[Test] Nieuwe webmail optie: e-mailaccount toevoegen

  • 14 July 2021
  • 29 reacties
  • 1329 keer bekeken
[Test] Nieuwe webmail optie: e-mailaccount toevoegen
Reputatie 7
Badge +30

Binnenkort krijgt de webmail nieuwe functionaliteit. Dit willen we graag van tevoren met een aantal van jullie testen. 


De nieuwe optie: e-mailaccount toevoegen

Met de nieuwe optie heb je de mogelijkheid om een extra e-mailaccount toe te voegen aan de KPN webmail. Dit kan een tweede KPN e-mailaccount zijn, maar ook een e-mailaccount bij een derde partij zoals Gmail, Microsoft, of een eigen domein. Op deze manier kun je in één overzicht al je mail ontvangen, lezen, en versturen.

Je kunt daarbij instellen dat dit account als aparte map wordt weergegeven (afbeelding 1). Of je kunt instellen dat hij, samen met je hoofd KPN e-mailaccount, het Postvak IN deelt (afbeelding 2). Alle mail komt dan daar binnen en heeft een label om aan te geven of het om KPN e-mail gaat, of e-mail gericht aan het externe account.

Afbeelding 1: e-mail account apart
Afbeelding 2: e-mailaccounts verzameld

Hoe stel je dit in?

Onderaan de mappenlijst komt een nieuwe optie: E-mailaccount toevoegen.

Als je hierop klikt krijg je een pop-up te zien. In die pop-up vul je het volledige e-mailadres in dat je wilt toevoegen, en het wachtwoord daarvan. Dit kan een tweede KPN e-mailaccount zijn, maar ook een e-mailaccount bij een andere partij.

Als het een bekende provider is, dan vult de webmail zelf onder water de juiste serverinstellingen in. Gaat het om een eigen domein of onbekendere mailprovider, dan krijg je een vervolgscherm en moet je dit handmatig instellen. Je provider kan je meer vertellen over hun IMAP en SMTP instellingen. 


Voor het toevoegen van een Gmail account moet je ook aan de kant van Gmail nog iets doen. Dat kan op twee manieren. Bekijk ze door te klikken op Toon inhoud.

Manier 1:

  • Zet in Gmail de IMAP toegang aan via Alle Instellingen > Doorsturen POP/IMAP
  • Zet via Accountbeheer > Beveiliging de optie ‘Toegang door minder goed beveiligde apps’ aan
  • Voeg vervolgens je Gmail account toe volgens de eerder vermelde manier

Manier 2:

  • Zet in Gmail de IMAP toegang aan via Alle Instellingen > Doorsturen POP/IMAP
  • Stel Verificatie in twee stappen in, en maak een app-wachtwoord aan
  • Voeg vervolgens je Gmail account toe volgens de eerder vermelde manier. Gebruik als wachtwoord het zojuist aangemaakte app-wachtwoord van 16 tekens

 

Het wachtwoord van je andere account wordt versleuteld opgeslagen. Je KPN e-mailaccount wachtwoord is daarbij onderdeel van de versleuteling. Wat betekent dat zodra je het wachtwoord van je KPN e-mailaccount wijzigt, de versleuteling wordt verbroken. En ook dus de verbinding met het externe account. Je kunt de versleuteling en verbinding herstellen via :gear:  > Accounts.

Ook het aanpassen van de weergave (apart of verzameld) doe je via  :gear:  > Accounts. Apart weergeven is de standaardinstelling. Om dit aan te passen klik je achter elk toegevoegd account (inclusief het standaardaccount) op Bewerken. Vink vervolgens de optie ‘Gebruik verzamelde mail voor dit account’ aan.

Ook kun je hier de Accountnaam aanpassen, dit is de benaming die op de labels verschijnt in de verzamelde weergave.

Zie voor screenshots hiervan, Toon inhoud.

 

 

 

Wat willen we van jullie?

Nu hebben we dit natuurlijk aan onze kant al wel getest. Maar we horen graag wat klanten er nu van vinden, en of die nog ergens tegenaan lopen. Daar komen jullie om de hoek kijken.


We zetten van de testers één mailaccount om naar deze nieuwe versie van de webmail. Vervolgens willen we graag dat jullie minimaal één ander mailaccount toevoegen en een aantal dagen gebruik maken van dat account op deze manier. Experimenteer met de verschillende instellingen qua weergave. We horen dan graag jullie feedback over het toevoegen en instellen, en over het gebruik. 

 

Wil je meedoen?

Laat een reactie achter in dit topic.

Vul in het veld ‘Persoonlijke opmerking’ van je forumprofiel het KPN e-mailaccount (volledige mailadres) in waarmee je mee zou willen doen aan de test plus twee webmail ID nummers (het ox.context_id en het ox.user_id). Klik op Toon inhoud voor uitleg hoe je deze nummers vindt.

ox.context_id

Open hiervoor de webmail in Chrome en druk op F12. Je krijgt dan onderstaande scherm te zien in je browser. Zie je dit niet, kijk dan bovenaan in beeld of hij wel op Console staat. Zo niet, klik dat aan.

