E-Mail versturen - SMTP server instellen

  • 21 September 2015
  • 36 reacties
  • 352996 keer bekeken
E-Mail versturen - SMTP server instellen
Reputatie 7
Badge +30

Sinds eind juli 2015 is het voor mobiele klanten niet meer mogelijk om email te versturen zonder een KPN-mailadres via de KPN SMTP servers. Voor de klanten met een KPN-mailadres is het juist beter geworden: zij kunnen nu vanaf elke provider hun email versturen.

In dit topic vind je uitleg hoe je email nu moet versturen (en ontvangen). De gegevens voor verschillende emailadressen vind je hier.

Als jouw emailprovider (je hostingprovider bijvoorbeeld) geen SMTP Server aanbiedt zul je de alternatieve manier kunnen gebruiken.
 

 

1252fa6b-3327-4934-954c-2335b5130db7.png

 

Eigen domeinnaam en/of hosting

Als je zelf een domeinnaam hebt, en niet zelf je email (en website) host zul je op de site van je hosting provider een SMTP server kunnen vinden, mits zij die hebben. Soms moet je hier (helaas) voor betalen.

Als je hosting provider geen SMTP-server hebt, kun je de "Alternatieve methode" gebruiken. Maar dit is zeker niet de beste oplossing.

Als je nog een hostingprovider zoekt, kan je ook nadenken of je wel een hosting provider wil zonder SMTP-server. Voorbeelden met een SMTP-server zijn: CCCHosting en Strato, maar er zijn ook anderen.
 

9a15c0d5-636f-4a64-8808-c2394c1d077a.jpg

KPN Mail

Voor KPN Mail zijn er meerdere manieren om e-mail in te stellen. Via IMAP of via POP3. Als je IMAP gebruikt zal je ook op meerdere apparaten je email kunnen ontvangen. Bij POP(3) wordt alle email van de server gedownload op je apparaat. Naar mijn idee is IMAP dus de beste oplossing.

 

Ontvangen

IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

POP3 (beveiligd):

  • Server: pop.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 995
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

Verzenden

Authenticated (voor mobiele en vaste aansluitingen):

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: TLS aanvinken (iOS: SSL) (Android: STARTTLS/TLS alle certificaten)
  • Poort: SSL/TLS poort 587
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord


Unauthenticated (voor vaste aansluitingen): (niet aanbevolen)

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

 

8145e3b1-ca7c-48ca-a837-c6af23124fef.png

GMail

Om GMail met IMAP te gebruiken kan het nodig zijn om eerst IMAP aan te zetten. Dit doe je als volgt:

  1. Log in op GMail.
  2. Klik het tandwielpictogram aan.
  3. Ga naar ‘Instellingen’.
  4. Kies ‘Doorsturen en POP/IMAP’.
  5. Selecteer ‘IMAP inschakelen’ en klik op opslaan.


Ontvangen

IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.gmail.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 993
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Verzenden

SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (of 587)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

233ebc49-b959-456f-bc3b-f8578c2e69ec.png

Outlook

Outlook kan je op twee manieren instellen. Je kan er voor kiezen om IMAP/POP met SMTP te gebruiken of om Exchange ActiveSync te gebruiken. Als je dit laatste gebruikt zal email "live" binnenkomen en zal ook meteen je agenda en contacten gesynchroniseerd worden. Als je apparaat Exchange ActiveSync ondersteund zou ik dit gebruiken.

 

Exchange ActiveSync

IMAP (beveiligd):

  • Server: s.outlook.com
  • Domein: geen
  • SSL: SSL aanvinken
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

Ontvangen

IMAP (beveiligd):

  • Server: imap-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

POP (beveiligd):

  • Server: pop-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 995
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

(Pop moet je eerst inschakelen op je outlook account. Dit is te vinden onder opties > opties > account beheren > apparaten en apps met POP > inschakelen.)

 

Verzenden

SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp-mail.outlook.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 587 (of 25)
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

b8c66338-d21e-4797-8e4f-2c59b98982ca.gif

Alternatieve manier

Deze manier kan je gebruiken als jouw emailprovider geen SMTP server heeft. Als je email provider wél een SMTP Server heeft, raad ik te allen tijden aan die te gebruiken.

Voor deze manier gebruiken we de SMTP server van Gmail. Hier heb je dus een Google account voor nodig.

