Beantwoord

Afwijzing telefoon krediet na BKR check

  • 30 June 2022
  • 18 reacties
  • 483 keer bekeken

Goeiedag,

Ik heb een telefoon besteld bij belsimpel met €0,00 aanbetaling werd toen door jullie afgewezen. Heb jullie toen gebeld en na een half uur aan de lijn hebben gehangen werd er gezegd €720 is het maximum wat ik kan '’lenen'’. Dus vervolgens opnieuw een bestelling gedaan en ruim €300 betaald telefoon zelf is €980. Maandbedrag voor aflossing kwam toen neer op €28,00 p/m. Vervolgens kreeg ik weer een melding dat het werd afgewezen. Dus weer gebeld en werd toen gezegd dat jullie dat helemaal niet kunnen/mogen weten hoeveel ik wel kan '’lenen'’. Jullie doen een toetsing bij bkr en van daaruit bepalen jullie of het goed gekeurd word of niet. Maar jullie kunnen niet vertellen hoeveel ik moet aanbetalen om wel akkoord te krijgen. Wat ik al heel raar vind bij een bank krijg ik ook gewoon te horen hoeveel mijn hypotheek mag zijn of lening. Vervolgens AFM gebeld en die vinden het raar dat jullie mij niks kunnen vertellen. Vervolgens BKR gebeld en die vinden het ook raar. Vervolgens krijg ik als enige optie. Om het stapsgewijs te proberen tot het word goedgekeurd. Dus gisteren heb ik €320,00 betaald - afgewezen. Vandaag dan €400,00 aanbetalen - Word mogelijk dan weer afgewezen, Morgen €500,00 aanbetalen enz enz. Wat is dit voor een rare werkwijze? 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 2 July 2022, 19:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ik kan trouwens wel €1500,00 rood staan activeren bij mijn bank om een telefoon te kopen en dus wel flink veel rente te betalen. Maar een toestel van net geen €1000,00 kan dan weer niet volgen jullie. 

De keuze die een bank maakt staan los van de keuze die KPN maakt. Banken hebben een hele andere werkwijze en belang bij de opties die ze aanbieden.

Ik heb gelukkig niets met het BKR te maken gehad en ken het gezeur en soms mierenneuken niet. Wel ben ik ouderwets met 37 jaar en vind ik persoonlijk dat je alleen een hypotheek op afbetaling moet hebben. Koop je toestel los en neem een sim only erbij. Ieder zijn ding dus respecteer jou keuze ook.

Snap ik Jeroen, Maar KPN verteld mij dat hun die beslissing niet nemen maar een rekentool. Maar hoe die rekentool werkt weten ze niet. En de regel dat telefoons ook bkr getoetst moeten worden is er toch om de consument te beschermen. Maar als ik nu onverstandig ben kan ik dus wel €1000 rood staan om een telefoon te kopen maar via een renteloze lening kan dat niet want dat zou dan volgens het bkr onverstandig zijn. Wat ik gewoon bizar vind is dat ik niet te horen krijg wat er wel mogelijk is behalve onder de €250,00 grens zitten.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou het heel logisch vinden als KPN niet kan zien hoeveel iemand kan lenen. Dat is nogal privacy gevoelige info. En KPN is geen bank. Banken hebben een officiële status. Daar heeft u een rekening lopen. Deze weten wat u verdient en wat u uitgeeft. En kunnen daarmee bepalen hoeveel u mag lenen. Dat is KPN helemaal niet. Die heeft helemaal geen toegang tot die gegevens. Mogen ze ook helemaal niet.

Ik vraag me af of er überhaupt een bepaalde hoogte is van het bedrag wat je bij KPN mag lenen. Volgens mij heb ik daar nog nooit van gehoord. KPN checkt bij BKR. BKR zegt ja of nee. De hoogte van het bedrag maakt niks uit. Want ook BKR is geen bank. Ook BKR kan niet uitreken wat wel en wat niet mag. Volgens mij gaat BKR daar ook helemaal niet over.

Rood kunnen staan telt waarschijnlijk ook mee voor die kredietscore. Zet dat dan uit.. misschien kan het dan wel.

 

 

Nick, heb gebeld met BKR en die zeggen helemaal geen ja of nee die beslissing ligt bij KPN volgens hun. KPN mag wel bij het bkr inzien of ik een lening heb en zelfs de hoogte ervan. Enige wat kpn niet kan zien is hoeveel ik aflos (kan bkr ook niet zien) en waar ik de lening heb lopen.

P4a_4g Rood staan staat ook uit. Maar dacht test het even vandaar die opmerking van mij

Reputatie 7
Badge +24

Nick, heb gebeld met BKR en die zeggen helemaal geen ja of nee die beslissing ligt bij KPN volgens hun. KPN mag wel bij het bkr inzien of ik een lening heb en zelfs de hoogte ervan. Enige wat kpn niet kan zien is hoeveel ik aflos (kan bkr ook niet zien) en waar ik de lening heb lopen.

Komt dus op hetzelfde neer. alleen de afweging ja/nee moet KPN dus zelf maken. Zal ongetwijfeld aan de hand van bepaalde richtlijnen gebeuren.

