Beantwoord

Waarom past de mailverwerking bij KPN het mailtje aan? - winmail.dat bijlagen

  • 8 March 2019
  • 16 reacties
  • 803 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Er wordt een mailtje verstuurd. Kijk ik op mijn Android telefoon zie ik dat het mailtje een .dat bijlage heeft, die door Android niet te openen is.


Ga ik naar webmail zie ik de zelfde bijlage: een .dat, ook daar niet te openen. Windows10 vraagt wat ik wil (downloaden of openen,) ik kies dus voor dowwloaden.


Maar ook dan kan de daarvoor geinstalleerde WindowsApp (Adobe professional) de bijlage niet openen.


Ga ik daarna naar Outlook van Office zie ik niet één maar twee bijlagen, en ja hoor: een .pdf die gewoon te openen is.


Wat is hier aan de hand? vind het op zijn minst vreemd (en het gebeurt vaker dan een keer!

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door wjb 8 March 2019, 17:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Via Google gevonden bij Microsoft:

U ontvangt een e-mailbericht met de bijlage winmail.dat. Dit probleem kan optreden als aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
  • Het e-mailbericht is naar u verzonden door iemand die Microsoft Outlook gebruikt.
  • De indeling van het bericht is Rich Text format (RTF).
Voor meer informatie zie Microsoft Support: Email met bijlage winmail.dat

Hier staan meerdere oplossingen voor de afzender en/of ontvanger

Hopelijk lost dit je probleem op.
Reputatie 4
Badge +2
De indeling is vanaf de verzender. Dus pdf. En waarom zie ik dat binnen Android en Webmail als .dat en binnen Outlook wel als .pdf? Wat doet de KPN mail server?

Heb het Microsoft artikel net gelezen maar daar hebben ze het over tekst als .rtf versturen, in mijn geval waren het duidelijk .pdf bestanden die aan het eind van de rit (op de PC met Outlook) gewoon leesbaar zijn.
Reputatie 1
Het winmail.dat bestand heeft niks met de bijlages te maken. Het bevat opmaakcode van de tekst. RTF is ook niet een bestandsindeling, maar een indeling van e-mail.
Ik heb jarenlang lege e-mails ontvangen van 1 iemand met alleen een winmail.dat aanhangsel.
Met een programmaatje waarvan ik de naam niet meer weet kon ik die openen.
Het ligt nmi zeker aan de verzender, en dat icm een bestands-extensie koppeling naar een programma die daar niet mee om kan gaan, dat maakt het verwarrend.

Even zoeken op "open winmail.dat" leert dat het vaker voorkomt.
Als ik e-mail met bijlagen via het Mail-programma van Win10 ontvang, zie ik (bijna) nooit bijlagen.
Ontvang ik webmail of LiveMail2012 zijn de bijlagen wel altijd erbij.
Reputatie 4
Badge +2
Het winmail.dat bestand heeft niks met de bijlages te maken. Het bevat opmaakcode van de tekst. RTF is ook niet een bestandsindeling, maar een indeling van e-mail.
RTF is óók een indeling van simpele documenten (revisable text format) ook vaak gebruikt voor simpele tekst editors: vanuit Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Rich_Text_Format : Rich Text Format (RTF) is een bestandsformaat ontwikkeld door Microsoft in 1987 waarmee tekstverwerkingsbestanden uitgewisseld kunnen worden

En waarom staat er in Android en Webmail bij de mail een bijlage met extensie .dat?

What is a DAT file?

A DAT file is a generic data file created by a specific application. It may contain data in binary or text format (text-based DAT files can be viewed in a text editor). DAT files are typically accessed only by the application that created them.

En waarom zie ik als ik daarna naar Outlook ga twee .pdf files?

