News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62749 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Bedankt voor je suggestie.

Maar bij andere providers heb ik dit probleem nooit gehad. Hoopte het verversen in gang te zetten door van de het ene mapje naar het andere te gaan maar dat had geen effect. Pas na uitloggen en inloggen kwam de mail weer tevoorschijn. Misschien kan KPN nog iets onder de motorkap veranderen zodat de mail meteen zichtbaar is.

Eduard

Reputatie 4
Badge +4

Ik krijg de melding dat mijn lijst van geblokkeerde afzenders vol is. Nu de opslagruimte van Webmail is vergroot kan deze lijst dan ook niet worden vergroot? 

Je zou helemaal geen afzenders moeten hoeven blokkeren. De lijst van geblokkeerde afzenders is bij mij helemaal leeg en zo hoort het ook, daar heb je immers een spamfilter voor.

Ik gebruik ook geblokkeerde afzenders. Soms krijg je mail van afzenders wat géén spam is, maar je toch niet wilt ontvangen. En ik kan je vertellen dat dat met mijn meer dan 20 jaar oude mailadres regelmatig voor komt.

Sinds paar dagen nu de nieuwe webmail in gebruik.

categorie Nieuwsbrieven vind ik erg handig.

nu komen alle verschillende soorten nieuwsbrieven in 1 map.

is het ook mogelijk om submappen per nieuwsbrief te maken, zodat je die nieuwsbrieven meteen mooi bij elkaar gezet hebt?

Bij de nieuwe webmail komen berichten die ik verwijderd heb (naar de prullenbak) en alles in de prullenbak definitief verwijderd, daarna toch weer terug in de inbox. Hoe is dat te voorkomen?

Ik zie nergens en mogelijkheid om de inbox te beperken/filteren tot de ingelezen berichten. Is daar toch een mogelijkheid voor? Zo niet, kan ie functie niet worden toegevoegd?

 

Reputatie 7
Badge +30

Als je een bericht hebt aangemerkt als geen spam door op het groene duimpje te drukken duurt het vrij lang voordat dat bericht weer zichtbaar is.

Ik ga dit als verbeterpunt doorzetten! 

 

@datumalsusername welkom! Kunnen we je ergens bij helpen?

Reputatie 7
Badge +30

Bij de nieuwe webmail komen berichten die ik verwijderd heb (naar de prullenbak) en alles in de prullenbak definitief verwijderd, daarna toch weer terug in de inbox. Hoe is dat te voorkomen?

Dit is vreemd! Dat herken ik niet meteen. Heb jij nog een ander apparaat met een mailprogramma wellicht?

is het ook mogelijk om submappen per nieuwsbrief te maken, zodat je die nieuwsbrieven meteen mooi bij elkaar gezet hebt?

Ik zie nergens en mogelijkheid om de inbox te beperken/filteren tot de ingelezen berichten. Is daar toch een mogelijkheid voor? Zo niet, kan ie functie niet worden toegevoegd?

 

Deze twee ideeën zal ik ook doorgeven 🙂. Je kunt het Postvak IN wel sorteren op ongelezen eerst, zie ik. Misschien is dat al wat gemakkelijker voor je. 

Reputatie 7
Badge +21

is het ook mogelijk om submappen per nieuwsbrief te maken, zodat je die nieuwsbrieven meteen mooi bij elkaar gezet hebt?

 

@Marcia_@Leidenaar,  dat kan nu toch al?

Nieuwe mappen aanmaken onder “Mijn mappen” en via Instellingen (⚙️) , E-mail, Filter regels kunnen mailtjes automatisch verplaatst worden naar de gewenste (sub)map.

Meerdere Categorieën in Postbak IN gaat niet lukken, te weinig “vrije” plaatsen (max. 2)

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt helemaal gelijk! 

Reputatie 3
Badge

omdat deze oplossing "// Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”// bij mij niet werkt ben ik nu dus twee email mappen kwijt. dank KPN!

Reputatie 7
Badge +21

  

Dat is niet zo mooi  @5wdb. Heb je ook nog een keer uit/ingelogd? Dat wil ook nog wel eens helpen.

Er zal hier binnenkort een KPN moderator reageren en die zal het beleggen bij het migratie-team. Dit moet opgelost kunnen worden.

Reputatie 7

Wat werkt er dan niet?

Staan jouw mappen er niet tussen?

Kan je ze niet aanvinken?

Kan je niet op opslaan drukken?