 

Onderaan in beeld zie je dan een > staan. Achter dat haakje typ je ox.context_id 

Je krijgt dan direct een nummer van 6 of 7 cijfers te zien. Dit is het nummer dat we nodig hebben.


ox.user_id

Dit nummer staat in de url-balk als je ingelogd bent op de webmail. Zie het screenshot ter verduidelijking, het gaat dan om het nummer aan het einde van de url, in het rode blok.

 


Wij zorgen er dan voor dat dit mailaccount omgezet wordt naar de nieuwe versie van de webmail en we geven je toegang tot het apart, besloten, board waar je jouw feedback kwijt kunt. 


Vanuit de e-mail ontwikkelaars zullen daar mensen aanwezigen zijn om te reageren op de feedback en verdere vragen te beantwoorden.


Heb je nu alvast vragen, stel ze hieronder vooral.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Ah, een POP account in de webmail. Dat heeft Gmail ook. En gebruik ik ook. Ik doe het dus andersom: mijn hetnet-mail in de Gmail account. Handige functie, maar zelfs om te testen ga ik niet meedoen.

Beetje onhandig met m'n huidige set up van mijn 2 e-mail adressen….

Ja, dat heb ik ook, dat ik -in dit geval-Outlook.com (en voor alle zekerheid ook de lokale versie van Outlook) de mail bij KPN laat ophalen. Omdat niet in de war te schoppen en omdat ik KPN webmail dus toch al nooit gebruik zal ik dus ook niet meedoen.

Reputatie 7
Badge +30

Geen POP, gewoon IMAP.  Dus wat dat betreft zou het moeten kunnen zonder effect op je huidige ingestelde manier.

 

Alternatief: als je wel mee wilt testen zonder gebruik te maken van je actieve mail: maak twee extra mailaccounts aan naast je huidige. Open de webmail met de ene, en voeg de andere daar aan toe :)

Reputatie 7
Badge +16

Net als @PeterG en @Henk2304 gebruik ik ook een andere webbased mail programma als basis waarin andere adressen inlaad en dat wil ik graag zou houden. Ik gebruik de webmail van KPN al jaren niet, nooit actief gebruikt zelfs.

Reputatie 7
Badge +30

Jammer te horen, hoewel ik het ook wel snap als je gewend bent aan andere programma's (webbased of self-contained). 

    

Reputatie 7
Badge +16

Ik gebruik zelf Microsoft365 maar ik wil wel mee helpen met testen om te kijken of ik iets kan vinden :-)

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Erik_ , ik wil ook wel meedoen met deze test. Bijna twee jaar geleden ‘mocht’ ik de toen nieuwe webmail als een van de eersten onder de loep nemen. Het lijkt me leuk om ook nu te testen.

Ik zal morgen de gevraagde informatie verzamelen en in het profiel zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Ha, leuk, heren :tada:

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Erik_ de gevraagde informatie staat nu in mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb kunnen kijken naar de info in jullie profiel. @RBxx, helemaal prima, ik geef het door zodat het mailaccount aangepast kan worden. 

@SjorsK, ik mis info bij jou. Ik moet specifiek het hele mailadres waarmee je mee wilt doen plus het ox.context_id en het ox.user_id. In het startbericht staat onder de spoiler tag onder de kop Wil je meedoen? uitgelegd hoe de beide ID's te vinden zijn.

 

Tevens heb ik het topic verplaatst naar de openbare e-mail categorie om inschrijving voor deze test open te stellen voor iedereen.

Hallo @Erik_ Ik doe graag mee, zie de gevraagde gegevens in mijn profiel onder de rubriek persoonlijke opmerkingen.

Ik zou graag mijn Outlook-account (…..@outlook.com) toe willen voegen aan de webmail.

P.S. het is trouwens een functie die al jarenlang kan bij Ziggo. KPN loopt hierin wel erg achter moet ik helaas zeggen.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

:thumbsup:

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb kunnen kijken naar de info in jullie profiel. @RBxx, helemaal prima, ik geef het door zodat het mailaccount aangepast kan worden. 

@SjorsK, ik mis info bij jou. Ik moet specifiek het hele mailadres waarmee je mee wilt doen plus het ox.context_id en het ox.user_id. In het startbericht staat onder de spoiler tag onder de kop Wil je meedoen? uitgelegd hoe de beide ID's te vinden zijn.

 

Tevens heb ik het topic verplaatst naar de openbare e-mail categorie om inschrijving voor deze test open te stellen voor iedereen.

Die ID stonden als het goed was in de URL. Ik had de url over,genomen omdat ik andere bang was de IDs door elkaar te halen. Het mail adres staat er nu ook bij 👍

Reputatie 7
Badge +21

Die ID stonden als het goed was in de URL. Ik had de url over,genomen omdat ik andere bang was de IDs door elkaar te halen. 

