Uw IMAP-server heeft de verbinding verbroken

• 6 februari 2014
  • 216 reacties
  • 62040 keer bekeken

Sinds ik ben overgegaan op Outlook 2010 en ik werk met Imap email protocol, krijg ik om de zoveel minuten de volgende foutmelding in Outlook 2010:

"Uw IMAP-server heeft de verbinding verbroken". (zie hieronder).

Klikken op OK geeft verder geen effect (de melding verdwijnt), maar na zoveel minuten komt deze weer op. Het ontvangen / versturen van e-mails verloopt verder zonder problemen.
De melding komt (zeer waarschijnlijk) van Outlook 2010.

Ik gebruik volgende instellingen (in Outlook):
type account: IMAP;
server voor inkomende mail: imap.kpnmail.nl
server voor uitgaande mail (SMTP): mail.kpnmail.nl

Wat is de oplossing voor deze irritante melding? Zijn er anderen die ook met dit probleem zitten?

216 reacties

Reputatie 1
Leuk hoor, al die work-arounds ....

The time-out voor de IMAP server moet natuurlijk wel langer staan dan de synchronisatie-tijd van je mail .... Als deze korter staat treedt er een time-out op en krijg je de foutmelding.

In Outlook 2010 vind je de instelling van deze time-out hier:

BESTAND - ACCOUNT INSTELLINGEN - klik op je account en kies WIJZIGEN - MEER INSTELLINGEN - tabblad GEAVANCEERD - TIME-OUTS VOOR SERVER (schuibalk).

Verschuif de balk naar bijvoorbeeld 5 minuten en zorg ervoor dat de IMAP mailsynchronisatie bijvoorbeeld om de 2 minuten gaat.

Deze kun je hier instellen:

BESTAND - OPTIES - tabblad GEAVANCEERD - klik op VERZENDEN/ONTVANGEN - automatisch verzenden/ontvangen elke XX minuten (stel XX in op bijv. 2 minuten).

Graag gedaan .....

Reputatie 1
Dit heb ik van Seniorweb gehaalt en werkt bij goed.

FoutmeldingIMAPonderdrukken.png

Reputatie 7
Badge +27
Ik heb reactie terug van een van de mensen die gaat over het e-mailplatform. Hij houdt zich onder andere bezig met de hardware die vervangen moet worden.

Hij geeft aan dat het vervangen van de hardware al in volle gang is. De verwachting is dat het eind van de maand klaar is. Ik kan dat echter niet garanderen. Nadat de hardware vervanging voltooid is kunnen ze verder kijken naar de instellingen om te zorgen dat de onderbrekingen verleden tijd worden.

Als ik meer info krijg laat ik het jullie weten :)

Joran en Eric,

Al bijna vier uren ingelogd, zonder één melding.

Is it really over ?  

Collega forummers, laten we niet terug kijken op de maanden van ongeduld en ongemak ! 

Maar laten we positief denken en blij zijn met de oplossing.

Het is uiteraard veel prettiger werken op deze manier.

Daarom, Eric en Joran , en wie weet nog meer:  veel dank voor jullie effort.

vr.gr

Sjra

Reputatie 7
Badge +27
Een uur geleden is een wijziging aangebracht in de imap configuratie. Kunnen jullie laten weten of het vanaf nu beter werkt?

Reputatie 7
Badge +27
Laten we inderdaad nog niet te vroeg juichen, maar dit is goed om te horen. Kudos zijn overigens helemaal voor , hij heeft zich hier heel actief voor ingezet. Ik heb jullie meldingen van dinsdag doorgestuurd, op basis hiervan is de imap timeout verder opgehoogd. Kijk het nog even aan, ik hoor graag of het stabiel blijft.

Dank u voor het intern doorgeven van dit issue.

Ik zal het genoemde alternatieve mailprogramma proberen. Ik laat u weten wat hier uit gaat komen.

Mocht er van uw kant nog nieuws komen, dan verneem ik graag van u.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Heel erg nuttige info.

Heb de configuratie aangepast en lijkt prima te werken! 

Bedankt.

Reputatie 7
Badge +27
We zijn eerder dit jaar begonnen om mensen zoveel mogeljik te stimuleren om gebruik te maken van imap in plaats van pop3. Zoals ik het zie is daarbij dan niet helemaal goed ingeschat hoeveel mensen dan ook daadwerkelijk gebruik zouden gaan maken van imap en is er daardoor een overbelasting ontstaan. Ik heb dit via mijn leidinggevenden wel verder uitgezet binnen het bedrijf en verwacht dat we zo wel meer druk kunnen zetten. Ik hoop dat dit ervoor kan zorgen dat de aanpassingen niet zo lang gaan duren. Zodra ik daar meer over hoor zal ik dat hier direct laten weten.

In de tussentijd, als er onder jullie mensen zijn die weg willen bij KPN als gevolg hiervan, stuur me een privébericht. Dan kijk ik of het kan (aan contractstermijnen kan ik helaas niets veranderen) en help ik om dit geregeld te krijgen.

