Veel mappen na overstap naar IMAP

  • 2 June 2019
  • 28 reacties
  • 2731 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
vanaf het moment dat ik ben overgestapt op IMAP heb ik nogal wat mappen. Ik heb naast een map Postvak in met als submappen concepten, verzonden, prullebak en spam nog een folder Mijn mappen, met daarin (nu) verwijderde items en verzonden items.

Verwijder ik een mail komt die in een van de mappen terecht (heb de logica er achter nog niet ontdekt).
Ga ik naar de map Verwijderde items in de hoofdmap Mijn mappen zie ik de mail daar staan.
Gooi ik de mail daar weg komt die ineens terug in Postvak in, Prullenbak.

Sluit ik webmail en ga ik terug naar Office Outlook wordt het nog verwarrender: ik heb daar een map Verzonden Items, Verwijderde items, sent en trash (plus nog wat andere mappen).

Leegmaken mailbox is dus alle folders meerdere malen doorlopen, en wat weg kan weg doen. Waarom meermaals: het gedrag van Outlook en webmail is onvoorspelbaar!

En in Outlook: verstandig is een nieuwe .pst (Outlook gegevens bestand) lokaal op de pc aanmaken, en daar in een duidelijke folderstructuur al je gelezen mail opslaan. Aan die .pst kan Webmail en IMAP niet komen!

Helpt dit?

28 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ik heb dit probleem ook gehad. Het bleek dat al mijn mails standaard op de server van KPN bewaard bleven. Ook nadat ik ze op mijn PC verwijderd had.

In elk e-mailprogramma bestaat een instelling die een kopie van het e-mail bericht op de server achterlaat. Als deze instelling aanstaat, blijft de e-mail ook op de server bewaard. Op deze manier loopt de e-mailbox langzaam vol. Bij Vista Mail en Mac Mail staat deze instelling standaard aan. Als je in de toekomst wilt voorkomen dat de e-mailbox langzaam volloopt, deactiveer deze optie dan. Kijk in de instellingen van jouw e-mailprogramma of dit aan staat.
Reputatie 7
Badge +28
Kortom : Kijk is in jouw Cloud wat daar de inhoud van is. Bij mij was dat destijds voor 99% gevuld met oude e-mailberichten.

Dan kan je of je Cloud uitbreiden (dat kost geld!) of je zorgt ervoor dat jouw e-mails niet meer bewaard worden in de Cloud.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb dit probleem ook gehad. Het bleek dat al mijn mails standaard op de server van KPN bewaard bleven. Ook nadat ik ze op mijn PC verwijderd had.

Als je dit heb, dan maak je dus geen gebruik van IMAP, maar van POP. Als je gebruikt maakt van IMAP is het dus echt wel zo dat dat wat op de server staat overeen komt met wat er in je mail programma staat.

En even mijn persoonlijke mening: gebruik geen Microsoft Outlook, Microsoft Mail of Office Outlook. Het laatste fatsoenlijk mailprogramma wat Microsoft geproduceerd heeft was Outlook Express. Dat zat in Windows XP. Dat was een goed programma. Wat daarna gekomen is, heb ik slechte ervaringen mee. Ik gebruik Thunderbird. Werkt prima.
Reputatie 7
En even mijn persoonlijke mening: gebruik geen Microsoft Outlook, Microsoft Mail of Office Outlook.
Ik gebruik zowel op Android als op Windows niets anders dan Microsoft Outlook en dat werkt vlekkeloos.
Reputatie 7
Badge +28

Ik heb dit probleem ook gehad. Het bleek dat al mijn mails standaard op de server van KPN bewaard bleven. Ook nadat ik ze op mijn PC verwijderd had.
Als je dit heb, dan maak je dus geen gebruik van IMAP, maar van POP. Als je gebruikt maakt van IMAP is het dus echt wel zo dat dat wat op de server staat overeen komt met wat er in je mail programma staat.



Klopt, ik gebruik POP. Mijn reactie was overigens gericht op de topicstarter en niet op het bericht daarvoor van AndreWrdn.

Ik heb verder geen verstand van een verschil tussen POP en IMAP. Ik ben verder ook geen computerdeskundige.

