Vraag

verdwenen mails uit mijn postvak in - IMAP aanpassen naar POP3

• 14 augustus 2016
  • 11 reacties
  • 8053 keer bekeken

Ik ben nu voor de 2e keer sinds een paar maanden een deel van mijn mails kwijt op mijn pc. Ik las volgens mij al eerder op dit forum dat dit te maken kan hebben met het gebruiken van IMAP i.p.v. POP3. Op mijn laptop, waar POP3 aanstaat voor mijn inkomende mail, heb ik mijn mails inderdaad nog wel.
Hoe kan ik op mijn pc mijn instellingen voor mijn accountant wijzigen van IMAP naar POP3?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Persoonlijk zou ik beide op imap gaan zetten tenzij je hem veel email hebt.

Beide op pop3 geeft problemen met het markeren als gelezen of met het diensten van email op beide apparaten.
Reputatie 7
LET OP: Als je bij imap een mail verwijdert op bijvoorbeeld jouw telefoon, dan wordt deze ook verwijderd op de server en andere apparaten die op basis van imap verbonden zijn synchroniseren weer met de server waardoor de mails daar dus ook verwijderd worden.
Het voordeel van imap is dat de mails op al jouw devices precies hetzelfde zullen zijn. Als je hem op een device leest dan zal deze ook op de andere devices als gelezen worden getoond. Als je hem op een devices verwijdert dan zal deze dus ook op de andere devices verwijderd worden.
Dat is ook waarom wij een eigen mailserver draaien die volautomatisch alle mails uit onze planet.nl mailboxen leest. Wij hebben dus altijd nog het "archief" op onze eigen mailserver.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is één apparaat (bij voorkeur PC/latop) op basis van POP3 laten lopen en alle andere apparaten op basis van imap. Mails worden dan in ieder geval niet meer automatisch van jouw PC verwijderd.
Oké, IMAP heeft dus de voorkeur begrijp ik. Maar hoe voorkom ik dan dat zomaar mails uit mijn mailbox verdwijnen?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Nu
Op dit moment heb je dus 2 apparaten die met je mailserver praten. Je laptop (imap) en je computer (pop)

Je laptop (imap) laat zien wat er op de mailserver staat.
Je computer (pop) download wat er op de mailserver staat en verwijdert dan wat er op mailserver staat.

Zodra je dus je computer aan hebt zal hij alle email downloaden en verwijderen. Daardoor is je laptop het kwijt.

Alles IMAP
Je laptop en pc zullen beide IMAP gebruiken. Geen van de twee zal dus email zomaar verwijderen. Ze kijken wat de mailserver aan email heeft en laten het zien. Zodra jij het leest geven ze het door aan de mailserver zodat je computer ook weet wanneer je het op je laptop leest. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van email.

Alleen de overgang van POP maar IMAP is een beetje lastig aangezien je in veel gevallen je vorige email kwijt bent of er niet meer makkelijk bij kan.
De "beste" oplossing is om dan een klein poosje POP te draaien met de optie "kopie op server bewaren". En daarna over te gaan naar IMAP.

Alles POP
Je laptop en computer gebruiken beide POP. Ze weten van elkaar dan niet dat er email is en ze grissen alle email voor elkaar weg waardoor je sommige emails alleen op je laptop hebt en anderen alleen op je computer.
Als je laptop en computer beide POP draaien met "kopie op server bewaren" dan zullen ze niet elkaars email weggrissen maar zal je op beide apparaten je email moeten verwijderen en op beide apparaten je email markeren als gelezen.

EDIT:
POP en IMAP
Zoals WJB noemde kan je ook POP blijven op je computer gebruiken icm met IMAP op je laptop (of andersom)(hierbij zal je de optie "kopie op server bewaren" moeten gebruiken)
Het voordeel is dan dat je computer altijd alle email heeft. Maar het nadeel is dan dat het verwijderen en lezen van emails niet op beide apparaten gebeurt.

Robin
Reputatie 7
Door ze niet te verwijderen. :8
Mij heb je niet horen zeggen dat imap de voorkeur heeft.
Mijn advies staat in de laatste twee regels van mijn vorige bericht.
Dus: Één PC/laptop thuis op basis van POP3 waarmee regelmatig de mailbox benaderd wordt en alle andere apparaten via imap. Als je een mail wilt bewaren, dan doe je dat op de PC/laptop. Zodra de mail daar staat zal je hem daar altijd terug kunnen lezen, ook als deze op de server is verwijderd.

Dus nogmaals:
Één apparaat POP3 en alle andere IMAP, werkt fantastisch.
Nog mooier is zo'n eigen mailserver die volautomatisch op basis van POP3 de mails van jouw mailaccount(s) ophaalt, maar dat vergt dan wel een kleine investering. Wij archiveren zo al meerdere jaren al onze mails.

Zakelijk kan ik zelfs alle mails sinds de oprichting van mijn bedrijf in 2006 nog terughalen.
Reputatie 7
Badge +21
Hi nvos67, welkom op het forum! Lastig dat je op je pc wederom een deel van je e-mails kwijt was!

Ben je inmiddels voldoende op weg geholpen met de ondersteuning van Robin en wjb? Als je nog vragen hebt of als er nog dingen onduidelijk zijn laat het dan weten 🙂
Dank je wel voor je reactie wjb en Robin.
Goed idee om mijn pc dan op POP3 in te stellen. Dan is mijn vraag alleen nog hoe ik dat moet doen.
Ik heb bij mijn accountinstellingen gekeken, en daar zie ik inderdaad staan dat het op IMAP is ingesteld, Bij het type account staat IMAP. Dit veld kan ik echter niet aanpassen (vakje is lichtgrijs en pijltje ernaast kan ik niet aanklikken)
Bij de server voor inkomende mail staat: imap.kpnmail.nl. Dit kan ik wel aanpassen, maar wijzigt na opslaan niet (waarschijnlijk omdat het type account niet juist is).

Iemand tips hoe ik dit dan kan aanpassen?
Reputatie 7
Badge +30
Je kan dit alleen aanpassen door het account opnieuw toe te voegen v.z.i.w.
Ben ik daarna mijn gegevens uit mijn postvak in en verzonden items kwijt Robin?
Reputatie 7
Badge +30
Ben ik daarna mijn gegevens uit mijn postvak in en verzonden items kwijt Robin?
Omdat je IMAP gebruikt, denk ik dat niet.

Een ander idee is om een tweede account toe te voegen, zodat je altijd terug kan als je het wel kwijt bent.
Goed idee Robin, ga ik proberen.

Reageer