News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62742 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Sinds de verandering van webmail zijn mijn distributielijsten verdwenen. Heel erg vervelend. Dat heb ik al eerder aangegeven met ook de betreffende namen van de lijsten. Heel even werd de lijst van Bestuur Jazz Maastricht naast de contacten weergegeven. Nu staat er weer een andere lijst (Mousquetaires). Ik heb begrip voor de opstartproblemen, maar hoe lang moet ik wachten met het opnieuw aanmaken van de lijsten? Het gaat veel tijd kosten, maar als het zou moeten, wil ik dat graag z.s.m. weten, wat ik al eerder aangaf.


Dank je Erik, er komt beweging in. Ik zie de distributielijsten weer!

 

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat te horen, Han!

 

@ebh  je kunt de spam in een keer verwijderen door op het hamburgermenu achter Spam te klikken en dan te kiezen voor alle berichten verwijderen. Zie ook de afbeelding. Het blijft alleen wel eerst naar de prullenbak gaan. Als je dat niet wilt kun je bij Instellingen > E-mail en dan onder Gedrag het vinkje bij 'Verwijderde e-mailberichten permanent wissen' aanvinken. Let er op dat dit dan voor alle berichten die je verwijdert geldt.

 

 

Dat is jammer! Dus niet zoals voorheen dat je  de inhoud van de spambox permanent kon legen. Dit vind ik omslachtig - via prullenbak, en ik wil niet altijd alle verwijderde items meteen permanent weg. Wat een gedoe!

Deze melding ontvang ik bij het inloggen van KPN webmail op onze Imac, terwijl als ik op een andere computer inlog gaat het wel goed. 

Welke melding?

Iets met technische storing…. probeer op een ander moment in te loggen. 

Waarom kan ik niet meer inloggen op webmail? Ik krijg te lezen “ technische storing, probeer later in te loggen

Reputatie 7
Badge +17

Deze melding ontvang ik bij het inloggen van KPN webmail op onze Imac, terwijl als ik op een andere computer inlog gaat het wel goed. 

Welke melding?

Iets met technische storing…. probeer op een ander moment in te loggen. 

@Marieke1965 Bedankt voor het melden.

Kan je er een screenshot van maken en deze hier plaatsen, dan begrijp ik het wellicht beter. 

Sinds de nieuwe webmail zie ik mijn eerder geplaatste markeringen niet meer (vlaggetjes). Hoe kan ik die weer zien en hoe plaats ik weer nieuwe ?

Het gaat om het nieuwe webmail. Ik zie nu dat contactgroepen tussen de andere contacten staan als distributielijst.

hoe kan ik deze lijsten in een aprte groep zetten.

 

*Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Reputatie 7
Badge +24

Hoi The Joker.

Had je die markeringen in Webmail zelf gezet of in je eigen programma? Markeringen kun je weer plaatsen zoals hieronder aangegeven. 

 

 

Zojuist de overstap moeten maken naar de nieuwe, zogenaamd verbeterde, webmail van KPN en ik heb nu plotseling 535 contacten (in plaats van ongeveer 200).

Waaronder een hoop adressen die ik NOOIT heb opgeslagen, zoals marktplaats contacten. 

Ook contacten die ik niet kan thuisbrengen. Dubbele contacten en ga zo maar door.

En dat alles in een vervelend volgorde waarvan ik niet weet of, en zo ja hoe, ik die kan aanpassen.

 

In mijn webmail heb ik mappen aangemaakt waarin ik mijn mails heb gerangschikt.

Gaat deze mappenstructuur inclusief mails automatisch over naar de nieuwe omgeving?

 

Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt @Peter9999 , alle eigen mappen met inhoud worden gemigreerd.

Alleen kan het zijn, dat je de mappen eerst niet ziet.

Dat hoeft bij jou niet het geval te zijn, maar kan zonodig eenvoudig opgelost worden:

  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Als je daarna nog even uitlogt-inlogt moeten alle mappen weer zichtbaar zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Maar nochtans kan het natuurlijk geen kwaad om een backup te maken...

Reputatie 7
Badge +21

Een backup maken is altijd belangrijk, maar lastig uit te voeren als je alleen webmail gebruikt en geen e-mail client op je eigen pc/laptop hebt.

Deze melding ontvang ik bij het inloggen van KPN webmail op onze Imac, terwijl als ik op een andere computer inlog gaat het wel goed. 

Welke melding?

Iets met technische storing…. probeer op een ander moment in te loggen. 

@Marieke1965 Bedankt voor het melden.

Kan je er een screenshot van maken en deze hier plaatsen, dan begrijp ik het wellicht beter. 

