een van de grootste bedrijven ter wereld die zich bezighouden met anti-spam en anti-virus. Ik weet niet of XS4ALL ook dezelfde leverancier en hetzelfde filter gebruikt. Het is goed mogelijk dat daar verschil in zit. Over het algemeen genomen is de mate waarin spam wordt ondervangen vergelijkbaar. Wat echter ook nog een factor is in hoeveel spam men krijgt is de bekendheid van het mailadres. Hoe vaker je je e-mailadres ergens invult online, hoe groter je kansen op spam worden. De meeste websites waar je je adres invult gebruiken die alleen om hun eigen mails naar je te sturen. Maar er zijn ook genoeg sites die hun mailbestanden in z'n geheel doorverkopen. En zodra je eenmaal in een dergelijk bestand zit, gaat er veel meer spam naar je toe. Met een goed filter wordt veel van die spam ondervangen. Het is alleen niet altijd even makkelijk om spam die van legitieme bedrijven lijkt te komen te herkennen. De beste optie om het filter daarin te trainen is om spam altijd te markeren.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Pien, welkom op het forum! Goede vraag over de spam.

Het spamfilter dat wij gebruiken wordt geleverd door een externe leverancier. Een van de grootste bedrijven ter wereld die zich bezighouden met anti-spam en anti-virus. Ik weet niet of XS4ALL ook dezelfde leverancier en hetzelfde filter gebruikt. Het is goed mogelijk dat daar verschil in zit. Over het algemeen genomen is de mate waarin spam wordt ondervangen vergelijkbaar. Wat echter ook nog een factor is in hoeveel spam men krijgt is de bekendheid van het mailadres. Hoe vaker je je e-mailadres ergens invult online, hoe groter je kansen op spam worden. De meeste websites waar je je adres invult gebruiken die alleen om hun eigen mails naar je te sturen. Maar er zijn ook genoeg sites die hun mailbestanden in z'n geheel doorverkopen. En zodra je eenmaal in een dergelijk bestand zit, gaat er veel meer spam naar je toe. Met een goed filter wordt veel van die spam ondervangen. Het is alleen niet altijd even makkelijk om spam die van legitieme bedrijven lijkt te komen te herkennen. De beste optie om het filter daarin te trainen is om spam altijd te markeren.
Dank voor je reactie Erik.

Spam markeren doe ik altijd, dus hopelijk helpt dat een beetje. Maar het verschil in spam die wordt ondervangen vind ik zo opvallend groot, dat ik er toch even melding van wilde maken.. De geforwarde 'goeie' mails krijg ik wel netjes in mijn mailbox bij XS4ALL, maar de spam komt er vrijwel nooit door. Terwijl de mailbox van mijn vader er helaas behoorlijk mee volstroomt.
Reputatie 7
Badge +28
Wat ook nog van invloed is, is de samenstelling van het mailadres. KPN als provider is heel groot, daardoor zijn er ook heel veel @hetnet, @planet, @kpnmail etc... adressen. Spammers weten dit ook. Wat veel van hen dan doen is geautomatiseerd lijsten van e-mailadressen maken. Het programma genereert dan op goed geluk een heleboel woorden en plakt daar veel voorkomende @domein-stukken achter. Dan wordt er verzonden, en alles waar geen melding van komt dat het adres niet bestaat blijft op de verzendlijst staan. Als je dan een mailadres hebt van het type woord1234@domein, dan kom je sneller op een lijst. Ook voornaamachternaam@domein komen vaak sneller daarop terecht, vooral bij namen die algemener zijn.

Reageer