Uw IMAP-server heeft de verbinding verbroken


Sinds ik ben overgegaan op Outlook 2010 en ik werk met Imap email protocol, krijg ik om de zoveel minuten de volgende foutmelding in Outlook 2010:

"Uw IMAP-server heeft de verbinding verbroken". (zie hieronder).



Klikken op OK geeft verder geen effect (de melding verdwijnt), maar na zoveel minuten komt deze weer op. Het ontvangen / versturen van e-mails verloopt verder zonder problemen.
De melding komt (zeer waarschijnlijk) van Outlook 2010.

Ik gebruik volgende instellingen (in Outlook):
type account: IMAP;
server voor inkomende mail: imap.kpnmail.nl
server voor uitgaande mail (SMTP): mail.kpnmail.nl



Wat is de oplossing voor deze irritante melding? Zijn er anderen die ook met dit probleem zitten?

215 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Dag m_groen,

Dat is erg vervelend. Ik kan niet direct een probleem ontdekken met deze instellingen. Hoewel we officieel nog geen ondersteuning bieden voor IMAP heeft forumgebruiker thomhz een korte handleiding geplaatst, kun je bevestigen dat het op deze manier is ingesteld? Re: IMAP ondersteuning

Er zijn geen problemen bekend met het functioneren van de IMAP server in de laatste maanden. Als ik op Google zoek naar de foutcode 0x800CCCDD lijken er een hoop oorzaken mogelijk; zie bv. Office 2010 - IMAP werkt niet of Outlook 2010. Unable to send
eceive, Error 0x800CCCDD
(engels). Er lijken een aantal workarounds mogelijk te zijn, ik hoop dat deze links je verder helpen.

Met vriendelijke groet,

Joran

Ik kan bevestigen dat de instellingen staan zoals in de handleiding staat vermeld.

Ook heb ik de diverse tips geprobeerd. En heb op de "herstel" functie gedrukt.

Even afwachten maar of dit helpt... (maar ik vrees van niet).

Vraag: wat is de reden dat IMAP officieel nog niet ondersteund wordt? Dit is al een bekend en ondersteund email protocol en wordt bij xs4all en vele andere providers wel ondersteund...

Reputatie 7
Badge +27
IMAP bevindt zich op dit moment nog in de testfase, dat is ook de reden dat we het nog nergens op de site breed publiceren. Dit wil niet zeggen dat er problemen zijn, of dat we deze verwachten, maar zo lang de test nog loopt kunnen er zaken aangepast worden die de dienstverlening onderbreken. IMAP is zelf inderdaad een bekend protocol, maar bij ons als provider is het een nieuwe functionaliteit. Tot vorig jaar boden we nog alleen POP3 aan.

Met vriendelijke groet,

Joran

Mogelijk is de genoemde foutmelding een probleem? (probleem als in: dit veroorzaakt door foutieve instellingen aan/van de mail server van KPN)

Reputatie 7
Badge +27
Dat is mogelijk, ik ga dit voor de zekerheid intern doorgeven.  Met "testfase" doel ik echter meer op de beschikbaarheid van de mailserver en de capaciteit dan dat ik problemen verwacht met IMAP zelf. Maar ik kan het zeker niet uitsluiten. Ik maak er melding van, als ik terugkoppeling ontvang laat ik het weten.

Het is wellicht wel de moeite waard een ander e-mailprogramma te testen, zoals het gratis Mozilla Thunderbird. Ik ben benieuwd of deze een vergelijkbare foutmelding geeft!

Met vriendelijke groet,

Joran

Dank u voor het intern doorgeven van dit issue.

Ik zal het genoemde alternatieve mailprogramma proberen. Ik laat u weten wat hier uit gaat komen.

Mocht er van uw kant nog nieuws komen, dan verneem ik graag van u.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Reputatie 2
Badge +1
https://

Reputatie 2
Badge +1
Ik kreeg toevallig de melding net ook, maar heb gewoon opnieuw verzneden & ontvangen gedaan.
Dus het werkt wel alleen er komt een melding waar wij niks aan kunnnen doen helaas ;)

Ik heb de discussie uit het 1e kwartaal gelezen en vraag mij af of er inmiddels een oplossing is.

