Vraag

Wanneer functioneert het spamfilter eindelijk eens correct?

  • 18 September 2019
  • 55 reacties
  • 1921 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Vanmorgen weer drie mails in de spam box. Wie heeft er een tip om Outlook te vertellen dat als KPN er [spam] aan toe heeft gevoegd de mail gewoon naar de Inbox te verplaatsen? Want sinds wanneer zijn PostNL en ABN Amro spam verstuurders? Het lijstje kan makkelijk langer gemaakt, na een week vakantie stonden er 12 onterecht in de spam box geplaatste mail. En bitcoin mail wordt door het spamfilter NIET herkend en staat dus gewoon in de inbox.

Wanneer wordt het spamfilter vervangen door een app die wel werkt?
André

55 reacties

Hallo @AndreWrdn , het spamfilter is een 'zelflerend' fenomeen.
Door als spam verdachte e-mails 'goed' te keuren, laat het spamfilter ze een volgende keer door en als je door jou bepaalde e-mails in de spambox plaatst laat het spamfilter ze een volgende keer niet meer door.
Reputatie 4
Badge +2
Hallo @AndreWrdn , het spamfilter is een 'zelflerend' fenomeen.
Door als spam verdachte e-mails 'goed' te keuren, laat het spamfilter ze een volgende keer door en als je door jou bepaalde e-mails in de spambox plaatst laat het spamfilter ze een volgende keer niet meer door.

Wat houdt "zelflerend" in? Vandaag is mail van ABN gewoon mail, morgen weer spam? En dat geld voor alle paar honderd mails die vanaf januari door mij als niet spam zijn aangemeld? We vertrouwen dus gewoon er op dat iedere aanmelding voor spam of niet spam gewoon kan worden verwerkt? Zo flipfloppen we nogal heen en weer. Mail van enkele bedrijven zijn zo al tientallen keren aan en uitgezet.

En zo'n automatisch proces: als ik dus wat tegen bijvoorbeeld de ABN heb moet ik me eerst aanmelden voor hun nieuwsbrief en dan iedere keer als er eentje binnenkomt tot spam bombarderen. Zo kan ik hun informatie lekker verzieken. Dat is volgens de beschrijving van Jan-D best mogelijk. Is dat de bedoeling of mogen we van een serieus mail verwerkend bedrijf als KPN verwachten dat ze mail netjes verwerken? Zo als het nu gaat lijkt het nergens op!
Hallo @AndreWrdn , KPN kan de spamfilter ook strenger instellen, maar daardoor loop je het risico dat ook 'goede' e-mails als spam tegengehouden worden en dat moet je niet willen.
Onvrijwillig aanmelden voor een nieuwsbrief is altijd onverstandig, de tegenpartij weet dan dat het e-mailadres bestaat met alle risico's van dien.
Beter is het meerdere e-mailadressen te beheren, 1 of 2 voor de ècht serieuze zaken en een ander e-mailadres voor de los/vaste contacten waarbij het risico van spam wat minder erg is.
Reputatie 4
Badge +2
Nationale Nederlanden en Veronica Magazine zijn nu ook al spam, Acronis, CCleaner ga maar door
Wat mij betreft serieuze zaken die ik toch wel zsm wil zien
Reputatie 4
Badge +2
Ligt het slecht functioneren van het spamfilter misschien aan het feit dat "een de verkeerde kant" wordt gecontroleerd? Heb gisteren weer een aantal niet-spam mailtjes doorgestuurd en krijg daarop als antwoord:
Bedankt voor uw bericht. Wij hebben het door u doorgestuurde bericht inmiddels aangemeld bij onze anti-spam leverancier. Er was inderdaad sprake van een actief filter.
De filters van onze leverancier zijn aangepast en u zou uw berichten weer zonder problemen moeten kunnen versturen.
Met vriendelijke groet,
Virgil
Abuse Specialist.

Toch een wat komisch antwoord: ik wil helemaal geen email verzenden, maar ONTVANGEN. En dat van de verzenders van de door mij als niet-SPAM aangegeven mailtjes. Staat het filter misschien verkeerd om?
Daarnaast vraag ik me af of verzenders als Postnl en ABN Amro weten dat hun mail in mijn spam box wordt gemikt? En wordt ze duidelijk gemaakt hoe ze dat kunnen voorkomen? Ben bang van niet!
Reputatie 7

Hallo @AndreWrdn, klopt wat JanD aangeeft. SPAM is een hardnekkig probleem, we proberen het proces van verwerken van gewenste en minder gewenste berichten zo goed mogelijk te verwerken. Ik leg je graag uit, hoe dat zit.