1. Log in op Google.
2. Ga naar ‘Inloggen en Beveiliging’.

e3ecfee5-3858-4e61-8a03-974a953b529e.png

3. Scroll naar beneden totdat je aan de rechterkant ‘Apps met lagere beveiliging toestaan:’ ziet staan. Zet deze op ‘aan’.

5b6dba29-f8a2-4b45-9fd9-70fe8a4c4882.png

4. Nu kan je de SMTP server van GMail gebruiken voor alle email.

Gebruik de volgende SMTP gegevens:

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: SSL/TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (587 werkt in sommige gevallen ook)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Robin


36 reacties

Na een week van dagdelen gepuzzel, KPN online met advies en idem plaatselijke pc winkel toch gelukt!

Instellen Oulook expressie 2007 in Windows 10 met imap: inkomend SMTP ,SSL 995. Uitgaand SMTP, TLS 25.

En niet uitgaand met ook SSL 583.

Opgelucht dat ondanks goede raadgevingen (met steeds hetze.fde negatieve effect), het me toch gelukt is.

HenkSch.
Top Henk! De aanhouder wint! Dank voor je bericht 🙂
Beste Kenner,



Hier een digibeet met een vraag:

Ik heb nog een 12move.nl e-mail adres. Dit was ooit gratis. Inmiddels moet ik hiervoor betalen aan Telfort.

Tot vorige week was ik nog Internetklant bij Ziggo. Bij de accountgegevens voor de e-mail vulde ik bij het vakje: server voor uitgaande e-mail in: SMTP:ziggo.nl



Ik lees hierboven over poorten enzo. Dat zie ik niet staan bij de invulvelden.

Het ziet er zo uit.

Kan iemand mij vertellen welke gegevens ik moet invullen nu ik over ben naar KPN? De oplossingen die ik hier in het formum ben tegengekomen werken niet of ik begrijp het gewoon niet wat ik vind het best lastige materie.

Dank jullie wel 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Kan je niet gewoon de SMTP van telfort gebruiken? Het is namelijk eigenlijk altijd de bedoeling geweest om de SMTP server van de partij die de email host te gebruiken. Alleen waren er providers die dit blokkeerden (KPN niet meer)



Robin
Onder Authenticated (voor mobiele en vaste aansluitingen) staat:


  • Server: mail,kpnmail.nl

Die komma moet een punt zijn 😉

I have changed my internet provider from Ziggo to KPN, it was a mistake, I can not send email anymore from my MacBook email: …..@me.com anymore

Reputatie 7
Badge +28

Welcome@Faraj! Unless you're using Ziggo's smtp server to send mail, it should not matter what ISP you use. Are these the e-mail settings you're using? Mail server settings for iCloud email clients - Apple Support. Check the section on the outgoing mail server.

 

What errormessage/code do you see if you try to send a mail?

How can make SMTP smtp.kpnmail.nl Online, I have it all the time offline

 

Reputatie 7

You should not use the smtp server from KPN but the smtp server from iCloud.

See this page.

This is generic for all domains. Always use the smtp server to which the domain belongs and not the smtp server of the ISP you are connected with.

De hosting provider van mijn eigen domeinnaam (op .com) is KPN. Ik kan echter deze domeinnaam niet als afzender instellen bij de webmail. Ook niet bij de nieuwe versie. Is hier inmiddels een oplossing voor? Graag hoor ik van jullie!

De hosting provider van mijn eigen domeinnaam (op .com) is KPN. Ik kan echter deze domeinnaam niet als afzender instellen bij de webmail. Ook niet bij de nieuwe versie. Is hier inmiddels een oplossing voor? Graag hoor ik van jullie!


Hallo @Dezenaamisalingebruik 

Dat moet wel lukken in de webmailsoftware van je hostingprovider.

Je hostingprovider maakt misschien gebruik van het netwerk van KPN of ben je letterlijk (zakelijke) klant van KPN met een hostingpakket?

In dat geval kun je beter bij de zakelijke helpdesk te rade gaan.

 

Hallo @Jan-D,

Ik heb “eigen site en mail” via de KPN, dus dan is KPN mijn hostingprovider toch? Ik meld me morgen bij de helpdesk.

Fijne zondag!