Een paar dagen geleden was de volle Cloud ook de oplossing bij het soortgelijke probleem van Berfire. (Zie een paar berichten hieronder)

Ik kan je vertellen dat ik destijds (jaren geleden) best even een tijd bezig was geweest naar het zoeken van de oplossing. Op dat moment had ik een paar belangrijke mails gemist en dat was heel irritant.
Reputatie 4
Badge +2
Wat Noordzee zegt klopt, ik heb ook een bericht terug over de mappen die je hebt. Kan het zijn dat een van de programma's in het Engels is? Dat verklaart namelijk waarom je zowel Verzonden items als trash hebt en ook Verzonden en sent. Klopt dit?

Ik maak gebruik van Windows10 Nederlands, Outlook in Microsoft Outlook (ook Nederlands), soms van Outlook op Android (ook Nederlands). Ik heb pas last van die Engelstalige mappen vanaf het moment dat ik IMAP en Webmail ben gaan gebruiken. Nog gekker: weggeworpen mail staat vaak zowel in Trash als in de extra mappen (verwijderde items) die door webmail worden gebruikt. Op zijn minst verwarrend
Reputatie 7
Badge +28
@AndreWrdn

Misschien handig om voor jouw probleem een apart topic te openen?
Reputatie 7
Badge +11
@AndreWrdn

Misschien kan je het zo instellen?

Map Verwijderde items

Wanneer u een bericht of map verwijdert, wordt het verplaatst naar de map Verwijderde items. U kunt berichten handmatig verwijderen uit de map of u kunt in Outlook.com instellen dat de map Verwijderde items automatisch wordt geleegd wanneer u zich afmeldt

Zie https://support.office.com/nl-nl/article/werken-met-berichtmappen-in-outlook-com-6bb0723a-f39f-4a8d-bb3f-fab5dcc2510a
Reputatie 4
Badge +2
@AndreWrdn

Misschien kan je het zo instellen?

Map Verwijderde items

Wanneer u een bericht of map verwijdert, wordt het verplaatst naar de map Verwijderde items. U kunt berichten handmatig verwijderen uit de map of u kunt in Outlook.com instellen dat de map Verwijderde items automatisch wordt geleegd wanneer u zich afmeldt

Zie https://support.office.com/nl-nl/article/werken-met-berichtmappen-in-outlook-com-6bb0723a-f39f-4a8d-bb3f-fab5dcc2510a

Beschrijving hier is enkel valide bij gebruik van een Outlook.com account (de server staat bij Microsoft). Bij gebruik van een kpnmail account zijn die instellingen niet terug te vinden. Alleen bij webmail, niet bij verbinding met Outlook van Office
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @AndreWrdn. Wat een vervelend probleem. Ik zie dat mijn collega Erik in een ander topic een antwoord heeft gegeven op jouw vraag. Ben je hiermee geholpen?
Reputatie 4
Badge +2
Simpel antwoord: nee. Ik zoek een complete correcte beschrijving hoe ik van een pop connectie overstap naar IMAP (inclusief het niet kwijt raken van de mail die onderweg is, op de server nog staat en op de PC).
Dan een beschrijving van alle mappen die ik zie verschijnen met daarbij de reden en de inhoud. Plus een beschrijving van het weggooien van mail (hoeveel stappen moet ik uitvoeren?). En welke IMAP mappen op mijn PC staan ook op de server en zijn toegankelijk in Webmail. En leg uit dat verzonden items soms in de sent items folder komen, en in de Verzonden items. Het zelfde met trash en verwijderde items.

Samenvattend: net zo uitgebreid als het invullen van mijn account gegevens (staat netjes op de q&A pagina's van KPN) ook deze info op die Q&A pagina's zodat ze voor een "simpele" eindgebruiker te vinden zijn.

