Webdisk stopt. Ga mee naar KPN Cloud

  • 12 September 2022
  • 45 reacties
  • 2712 keer bekeken
Webdisk stopt. Ga mee naar KPN Cloud
Reputatie 7
Badge +30

XS4ALL-klanten kunnen gebruikmaken van online opslagruimte, ook wel bekend als Webdisk. Binnenkort stoppen we met het aanbieden hiervan. Dit doen we omdat we een mooi nieuw alternatief hebben met KPN Cloud. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.

 

 

Webdisk stopt

Op 17 december 2022 stoppen we met Webdisk. Op die datum worden alle bestanden die nog in je online opslagruimte staan, verwijderd. Het is dan ook belangrijk om je bestanden voor die tijd te downloaden en eventueel ergens anders op te slaan.

 

Hoe kan ik mijn bestanden nakijken?

Je huidige opslagruimte van 10GB vind je via webdisk.xs4all.nl. Log daar in met je huidige XS4ALL beheeraccount als gebruikersnaam en het bijbehorend wachtwoord. Je bestanden zitten in de map met je gebruikersnaam. Open deze en controleer of je de bestanden wilt behouden.

Is dit niet zo, dan hoef je verder niets te doen. Op 17 december worden ze automatisch verwijderd. 

 

Er staan bestanden in mijn Webdisk die ik wil behouden.

Je zult de bestanden dan moeten downloaden naar je eigen computer. Dit kan door ze één voor één aan te klikken en op te slaan. Wil je meerdere bestanden tegelijk downloaden, gebruik dan een FTP programma zoals FileZilla. Een stappenplan daarvoor vind je op onze website.

 

Alternatief voor Webdisk: KPN Cloud

KPN Cloud is een online opslagdienst die KPN afgelopen jaar voor haar klanten heeft geïntroduceerd. XS4ALL klanten kunnen hier nu ook gebruik van maken. 

KPN Cloud is een volledig online opslag die overal te benaderen is via de webmail, via een van de apps voor Android, iOS, Windows of macOS, en via WebDAV. Veiligheid staat voorop: je bestanden worden veilig opgeslagen op servers in Nederland. 

Gekoppeld aan je e-mail heb je op deze manier 10GB opslagruimte per e-mailaccount. En met maximaal zes e-mailaccounts kun je zo heel veel opslaan. Ook kun je makkelijk bestanden delen en samenwerken aan bestanden met anderen.  

Voor meer informatie over wat KPN Cloud allemaal heeft en kan, bekijk de KPN Cloud pagina op onze website

Hoe je KPN Cloud precies gebruikt lees je in onze Kennisbank:

 

Homepage bestanden

Heb je ook een homepage? Dan staan de bestanden van die homepage ook in je online opslagruimte in de map WWW. Dit stuk van de opslagruimte wordt niet verwijderd. Je homepage kun je blijven gebruiken en aanpassen via SFTP op sftp.xs4all.nl.

 

Hoe zit het verder met WebDAV?

WebDAV is een manier om de online opslagruimte op een computer in te stellen als een netwerkschijf. Tegelijk met het stoppen van de Webdisk, stopt ook de mogelijkheid tot het gebruiken van WebDAV.

Dat betekent ook dat je dit niet meer kunt gebruiken voor homepage aanpassingen. Dit kan vanaf 17 december alleen nog maar via SFTP op sftp.xs4all.nl.

 

Veelgestelde vragen

 

Wat zijn mijn gebruikersnaam en wachtwoord?

Dit zijn je oude XS4ALL-beheeraccount en bijbehorende wachtwoord. Die kon je voorheen ook gebruiken om in te loggen op Mijn XS4ALL of webmail. Je gebruikersnaam kun je vinden in de brief of e-mail die je van ons hebt ontvangen.


Op kpn.com/webdisk vind je aanvullende informatie en antwoorden op meer vragen. Kom je er daarmee niet uit? Stel je vraag hieronder. Of neem telefonisch contact op via het reguliere XS4ALL klantenservicenummer 020-3987666.

 

Laatste topic update: 17-10-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

45 reacties

Ik gebruik momenteel webdisk van XS4All via webdav. ik heb een applicatie die dat nodig heeft.
Hoe kan ik KNN Cloud gebruiken via webdav ? Als dit niet mogelijk is dan zie ik geen nut voor KPN Cloud en moet ik een alternatief gaan verzinenn.
En dan is het jammer dat KNP Cloud zo anders is dan xs4all webdisk.