Het gros van de ongewenste berichten (sure spam) wordt automatisch door het filter eruit gepikt. Deze berichten bereiken de beoogde ontvangers nooit. Sommige berichten zijn wat venijniger, en ontglippen aan het hard getrainde filter. Deze berichten komen dan in je Inbox terecht. Wanneer de ontvanger dit opmerkt, kan hij dat bij ons melden. Wanneer er veel meldingen binnenkomen, wordt ook dit bericht (en ontvanger) als spam gemarkeerd en verdwijnt het voortaan in je SPAM-map. Deze kun je nog wel inzien vanaf de Webmail.

Veel (eerlijke) organisaties en instanties willen hun doelgroep over hun activiteiten op de hoogte houden via de mail. Dit gebeurt vaak via een nieuwsbrief. Soms vergeten gebruikers dat ze zich daarvoor hebben aangemeld, of is dit (onbedoeld) via het accepteren van de algemene voorwaarden van de site gebeurt. Deze ontvangers melding zich niet af, dit kan onderaan de mail, maar melden het bij onze anti SPAM leverancier als ongewenst. Hierdoor gebeurt het dat 'gewenste' berichten in de SPAM-map verdwijnen (false positives).

Gewenste mail in SPAM map melden;

  1. Log in op Webmail.
  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bericht.
  4. Klik op het groene duimpje (zie afbeelding).

 

Reputatie 4
Badge +2
Dit verhaal is bekend. Moet blijkbaar constateren dat het geheel een automatisch proces is, waarbij geen invloed van beheerders is op de beslissing om van een mail een spam mail te maken. Bij de vele niet-spam mailtjes die ik inmiddels verstuurd heb zitten herhaaldelijk mails van in mijn ogen serieuze verzenders. En ja het zou "handig" zijn als de ontvangers van bijvoorbeeld de ABN AMRO nieuwsbrief die die mail niet meer willen zien zich zouden afmelden via de in die mail aanwezige "knopjes".
Maar als ik terug kijk naar de mail die ik in het afgelopen halve jaar heb teruggemeld zit daar eigenlijk iedere keer de zelfde afzenders bij. Heel kort ontvang ik de mail weer "normaal" maar in een vloek en een scheet zitten ze weer in de spam map.
Misschien dat ik toch maar mijn email adres aanpas voor die mails. Scheelt me weer frustratie als ik de mail naar Outlook.com laat versturen. Want melden bij abuse werkt iedere keer maar kort.

Trouwens: het kpn voorschrift hierboven is webmail. Waarom niet gewoon als bijlage vanuit Outlook (van Office) versturen? Door het webmail gebruik is het aantal mailmappen verdubbeld, en ben ik nogal wat tijd kwijt om trash, Verwijderde items, Sent en verzonden items op te ruimen. Ik hou mijn Outlook mappen graag schoon. Maar de logica is mij niet duidelijk waarom ik een soort mail (verzonden items) in twee mappen tegen kom, en ik vaak alle mappen twee maal moet controleren om op te ruimen. Een reden te meer om naar Outlook.com te gaan?
Reputatie 7
En ja het zou "handig" zijn als de ontvangers van bijvoorbeeld de ABN AMRO nieuwsbrief die die mail niet meer willen zien zich zouden afmelden via de in die mail aanwezige "knopjes".
Klopt, dat vinden wij nou ook. En, bedrijven zouden zelf ook sneller en vaker hun verzendlijsten moeten opschonen. Wanneer je als ontvanger wel netjes afmeldt, dat je meteen niets meer ontvangt. De verwerking van de afmelding duurt soms weken(!) Dat is erg onnodig, en kun je verwachten dat de ontvanger SPAM-melding doet.