En verwijder dan de niet meer valide kennis uit de forum berichten!
Reputatie 7
Badge +21
Het is helaas niet mogelijk om het POP account te wijzigen naar een IMAP account. Je moet het e-mail adres opnieuw moeten instellen als IMAP. Wanneer het nieuwe account goed functioneert kan je bekijken of de inhoud overeenkomt met het POP account. Als dit niet het geval is kan je het mailtje naar het nieuwe account verplaatsen/kopiëren. Op deze pagina kan je bekijken hoe je jie e-mail kan instellen. Laat je weten of het is gelukt?
https://forum.kpn.com/e-mail-10/e-mail-synchronisatie-462517
Reputatie 4
Badge +2
Het is helaas niet mogelijk om het POP account te wijzigen naar een IMAP account. Je zal het e-mail adres opnieuw moeten instellen als IMAP. Wanneer het nieuwe account goed functioneert kan je bekijken of de inhoud overeenkomt met het POP account. Als dit niet het geval is kan je het mailtje naar het nieuwe account verplaatsen/kopiëren. Op deze pagina kan je bekijken hoe je jie e-mail kan instellen. Laat je weten of het is gelukt?
Sorry beetje kort door de bocht! De volgende stappen moeten uitgevoerd ( in Outlook van Office):
  • gooi de Internet verbinding er uit (zo kan tussentijds geen mail worden opgehaald);
  • maak op de PC een nieuwe .pst map aan, en verplaats alle mail uit de diverse mappen naar een set folder s in deze pst, de pst waarheen het pop account verwijst moet helemaal leeg zijn;
  • verwijder het pop account uit Outlook Office;
  • herstart de PC;
  • start Outlook weer op;
  • voeg het mailadres als IMAP mailadres toe;
  • herstart de Internet verbinding;
  • synchroniseer Outlook met het mail account
Voor een IT-er is dit proces duidelijk genoeg, maar voor een eindgebruiker vraagt dit om detail beschrijvingen.
de beschrijving van Vikash is wat kort door de bocht! En leidt gegarandeerd tot verlies van mail.
Reputatie 7
Badge +24
In Thunderbird kun je gewoon een extra account toevoegen met het zelfde emailadres, maar dan IMAP. En vervolgens de mail zo kopiëren van het pop account naar het IMAP account. Daarvoor hoef je internet ook niet los te koppelen ofzo. En ook geen trucjes met bestanden te doen.
Reputatie 4
Badge +2
In Thunderbird kun je gewoon een extra account toevoegen met het zelfde emailadres, maar dan IMAP. En vervolgens de mail zo kopiëren van het pop account naar het IMAP account. Daarvoor hoef je internet ook niet los te koppelen ofzo. En ook geen trucjes met bestanden te doen.
Reden voor mijn gedetailleerde beschrijving is dat ik genoeg mensen ken die niet zo vaardig zijn De beschrijving van Vikash is in ieder geval (nog steeds) wat kort door de bocht. Mijn beschrijving is m.i. fool proof
Reputatie 7
Ik hoop dat jullie het verschil tussen een IMAP account en een POP account begrijpen.
Bij een POP account zijn de mails op de computer opgeslagen en bij IMAP blijven de mails op de mailserver van KPN opgeslagen. Je kunt bij een POP account aangegeven hebben dat deze de mails niet van de mailserver moet verwijderen en in dat geval blijft de mail dus ook op de mailserver staan. Op de mailserver heb je echter een beperkte ruimte (1GB) in jouw mailbox en dus zal je vroeg of laat mails moeten verwijderen.
Als je een POP account gaat omzetten naar een IMAP account dan begrijp je nu hopelijk dat je geen toegang meer zult hebben tot de mails die op de computer zelf opgeslagen zijn en ondertussen van de mailserver verwijderd zijn. Dat is inherent aan het type account (POP vs IMAP).
Reputatie 4
Badge +2

As je een POP account gaat omzetten naar een IMAP account dan begrijp je nu hopelijk dat je geen toegang meer zult hebben tot de mails die op de computer zelf opgeslagen zijn en ondertussen van de mailserver verwijderd zijn. Dat is inherent aan het type account (POP vs IMAP).

