Beantwoord

spamoverlast

• 9 januari 2017
  • 5 reacties
  • 1136 keer bekeken

Ik krijg enorm veel spam in mijn KPNmail ( @hetnet.nl)
Blokkeren per mail ( knop: "blokkeren")in de inbox van de websmail helpt niet. Als "spam" aangeven in webmail-inbox ook niet.
KPN adviseert Spamcop te installeren. Dan kom je bij een in het Engels gestelde en zeer technisch ( en onduidelijke) website.
Werkt ook niet omdat je allerlei technische informatie aan moet leveren die achter mijn emailadres zou hangen, maar niet zichtbaar is.
Weer voor de zoveelste keer KPN gebeld: die hebben nog nooit van hun eigen zelf geadviseerde programma gehoord....( "spamcop????")
O ja, (na lang zoeken) maar ze hebben geen flauw idee welke technische info er dan gegeven moet worden en waar je dat zou kunnen vinden.
"Het wordt allemaal niet ondersteund door KPN".
Dit is volgens KPN echt iets voor het "expertteam": "had ik daar wel eens van gehoord?"
Ja, daar wordt heen verwezen als de vraag te moeilijk is over hun eigen product; niet erg, maar de klant moet het expertteam wel zelf betalen!
( en dat wordt niet gezegd, maar uit een KPN-TV storing kende ik deze move al: KPN verwijst enthousiast en hulvaardig naar het Expertteam, maar als die dus bij je thuiskomen op grond van een storing in een KPN product, wordt er een gepeperde rekening gepresenteerd omdat het "team"niet onder KPN valt.
Kortom: ik ben erg fed-up met deze klantonvriendelijke houding.
Overigens heb ik ook Gmail: zonder allerlei moeilijk gedoe heb ik daar geen last van spam.
Zeer ontevreden dus over de klantvriendelijkheid van KPN zo langzamerhand.
icon

Beste antwoord door Joran 10 januari 2017, 12:45

Welkom AWBakker, wat jammer om te lezen dat je zoveel spam ontvangt. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met het advies dat je gekregen hebt.

Ik zal allereerst het advies over Spamcop toelichten. Informatie hierover staat op deze pagina: Help Spamcop in de strijd tegen spam. Spamcop biedt geen directe oplossing. Het is mogelijk om hun te informeren over spammers zodat zij actie kunnen ondernemen tegen de verzender. Hiervoor is het nodig de zogenoemde 'headers' mee te sturen. Headers bevatten alle informatie over de route die de e-mail heeft afgelegd, van welke afzender het komt, via welke mailservers en met welk ip-adres. Met deze gegevens kunnen zij effectief optreden tegen ongewenste mail.

De webmail biedt geen optie om deze headers te bekijken. De Beta webmail wel. Hier kun je inloggen met dezelfde inloggegevens. Door in een mailtje op het pijltje naar beneden te klikken verschijnt allerlei technische informatie over de mail. Dit zijn de headers.

Nou vraag ik me af of dit voor jou nog zinvol is. Als je zoveel spam ontvangt zal het aanmelden van individuele mails bij Spamcop geen directe oplossing bieden. Jouw e-mailadres staat waarschijnlijk al op diverse lijsten die door spammers gebruikt worden.

Ik denk dat het beter is om naar alternatieven te kijken. Ik zie een paar verschillende mogelijkheden:
  • Maak gebruik van een e-mailprogramma in plaats van de webmail. E-mailprogramma's zoals Outlook of Thunderbird bieden zelf opties om filters in te stellen en spam te detecteren. Er zijn ook plugins (Outlook) of extensies (Thunderbird) die hierin helpen
  • Aangezien je al gebruik maakt van Gmail kun je besluiten het KPNmail-adres hier aan toe te voegen. Je krijgt een extra bescherming tegen ongewenste post door de uitgebreide spamfilter van Gmail. Hou er wel rekening mee dat de KPN e-mails door Google doorzocht kunnen worden en ingezet kunnen worden voor hun advertentiedoeleinden. Je kunt een ander e-mailaccount toevoegen via de instellingen > accounts.
  • Kies een ander e-mailadres. Dit is geen leuke optie, maar in sommige gevallen de enige goede optie als er geen beginnen meer is aan het opruimen van de e-mail

We blijven werken aan betere spamfilters, maar ik kan niet ontkennen dat we achterblijven bij grote spelers als Google. In de toekomst wordt voor binnenkomende mail gebruik gemaakt van technieken als DMARC. Dit zal voor aanzienlijk minder spam zorgen. Wanneer dit gebeurt kan ik je helaas nog niet vertellen.