Mijn 1e mailadres ….@hetnet.nl is nu overgezet. Gaat dat ook gebeuren met mijn andere mailadres …@freeler.nl. Ik kan hier eigenlijk niets over vinden. Alvast bedankt voor de reactie.

Reputatie 7

Mijn 1e mailadres ….@hetnet.nl is nu overgezet. Gaat dat ook gebeuren met mijn andere mailadres …@freeler.nl. Ik kan hier eigenlijk niets over vinden. Alvast bedankt voor de reactie.

Al jouw emailadressen zullen overgezet worden.

In welke volgorde dat gebeurt is mij een raadsel maar uiteindelijk worden ze, als het goed is, allemaal omgezet.

Wjb, bedankt hoor, ik wacht rustig af :wink:

Reputatie 7
Badge +21

Het onderdeel  Instellingen  --  Beveiliging  --  Actieve apparaten  functioneert nu niet bij mij.

Ik krijg geen overzicht van de actieve sessie(s) maar alleen een header. Ik kan dus eventuele ongewenste sessies niet meer stoppen. Het gaat fout op meerdere platforms/browsers.

 

 

Reputatie 7
Badge +25

Ik zie exact hetzelfde. Ik zal het aankaarten.

Reputatie 7
Badge +30

Hi @Erik_ ,

Kan KPN er niet pro-actief voor zorgen, dat alle zelf aangemaakte mappen al tijdens de migratie zichtbaar ingesteld worden? Dat voorkomt een hoop verwarring (en paniek...:scream: )

De laatste dagen zie ik (steeds) meer topics over “verdwenen” mappen voorbij komen.

 

Kan, maar daar zit een haak en een oog aan. Openvouwen doen we inmiddels al. Maar het gaat om het subscriben van eigengemaakte mappen.

Op het moment dat je een map aanmaakt in je mailclient is het een standaardonderdeel van het IMAP protocol om je ook gelijk op die map te subscriben (zodat hij zichtbaar is). Clients zoals Outlook en Thunderbird doen dat ook. Alleen had de oude webmail een bug waar we pas tijdens de migratie achter zijn gekomen. Namelijk: als je bij het maken van een nieuwe map koos voor de standaardnaam, dan vergat de oude webmail om zich op deze map te subscriben. De map was er dan wel, maar alleen zichtbaar in de client waar je hem aangemaakt had. Bij het migreren zien we die map wel, dus kunnen we het zo instellen dat hij automatisch gesubscribed wordt. Maar. Mensen kunnen er ook in hun client voor kiezen om een eigen gemaakte map alleen in die client beschikbaar te hebben. Dat verschil tussen bewust niet gesubscribed en per abuis niet gesubscribed kunnen we niet zien. En omdat het dan een onbreuk op privacy zou zijn om bewust niet gesubscribede mappen ineens wel te subscriben, doen we dit niet. 

 

Bij de nieuwe webmail komen berichten die ik verwijderd heb (naar de prullenbak) en alles in de prullenbak definitief verwijderd, daarna toch weer terug in de inbox. Hoe is dat te voorkomen?

Hoe verwijder je deze berichten, @Jokehum? Komen die wel daadwerkelijk in de prullenbak terecht, of in een andere map?

 

@5wdb, kun je inderdaad aangeven wat er dan niet werkt? Staan ze er niet bij, of lukt het niet om ze aan te vinken of het op te slaan? Wil je ook je profiel invullen met in het veld ‘persoonlijke opmerking’ de mailbox waar deze mappen in horen, en de naam van deze mappen. Dan gaan we dit nakijken.

 

@Tilly13, Is dit freeleradres onderdeel van je  huidige abonnement, of is dit nog een losstaand, ouder, adres? In dat geval, is dat een adres waar je nog apart e-mail only abonnementskosten voor betaalt of is dit een gratis adres? Als je er apart voor betaalt, dan zal ook dit adres nog worden omgezet. Als het een gratis adres is wordt je in de komende periode benaderd. Je krijgt dan de keus of je dit adres wilt laten koppelen aan je bestaande abonnement (het wordt dan een alias), of dat je hiervoor een los, betaald, e-mail only abonnement wilt. Vervolgens zal ook die mailbox worden gemigreerd. 

Als het een gratis adres is, en je wilt deze graag koppelen aan je bestaande abonnement, dan kan ik dat ook alvast voor je doen. Geef het dan hier even aan. 