Dus de reden om een aparte pst map aan te maken en daar de mails naar te verhuizen...
Reputatie 7
Dus de reden om een aparte pst map aan te maken en daar de mails naar te verhuizen...
En met welk account lees jij dat Outlook gegevens bestand?
Reputatie 4
Badge +2
En met welk account lees jij dat Outlook gegevens bestand?
Niet met een account maar met het programma Outlook van Office! Stond hier boven ook in mijn beschrijving: De volgende stappen moeten uitgevoerd ( in Outlook van Office) Misschien de beschrijving hier boven nog een keer uitlezen?

Trouwens: als je een pst bestand wilt lezen staan hier de mogelijkheden (inclusief Outlook van Office): https://www.webwijzer.nl/e-mail/pst-openen.html
Reputatie 7
Badge +24
Als je een POP account gaat omzetten naar een IMAP account dan begrijp je nu hopelijk dat je geen toegang meer zult hebben tot de mails die op de computer zelf opgeslagen zijn en ondertussen van de mailserver verwijderd zijn.

Ala je het goed doet, dan kun je die mails zo weer terug zetten op de server. Met Thunderbird is dat mogenlijk tenminste.
Reputatie 7
Ja, dat snap ik dat je Outlook gebruikt om dat Outlook gegevens bestand te lezen.
Maar naar welk account binnen Outlook importeer je dat Outlook gegevens bestand?
Reputatie 4
Badge +2
Ja, dat snap ik dat je Outlook gebruikt om dat Outlook gegevens bestand te lezen.
Maar naar welk account binnen Outlook importeer je dat Outlook gegevens bestand?

Maakt dat wat uit? Je kunt het pst ook als start gebruiken om de mail van je account bij KPN van de server verwijderen en lokaal op te slaan. Misschien eens wat studie doen over hoe je om moet gaan met mail, servers en lokale opslag?
Reputatie 7
Misschien eens wat studie doen over hoe je om moet gaan met mail, servers en lokale opslag?
Misschien even terug naar het verschil tussen IMAP en POP. Bij een IMAP account staan de mails dus op de server, niet op de cliënt. Dan nu nogmaals de vraag onder welk account je die pst hebt geïmporteerd?
Onder het IMAP account, onder een ander account of wellicht zelfs zonder account.
Reputatie 4
Badge +2

Misschien eens wat studie doen over hoe je om moet gaan met mail, servers en lokale opslag?Misschien even terug naar het verschil tussen IMAP en POP. Bij een IMAP account staan de mails dus op de server, niet op de cliënt. Dan nu nogmaals de vraag onder welk account je die pst hebt geïmporteerd?
Onder het IMAP account, onder een ander account of wellicht zelfs zonder account.

Bij IMAP staan de mails op de server, maar op de PC staan ze ook, er vindt een synchronisatie plaats tussen PC en mail server. Alleen de verschillen tussen PC en mailserver worden heen en weer gecopieerd. Als de internet verbinding wordt afgesloten (heel rigoreus bijvoorbeeld door in het vliegtuig oid geen contact meer te hebben met Internet of door buiten Nederland geen connectie toe te staan) zijn de mailtjes die tot het moment van afsluiten waren gesynchroniseerd nog steeds leesbaar.
Op een andere werkplek (telefoon, tablet oid) kan daarna weer contact worden opgenomen en worden alle mail weer gesynchroniseerd, dus ook de nieuwe!

Bij POP werkt dat anders: connectie heeft tot gevolg dat de mail wordt opgehaald, weggehaald van de server en zijn na die actie dus niet meer op de server aanwezig. Als een pc met pop wordt gewerkt kun je na die actie dus de gedownloade mail niet meer vinden op een andere telefoon, notebook of tablet.

Misschien hier eens lezen: https://www.xs4all.nl/service/diensten/email/gebruiken/wat-is-het-verschil-tussen-pop-en-imap.htm?
Dan nu nogmaals de vraag onder welk account je die pst hebt geïmporteerd?
er staat: ik begin met het pop account en dan: maak op de PC een nieuwe .pst map aan, en verplaats alle mail uit de diverse mappen naar een set folder s in deze pst, de pst waarheen het pop account verwijst moet helemaal leeg zijn. De mail staat dus al op de PC, de stappen zoals boven aangegeven moeten stap voor stap worden gevolgd!

Reageer