Beantwoord

Factuur na opzeggen abonnement

  • 18 November 2022
  • 10 reacties
  • 59 keer bekeken

Hoi,

Op 19 september heb ik mijn abonnement opgezegd omdat ik naar het buitenland ben geëmigreerd. Ik heb aangegeven dat 22 september de gewenste opzegdatum is. De reactie van KPN was dat dit binnen 5 dagen verwerkt zou worden. Uiteindelijk heb ik op 3 oktober bericht gekregen dat mijn abonnement wordt gestopt. Ik heb toen er niet op gelet dat er stond dat mijn abonnement pas per 3 november zou worden gestopt, waardoor ik nog voor de hele maand oktober gefactureerd zou worden.

Onlangs heb ik die factuur ontvangen en toen heb ik de mails teruggelezen. Ik vind het echter niet netjes dat KPN mijn aanvraag zo langzaam verwerkt en dan voor heel oktober factureert terwijl ik in september heb opgezegd. Ik heb in die maand ook geen gebruik gemaakt van mijn oude SIM kaart. Kan ik hier nog iets van terugvragen?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 8 December 2022, 12:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, ik snap dat dit een nare nasmaak geeft @Julian Leon 🙁

Heb je ‘gewoon’ opgezegd of heb je opgezegd wegens emigratie? Wij hanteren een wettelijke opzegtermijn van 1 maand, maar daar kan van afgeweken worden als er sprake is van een emigratie aangezien je dan niet meer in staat zult zijn om je abonnement te gebruiken. Hiervoor moet echter wel een aparte aanvraag worden gedaan en bewijs van emigratie aan worden gedragen. 

Als je dat hebt gedaan, wil ik graag even voor je nakijken hoe het kan dat dit dan alsnog mis is gegaan. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Beste Maja,

Hartelijk bedankt voor de reactie. Als het goed is, heb ik inderdaad een aparte aanvraag hiervoor ingediend. Ik heb een kopie van de aanvraag opgestuurd gekregen in mijn mailbox d.d. 19 september, en hierin staat het volgende:

U hebt via kpn.com een opzegging naar aanleiding van uw emigratie doorgegeven. In deze e-mail vindt u de gegevens die u hebt opgegeven.

Het document dat ik heb toegevoegd is een soort toelatingsbewijs van de universiteit waar ik nu studeer. Ik heb zojuist ook mijn profiel bijgewerkt met de nodige gegevens over mijn abonnement. Bedankt voor het nakijken!

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Julian Leon, ik zie staat dat je bewijslast is goedgekeurd en normaal gesproken hoort dat in te houden dat je abonnement stopt per emigratiedatum. Dat is hier echter niet gebeurd, ik ga kijken of de afdeling van de opzeggingen dit kan herstellen en als dat niet lukt zal ik er hoogstpersoonlijk zelf voor gaan zorgen dat je de abonnementskosten voor de periode vanaf 22 september alsnog van ons terug gaat krijgen 🙂

Zodra ik meer weet over het vervolg kom ik er bij je op terug!

Bedankt Maja! Ik wacht het antwoord af.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Julian Leon, jouw situatie is nu onder de aandacht gebracht bij de manager van de afdeling die jouw opzegging behandeld heeft, zodra die reageert hoor je weer van me 🙂

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Julian Leon, het lijkt er op dat er 2 verschillende werkwijzen worden gehanteerd, vandaar dat er op verschillende manieren om wordt gegaan met deze situaties. Er gaat nu intern onderzocht worden hoe het kan dat hier onduidelijkheid over is ontstaan, ik wil dat verder niet afwachten en ga zelf jouw abonnementskosten vergoeden 😉

Ik zal de periode van 22 september tot en met 2 november vergoeden, vanaf 3 november wordt automatisch vergoed dus daar hief ik verder niks aan te doen. Het eerste deel zal je ontvangen via de factuur die deze maand wordt gepubliceerd, het bedrag dat ik nu ga vergoeden zal pas in januari uit worden gekeerd omdat het nu al te laat is om meegenomen te worden op de factuur van december.

Hoi Maja, bedankt voor de tijd die je erin steekt! Het factuurbedrag van november had ik na afschrijving al gestorneerd in afwachting op de conclusie, dus dat hoeft natuurlijk niet vergoed te worden. Als de onbetaalde factuur weg is, dan sta ik ook niet meer in het rood bij jullie.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Maja, bedankt voor de tijd die je erin steekt! 

Graag gedaan hoor @Julian Leon 😊

verder: Ik snap jouw gedachtegang wat betreft het storneren, maar wil je wél aanraden om deze factuur alsnog te betalen, hoe gek dat ook klinkt 😬

Er is (per post, niet bij jou aangekomen dus) onlangs nog een herinnering verzonden met daarin het volgende regeltje: Betaal op tijd Zorg dat u het openstaande bedrag op 20 december 2022 betaald hebt. Zo voorkomt u een 2e herinnering waarvoor € 20,00 in rekening wordt gebracht op de volgende factuur

Als er een factuur op onbetaald komt te staan, treedt er een geautomatiseerd systeem in werking waar KPN medewerkers geen invloed op hebben Dit is dus niet iets dat ik stop kan zetten, ook al hebben we hier te maken met een afwijkende situatie waarbij een abonnement al lang opgeheven hoort te zijn. De slotfactuur zal al wel voor de 20e gepubliceerd worden, maar waarschijnlijk pas ná de 20e worden uitbetaald. Dat zou in gaan houden dat die 2e herinnering er gaat komen, inclusief de bijbehorende extra kosten 😑

 

Hoi Maja,

In afwachting op de slotfactuur heb ik het bedrag van de laatste factuur handmatig overgemaakt om de extra kosten te voorkomen. Ik begrijp dat het automatisch werkt dus dat het niet handmatig gestopt kan worden, dus ik wacht het geduldig af.

Julian

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn @Julian Leon, dat voorkomt een hoop gedoe 😅