Beantwoord

uitgaande e/mail werkt niet!

• 24 september 2014
  • 50 reacties
  • 22665 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Ook ik heb eindeloos gezocht naar een oplossing. Het blijkt maar weer -want deze discussie is alweer een maand gaande- dat KPN zelf berichten op het forum helemaal niet leest. Ik beantwoord mijn mail vaak in de trein, en ik heb echt het idee dat het vroeger gewoon wel werkte. 

Dus: KPN: reageer nou eens een keer. Geef of toe dat het niet werkt, of bied een oplossing, en niet weer die riedel over de instellingen, want niemand die aan deze thread deelneemt is achterlijk. Alles is geprobeerd, geef toe dat het niet werkt (desnoods met een mooi verhaal erbij dat het 'veiliger' is, zodat de tranen in onze ogen kunnen springen van ontroering), dan kunnen we tenminste allemaal bij jullie weg en een provider gaan zoeken met wel normale service. Webmail ziet er per slot ook niet uit, is log en traag, werkt nauwelijks op je Iphone en onthoudt op je laptop je voorkeuren niet.

Ik heb de indruk dat deze markt voor KPN totaal niet interessant meer is, dat er geen zorg meer is voor de klanten, en dat ze je liever kwijt dan rijk zijn.

Kortom: wegwezen

Reputatie 7
De "authenticated mail server" is wwarschijnlijk pas in maart 2015 beschikbaar. (Schandalig :@)

In de tussentijd een tip voor iedereen die webmail gebruikt.

Probeer de betawebmail van KPN eens, die is in ieder geval een stuk beter dan de huidige webmail.

Login met jouw email account (volledig inclusief@kpnmail.nl,@planet.nl, etc.) en het wachtwoord dat je ook op de "gewone" webmail gebruikt.

misschien nog tijd om na te denken over webmail dat wel handig zichtbaar is op je iphone, want ook deze slaat nergens op, er is alleen een mooi sausje overheen gegooid: ander kleurtje dus...

wjb schreef:
De "authenticated mail server" is wwarschijnlijk pas in maart 2015 beschikbaar. (Schandalig :@)

In de tussentijd een tip voor iedereen die webmail gebruikt.

Probeer de betawebmail van KPN eens, die is in ieder geval een stuk beter dan de huidige webmail.

Login met jouw email account (volledig inclusief@kpnmail.nl,@planet.nl, etc.) en het wachtwoord dat je ook op de "gewone" webmail gebruikt.

en kun je niet eens instellen dat je de opties van mail van links naar rechts in kan stellen, zoals ieder emailprogramma doet, je leest je mail in een veel te klein venstertje onder de ingekomen mail, failfail

Is een bekend probleem. In afwachting van een authenticated SMTP server van KPN (die hopelijk wel komt ergens in 2015) heb ik dit opgelost met TravelSMTP: http://www.travelsmtp.com/nl/index.php
Werkt helemaal top en kost nog geen € 20 per jaar. Twee weken proef mogelijk.
Blijft wel merkwaardig dat we van dergelijke oplossingen afhankelijk zijn omdat de eigen provider hiermee achterloopt.

Reputatie 7
Badge +28
Een update over de authenticated SMTP server; we verwachten deze rond april 2015 te implementeren. Tot die tijd is het beste advies om de webmail of beta webmail te gebruiken voor uitgaande e-mail. Ik zag enkele datums in dit topic over de uitrol, dit is de huidige verwachting van de ontwikkelaars.

Joran
Zeg dat dan meteen ipv met allerlei oplossingen en instelling aan te komen zetten die iedereen al lang heeft geprobeerd. Waarom geeft/gaf de KPN niet meteen toe dat uitgaand mailen via 3g/4G nog niet mogelijk is. Ik heb inmiddels mijn KPN emailadres opgezegd en ben overgestapt op GMail

Ik heb een kennis die sinds kort op Fiber.nl glasvezel is aangesloten. Fiber heeft heeft geen SMTP server, aangezien internet aanbieden hun 'Core Business' is. Het oude mail-account bij de KPN moet wel actief blijven, en kunnen werken op de glasvezelverbinding. Helaas heb ik het niet voor elkaar gekregen om, na het omzetten van de internetverbinding, mail te versturen via een KPN mailserver (welke poort dan ook). 

