Waarom worden mails van een geblokkeerde afzender getoond?

  • 23 July 2021
  • 17 reacties
  • 763 keer bekeken

Waarom worden mails waarvan de afzender in de blokkeerlijist staat, toch getoond?

Nota bene met de opmerking “staat al in de blokkkeerlijst?”

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Raymondt 1 jaar geleden

Hallo @Bacor ,

Heb je de berichten van @RBxx in dit topic gelezen? Hij heeft namelijk tot 2 keer toe exact uitgelegd hoe het zit.

 

In het laatste geval is de mail door het KPN spamfilter herkend en rechtstreeks in die map geplaatst. Het spamfilter heeft ‘voorrang’ op jouw eigen instellingen zoals filter regels (en geblokkeerde afzenders, denk ik).

 

Dergelijke feedback neem ik overigens wel mee naar de beheerders, zodat als er genoeg van dergelijke feedback binnen komt, zij dit mogelijk ook aan zullen passen.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Bacor 

Waar staan deze mails? Komen ze in Webmail binnen in Postvak IN of staan ze direct in de Spam map? In het laatste geval is de mail door het KPN spamfilter herkend en rechtstreeks in die map geplaatst. Het spamfilter heeft ‘voorrang’ op jouw eigen instellingen zoals filter regels (en geblokkeerde afzenders, denk ik).

Reputatie 7
Badge +10

@Bacor

Als een adres geblokkeerd is (in de KPN webmail) wordt email van dit adres al door de KPN emailserver tegengehouden en verwijderd.

Misschien wordt dit gedaan door/gebeurt dit in jouw emailprogramma ?

Als ik een afzender in de blokkeerlijst zet, verwacht ik dat de volgende mail geblokkeerd wordt en ik deze niet eens te zien krijg. Maar nee, ik krijg die mail wel te zien, en wil ik die weer in de blokkeerlijst zetten, dan krijg ik de tekst “staat al inde blokkeerlijst...”  

Reputatie 7
Badge +21

OK, het adres staat dus in de blokkeerlijst. Maar dat wisten we al :blush: .

Nota bene met de opmerking “staat al in de blokkkeerlijst?”


Heb je nog antwoord op mijn vragen?

Waar staan deze mails? Komen ze in Webmail binnen in Postvak IN of staan ze direct in de Spam map? 

Hebben we het over KPN Webmail of gebruik je een e-mailprogramma zoals Outlook?

Beste RBxx

Vandaag eentje in Spam. (die,  hoe kan het ook anders) ook al in de blokkeerlijst staat..) maar om je vraag goed te kunnen beantwoorden : dat ga ik de komende dagen goed in de gaten houden. Blijft toch de vraag waarom KPN Webmail (daar gaat het om)  een mail accepteert waarvan de afzender in de blokkeerlijst staat. Erg irritant.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi Bacor, zoals ik hierboven al aangaf, vermoed ik dat je ‘last’ hebt van het KPN spamfilter.

Het spamfilter heeft voorrang op jouw persoonlijke instellingen. Die instellingen werken (alleen) op mail die binnenkomt in Postvak IN.

Ik doe nog maar  eens een poging : steeds meer email waarvan de afzender in de blokkeerlijst staat wordt gewoon getoond in de inbak. Als ik die (opnieuw) in de blokkeerlijst wil zetten volgt de reactie “staat al in de blokkeerlijst.”

Wat is de oorzaak? Hoe kom ik er van af? 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Bacor ,

Heb je de berichten van @RBxx in dit topic gelezen? Hij heeft namelijk tot 2 keer toe exact uitgelegd hoe het zit.

 

In het laatste geval is de mail door het KPN spamfilter herkend en rechtstreeks in die map geplaatst. Het spamfilter heeft ‘voorrang’ op jouw eigen instellingen zoals filter regels (en geblokkeerde afzenders, denk ik).

 

Dergelijke feedback neem ik overigens wel mee naar de beheerders, zodat als er genoeg van dergelijke feedback binnen komt, zij dit mogelijk ook aan zullen passen.