Snap er nog steeds geen barst van!
Om het nog verwarrender te maken, de extensies zijn niet uniek.
https://www.fileext.com/alphalist/d.html
Reputatie 4
Badge +2
en dus vraag ik mij af wat hier aan de hand is!
Reputatie 1
Het komt er simpel gezegd op neer dat Outlook een soort eigen formaat (Rich Text) heeft om de tekst in e-mails te kunnen opmaken. Dit wordt ook alleen door Outlook ondersteund, andere e-mailclients, zoals webmail en de android-app, kunnen hier niks mee. Als de ontvanger ook Outlook gebruikt, wordt het winmail.dat-bestand 'vertaald' naar de opmaak.
Hoe-dan-ook is de simpelste oplossing om de verzender te vragen de e-mail in HTML- of 'plain text'-formaat te versturen.
Reputatie 7
en dus vraag ik mij af wat hier aan de hand is!
Niets, dit is gewoon inherent aan het feit dat de verzender Microsoft Outlook als mailcliënt gebruikt en in zijn/haar mail rich text formatering (RTF) heeft gebruikt.
Jouw mailcliënt ondersteunt die winmail.dat files niet en that's it.
Vraag de verzender om html of plain-textiel te gebruiken bij het opstellen van de mail.
Reputatie 4
Badge +2
waarom komen ze dan bij mij aan het einde van de lange weg als .pdf aan? Met die intentie zijn ze ook verstuurd! Alleen onderweg zijn het .dat bestanden.
En trouwens: ik gebruik ook Outlook van Office als mail client! En webmail? En Android?
Reputatie 1
Nogmaals, het heeft niet met de bijlages te maken. Ook zonder bijlages zou u zo'n winmail.dat-bestand er bij krijgen. Het heeft ook niks met 'onderweg' of 'aan het einde van de lange weg' te maken. Het gaat erom dat Outlook iets verstuurt op een manier die andere mailclients, zoals de webmail en de Android-app, niet ondersteunen.
In Outlook zijn er drie 'soorten' e-mail te kiezen: plain text, HTML en RTF. Die eerste twee worden algemeen ondersteund, die laatste niet.
Reputatie 7
Voor meer informatie zie Microsoft Support: Email met bijlage winmail.dat
Ik zou zeggen lees die door @RBxx aangehaalde pagina eens rustig door.

KPN past dus helemaal geen mailtjes aan, dat is al gedaan door de Microsoft Outlook mailcliënt bij het verzenden. Als jouw mailcliënt netjes met de winmail.dat bestanden overweg kan, dan staat daar gewoon weer het oorspronkelijke bericht. Ondersteunt jouw mailcliënt die winmail.dat bestanden net, dan zie je die dus "gewoon" als bijlage staan.

Nogmaals: Stuur een mailtje naar de verzender met het verzoek om in het vervolg html of plain-text te gebruiken. RTF is zo enorm verouderd, dat zou je eigenlijk helemaal niet meer tegen moeten komen.
Even op gezocht in mijn e-mail archief, in 2008 vind ik :
http://www.eolsoft.com/freeware/winmail_opener/
Reputatie 4
Badge +2
Het komt er simpel gezegd op neer dat Outlook een soort eigen formaat (Rich Text) heeft om de tekst in e-mails te kunnen opmaken. Dit wordt ook alleen door Outlook ondersteund, andere e-mailclients, zoals webmail en de android-app, kunnen hier niks mee. Als de ontvanger ook Outlook gebruikt, wordt het winmail.dat-bestand 'vertaald' naar de opmaak.
Hoe-dan-ook is de simpelste oplossing om de verzender te vragen de e-mail in HTML- of 'plain text'-formaat te versturen.


Heb net het volgende uitgevoerd:
- bij instellingen de mail ingesteld op RTF, mail opgesteld, verstuurd naar een gmail adres en ja hoor: géén .dat
- daarna mail verstuurd met twee .pdf bijlagen, en ja: geen .dat

Mailtjes ook verstuurd naar kpn mail adres (een ander dan de verzender natuurlijk) en ja hoor: geen .dat en de mail met twee .pdf had gewoon twee .pdf bijlages. en ook in Webmail kwamen de twee mails zoals verwacht binnen.

Dus de rtf verklaring werkt niet
Reputatie 7


Bron.