Vol goede moed klom ik in de telefoon om KPN helpdesk te bellen. Ik heb vervolgens 4 KPN medewerkers gesproken (o.a. 1 x doorverbonden, 1 x verbinding verbroken) die er van overtuigd waren dat het moet kunnen werken, maar het niet voor elkaar kregen om mij de juiste informatie te verschaffen. Er was zelfs 1 dame die mij verzekerde dat het zou gaan werken als ik IMAP zou gaan gebruiken (even diep zuchten). Uiteindelijk werd ik doorsgestuurd naar het expert-team. Dit blijkt gewoon een extern bedrijf te zijn die kan helpen met PC problemen en daar geld voor moeten hebben natuurlijk. Maar dit is geen PC probleem, maar het vinden van de juiste instellingen van KPN mailservers ! Daarna weer de vijfde KPN medewerker gesproken. Na het voor de zesde maal te hebben uitgelegd herkende hij het probleem en gaf aan dat mail sturen naar een KPN mailserver via een andere verbinding niet mogelijk is. "Want het is standaard dat de mail dan via de mailserver van de internetprovider wordt verzonden.", was de uitleg. Ho, dacht ik, nu wordt er een denkfout gemaakt. Ik heb hem uitgelegd hoe ik erover denk en heb hem kunnen overtuigen dat hetgeen dat hij op de interne training had geleerd niet juist is (ik sta open voor anderen die hierover in discussie willen gaan :)).

Om een lang verhaal kort te maken; De nieuwe internetprovider biedt geen mail-server functionaliteit, KPN ondersteund het versturen van mails (SMTP) vanuit andere internetverbindingen/providers niet (het heeft mij 2,5 uur aan de telefoon gekost om dat bevestigd te krijgen, zucht...)

Conclusie: Helaas overstappen van KPN naar een andere mailprovider.... 

Deze POST is niet bedoelt om te 'bashen' maar om andere klanten van KPN 2,5 uur aan de telefoon te besparen. Bovenstaande probleem is ook van toepassing op mobiel gebruik.

Reputatie 7
Beste KPN,

In het vorige bericht kunnen jullie weer eens lezen hoe erbarmelijk de klantenservice van KPN opereert.

Hé, waar ken ik dat van, de verbinding verbroken. Dat is schering en inslag en dat is ronduit schandalig.

Hé, waar ken ik dat van, meerdere "medewerkers", evenzoveel verschillende "antwoorden".

Nu het technisch de goede kant op lijkt te gaan, hoewel er nog erg veel te doen is, is het echt hoog tijd dat jullie eens schoon schip gaan maken bij die "klantenservice" van jullie.

Ja, ik weet het, het zijn allemaal goedkope inhuurkrachten van callcenters, maar zolang jullie er niet voor zorgen dat deze inhuurkrachten voorzien worden van kennis van het product van KPN, zal het nooit wat worden.

Voor mij is dit de grootste ergernis t.a.v. de organisatie KPN.

Gelukkig heb ik "klantenservice" nauwelijks nodig en als ik ze dan al nodig heb, dan bel ik wat later in de avond, dan is de kans het grootst wel iemand met enige kennis aan de lijn te krijgen want dan zijn de meeste inhuurkrachten weer naar huis.

Opnieuw een zeer kritisch bericht mijnerzijds, maar het is toch weer doodzonde en dat terwijl de uitrol van de o zo noodzakelijke "authenticated SMTP server" op het punt staat om gerealiseerd te worden.

, je kan overwegen om tijdelijk de SMTP server van Google of een andere publieke SMTP server te gebruiken voor het verzenden van mail.

Dat de "authenticated SMTP server" er nog steeds niet is, is erg vervelend.