Voor degenen die nog niet zo ver willen gaan, misschien is het een idee om een e-mailadres aan te maken dat los staat van KPN. Bijvoorbeeld bij GMail of Outlook.com. Hier heb je het imap probleem niet, maar wel de voordelen om overal je mail te kunnen bekijken via de websites of de apps van deze diensten.

Ja hoor,

Gister ook nog even gechecked, want na een update van alles leek het of ik weer opnieuw kon beginnen (sommige Outlook instellingen worden na een grondige update namelijke doodleuk weer op standaard gesteld). Ik kwam in de logging namelijk weer tweemaal dat IMAP-gezeik tegen. Enfin. 

0) Open Outlook

1) Ga in Outlook naar het tabblad waar de instellingen staan (1e tabblad = Bestand)

2) Ga naar Opties en kies Geavanceerd aan

3) Scroll een stukje naar beneden en dan zie je de optie verzenden/ontvangen

4) Klik op de knop verzenden/ontvangen, je krijgt nu een extra tabblad

5) Je ziet nu een aantal opties, waaronder de optie(s) automatisch verzenden na X minuten

6) Wijzig in opties 2 en 5 X minuten in 1 minuut en Voila!

De F9 opties zijn dan eigenlijk niet echt nodig meer, en meer nuttig wanneer X=20. F9 dwingt Outlook om een update te doen, al is de server offline. Kwaad kan het niet denk ik, om het aangevinkt te laten. 

Klopt dat, meer seniore leden van dit Forum?

Jacqueline

Heb ook hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels een soort 'oplossing' gevonden door Outlook zo in te stellen dat hij elke twee minuten opnieuw gaat verzenden/ontvangen. Kennelijk blijft de KPN IMAP server op deze manier wel wakker.. Werkt prima voor mij, ik denk alleen dat KPN er niet zo blij mee zal zijn omdat het voor hen extra serverbelasting oplevert. Zou dus beter zijn dat KPN het probleem bij de server oplost.

Dat het een KPN probleem is lijkt me duidelijk, aangezien ik ook IMAP gebruik voor mijn Gmail account en dit heeft altijd zonder problemen gewerkt met mijn Outlook 2010, geen server timeouts dus.

Ik sluit mij volledig aan bij eerdere meldingen. Afgelopen week meerdere malen gechat met KPN en twee keer computer op afstand over laten nemen. Ze snappen niet waar ze mee bezig zijn cq wat het probleem daadwerkelijk is.  De meest sterke vorm van erkenning vond ik op een gegegeven moment dat de schuld bij Outlook werd gelegd, hoeze probleem oplossen, dit is gewoon eigen onvermogen proberen te verbergen en de schuld daar neerleggen waar deze niet thuis hoort. Kom op KPN dit kunnen en mogen jullie niet op z'n beloop laten, of moeten we een andere provider gaan zoeken, de keus is aan jullie.

Reputatie 1
Beste m_groen, eigenlijk ben ik het wel met je eens dat dit soort dingen door de provider van de IMAP service zou moeten worden geregeld/opgelost, of op zijn minst zou moeten worden aangegeven door hen bij de op te geven instellingen als je de IMAP-service configureert (uitgaande/inkomende mailserver, poorten, beveiliging, etc.).

Wat ik echter nog veel vervelender vind, is dat de uitgaande mailserver van KPN alleen maar bereikbaar is via een "eigen" KPN verbinding.

Met andere woorden, ik krijg de mail van mijn KPN account wel overal binnen, als ik maar een (willekeurige) internet verbinding heb, maar als ik deze mail wil gaan beantwoorden, dan moet ik wachten tot ik weer thuis ben en verbinding heb met mijn eigen (KPN) wifi ...... anders gaat de mail niet uit.

Dat is iets wat echt niet meer van deze tijd is!

IMAP gebruik je juist als je vanaf meedere verschillende plaatsen toegang wilt hebben tot je mail. Wat heeft het gebruik van IMAP nog voor toegevoegde waarde als je dan niet vanaf verschillende plaatsen de mail kan beantwoorden?

Hier heb ik inmiddels ook een workaround voor bedacht: laat je KPN-mail standaard doorsturen naar je Gmail. De uitgaande mailserver van Gmail is namelijk wel overal en altijd te benaderen als er maar een willekeurige internet-verbinding is. Dan kun je altijd nog je (KPN)mail beantwoorden met een (G)mail.

Reputatie 1
Dit las ik op Seniorweb en dir lijkt te werken.