Reputatie 7
Badge +10

@Bacor 

Ik persoonlijk heb overigens in de KPN webmail niets geblokkeerd maar laat alle “ongewenste email” door mijn emailprogramma naar een speciale map verplaatsen m.b.v. "berichtregels”. Dat kun je overigens ook in de webmail doen.

Als de geblokkeerde email daadwerkelijk in “Postvak In” komt te staan dan gaat er bij jouw account toch iets (goed) mis. Als de geblokkeerde email in de spammap wordt gezet dan doet de KPN emailserver software gewoon wat het moet doen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de “whitelist” van de KPN webmail hier dan de fout ingaat.

@Raymondt 

Misschien moeten de KPN techneuten hier eens (snel) naar kijken ? Dit lijkt mij toch ernstiger dan eerder gedacht.

Techneutengeneuzel gaat voorbij aan wat de alledaagse gebruiker wil: Blokkeren betekent: geen spam meer zien! De manier waarop dat [niet door de gebruiker, want die is slechts consument!] tot stand komt boeit absoluut niet. Hoe duidelijk moet de gebruiker zijn? Geen spam = geen spam. Blokkeren = blokkeren. Zoek het verder uit en verlos ons. Zonder technisch gewauwel, a.u.b.! Want al jaren verwijder ik dagelijks geblokkeerde spam, en klagen helpt niet. Schandalig.

Hallo @roel I je kunt aan de comsumentenkant ook proberen spam te voorkomen.

Zelf krijg ik zelden spam, misschien 1 à 2 per jaar.

Ik heb wel diverse abo's op nieuwsbrieven, waarvan het spamfilter soms denkt dat het spam is en ik dan alsnog goedkeur, waarna het meestal meteen goed in de in-map komt.

Vaak ontvangen consumenten nieuwsbrieven en als ze die niet meer willen als spam markeren. Beter is het je netjes af te melden voor de  nieuwsbrieven, dan krijg je ook geen spam meer.

Dit is dus geen techneutengeneuzel maar voorbeelden ujit de praktijk.

Reputatie 7
Badge +10

@roel I

Verminderen van de hoeveelheid spam:

“Blokkeren = Blokkeren” :

Helemaal mee eens. En dus moet eigenlijk eerst zowel de functie “filterregels”, "blokkeren” en “spamfilter” aan het werk VOORDAT iets in het spamfilter wordt geplaatst. Dat zou het beste zijn. Maar ja, dat gaat waarschijnlijk “veel voeten in aarde” hebben.

JanD en Willy22 - je hebt gelezen dat dat allemaal niet boeit, voor de gemiddelde gebruiker. Men ervaart eea als een irritant manco en KPN lost het maar op. Heus, zo denkt men. Terecht, vind ik.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Roel,

Zonder techneutengeneuzel wordt het lastig om dit onderwerp te bespreken, aangezien dit nu eenmaal iets is waar veel techniek bij komt kijken met allerlei mogelijkheden maar óók beperkingen. 

Mailboxen spamvrij houden is een taak voor zowel de provider, als ook voor de gebruiker van de e-mailbox, wij hebben de input van de gebruikers van de mail hard nodig om spam zo goed mogelijk te bestrijden. 

Klagen helpt ook wel degelijk: als we kijken naar de laatste jaren zien we de hoeveelheid tegengehouden spam omhoog gaan, en de hoeveelheid false positives (mails die geen spam zijn maar wel als zodanig door het spamfilter gezien worden) omlaag gaan, dus er gebeuren wel degelijk dingen, en ze gaan echt de goeie kant op 🙂 

Wat betreft het volledig blokkeren:   verschillende gebruikers hebben verschillende meningen en wensen, sommigen juist niet dat dingen geblokkeerd worden. 

Ik wil me graag afmelden voor het forum.

Vrgr., roel I

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @roel I , plaats je verzoek in het volgende topic.

→ Afmelden of verwijderen van het forumaccount | KPN Community

Dat topic is er voor bedoeld en geeft sneller resultaat.

Reputatie 7
Badge +30

@roel I ik zie dat je je nog niet in het andere topic gemeld had. Wil je dat ik je account verwijder? Dat hoeft niet per se overigens: wellicht heb je in de toekomst nog eens een vraag waarbij we je kunnen helpen. Dan kan je je huidige account gewoon weer gebruiken.