Ik hoop dat je in ieder geval verder komt met deze opties. Het spijt me dat ik geen directe oplossing voor je heb.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom AWBakker, wat jammer om te lezen dat je zoveel spam ontvangt. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met het advies dat je gekregen hebt.

Ik zal allereerst het advies over Spamcop toelichten. Informatie hierover staat op deze pagina: Help Spamcop in de strijd tegen spam. Spamcop biedt geen directe oplossing. Het is mogelijk om hun te informeren over spammers zodat zij actie kunnen ondernemen tegen de verzender. Hiervoor is het nodig de zogenoemde 'headers' mee te sturen. Headers bevatten alle informatie over de route die de e-mail heeft afgelegd, van welke afzender het komt, via welke mailservers en met welk ip-adres. Met deze gegevens kunnen zij effectief optreden tegen ongewenste mail.

De webmail biedt geen optie om deze headers te bekijken. De Beta webmail wel. Hier kun je inloggen met dezelfde inloggegevens. Door in een mailtje op het pijltje naar beneden te klikken verschijnt allerlei technische informatie over de mail. Dit zijn de headers.

Nou vraag ik me af of dit voor jou nog zinvol is. Als je zoveel spam ontvangt zal het aanmelden van individuele mails bij Spamcop geen directe oplossing bieden. Jouw e-mailadres staat waarschijnlijk al op diverse lijsten die door spammers gebruikt worden.

Ik denk dat het beter is om naar alternatieven te kijken. Ik zie een paar verschillende mogelijkheden:
  • Maak gebruik van een e-mailprogramma in plaats van de webmail. E-mailprogramma's zoals Outlook of Thunderbird bieden zelf opties om filters in te stellen en spam te detecteren. Er zijn ook plugins (Outlook) of extensies (Thunderbird) die hierin helpen
  • Aangezien je al gebruik maakt van Gmail kun je besluiten het KPNmail-adres hier aan toe te voegen. Je krijgt een extra bescherming tegen ongewenste post door de uitgebreide spamfilter van Gmail. Hou er wel rekening mee dat de KPN e-mails door Google doorzocht kunnen worden en ingezet kunnen worden voor hun advertentiedoeleinden. Je kunt een ander e-mailaccount toevoegen via de instellingen > accounts.
  • Kies een ander e-mailadres. Dit is geen leuke optie, maar in sommige gevallen de enige goede optie als er geen beginnen meer is aan het opruimen van de e-mail

We blijven werken aan betere spamfilters, maar ik kan niet ontkennen dat we achterblijven bij grote spelers als Google. In de toekomst wordt voor binnenkomende mail gebruik gemaakt van technieken als DMARC. Dit zal voor aanzienlijk minder spam zorgen. Wanneer dit gebeurt kan ik je helaas nog niet vertellen.

Ik hoop dat je in ieder geval verder komt met deze opties. Het spijt me dat ik geen directe oplossing voor je heb.
Vandaag per chat door een kpn medewerker gewezen op deze topic waarin verwezen wordt naar spamcop. Ik worstel al jaren met bizar veel spam in kpn accounts. Gisteren 45 spams ontvangen en ik ben het zat om door kpn opgezadeld te worden met het oplossen van het probleem. Ik overweeg zelfs van provider te veranderen. Gelukkig stond in bovenstaande tekst iets heel slims over het toevoegen van kpnmailaccount aan gmail. Dat heb ik gedaan en het werkt. de import verliep soepel, twee spams afgevangen in de spambox en nu niks meer, hoera!!!!! ik kan het iedereen aanraden. en KPN: hou op met betuttelen en zeggen dat het heel vervelend is maar doe er eens wat aan.
Reputatie 7
Badge +24
Welkom op het forum @LM5572 en wat leuk dat je je ervaring hier deelt. Daar hebben andere klanten hopelijk ook iets aan die er last van hebben 🙂. Heel rot dat je hier zolang mee geworsteld hebt, terwijl er wel een oplossing voor handen lag. Dat is absoluut iets wat aan onze kant een stuk beter kan. Heb je er nog verdere vragen over? Laat me dat dan weten, dan helpen we je hier verder.
Reputatie 7
Badge +30
Maar Joran, worden inkomende emails nog niet gecheckt op DMARC?
Reputatie 7
Badge +27
Ja inmiddels wel voor inkomende e-mail 🙂 Het lijkt er vooralsnog niet op dat SPF op kpnmail.nl en andere domeinen wordt toegepast. Dat betekent dat er nog steeds phishingmailtjes uit deze domeinen verstuurd kan worden. Hopelijk wordt daar in de toekomst aan gewerkt. Maar voor inkomende mail is het inderdaad actief.

Reageer