FoutmeldingIMAPonderdrukken.png

Beste Erik, gewoon een zeer trieste zaak dit. Eerst wordt mij wijsgemaakt dat het aan mijn outlookinstellingen ligt. Diverse keren bel ik met de servicedienst waar je steeds anderen ervoor krijgt met steeds andere "oplossingen". Geen enkele uitspraak biedt een oplossing. Inmiddels en door de uitspraken in dit forum, is dus gebleken dat het wel degelijk bij KPN zit en niet aan mijn instellingen. Er was immers ook nooit een probleem. Inmiddels zit ik in de derde week. Heb diverse bedrijven die afhankelijk zijn van mail. Door de meldingen van de server wordt alles steeds plat gegooid zolang outlook geopende staat. Ik vindt dit een ernstige zaak die mijn bedrijfsvoering inmddels behoorlijk aantast. Uitlatingen alsof KPN niet bij machtige meer zou zijn verdere aanpassingen door te voeren, zijn in mijn ogen dan ernstig te noemen en ik stel KPN hierbij dan ook in gebreke. Zij voldoen niet aan hetgeen wij contractueel mogen verwachten. Tot op heden zitten we nog te communiceren in dit forum, om gericht te kunnen overleggen zonder dit naar buiten kenbaar te maken. Ik geef, maar wellicht meerdere met mij, KPN nog 24 uur de gelegenhied om met een oplossingen te komen. Daarna zullen wij onze conclusie trekken en verdere stappen ondernemen. Ik wil je verzoeken ook dit schrijven op de juiste plek te doen laten belanden.

Hoogachtend, K.Visser 

En wat doet KPN? Niets. Dat een bedrijf van deze omvang en naam afhankelijk moet zijn van een Forum is gewoon belachelijk en dient alleen als zoethoudertje. Allemaal verspilde tijd en energie. KPN moet ons dienen, niet andersom. We betalen genoeg. Gewoon weg bij dit bedrijf. Ze hebben niet eens het fatsoen iets anders te bieden og excuses te maken. 

Reputatie 7
Badge +27
Dag m_groen,

Dat is erg vervelend. Ik kan niet direct een probleem ontdekken met deze instellingen. Hoewel we officieel nog geen ondersteuning bieden voor IMAP heeft forumgebruiker thomhz een korte handleiding geplaatst, kun je bevestigen dat het op deze manier is ingesteld? Re: IMAP ondersteuning

Er zijn geen problemen bekend met het functioneren van de IMAP server in de laatste maanden. Als ik op Google zoek naar de foutcode 0x800CCCDD lijken er een hoop oorzaken mogelijk; zie bv. Office 2010 - IMAP werkt niet of Outlook 2010. Unable to send
eceive, Error 0x800CCCDD
(engels). Er lijken een aantal workarounds mogelijk te zijn, ik hoop dat deze links je verder helpen.

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 7
Badge +27
IMAP bevindt zich op dit moment nog in de testfase, dat is ook de reden dat we het nog nergens op de site breed publiceren. Dit wil niet zeggen dat er problemen zijn, of dat we deze verwachten, maar zo lang de test nog loopt kunnen er zaken aangepast worden die de dienstverlening onderbreken. IMAP is zelf inderdaad een bekend protocol, maar bij ons als provider is het een nieuwe functionaliteit. Tot vorig jaar boden we nog alleen POP3 aan.

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 7
Badge +27
Dat is mogelijk, ik ga dit voor de zekerheid intern doorgeven.  Met "testfase" doel ik echter meer op de beschikbaarheid van de mailserver en de capaciteit dan dat ik problemen verwacht met IMAP zelf. Maar ik kan het zeker niet uitsluiten. Ik maak er melding van, als ik terugkoppeling ontvang laat ik het weten.

Het is wellicht wel de moeite waard een ander e-mailprogramma te testen, zoals het gratis Mozilla Thunderbird. Ik ben benieuwd of deze een vergelijkbare foutmelding geeft!

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 7
Badge +27
Dag sysophon,

Het is mogelijk om gebruik te maken van de authenticated SMTP server, de goede instellingen heeft gebruiker wjb in dit topic geplaatst :D

Reputatie 7
Badge +27
Dag allen,

Ontzettend jammer om te lezen dat de problemen blijven bestaan. Ik heb opnieuw melding gemaakt bij de storingsdienst, bedankt voor jullie duidelijke signalen. We houden jullie op de hoogte van de stand van zaken.

Reputatie 7
Badge +27
Dag mvanappeven, welkom op het forum! De laatste maanden hebben we weinig nieuwe klachten gehoord. Er zijn werkzaamheden geweest aan de mailserver om de stabiliteit te verbeteren. Ik begrijp dat jij hier nog wel last van hebt. Wat zijn precies de klachten en gebruik je ook Outlook 2010? Heb je de instellingen uit dit bericht geprobeerd?
Reputatie 2
Badge +1
https://

Reputatie 2
Badge +1
Ik kreeg toevallig de melding net ook, maar heb gewoon opnieuw verzneden & ontvangen gedaan.
Dus het werkt wel alleen er komt een melding waar wij niks aan kunnnen doen helaas ;)

Reputatie 7
Dus dit helpt ook niet?

Reageer