Trouwens: het kpn voorschrift hierboven is webmail. Waarom niet gewoon als bijlage vanuit Outlook (van Office) versturen?
@Dennis ABD, dat kan jij het beste uitleggen 🙂
Reputatie 7
Badge +7
@AndreWrdn De vraag waarom niet door te sturen in Outlook heb je al meerdere malen gesteld. Ik heb je ook al meerdere malen beantwoord.
Reputatie 7
Badge +24
Door het webmail gebruik is het aantal mailmappen verdubbeld, en ben ik nogal wat tijd kwijt om trash, Verwijderde items, Sent en verzonden items op te ruimen. Ik hou mijn Outlook mappen graag schoon.
Dat komt doordat Outlook Nederlandse namen gebruikt voor de mappen, terwijl alle andere mailprogramma's Engelstalige namen gebruikt. Wat ook logisch is en ook de standaard is. Als je mail instelt op je telefoon of tabled, dan zal je zien dat die ook de Engelstalige mappen gebruiken.

Ergens in de instellingen van Outlook schijn je dat overigens aan te kunnen passen. Hoe dan ook: met de standaard instellingen maakt Outlook er een zooitje van. Niets nieuws, was 10 jaar geleden al zo.
Reputatie 7
Dat is duidelijk, bedankt Dennis. @AndreWrdn, ik zie dat je hier bekend mee bent. In jouw topic: E-mail mappen met Engelse termen, is de vraag al eens beantwoord. Ik verzoek je om alle informatie binnen eenzelfde topic te houden, zodat we geen dubbel werk verrichten. Zo blijft het ook overzichtelijk, zie huisregels van ons forum.
Reputatie 4
Badge +2
Ik stop de discussie. KPN is blijkbaar niet er van te overtuigen dat er gek met mail wordt omgegaan, kan me niet uitleggen wat het verschil is tussen het vanuit Outlook verzenden als bijlage en als bijlage in Webmail.
En ook niet waarom ik door deze keuze nogal wat werk heb om mijn mail netjes af te handelen. Ineffectief is het versturen van niet-spam naar abuse (het is flip-flop: aan uit) en dus ga ik mail die afwisselend door KPN van spam en niet spam titels wordt voorzien maar af handelen via outlook.com.
Doei
Reputatie 4
Badge +2
En vandaag voegen we HCC regio Zuid Holland, Adobe Creative Cloud, Social Deal Utrecht, Hoteldeal, Senseo en Consumentenbond Claimservice toe aan onterecht als SPAM bestempelde mail, daarnaast komt in mijn Inbox mail binnen waarin RabObank aangeeft dat ik een nieuwe betaalpas moet aanvragen, en Jumbo heeft een prijsvraag. Beide nep, phishing, maar het spamfilter "ontdekt" dat niet, ook al stuur ik deze mail door naar KPN.
Kan het spam proces nu eens eindelijk werken zoals het moet?
Reputatie 7
Badge +7
Dat is duidelijk, bedankt Dennis. @AndreWrdn, ik zie dat je hier bekend mee bent. In jouw topic: E-mail mappen met Engelse termen, is de vraag al eens beantwoord. Ik verzoek je om alle informatie binnen eenzelfde topic te houden, zodat we geen dubbel werk verrichten. Zo blijft het ook overzichtelijk, zie huisregels van ons forum.

Qua headers heb ik deze link ook al eens gegeven. Bookmark em ;)

https://blogs.technet.microsoft.com/eopfieldnotes/2017/04/17/1986/
Reputatie 4
Badge +2
nu komt in mijn Inbox mail binnen waarin RabObank aangeeft dat ik een nieuwe betaalpas moet aanvragen, en Jumbo heeft een prijsvraag. Beide nep, phishing, maar het spamfilter "ontdekt" dat niet, ook al stuur ik deze mail door naar KPN.
En de reactie op deze issue?
Reputatie 7
nu komt in mijn Inbox mail binnen waarin RabObank aangeeft dat ik een nieuwe betaalpas moet aanvragen, en Jumbo heeft een prijsvraag. Beide nep, phishing, maar het spamfilter "ontdekt" dat niet, ook al stuur ik deze mail door naar KPN.En de reactie op deze issue?
Heb je die mails als bijlage naar KPN doorgestuurd?
Reputatie 4
Badge +2
Als bijlage vanuit webmail, ik ben (af en toe) heel gehoorzaam!
Want?
Reputatie 7
Alleen als je de dergelijke mails als bijlage verstuurd dan kan KPN er nog wat mee omdat dan de oorspronkelijke headers nog beschikbaar zijn in de mail.
Als er vele meldingen komen van dezelfde mail of analyse van de headers duidt op spam dan wordt de mail doorgezet naar de provider om in de spamfilter opgenomen te worden.

