Beantwoord

Veel spam, kan filter strenger?

  • 2 May 2023
  • 14 reacties
  • 132 keer bekeken

Sinds de overstap van XS4ALL mail naar KPN mail wordt een van onze mailboxen geplaagd door Spam zogenaamd van iCloud, McAfee, Afvallen, goedkope opslag etc.

Is er een mogelijkheid het filter strenger te zetten? Een filter bouwen is zinloos omdat afzender, inhoud en onderwerp steeds een klein beetje anders zijn

icon

Beste antwoord door WMG-N 2 May 2023, 15:43

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Kweetal 

Heb je al dit

geprobeerd om de hoeveelheid spam te verminderen ?

Alle Spam wordt dagelijks als Spam gerapporteerd maar dat lijkt nauwelijks effect te hebben.

Reputatie 7
Badge +10

@Kweetal

Nogmaals: Heb je dit al geprobeerd:

Dit heeft mij wel degelijk geholpen om de hoeveelheid spam te verminderen.

Aanmelden als spam helpt wel degelijk. Maar dan moet wel iedereen dat als spam aanmelden en dat gebeurt niet altijd. Helaas, het spamfilter kan niet "strenger” worden afgesteld.

De genoemde acties al gedaan, maar nog steeds zo’n 5 tot 10 spammailtjes per dag. Met het xs4all spamfilter was dat maximaal 1 per 2 tot 3 maanden.

 

Zelfde ervaring hier. 

Reputatie 7

De genoemde acties al gedaan, maar nog steeds zo’n 5 tot 10 spammailtjes per dag. Met het xs4all spamfilter was dat maximaal 1 per 2 tot 3 maanden.

Het spamfilter van KPN is precies dezelfde als die XS4ALL ook gebruikte, sterker nog, het is XS4ALL die KPN een aantal jaar terug ervan overtuigd heeft om naar dat spamfilter over te stappen.

De genoemde acties al gedaan, maar nog steeds zo’n 5 tot 10 spammailtjes per dag. Met het xs4all spamfilter was dat maximaal 1 per 2 tot 3 maanden.

Het spamfilter van KPN is precies dezelfde als die XS4ALL ook gebruikte, sterker nog, het is XS4ALL die KPN een aantal jaar terug ervan overtuigd heeft om naar dat spamfilter over te stappen.

Dat weet jij (en ik) ook pas sinds kort wjb bij monde van een abuse-medewerkter van KPN😉

Reputatie 7

De genoemde acties al gedaan, maar nog steeds zo’n 5 tot 10 spammailtjes per dag. Met het xs4all spamfilter was dat maximaal 1 per 2 tot 3 maanden.

Het spamfilter van KPN is precies dezelfde als die XS4ALL ook gebruikte, sterker nog, het is XS4ALL die KPN een aantal jaar terug ervan overtuigd heeft om naar dat spamfilter over te stappen.

Dat weet jij (en ik) ook pas sinds kort wjb bij monde van een abuse-medewerkter van KPN😉

En ... wat is het punt dat je wilt maken?

De genoemde acties al gedaan, maar nog steeds zo’n 5 tot 10 spammailtjes per dag. Met het xs4all spamfilter was dat maximaal 1 per 2 tot 3 maanden.

Het spamfilter van KPN is precies dezelfde als die XS4ALL ook gebruikte, sterker nog, het is XS4ALL die KPN een aantal jaar terug ervan overtuigd heeft om naar dat spamfilter over te stappen.

Dat weet jij (en ik) ook pas sinds kort wjb bij monde van een abuse-medewerkter van KPN😉

En ... wat is het punt dat je wilt maken?

Geen, wjb, gewoon een opmerking😉

Het loopt echt de spuigaten uit. Ongelooflijk. Bij XS4ALL werkten mensen die constant met dat spamfilter bezig waren. Gebeurd dat bij KPN ook? Lijkt er niet echt op.

 

Ik lees  over dat "verplaatsen naar spammap” en dan "op het filter te trainen”, dat het ik de afgelopen 20 jaar nog nooit gedaan, nooit nodig geweest. En dan, wat is "de spammap van mij IMAP account” ? Is dat de map met de naam “Spam” in cobinatie met het stopbordje?

 

Inmiddels alle SPAM sinds 1 Januari naar die map doorgezet.

Hoe lang duurt het voordat het filter dit doorheeft en dus die spam blokeert?

Nog verder zitten kijken, het is 1-oktober begonnen de ellende.

Dus zojuist een paar honderd SPAMs van de plunnenbak naar de “Spam map met stopbordje” verplaatst.

Gaat dat helpen met de spam van morgen? Hoe snel werkt dat?

Reputatie 7

Gaat dat helpen met de spam van morgen? Hoe snel werkt dat?

Dat werkt alleen als ook anderen die mails als spam kenmerken. Allen jouw melding doet niet zoveel maar als bijvoorbeeld honderd anderen hetzelfde zeggen dan wordt het een ander verhaal. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik lees  over dat "verplaatsen naar spammap” en dan "op het filter te trainen”, dat het ik de afgelopen 20 jaar nog nooit gedaan, nooit nodig geweest. En dan, wat is "de spammap van mij IMAP account” ? Is dat de map met de naam “Spam” in cobinatie met het stopbordje?

 

Als je een emailprogramma gebruikt dan moet je per account (in dat emailprogramma) kiezen tussen IMAP en POP. Als je POP kiest moet je inloggen bij de (KPN) webmail (m.b.v. een browser) om te zien wat er in de spammap staat. Bij IMAP kun je direct zien wat er in de spammap staat m.b.v. dat emailprogramma.

Het is simpel om te zien wat de spammap is omdat alle email die door het spamfilter in die map geplaatst wordt, door het spamfilter gemarkeerd wordt met de tekst "[spam]".

Kijk ook eens hier of jouw emailadres is uitgelekt:

https://haveibeenpwned.com/

Reputatie 7

Het is simpel om te zien wat de spammap is omdat alle email die door het spamfilter in die map geplaatst wordt, door het spamfilter gemarkeerd wordt met de tekst "[spam]".

Een spammail kan ook gemarkeerd worden met de tekst [dkim] als de mail niet heeft voldaan aan de dkim controle.

Reageer