 

Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Reputatie 2

Ja, jammer dat webdav en sftp gaan verdwijnen. Maar sftp blijft wel voor de homepage. Mijn vraag is hoeveel ruimte heeft de homepage?

Hallo @richard4353  en @Cas R , zie artikel in Tweakers en binnen dit forum bij xs4all intro naar kpn

Reputatie 2

Ik kon het antwoord nergens vinden dus mijn vraag in een ander topic maar opnieuw gesteld. Blijft de homepage-ruimte 10GB?

 

Wat gebeurt er met mijn homepage?

Gebruik je een netwerkschijf gekoppeld via WebDAV om de bestanden in de WWW-map te beheren? Deze mogelijkheid vervalt na 17 december. Je homepageruimte op https://<gebruikersnaam>.home.xs4all.nl kun je natuurlijk wel beheren via SFTP.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Cas R, welkom! KPN Cloud beschikt niet over webDAV. Je kunt bestanden synchroniseren door gebruik te maken van de beschikbare KPN Cloud apps. Meer info over hoe je KPN Cloud gebruikt vind je hier:

Edit: WebDAV is inmiddels wel beschikbaar voor KPN Cloud

 

Wat betreft de homepage, @richard4353, daarvoor blijft de 10GB ruimte gewoon beschikbaar. Je homepage zit in de www-map van de webdiskruimte. Als webdisk stopt op 17 december, dan worden alle nog aanwezige bestanden buiten de www-map verwijderd. 

De www-map zelf en alles wat daarin zit blijft bestaan. Je kan voor je homepage dan ook vrijelijk die hele 10GB ruimte gebruiken, zolang je alles in de map stopt.

 

Voor de verdere verduidelijking hebben we dit topic live gezet en heb ik jullie berichten hiernaar verplaatst.

Hoi @Cas R, welkom! KPN Cloud beschikt niet over webdav. Je kunt bestanden synchroniseren door gebruik te maken van de beschikbare KPN Cloud apps. Meer info over hoe je KPN Cloud gebruikt vind je hier:.

 

Jammer, dat maakt KPN Cloud onbruikbaar voor mij. Nog een punt van teleurstelling bij de overgang van XS4All naar KPN. Cloud opslag heb ik niet nodig, dat heb ik al bij Google Drive. Juist die webdav connectie was ideaal omdat ik daar mijn Joplin notities op opsla. Dat lukt niet met KPN Cloud.
Dan maar een eigen webdav server bouwen.

Teleurstellend allemaal.

Reputatie 4
Badge +3

Hallo @Cas R Ik ken Joplin niet, maar hoe maak jij dan een connectie vanuit Joplin met XS4ALL Webdav?

Reputatie 2

Op pagina https://www.kpn.com/service/xs4all-webdisk.htm staat bovenin bij stap 2 de host name sftp.xs4all.nl genoemd. Vervolgens staat onderin bij “Wat zijn de instellingen voor een SFTP programma” de host name ftp.xs4all.nl vermeld. Moet dat niet op beide plekken sftp.xs4all.nl zijn?

Zie screenshot, Joplin heeft daar een standaard optie voor.

Onedrive zou ook kunnen of S3, Dropbox,  Nextcloud, maar die wil ik allemaal niet gebruiken als er een manier is om ‘ eigen’ opslag te gebruiken is.

Reputatie 7
Badge +20

Op pagina https://www.kpn.com/service/xs4all-webdisk.htm staat bovenin bij stap 2 de host name sftp.xs4all.nl genoemd. Vervolgens staat onderin bij “Wat zijn de instellingen voor een SFTP programma” de host name ftp.xs4all.nl vermeld. Moet dat niet op beide plekken sftp.xs4all.nl zijn?

dat was inderdaad een typfout. We hebben m doorgegeven!

Na email nu een papieren brief gehad dat ik bestanden moet weghalen omdat Webdisk stopt.

Maar ik heb alleen bestanden onder webdisk/login/WWW en die blijven bestaan begrijp ik na lezen van forum. Dus de brief is niet juist en dat geeft nog meer verwarring.

Waarom staat dat niet duidelijk in de email en brief ?

WebDAV stopt voor alle data en Webdisk stopt behalve de data onder WWW.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @JopievanSwet, dat had inderdaad wel wat duidelijker gekund! Excuses voor het ongemak.