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Jan-D,

Ik heb “eigen site en mail” via de KPN, dus dan is KPN mijn hostingprovider toch? Ik meld me morgen bij de helpdesk.

Fijne zondag!

Als je de domeinnaam abcd.com hebt, en je wilt een email sturen met als afzender bijv. info@abcd.com, dan zal je op de webmail ook in moeten loggen met gebruikersnaam info@abcd.com en bijbehorend wachtwoord. En niet met uw kpnmail adres.

En volgens mij moet je dan ergens anders inloggen. Ergens op een zakelijke webmail pagina. En niet op webmail.kpnmail.nl.

Hoi @NIck83,

Ja, dat zou je denken, maar bij de KPN mail werkt het anders, er hangt een KPN-mailadres aan. Heel ingewikkeld altijd. In combinatie met Windows10 is het ook nog steeds niet gelukt. Enorm gedoe. Verhuizen is misschien de beste optie.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Dezenaamisalingebruik, welkom! Bij consumentenproducten kan je de afzender instellen via email.kpn.com, ik zou verwachten dat het voor Eigen Site & Mail ook zo is. Mocht je er niet uitkomen, dan is mijn advies ook om je vraag op het zakelijke forum te stellen. Mijn collega's helpen je er graag verder mee. 

Ga ik doen, dank je wel @Marcia_

 

Ik heb een gmailaccount waar ik een ander e-mailadres aan wil koppelen (een alias). Nu moet ik een smtp-server + poort invullen omdat ik vanuit dat andere e-mailadres een mail wil versturen. Ik heb eerst de IMAP aangezet, vervolgens bovenstaande ingevoerd (Server: smtp.gmail.com / SSL: TLS aanvinken / Poort: SSL/TLS poort 465 (of 587) en mijn gebruikersnaam en wachtwoord van mijn GMail e-mailadres ingevuld.

Nu krijg ik de melding: Kan server niet vinden. Controleer de server en het poortnummer. 

Wat doe ik verkeerd? Ik werk vanaf een MAC, misschien is dat nog relevant om te noemen. 

Reputatie 7

Wat is het domein van dat email adres dat je als "alias" wilt gebruiken?

Wat achter het @ staat bedoel je?

Reputatie 7

Wat achter het @ staat bedoel je?

Klopt.

tvakkrum.nl

Reputatie 7

Dan zal je de mail servers van D-Hosting moeten gebruiken en niet die van KPN.

Reputatie 1

Sinds eind juli 2015 is het voor mobiele klanten niet meer mogelijk om email te versturen zonder een KPN-mailadres via de KPN SMTP servers. Voor de klanten met een KPN-mailadres is het juist beter geworden: zij kunnen nu vanaf elke provider hun email versturen.

In dit topic vind je uitleg hoe je email nu moet versturen (en ontvangen). De gegevens voor verschillende emailadressen vind je hier.

Als jouw emailprovider (je hostingprovider bijvoorbeeld) geen SMTP Server aanbiedt zul je de alternatieve manier kunnen gebruiken.
 

Inhoudsopgave:

  • Eigen domeinnaam/hosting
  • KPN Mail
  • Gmail
  • Outlook
  • Alternatieve manier

 

1252fa6b-3327-4934-954c-2335b5130db7.png

Eigen domeinnaam en/of hosting:

Als je zelf een domeinnaam hebt, en niet zelf je email (en website) host zul je op de site van je hosting provider een SMTP server kunnen vinden, mits zij die hebben. Soms moet je hier (helaas) voor betalen.

Als je hosting provider geen SMTP-server hebt, kun je de "Alternatieve methode" gebruiken. Maar dit is zeker niet de beste oplossing.

Als je nog een hostingprovider zoekt, kan je ook nadenken of je wel een hosting provider wil zonder SMTP-server. Voorbeelden met een SMTP-server zijn: CCCHosting en Strato, maar er zijn ook anderen.
 

9a15c0d5-636f-4a64-8808-c2394c1d077a.jpg

KPN Mail

Voor KPN Mail zijn er meerdere manieren om e-mail in te stellen. Via IMAP of via POP3. Als je IMAP gebruikt zal je ook op meerdere apparaten je email kunnen ontvangen. Bij POP(3) wordt alle email van de server gedownload op je apparaat. Naar mijn idee is IMAP dus de beste oplossing.