Maar nog vervelender is het feit dat het blijkbaar zeer recent tot het KPN management is doorgedrongen dat dit ding essentieel is voor hun mailklanten. Op dit forum worden al problemen gemeld sinds 2013 (zie topic Verzenden-email-niet-mogelijk-via-SMTP-server). Het gemis van een "authenticated SMTP server" is blijkbaar niet als een probleem ondervonden. Als reactie op het missen van de "authenticated SMTP server" wordt in deze post aangevgeven: " Je moet de uitgaande server van je provider gebruiken." Typisch is de post van Afra op ‎18-10-2013 14:01. Quote: "Wat ik begrijp vanuit de organisatie, is dat hiervoor gekozen is omdat dit de veiligste manier is." Ja, dat is een leuke uitleg die nog klopt ook nog. Ik stel zelfs voor om de binnenkomende mail ook te blokkeren omdat op die manier virussen kunnen binnenkomen. Hartstikke veilig, die klanten die dit toch willen begrijpen het blijkbaar niet :@. Gelukking is KPN tot inkeer gekomen aangezien er nu eindelijk blijkbaar toch gewerkt wordt aan een "authenticated SMTP server" (anderhalf jaar verder).

Maar het vervelendst is dat de heldeskmedewerkers, zowel eerste als tweede lijns:

a. niet op de hoogte zijn van het gemis, en dat er door KPN aan gewerkt wordt.

b. niet blijken te snappen waarom een "authenticated SMTP server" nodig is.

c. blijven aansturen op de gedocumenteerde oplossingen die toch niet kunnen werken.

Dit is veel tijdverspilling voor beller en helpdeskmedewerker. Het lijkt er op dat de helpdesk wordt beoordeel op het aantal minuten dat er telefonisch support wordt gegeven. M.a.w.; hoe langer/vaker hoe beter! Wat zou moeten gebeuren is dat de helpdesk moet worden beoordeeld op resultaat. Hierbij moet de beller aan het einde van het gesprek aangeven of het gesprek zinvol is geweest. Alleen als het gesprek als zinvol is beoordeeld door de beller, is het dus geen tijdverspilling geweest. Overige gesprekken waren er dus alleen om de bellers te irriteren en de heldeskmedewerkers wat vrijetijdsbesteding te geven. Als dit in kaart zou kunnen worden gebracht zou de conclusie zomaar kunnen zijn dat de eerste-lijns support kan worden opgeheven. Resultaat: minder personeelskosten, problemen worden sneller opgelost, klanten hoeven minder vaak terug te bellen. Maar ja, die laatste twee resultaten zijn eigenlijk ongewenst bij het helpdesk-management. Dus hoe slechter ze functioneren, des te meer bestaansrecht ze hebben. Ik zal er wel geen verstand van hebben...
@KPN Is het dan in ieder geval mogelijk om de heldeskmedewerkers te voorzien van de juiste informatie zodat ze geen onwaarheden verkondigen. 

Welke publieke server raad je aan ? (Geen Google, weinig kosten)

Reputatie 7
,

Wat dacht je van geen kosten en gewoon bij een dochter van KPN? ;)

Gebruik dan mail.xs4all.nl zonder authentication en zonder SSL of TLS (dus poort 25).

Zojuist even via het t-mobile netwerk gecontroleerd en geen problemen, mails keurig verzonden.

Overigens is jouw gedachte dat de "medewerkers" niet beloond worden op basis van kwaliteit/tevredenheid, maar op lengte van/aantal gesprekken een valide gedachte.

Kwaliteit/tevredenheid is moeilijk te meten, lengte/aantal is gemakkelijk te meten.

Vaak is het zo dat er ook nog een SLA voor het callcenter van toepassing is, waarin een maximale wachttijd en percentage beantwoorde gesprekken in opgenomen is.

Tel deze SLA op bij het feit dat de beloning plaats vindt op aantal gesprekken en trek de conclusie dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van al die "verbroken" verbindingen.

Ik heb (nu bijna een jaar geleden) gesproken met een manager van een callcenter die ook voor KPN actief is.

Als ik je dan vertel dat hij aangaf dat veel van zijn medewerkers er van balen als ze weer eens bij KPN ingezet worden, dan zou je je als opdrachtgever (KPN) toch echt eens achter de oren moeten gaan krabben.