Ben recent overgestapt van Windows live naar Outlook vanwege koppeling van Agenda aan mobiel.

Word nu telekens geconfronteerd met die foutmelding.

hoor graag.

Evert,

helaas komt de foutmelding die ik heb aangekaart (zie het eerste bericht van deze thread), nog steeds voor. Om de paar minuten die irritante foutmelding. 

Instellingen etc, staan allemaal volgens de specificaties zoals door KPN zelf is opgegeven.
Omdat er nog steeds geen einde van de "testfase" is afgekondigd, neem ik gemakshalve maar aan dat dit nog bij het testen hoort. Maar ergens vind ik het wel schandalig IMAP nog steeds niet volledig (dus niet in testfase) door een grote provider als KPN, wordt ondersteund.....

Ik zit niet bij KPN, maar bij een dochter van KPN: Telfort. Zelfde gezeik.

Ik had POP3  en FLOEP het werd ineens IMAP. Ook best, maar dat gepiep elke

2 minuten....... En je kunt het ook niet meer wijzigen, helaas.

Bij de Telfort helpdesk probeerden ze nog POP3 aan de praat te krijgen,

maar dat lukte natuurlijk niet. Alleen eerste lijns: 2/3e is uitbesteed :-(

Als je als provider ander protocol wilt gebruiken dan POP3 moet je m.i.

van VERDOMD goede huize komen.

En dan hoor ik van jullie dat IMAP een beta-versie is........

Ik ruik geld. Bezuinigingen. En de klant die weer eens: OF de dupe is OF een proefkonijn.

Getver.

Jacqueline

PS: en ik vrees dat andere providers hetzelfde doen/gaan doen :-)

Beste Mathijs

dank voor je reactie, wordt afwachten dus en regelmatig reclameren helpt misschien ook nog

hartelijke groeten

Evert

Heb ook hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels een soort 'oplossing' gevonden door Outlook zo in te stellen dat hij elke twee minuten opnieuw gaat verzenden/ontvangen. Kennelijk blijft de KPN IMAP server op deze manier wel wakker.. Werkt prima voor mij, ik denk alleen dat KPN er niet zo blij mee zal zijn omdat het voor hen extra serverbelasting oplevert. Zou dus beter zijn dat KPN het probleem bij de server oplost.

Dat het een KPN probleem is lijkt me duidelijk, aangezien ik ook IMAP gebruik voor mijn Gmail account en dit heeft altijd zonder problemen gewerkt met mijn Outlook 2010, geen server timeouts dus.

Goeie tip! Bedankt daarvoor :D

Bij welke instellingen van Outlook moet ik dat zoeken (Tabblad graag)????

Het zal mij persoonlijk aan mijn achterwerk oxideren (zoals mijn broer dat netjes uitdrukt) als dat extra serverbelasting genereerd.

Sterker nog: met zijn allen doen, wellicht help dat. En bliep, daar ging IMAP weer! Je kunt niet eens fatsoenlijk een mailtje typen!

Jacqueline

In mijn Outlook 2010 NL versie kan ik het als volgt vinden:

Bestand

Opties

Geavanceerd

naar beneden scrollen tot je aan rechterkant 'Verzenden/ontvangen' knop ziet

..en daar kun je dan de betreffende instellingen maken. Ik heb het gedaan door bij 'alle accounts' het 'automatisch verzenden/ontvangen' op 2 minuten te zetten. Luisterde bij mij vrij nauw - met drie minuten werkte het niet.

Succes!

Dank. Net geïmplemneetrd, en nu maar hopen dat het goed gaat. Desnoods maak er één minuut van.

Kreeg wel een KPN vragen formulier. Wat ik van KPN vond en of ik anderen KPN als provider zou aanraden.

Ze meteen mijn mening gegeven.

Nu krijg ik overigens wel een piepje, maar niet het pop-upscherm, beetje vreemd... :-)

Ik maak er gezellig 1 minuut van.