Nick, heb gebeld met BKR en die zeggen helemaal geen ja of nee die beslissing ligt bij KPN volgens hun. KPN mag wel bij het bkr inzien of ik een lening heb en zelfs de hoogte ervan. Enige wat kpn niet kan zien is hoeveel ik aflos (kan bkr ook niet zien) en waar ik de lening heb lopen.

Komt dus op hetzelfde neer. alleen de afweging ja/nee moet KPN dus zelf maken. Zal ongetwijfeld aan de hand van bepaalde richtlijnen gebeuren.

Ja dat denk ik ook, Alleen kpn zegt dat ze de richtlijnen niet weten dus ik snap het niet meer. 

Gewoon een toestel kopen dat je meteen kunt betalen, heb je dat 'gezeur' ook niet meer.

Iedere  vorm van krediet is/wordt aangemeld bij de BKR en verkleint je kans op een andere financiering.

o.a. rood staan bank, creditkaart, (privé)-lease auto, hypotheek, persoonlijke lening enz. worden/staan allemaal geregistreerd bij de BKR en blijven daar maximaal 5 jaar staan na de laatste betaling van enige vorm van krediet.

 

Gewoon een toestel kopen dat je meteen kunt betalen, heb je dat 'gezeur' ook niet meer.

Iedere  vorm van krediet is/wordt aangemeld bij de BKR en verkleint je kans op een andere financiering.

o.a. rood staan bank, creditkaart, (privé)-lease auto, hypotheek, persoonlijke lening enz. worden/staan allemaal geregistreerd bij de BKR en blijven daar maximaal 5 jaar staan na de laatste betaling van enige vorm van krediet.

 

Ga ik ook doen hoor maar vind het gewoon raar dat kpn mij geen duidelijkheid kan geven en maar vaag blijft doen. Kijk nee we kunnen u geen krediet geven is ook een antwoord. Maar dat zeggen ze niet. Dus als ik vraag hoeveel moet ik aanbetalen om wel het krediet te krijgen zeggen nee dat weten we niet en mogen we ook niet zeggen. Vind die handelswijze dan ook raar.

Hier heb ik dus fijne ervaringen met het forum en kpn medewerkers.

1. KPN hanteert een systeem waarin de klantenservice alleen maar kan aangeven of je wel of geen krediet krijgt. Hoe dit systeem werkt is bij veel medewerkers niet bekend.

2. Daarbij heb ik nu de ervaring dat er hier medewerkers zijn die dag soms willen uitzoeken en daar soms weken later alsnog op terugkomen.

Daar heb jij misschien niets aan, nu je een telefoon wilt kopen maar is wel wat ik het forum een fijne plek vind daardoor.

Ik denk dat je de gemiddelde klantenservice medewerkers deze vraag ook niet kunt kwalijk nemen. Het is geen dagelijkse vraag denk ik.

Wel moeten medewerkers stoppen met verkeerde antwoorden geven. Zeg gewoon. Ik durf niet te zeggen hoe het werkt. Het systeem zegt ja of nee op een aanvraag, dat is het enige dat ik weet.

 

 

Reputatie 7
Badge +21

De privacyregels (AVG) spelen hier een belangrijke rol lijkt me. Of wil je dat iedere medewerker jouw kredietwaardigheid in detail kan zien? Het is in dit geval dus “the system says no (of yes 😉)”.

Zie dit artikel op de KPN website over de BKR-check en de ILT (Inkomens en Lastentoets).
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/gespreid-betalen.htm

De privacyregels (AVG) spelen hier een belangrijke rol lijkt me. Of wil je dat iedere medewerker jouw kredietwaardigheid in detail kan zien? Het is in dit geval dus “the system says no (of yes😉)”.

Volgens het bkr kan kpn gewoon mij gegevens inzien. Niet super gedetailleerd. Dat niet elke medewerker dat kan inzien snap ik. Daar heb je papieren voor nodig. Wat ik gewoon raar vind is dat ze niet via dat systeem kunnen inzien wat wel mogelijk is. Hun voeren toch bepaalde gegevens in in dat systeem.

 

Voorbeeld:

salaris €2500 - huur €800 - extra lasten €200 aanbetaling €300 uitslag: kan niet. Aanbetaling €400 uitslag: kan niet. Aanbetaling €500 uitslag goed gekeurd. Nu word er gezegd dat ik dan maar gewoon elke keer een nieuwe bestelling moet plaatsen. en elke keer een hoger bedrag moet aanbetalen. Dat lijkt me toch een heel raar systeem

Hier heb ik dus fijne ervaringen met het forum en kpn medewerkers.

1. KPN hanteert een systeem waarin de klantenservice alleen maar kan aangeven of je wel of geen krediet krijgt. Hoe dit systeem werkt is bij veel medewerkers niet bekend.

2. Daarbij heb ik nu de ervaring dat er hier medewerkers zijn die dag soms willen uitzoeken en daar soms weken later alsnog op terugkomen.

Daar heb jij misschien niets aan, nu je een telefoon wilt kopen maar is wel wat ik het forum een fijne plek vind daardoor.