Helaas blijkt mail.xs4all.nl ook niet te werken. Daar wordt gevraagd om authenticatie (bij een test met telnet op een UPC verbinding). Ook op de Fiber.nl verbinding geprobeerd, server reageert niet. Ben bang dat we extra moeten gaan betalen om mail te mogen sturen bij KPN. :@

Thanks Anyway....

Groet,

IT-S

Reputatie 7
Toch vreemd dat ik wel zonder authentication via het t-mobile netwerk mails kan verzenden via mail.xs4all.nl.

Beste Joran,

Het is inmiddels mei 2015, kun je een status update geven van de vorderingen?

Met vriendelijke groet,

Jan.

Reputatie 7
Badge +27
Zoals gemerkt is april hem niet geworden voor de authenticated smtp server :( De verwachting is dat dit toch op redelijk korte termijn uitgerold zal gaan worden, ik kan daar op dit moment echter nog geen datum aan vastplakken.

Hartelijke groet,

Erik

Beste Erik,

Krijgen wij als klanten hiervan ook een melding van KPN, of is dit iets wat we proefondervinderlijk moeten constateren?

Ik verstuur mijn mails nu met een omweg, maar zodra dat niet meer nodig is...

Gr. Jan

Reputatie 7
Badge +27
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, Jan. Ik verwacht dat, als het live is, we dit ook actief op de website en aanverwante kanalen zullen aangeven, maar of er bijvoorbeeld een mailing uitgaat... geen idee. In ieder geval zullen we hier op het forum, zodra het live is, het aankondigen.

Groet,

Erik

Dag Erik, ik ben al heel blij dat KPN in jouw persoon nu eindelijk reageert, dus dank ervoor. Jammer dat het een vaag en weinig bevredigend antwoord is. Het is een erg frustrerend probleem voor werkende mensen die vaak op reis zijn. Uit je antwoord lijkt het een niet erg hot issue te zijn bij KPN, enige urgentie blijkt niet uit je antwoord.

We wachten geduldig maar gefrustreerd af

Heb met mijn Sony Z3 hetzelfde probleem. Ben inmiddels erachter gekomen dat je voor je uitgaande mail dan beter een ander account kunt opgeven, bijv. die van je gmail (smtp.naam@gmail.com). Het poortgetal wordt dan 25. Verder ook gewoon de SSL/TLS aanvinken. Bij mij werkte deze oplossing. 

Overigens ben ik er uitermate verbaasd over dat KPN hun helpdesk nog steeds niet voldoende geinformeerd hebben over dit probleem.

Poort 25 kan ook 465 zijn
Bedankt voor jullie antwoord, dat is een mooie workaround, maar ik heb niet voor niets twee postbussen: in de ene staat werkgerelateerde mail en in de andere niet. Op deze manier krijgen mijn relaties dus mail van beide adressen, en ik de antwoorden op beide adressen. Ik heb natuurlijk niet voor niets een vertrouwen wekkend mailadres als planet ;-)

Maar KPN reageert nog steeds niet, schande als je bedenkt dat ik al een abo heb vanaf de tijd dat dit nog wxs heette.:(

Ik vind het ook vervelend dat KPN's laatste woorden hierover van december 2014 zijn, met kinderachtige aanbevelingen dat je een openbare WIFI moet zoeken...en de belofte dat het in 2015 zal worden opgelost. Klanten hebben best behoefte aan tussentijdse rapportage lijkt me.... 

Reputatie 7
Badge +28
, : De authenticated SMTP server is inmiddels live. Forumgebruiker wjb heeft een duidelijke uitleg van de instellingen geplaatst in dit topic. Ik verwacht dat dit het een stuk makkelijk gaat maken!

Dank je Joran, inderdaad kan nu eindelijk mail versturen via de 4g verbinding. :D

Dank Joran, nu werkt het idd op mijn Iphone, wat een opluchting!

Vreemd genoeg doet het probleem zich nu wel voor op mijn Macbook met outlook 2011 voor Mac (nooit eerder last van gehad) als ik in een 'vreemde' wifi zit: unable to relay...bij uitgaande mail. Ontvangen geen probleem.

Uitgaand: mail.kpnmail.nl of smtp.kpnmail.nl (daar stond hij altijd op) en poort 25: ineens fail....

Reageer