Weet je dat zeker Sjors? Bij mij stond maar één van de twee (ox.user_id) in de url.
Voor de ander (ox.context_id) moest ik aan de slag met de Chrome browser en <F12>

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt gelijk, @SjorsK, ik zag het eerst niet goed, maar in deze url staan inderdaad beide ID's. Hoe heb je deze url gevonden? Want als dat makkelijk te doen is, dan is dat een betere instructie voor deelnemers dan de Chrome console gebruiken. 

 

Hallo @Erik_ Ik doe graag mee, zie de gevraagde gegevens in mijn profiel onder de rubriek persoonlijke opmerkingen.

Ik zou graag mijn Outlook-account (…..@outlook.com) toe willen voegen aan de webmail.

P.S. het is trouwens een functie die al jarenlang kan bij Ziggo. KPN loopt hierin wel erg achter moet ik helaas zeggen.

Leuk, @JanD! Ik geef het door. Welk account je er vervolgens aan wilt toevoegen kun je dan zelf bepalen en doen nadat je webmail is omgezet. 
Wat betreft ontwikkelingen, je zult altijd houden dat daar verschillen in zitten tussen partijen qua wie wat wanneer toevoegt en doorvoert. 

Reputatie 5
Badge +6

Ik doe mee graag zie persoonlijke opmerkingen

Reputatie 7
Badge +30

@RBxx@SjorsK@JanD: jullie opgegeven mailaccount is omgezet naar de nieuwe versie. Als je ingelogd bent, dan moet je wellicht even uitloggen en opnieuw inloggen. Jullie hebben verder ook alle drie toegang gekregen tot het besloten pilotboard. Daar vind je de opdrachten en vragen die het e-mail team voor jullie heeft.

 

@Julian Borghuis, top. Ik geef het door en laat je weten wanneer ook jij bent omgezet.  

Reputatie 7
Badge +21

Bedankt voor het bericht @Erik_ , ik ga er later vandaag mee aan de slag.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Julian Borghuis 

Heb jij al toegang gekregen tot het besloten pilotboard ? 
Dan kan je jouw feedback beter daar plaatsen. Je hebt daar direct contact met het e-mail team.

Reputatie 5
Badge +6

Hallo @Julian Borghuis 

Heb jij al toegang gekregen tot het besloten pilotboard ? 
Dan kan je jouw feedback beter daar plaatsen. Je hebt daar direct contact met het e-mail team.

nope ;(

Reputatie 7
Badge +30

@Julian Borghuis, ik heb je feedback hier even verwijderd, dit topic is alleen voor aanmelden. Zodra je toegang hebt tot het pilotboard (wat nu het geval is :wink:) vind je daar de vragen en opdrachten en kun je de feedback geven. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik kom de boel hier even een schopje geven. We hebben zeker nog ruimte voor aanvullende testers, dus mocht je nog willen aansluiten, geef het aan!

Vul in het veld ‘Persoonlijke opmerking’ van je forumprofiel het KPN e-mailaccount (volledige mailadres) in waarmee je mee zou willen doen aan de test plus twee webmail ID nummers (het ox.context_id en het ox.user_id). Klik op Toon inhoud voor uitleg hoe je deze nummers vindt.

ox.context_id

Open hiervoor de webmail in Chrome en druk op F12. Je krijgt dan onderstaande scherm te zien in je browser. Zie je dit niet, kijk dan bovenaan in beeld of hij wel op Console staat. Zo niet, klik dat aan.

 

Onderaan in beeld zie je dan een > staan. Achter dat haakje typ je ox.context_id 

Je krijgt dan direct een nummer van 6 of 7 cijfers te zien. Dit is het nummer dat we nodig hebben.


ox.user_id

Dit nummer staat in de url-balk als je ingelogd bent op de webmail. Zie het screenshot ter verduidelijking, het gaat dan om het nummer aan het einde van de url, in het rode blok.

 


Wij zorgen er dan voor dat dit mailaccount omgezet wordt naar de nieuwe versie van de webmail en we geven je toegang tot het apart, besloten, board waar je jouw feedback kwijt kunt. 

 

Reputatie 7

Waarschijnlijk is die functionaliteit 100% hetzelfde als bij mijndomein.nl waar ik mijn zakelijke email heb ondergebracht nadat XS4ALL aangekondigd had per 1 oktober te stoppen met eigen domein en mail.

Mijndomein gebruikt dezelfde webmail software.

Onderstaand zie je mijn @planet.nl account als tweede mailaccount (Privé) binnen de webmail.

 

Sinds ik ‘authenticator’ (2trapsverificatie) voor mijn Outlook_account gebruik, geeft de webmail constant aan dat ik een fout wachtwoord gebruik voor mijn ...@outlook.com-account. Dit kan ik alleen herstellen door authenticator weer uit te schakelen,maar dat wil ik niet.

Outlook-account binnen de webmail verwijderd en weer aangemaakt, maar krijg steeds de melding foutief wachtwoord.

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @JanD , je hebt toegang tot het apart, besloten, board waar je jouw feedback beter kwijt kunt. Daar hebben we direct contact met het e-mail team.