Admin: afbeelding bewerkt i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het screenshot, @Marieke1965! Je hebt een iMac begrijp ik, welke versie van MacOS heb je daar op staan? Wat we namelijk zien is dat dit kan voorkomen bij versies ouder dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier.

 

@PierTheodorus, heb jij ook een Mac? 

Ik heb vanmiddag gebeld met de servicedesk. Er ontbrak sinds de nieuwe kpn webmail een map op mijn outlookmail op de laptop. Deze is niet teruggevonden. Nu zie ik dat er ook diverse mailtjes van de afgelopen dagen verdwenen zijn. De map zou misschien na een paar dagen vanzelf weer terugkomen. 

Dat moet te maken hebben met de nieuwe KPN webmail lijkt me. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?

 

Ik wil 3 bugs melden, maar kan nergens een mogelijkheid vinden dit te doen (als jullie tenminste geïnteresseerd zijn in feedback om de boel een beetje op te waarderen, of zijn jullie alleen bezig stickies op het scrumboard te plakken). 

Reputatie 7
Badge +21

Dag  @vcleij,

Dit topic is bedoeld voor informatievoorziening, maar ook voor vragen, wensen, feedback is dit de juiste plaats. Wat zijn de problemen?

  1. Wellicht een beetje flauw, maar toch: “Het inlogscherm meld dat: “! Let op! Er is een nieuwe web-mail op komst. [Meer informatie]”
    Maar ik heb de nieuwe web-mail al. Dus de inlogmodule is niet gekoppeld aan de web-mail module.

2. Wellicht meer een kwestie van interpretatie, maar toch: “De ontvangen e-mails worden gesplitst in ‘Algemeen’ en ‘Nieuwsbrieven’.”.
Wat blijkt: Nieuwsbrieven = SPAM (“Efteling”, “Sara Via Shopex”, enz. enz.). Ook de e-mails die ik van de KPN ontvangen i.v.m. inlogproblemen worden in het vakje Nieuwsbrieven gestopt!

  1. Ik kon altijd eenvoudig de 2 email adressen van een kennis selecteren door zijn achternaam in te voeren (alleen deze 2 adressen werden dan getoond in het lijstje). Nu werkt dat niet meer en wordt slechts één van deze 2 adressen getoond (de andere zit er wel in maar het auto-aanvul systeem toont deze niet). Ik vermoed dat dit komt omdat er alleen gekeken wordt naar het begin van de adres-string en niet naar elke mogelijke sub-string (het gaat al mis nadat ik de eerste 4 karakters van de uit 6 karakters bestaande achternaam heb ingetypt).
     
Reputatie 7
  1. Wellicht een beetje flauw, maar toch: “Het inlogscherm meld dat: “! Let op! Er is een nieuwe web-mail op komst. [Meer informatie]”
    Maar ik heb de nieuwe web-mail al. Dus de inlogmodule is niet gekoppeld aan de web-mail module.

Het "probleem" is dat die pagina bij aanvang nog niet weet dat jij het bent.

  1. Wellicht een beetje flauw, maar toch: “Het inlogscherm meld dat: “! Let op! Er is een nieuwe web-mail op komst. [Meer informatie]”
    Maar ik heb de nieuwe web-mail al. Dus de inlogmodule is niet gekoppeld aan de web-mail module.

Het "probleem" is dat die pagina bij aanvang nog niet weet dat jij het bent.

Sanp ik ook wel (doe dit spelletje al 40 jaar) maar dan is de conclusie dus: Je kunt een dergelijke mededeling niet in het inlogscherm plaatsen omdat je dan nog geen onderscheid kunt maken tussen gebruikers waarvoor deze mededeling zinvol is en gebruikers waarvoor deze mededeling niet zinvol is.

  1. Wellicht een beetje flauw, maar toch: “Het inlogscherm meld dat: “! Let op! Er is een nieuwe web-mail op komst. [Meer informatie]”
    Maar ik heb de nieuwe web-mail al. Dus de inlogmodule is niet gekoppeld aan de web-mail module.

Het "probleem" is dat die pagina bij aanvang nog niet weet dat jij het bent.

Sanp ik ook wel (doe dit spelletje al 40 jaar) maar dan is de conclusie dus: Je kunt een dergelijke mededeling niet in het inlogscherm plaatsen omdat je dan nog geen onderscheid kunt maken tussen gebruikers waarvoor deze mededeling zinvol is en gebruikers waarvoor deze mededeling niet zinvol is.

De meest logische plaats voor deze mededeling is natuurlijk bovenaan het oude webmail systeem (pagina).