 

In het algemeen (wjb) doen we omzetting zoveel mogelijk op regio zodat mensen niet van buren en andere lokale vrienden/familie horen ‘mijn mailbox is omgezet’ en dan vervolgens contact opnemen met ons om te vragen waarom die van hun niet. 

 

Verzoeken/vragen die we hebben doorgezet en nog op terugkomen:

  • Of je op een makkelijkere manier mails als bijlage kunt doorsturen
  • De tijd die het duurt voor een mail weer zichtbaar is in postvak in na markeren als niet-spam
  • Makkelijkere manieren om postvak in te schakelen tussen gelezen en ongelezen mail
  • Ontbrekende sessies

 

 

Reputatie 3
Badge

dank voor alle hulp; het is gelukt; de mappen 5 en 6 zijn uitgevouwen!

weet niets van techniek maar kan bij de nieuwe web pagina geen uit log punt dus niet veilig uitloggen

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +21

Dag  @TTer , uitloggen gaat via het rondje rechtsboven (met je "initialen"). Klik daarop en je ziet uitloggen.

Graag wil ik weten wanneer het mogelijk is om een afbeelding in te voegen bij je handtekening in de email, zelfs bij dit bericht is het mogelijk, dus waarom niet bij de email handtekening?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Dank je wel die dingen gebeuren als er voor mij iets nieuws op treed 

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat het gelukt is om uit te loggen, TTer. Voor de volledigheid ook nog: een sessie blijft maximaal 36 minuten actief. Dus ook als je niet bewust uitlogt zal je na die periode automatisch uitgelogd worden.

 

Ik heb verder wat antwoorden op de eerdere vragen/verzoeken/issues:

  • Of je op een makkelijkere manier mails als bijlage kunt doorsturen, bijvoorbeeld met een knop in het rechtsklikmenu ( @wjb )
    • Dit zit niet standaard ingebouwd in het product. Dat betekent dat als we dit zouden willen hebben, het door de leverancier in hun planning meegenomen moet worden om te in te bouwen in hun standaardproduct. Dit gaat veel tijd kosten. We verwachten dat mails doorsturen als bijlage een stuk minder vaak zal voorkomen dan voorheen (i.v.m. dat er geen wel/niet spam doorgestuurd meer hoeft te worden). Daarom laten we dit nu eerst zo. Mocht nou blijken dat het toch een vaker voorkomend verzoek is, dan kunnen we het alsnog indienen bij de leverancier. 
  • De tijd die het duurt voor een mail weer zichtbaar is in postvak in na markeren als niet-spam ( @Loofboom )
    • Het zou kunnen dat dit komt omdat de map veel mail bevat, in die gevallen zien we dat het inderdaad wat langer duurt. We raden dan ook aan om de mail naar de inbox te slepen in plaats van de knop te gebruiken. Dan zien we die vertraging niet. 
  • Makkelijkere manieren om postvak in te schakelen tussen gelezen en ongelezen mail ( @Jokehum )
    • Omdat er onder de knop Sorteren al een optie is om te scheiden tussen gelezen en ongelezen laten we dit zoals het is.
  • Ontbrekende sessies ( @RBxx )
    • Dit wordt veroorzaakt door een kleine update vanuit de leverancier. Hier zijn we mee bezig. Zodra dit is opgelost laten we het weten.
  • Niet kunnen inloggen op Edge ( @GrT )
    • Dit hebben we niet kunnen reproduceren. We konden de specifieke versie van Edge die jij hebt ook niet downloaden. Krijg je wellicht beta of developer updates? Kijk even of er een nieuwere versie beschikbaar is, of anders een iets oudere versie en of het daarmee wel lukt.

 

Reputatie 7
Badge +30

@A. Barreveld, welkom! Je bericht is samengevoegd met dit verzameltopic over de nieuwe webmail. Maak je daar ook al gebruik van? Als je dat niet zeker weet, kijk even naar de afbeeldingen in het startbericht van dit topic.

  In de nieuwe webmail kun je een afbeelding toevoegen door te gaan naar Instellingen (⚙️). Kies dan links voor E-mail en dan Handtekeningen. Als je daar dan op de blauwe knop klikt krijg je een pop-up om je handtekening in te maken. Daar kun je ook een afbeelding toevoegen met de knop die ik hieronder geel gemarkeerd heb.

 

Heb je de nieuwe webmail nog niet, nog even geduld dan. In de komende paar maanden worden alle klanten omgezet naar de nieuwe webmail.