Ik denk dat je de gemiddelde klantenservice medewerkers deze vraag ook niet kunt kwalijk nemen. Het is geen dagelijkse vraag denk ik.

Wel moeten medewerkers stoppen met verkeerde antwoorden geven. Zeg gewoon. Ik durf niet te zeggen hoe het werkt. Het systeem zegt ja of nee op een aanvraag, dat is het enige dat ik weet.

 

 

Ja maar ze kunnen dus niet fictieve aanvragen indien om te kijken wanneer het wel geaccepteerd word. Dat moet allemaal met echte aanbetalingen gebeuren. Dat vind ik nogal merkwaardig.

Op basis van jouw gegevens in de ILT-toets en/of de BKR-check kan er een negatieve uitkomst worden geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet te kopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • De maandelijkse kosten van het abonnement zijn financieel niet verantwoord volgens de inkomens- en lastentoets.
  • Een negatieve BKR-registratie door bijvoorbeeld een betalingsachterstand.

KPN kan niet inzien wat de reden is van de negatieve registratie. Hiervoor moeten we je doorverwijzen naar de website van het BKR of je financieel adviseur.

 

Heb geen Negatieve registratie dat heb ik al nagevraagd. En de ILT toets was ook goed. Dus er is een andere rede en die krijg ik niet te horen

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Rico026 en welkom op het forum! Erg gek dat dit dan afgewezen wordt. 😕 Als je geen negatieve registratie hebt en de ILT geeft aan dat alles goed zit dan zou je gewoon een toestel af moeten kunnen sluiten naar mijn weten. Let wel, ik zie dat je getest hebt verschillende zaken in te voeren in de ILT. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat hetgeen wat je invult klopt. Dit doen we ter bescherming, dat je dus niet een te hoge lening neemt terwijl je het niet af kunt lossen. De Wet op het financieel toezicht (Wft) is een wet waarin regels en richtlijnen zijn beschreven die gelden voor financiële producten: sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Het gespreid betalen van een telefoon is een goederenkrediet (een vorm van een lening). De regels en richtlijnen van de Wft zijn dus van toepassing bij het gespreid betalen van een telefoon. Er zijn vast omwegen, zoals degene die jij al noemde om toch aan het toestel te komen dat je wilt, maar we kunnen niet alle opties dichtzetten of voorkomen. 

Echter is bij jou dus zaak waarom het afgewezen wordt. Heb je al gesproken met de afdeling klantacceptatie hierover? Zo niet, neem dan contact met ons op via 0800-0402. Vraag dan naar de afdeling klantacceptatie, die zijn er ma, di & wo: 8:00 t/m 18:00 uur, do & vrij: 8:00 t/m 21:00 uur, zaterdag 9:00 t/m 17:00 uur, zondag 12:00 t/m 17:00 uur. Zij zijn de afdeling die je in ieder geval de goede kant op kunnen wijzen wat dit betreft en ik hoop dat je dan snel duidelijkheid hebt. 

Reputatie 7
Badge +24

De privacyregels (AVG) spelen hier een belangrijke rol lijkt me. Of wil je dat iedere medewerker jouw kredietwaardigheid in detail kan zien? Het is in dit geval dus “the system says no (of yes😉)”.

Volgens het bkr kan kpn gewoon mij gegevens inzien. Niet super gedetailleerd. Dat niet elke medewerker dat kan inzien snap ik. Daar heb je papieren voor nodig. Wat ik gewoon raar vind is dat ze niet via dat systeem kunnen inzien wat wel mogelijk is. Hun voeren toch bepaalde gegevens in in dat systeem.

 

Voorbeeld:

salaris €2500 - huur €800 - extra lasten €200 aanbetaling €300 uitslag: kan niet. Aanbetaling €400 uitslag: kan niet. Aanbetaling €500 uitslag goed gekeurd. Nu word er gezegd dat ik dan maar gewoon elke keer een nieuwe bestelling moet plaatsen. en elke keer een hoger bedrag moet aanbetalen. Dat lijkt me toch een heel raar systeem

Dat voorbeeld... dat is de inkomenstoets volgens mij. ILT-check dus. Volgens mij een beetje een wassen neus. Het werkt met de gegevens die u zelf invoert. Dus als u invoert dat u € 25.000 per maand verdient, dan kan dat gewoon. Er word denk ik niet gecontroleerd of dat echt klopt. KPN kan dat in iedergeval helemaal niet. Controleren of dat klopt. Er zou dan op 1 of andere manier een koppeling moeten zijn met de belastingdienst ofzo. Ik denk niet dat die er is.

De BKR werkt volgens mij met coderingen. Als je ooit eens een betalingsachterstand hebt gehad bij een hypotheekverstrekker, dan krijg je een vlaggetje. Dat blijft heel lang staan. En KPN wil je dan mogelijk niet meer. Niet voor een toestellening boven de 250 euro in ieder geval.

De hoogte van de schuld ... ik weet niet of die bij BKR geregistreerd staat. Maar dan nog? Stel je hebt 1,5 miljoen schuld, dat op zichzelf zegt helemaal niks. Dat hoeft voor KPN geen reden te zijn om je een toestellening te weigeren.