@Thomas

> host ftps.xs4all.nl
ftps.xs4all.nl has address 82.94.204.63

geen respons


> host sftp.xs4all.nl
sftp.xs4all.nl has address 194.109.18.12
sftp.xs4all.nl has IPv6 address 2001:888:0:28:

wel respons

 

Het lijkt er op dat de SSH-server op ftps.xs4all.nl uitgevallen is.

 

N.B.

Ik zou die naamgeving anders hebben gedaan.

 

---

En ik meld dit hier omdat dit niet bij

https://www.kpn.com/service/storingen.htm

gemeld kan worden.

 

Admin: drie losse berichten samengevoegd voor de overzichtelijkheid

Reputatie 7
Badge +30

De te gebruiken server is ook sftp.xs4all.nl, @GaitJan.

Ah. Dat is de server die blijft?

Maar het is duidelijk: KPN wil niks met Linux.

En bedankt!

Reputatie 7
Badge +30

Ah. Dat is de server die blijft?

Klopt. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ah. Dat is de server die blijft?

Klopt. 

 

@Erik_ , op de web site met het stappenplan staat het nog steeds op een plek (bij de veelgestelde vragen) fout. Denk dat dit nog verwarring schept. Misschien handig om het daar ook nog eens goed te laten zetten?

 

 

@Joris62 Zie bericht van 2 dagen geleden, 'We hebben m doorgegeven'.

Reputatie 7
Badge +9

@Joris62 Zie bericht van 2 dagen geleden, 'We hebben m doorgegeven'.

Ja @GaitJan , maar toen stond er (foutief) ftp.xs4all.nl, en is doorgegeven dat het sftp.xs4all.nl moest worden. Maar blijkbaar heeft die persoon, die de web site aangepast heeft, het s niet voor het ftp gezet maar achter het ftp. Dus het is nog steeds (maar wel anders) verkeerd. 😅

OK.

 

En om het makkelijk te maken bestaan sftp en ftps beiden.

Reputatie 7
Badge +30

@Joris62 Zie bericht van 2 dagen geleden, 'We hebben m doorgegeven'.

Ja @GaitJan , maar toen stond er (foutief) ftp.xs4all.nl, en is doorgegeven dat het sftp.xs4all.nl moest worden. Maar blijkbaar heeft die persoon, die de web site aangepast heeft, het s niet voor het ftp gezet maar achter het ftp. Dus het is nog steeds (maar wel anders) verkeerd. 😅

Ik ga het opnieuw laten fixen…

 

FTPS is wel iets dat bestaat, het is een manier van beveiligd FTP. Maar SFTP is veiliger. Dus het zou kunnen dat ftps.xs4all.nl weldegelijk ergens bij ons geregistreerd staat, maar dat we hem verder niet gebruiken.

Ik schreef het in kleine letters.

Reputatie 7
Badge +9

@Joris62 Zie bericht van 2 dagen geleden, 'We hebben m doorgegeven'.

Ja @GaitJan , maar toen stond er (foutief) ftp.xs4all.nl, en is doorgegeven dat het sftp.xs4all.nl moest worden. Maar blijkbaar heeft die persoon, die de web site aangepast heeft, het s niet voor het ftp gezet maar achter het ftp. Dus het is nog steeds (maar wel anders) verkeerd. 😅

Ik ga het opnieuw laten fixen…

 

FTPS is wel iets dat bestaat, het is een manier van beveiligd FTP. Maar SFTP is veiliger. Dus het zou kunnen dat ftps.xs4all.nl weldegelijk ergens bij ons geregistreerd staat, maar dat we hem verder niet gebruiken.

Thx!

Klopt, hij bestaat (of misschien: bestond). Hij heeft een DNS record, maar is niet te benaderen. Niet te pingen (dat kan natuurlijk), maar ook niet via een sftp programma. Vandaar, dan kunnen jullie beter alles, wat er naartoe verwijst, weg gaan halen.

Gelukkig gebruiken ze de tegenwoordige tijd Stopt. Bij mij is dat zo. Ik kom er niet meer in. Ik krijg een inlogscherm voor de neus, vul de twee velden in en dan floept het inlogscherm weg om een fractie later weer leeg voor de neus te staan.


De persoonlijke website kan ik gewoon bezoeken.

In mijn wachtwoord zitten niet-afdrukbare tekens. Dat was vroeger geen probleem. Maar ik vermoed dat dat nu wel problematisch is geworden. Ik kan niet via de beheeromgeving zelf mijn wachtoord voor de webdisk veranderen. Daarvoor kreeg ik een sms-code. Maar wat ik daarmee moet doen is me onduidelijk.