Heb je deze pagina overigens al gelezen?.


Reputatie 4
Badge +2
Of ik de mail als bijlage in Outlook of binnen webmail als bijlage doorstuur, maakt niets uit. De RabObank mail heb ik intussen meerdere keren gekregen, dus mijn spam melding komt niet aan. Soms wordt het filter aangepast, maar reacties komen er niet.
En een nieuwe webmail? Stappen we dan eindelijk in de richting van duidelijke folder afhandeling? Ik ga als het er is een mailadres verwijderen en daarna opnieuw opvoeren. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +24
"duidelijke folder"

Wat bedoel je daarmee?

"mailadres verwijderen en daarna opnieuw opvoeren"

? Why? 😲
Reputatie 4
Badge +2
even naar boven scrollen. In webmail zie ik eerst de mij bekende mappen, dan een folder met Mijn Mappen, en daar onder de opslag voor eveneens verwijderde mail etc.. Daarnaast is mij niet duidelijk waar verzonden en weggegooide mail wordt weggezet. Zeker in relatie met Outlook!
Reputatie 7
Badge +24
even naar boven scrollen. In webmail zie ik eerst de mij bekende mappen, dan een folder met Mijn Mappen, en daar onder de opslag voor eveneens verwijderde mail etc.. Daarnaast is mij niet duidelijk waar verzonden en weggegooide mail wordt weggezet. Zeker in relatie met Outlook!

Dat komt door Outlook, volgens mij ook al ergens gezegd. Outlook gebruikt Nederlandse namen voor de mappen. Dat kun je zelf ergens in de instellingen aanpassen. Dit is een probleem van Outlook, niet van KPN. Als je Thunderbird gebruikt, dan hebt je nergens last van, dat werkt als een tierelier. Thunderbird (en alle andere mailprgramma's) gebruikt namelijk gewoon de Engelse namen voor de mappen.
Reputatie 7
Of ik de mail als bijlage of "gewoon" doorstuur, maakt niets uit.
Dat is juist een wereld van verschil.
Met een mail die "gewoon" doorgestuurd wordt kan KPN helemaal niets meer beginnen, mails die je als spam of als valse-spam wilt melden moeten als bijlage doorgestuurd worden.

De uitleg daarvoor staat vrij goed beschreven in deze blog van Microsoft.

Het is een illusie om te denken dat je in je eentje met een paar meldingen een mail door KPN als spam kunt laten betitelen. Als er nu 50 of 100 verschillende abonnees dezelfde mail melden, dan wordt dat al weer een stuk aannemelijker.
Reputatie 7
Ik ga als het er is een mailadres verwijderen en daarna opnieuw opvoeren. Ben benieuwd.
Als je een mailadres verwijdert dan gaat deze drie maanden in quarantaine en dat betekent dat je hem pas na drie maanden weer kunt opvoeren.
Reputatie 4
Badge +2
Het gaat om phising mail waar allerlei instanties (fraudehelpdesk, Rabobank) graag willen dat de mail naar hun wordt verstuurd omdat ze constateren dat het phishing is. Dan kan KPN er ook SPAM bij zetten! Maar ja, daarvoor moet misschien een niet-automatisch proces worden toegevoegd?

Met een mail die "gewoon" doorgestuurd wordt kan KPN helemaal niets meer beginnen, mails die je als spam of als valse-spam wilt melden moeten als bijlage doorgestuurd worden.
De uitleg daarvoor staat vrij goed beschreven in deze blog van Microsoft.
Toch wel apart dat in de blog een dergelijke mail WEL vanuit Outlook kan worden verstuurd (als BIJLAGE!)
Maar KPN maakt mij niet duidelijk waarom het via webmail moet terwijl in de blog wat anders staat.. Reactie op vragen krijg je zowieso nooit.

"mailadres verwijderen en daarna opnieuw opvoeren"
? Why? 😲
En het antwoord op mijn twijfels krijg ik ook als ik een nieuw schoon mail adres opvoer. Ga dat dan maar doen, bestaand adres laten staan 🙂

Reageer