Maar dank voor de hulp!

dank voor de tip, nu nog alleen vinden waar en hoe ik dat kan instellen

ik heb onder accountinstelling gezocht , maar het enige tijd-istellings item gaat over de time out server

kan iemand dit voor mij in jip en janneke taal uitleggen hoe en waar in te stellen?

dank alvast

hartelijke groeten

Evert

Ja hoor,

Gister ook nog even gechecked, want na een update van alles leek het of ik weer opnieuw kon beginnen (sommige Outlook instellingen worden na een grondige update namelijke doodleuk weer op standaard gesteld). Ik kwam in de logging namelijk weer tweemaal dat IMAP-gezeik tegen. Enfin. 

0) Open Outlook

1) Ga in Outlook naar het tabblad waar de instellingen staan (1e tabblad = Bestand)

2) Ga naar Opties en kies Geavanceerd aan

3) Scroll een stukje naar beneden en dan zie je de optie verzenden/ontvangen

4) Klik op de knop verzenden/ontvangen, je krijgt nu een extra tabblad

5) Je ziet nu een aantal opties, waaronder de optie(s) automatisch verzenden na X minuten

6) Wijzig in opties 2 en 5 X minuten in 1 minuut en Voila!

De F9 opties zijn dan eigenlijk niet echt nodig meer, en meer nuttig wanneer X=20. F9 dwingt Outlook om een update te doen, al is de server offline. Kwaad kan het niet denk ik, om het aangevinkt te laten. 

Klopt dat, meer seniore leden van dit Forum?

Jacqueline

Beetje off-topic:

Weet iemand waarom je op het KPN-forum met een paar emailtjes op dit specifieke forum eerst Gast bent, dan Forumlid, dan Vast Forumlid en nu ben ik al "Ervaren Forum lid". Compleet met felicitatiemailtjes. En dat na 4 bijdragen. 

Eén onderwerp. 4 mailtjes en joepie ik ben ervaren???? Of gaat het over hoe lang (aantal zinnen) mijn contributies zijn?

Ik ben ook lid van andere Fora (o.a. waarneming.nl) en dan maakt het forum (mensen) wel uit of je goed genoeg bent om "ervaren" te zijn. Nu suggereert het wellicht dat ik kennis heb, die ik helemaal niet heb. 

Hmmmm. Maar eens een topic over maken? Ervaren Forumleden die we zijn 🙂 :-)

Sjakkel

(En nu hoop ik maar dat ik geen mailtje krijg dat ik een "zeer ervaren" Forumlid ben: geen grapje)

Dank Jacqueline voor de reactie en heldere instructie.

Groeten

Evert

Helaas hier ook het probleem.... Alleen staat mijn verzenden en ontvangen al op 1 minuut.... Nog steeds die fijne pop upjes :@

Reputatie 1
Leuk hoor, al die work-arounds ....

The time-out voor de IMAP server moet natuurlijk wel langer staan dan de synchronisatie-tijd van je mail .... Als deze korter staat treedt er een time-out op en krijg je de foutmelding.

In Outlook 2010 vind je de instelling van deze time-out hier:

BESTAND - ACCOUNT INSTELLINGEN - klik op je account en kies WIJZIGEN - MEER INSTELLINGEN - tabblad GEAVANCEERD - TIME-OUTS VOOR SERVER (schuibalk).

Verschuif de balk naar bijvoorbeeld 5 minuten en zorg ervoor dat de IMAP mailsynchronisatie bijvoorbeeld om de 2 minuten gaat.

Deze kun je hier instellen:

BESTAND - OPTIES - tabblad GEAVANCEERD - klik op VERZENDEN/ONTVANGEN - automatisch verzenden/ontvangen elke XX minuten (stel XX in op bijv. 2 minuten).

Graag gedaan .....

Heel erg nuttige info.

Heb de configuratie aangepast en lijkt prima te werken! 

Bedankt.

Dit lijkt nu inderdaad te werken. Hoewel poging 1 weer de IMAP-fout gaf. Een tweede poging lijkt het wek goed te de doen.

Nog één IMAP-fout en ik ga iemand creatief wurgen. Of zo.

Ik had met POP3 nooit dit gezeik (via mijn vorige provider).

En omdat Outlook nu redelijk vaak "leest" is de boel extra traag. Yippie.

J.

Reageer