Ontvangen
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

POP3 (beveiligd):

  • Server: pop.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 995
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

Verzenden
Authenticated (voor mobiele en vaste aansluitingen):

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: TLS aanvinken (iOS: SSL) (Android: STARTTLS/TLS alle certificaten)
  • Poort: SSL/TLS poort 587
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

Lees hier meer over de Authenticated SMTP server.

Unauthenticated (voor vaste aansluitingen): (niet aanbevolen)

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

 

8145e3b1-ca7c-48ca-a837-c6af23124fef.png

GMail:

Om GMail met IMAP te gebruiken kan het nodig zijn om eerst IMAP aan te zetten. Dit doe je als volgt:

  1. Log in op GMail.
  2. Klik het tandwielpictogram aan.
  3. Ga naar ‘Instellingen’.
  4. Kies ‘Doorsturen en POP/IMAP’.
  5. Selecteer ‘IMAP inschakelen’ en klik op opslaan.


Ontvangen:
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.gmail.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 993
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Verzenden:
SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (of 587)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

233ebc49-b959-456f-bc3b-f8578c2e69ec.png

Outlook:

Outlook kan je op twee manieren instellen. Je kan er voor kiezen om IMAP/POP met SMTP te gebruiken of om Exchange ActiveSync te gebruiken. Als je dit laatste gebruikt zal email "live" binnenkomen en zal ook meteen je agenda en contacten gesynchroniseerd worden. Als je apparaat Exchange ActiveSync ondersteund zou ik dit gebruiken.

Exchange ActiveSync:
IMAP (beveiligd):

  • Server: s.outlook.com
  • Domein: geen
  • SSL: SSL aanvinken
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

Ontvangen:
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

POP (beveiligd):

  • Server: pop-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 995
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

(Pop moet je eerst inschakelen op je outlook account. Dit is te vinden onder opties > opties > account beheren > apparaten en apps met POP > inschakelen.)

Verzenden:
SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp-mail.outlook.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 587 (of 25)
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

b8c66338-d21e-4797-8e4f-2c59b98982ca.gif

Alternatieve manier:

Deze manier kan je gebruiken als jouw emailprovider geen SMTP server heeft. Als je email provider wél een SMTP Server heeft, raad ik te allen tijden aan die te gebruiken.

Voor deze manier gebruiken we de SMTP server van Gmail. Hier heb je dus een Google account voor nodig.

1. Log in op Google.
2. Ga naar ‘Inloggen en Beveiliging’.

e3ecfee5-3858-4e61-8a03-974a953b529e.png

3. Scroll naar beneden totdat je aan de rechterkant ‘Apps met lagere beveiliging toestaan:’ ziet staan. Zet deze op ‘aan’.

5b6dba29-f8a2-4b45-9fd9-70fe8a4c4882.png

4. Nu kan je de SMTP server van GMail gebruiken voor alle email.

Gebruik de volgende SMTP gegevens:

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: SSL/TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (587 werkt in sommige gevallen ook)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Robin

Ik heb problemen met het instellen van de email: het wil niet lukken. Bij instellingen heb ik altijd mijn Telfort emailadres gebruikt, maar ik dat werkt blijkbaar niet meer.

Ik begrijp nu dat ik mijn KPN-mailadres moet gebruiken, maar ik heb geen idee wat mijn KPN -mailadres is.
Weet ik u waar ik mijn KPN-mailadres kan vinden?

Alvast bedankt

Reputatie 7

Ik heb problemen met het instellen van de email: het wil niet lukken. Bij instellingen heb ik altijd mijn Telfort emailadres gebruikt, maar ik dat werkt blijkbaar niet meer.

Ik begrijp nu dat ik mijn KPN-mailadres moet gebruiken, maar ik heb geen idee wat mijn KPN -mailadres is.

Je hoeft helemaal niet jouw KPN emailadres te gebruiken, jouw @telfort.nl adres is prima om mee in te loggen.

Wel zal je de mail servers vsn kpnmail.nl moeten gebruiken.

 

Je kunt de details van jouw emailadressen overigens zien door in te loggen met jouw KPN ID op https://email.kpn.com.

Reputatie 1

Dat mijn mail instellingen niet meer correct zijn, komt dat door het volgende?
KPN-klanten klagen dat ze al dagen niet kunnen mailen door Internedservices-hack - Computer - Nieuws - Tweakers

Reageer